Zigbee tempsensor med display och kabel

Permalänk

Zigbee tempsensor med display och kabel

Jo, kör home assistant med diversa implementationer hemma.
De gamla 433-sensorerna från classe jag har börja ge upp och hela 433-protokollet håller på att ersättas (med zigbee) och det enda som är kvar just dessa temp-sensorerna.

Det finurliga med dessa gamla sensorer är att de har display och en kabel för temp-proben så man kan kila ut den genom fönstret för att mäta utomhustemp.
Två sådana används för mätning på två sidor av huset.

Nu till frågan till den stora massan... finns det någon motsvarande zigbee-enhet?
Den ska
- Zigbee
- Kunna inkluderas i home assitant via conbee2-sticka
- Display för visning av temp/fukt
- Probe med kabel för mätning av temp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liverpoolarn:

Jo, kör home assistant med diversa implementationer hemma.
De gamla 433-sensorerna från classe jag har börja ge upp och hela 433-protokollet håller på att ersättas (med zigbee) och det enda som är kvar just dessa temp-sensorerna.

Det finurliga med dessa gamla sensorer är att de har display och en kabel för temp-proben så man kan kila ut den genom fönstret för att mäta utomhustemp.
Två sådana används för mätning på två sidor av huset.

Nu till frågan till den stora massan... finns det någon motsvarande zigbee-enhet?
Den ska
- Zigbee
- Kunna inkluderas i home assitant via conbee2-sticka
- Display för visning av temp/fukt
- Probe med kabel för mätning av temp

finns troligen på aliexpress, typ denna. obs att jag inte testat den.

https://fr.aliexpress.com/item/1005004754566897.html?spm=a2g0...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Tycker det är lite märkligt att inte några "kända" märken har någon sådan produkt... men jag kanske får se om man hittar motsvarande på nån site man kan handla från.

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig en drös med Sonoff:s SNZB-02D här senast, som lever upp till allt utom just externa sensorn för temperatur. Men i övrigt fungerar bra för anslutning mot Home Assistant via Zigbee, har en klar och tydlig display, stativ för att ställa på en bänk alternativt montering i medföljande vägghållare.

Sensorn som sitter i dessa är mycket bra, och rapporterar temperatur med en upplösning om 0.2 grader celsius vilket ändå kan anses godkänt. Enda nackdelen är som sagt att de som standard inte har en extern sensor-krets, men då själva sensorn sitter tydligt monterad i nederänden av enheten så skulle det förstås vara möjligt att montera denna på en kabelstump om man är lite händig, frågan är bara om spänningsmatningen räcker till vid en sådan montering, men med tanke på hur billiga dessa är så kan det ju vara värt att uppoffra en bara för att testa. Jag betalade i runda slängar 200kr/styck från nån fransk webbshop.

Kolla in denna test utav SNZB-02D om du är nyfiken
https://notenoughtech.com/home-automation/sonoff-snzb-02d/

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se