Microsoft vill driva datacenter med kärnkraft

Permalänk
Medlem

Skrämmande när företag blir så ohyggligt stora att de ens kan överväga att kosta på sina egna kärnkraftverk för att driva delar av verksamheten. Neal Stephenson lär träffa ganska rätt med sina tidiga dystopiska framtidsscenarier om globala megaföretag som till slut definierar landsgränser.

rättstavning
Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Nuvarande regering har signalerat en vilja att se över möjligheterna för uranbrytning i Sverige.
Var och när har Sveriges "el-system" blivit utnämnt till världens bästa?
Re viljan att "ta i SMR" så kommer som nämnt en förstudie av statliga Vattenfall vara klar i slutet av 2023 https://group.vattenfall.com/se/var-verksamhet/vara-energisla...
Jag vet inte riktigt hur långtidsstudier ska kunna finnas för något som inte funnits en lång tid.

Nuvarande regering stod även och viftade med en falukorv på bästa sändningstid, blåljög sina väljare upp i ansiktet och är rent av destruktiva i synnerhet mot sin egen väljarkår. Problemet med uranbrytning är att det förbjöds för att det inte var säkert eller etiskt rätt.

Deras förstudie kommer säga precis det som Uniper sa tidigare i år: Man vill inte satsa på kärnkraft. Det finns inga marknadsmässiga skäl, helt enkelt.

Eftersom det inte finns några långtidsstudier på något som inte finns så är det således en utopi att tro att SMR kommer implementeras i Sverige. Det var hela min poäng.

World Energy Council, 2022 World Energy Trilemma Index, har Sverige i topp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Folk pratar väldigt ofta om "avfallsproblemet" med kärnkraft, men inga pratar om de faktiska farorna med energiproduktion.
Låt oss använda "dödsfall per Twh":
Kol: 25 per år
Olja: 18 per år
Hydro: 1 per 50 år
Kärnkraft: 3,5 per 50 år
Mänskligheten behöver omedelbart sluta producera el med kol och olja.

Bagatellisera radioaktivt avfall... Är det du, satan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Nuvarande regering stod även och viftade med en falukorv på bästa sändningstid, blåljög sina väljare upp i ansiktet och är rent av destruktiva i synnerhet mot sin egen väljarkår. Problemet med uranbrytning är att det förbjöds för att det inte var säkert eller etiskt rätt.

Deras förstudie kommer säga precis det som Uniper sa tidigare i år: Man vill inte satsa på kärnkraft. Det finns inga marknadsmässiga skäl, helt enkelt.

Eftersom det inte finns några långtidsstudier på något som inte finns så är det således en utopi att tro att SMR kommer implementeras i Sverige. Det var hela min poäng.

World Energy Council, 2022 World Energy Trilemma Index, har Sverige i topp.

<Uppladdad bildlänk>

Tack för länken. Är det du vill säga med den att Sveriges elförsörjning fungerar i topp, vi behöver inte spekulera i något annat än fler vindkraftverk, om ens det? Eller något annat?

Vad avser förstudien så är uppenbarligen staten av en annan åsikt än dig och SMR är på gång i flera delar av världen. Det ter sig logiskt att Sverige tittar på tekniken nu och inte om 50 år när det finns långtidsstudier, när en del kärnkraft relativt nyligen lagts ner i södra Sverige med de konsekvenser det fått, och SMR är i tiden.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Ett ord till alla som vurmar för mer kärnkraft. Jag tycker också att kärnkraft är jättebra, ruskigt ren och fenomenal energikälla, i alla fall om man bortser från avfallet som antagligen lär räknas till det värsta i alla kategorier. Kom på hur man ska kunna förvara eller omvandla avfallet först, och jag kommer vara en av er som går all in för kärnkraft.

Innan dess så är ni i mina ögon samma nötter som en gång i tiden stod och speglade sig i Röntgens alla roliga användningsområden till någon märkte att de som använde röntgen i samma utsträckning som vissa använder en hårtork fick cancer och dog. Helt efterblivet och ignorant att utgå ifrån av våra barn och barnbarn för många tusen år framöver ska lösa ett problem som växer explosionsartat. Ungefär som med klimatförnekarna.
"Låt någons ungar lösa skiten, så länge jag får leva i lyx och bekvämlighet utan att ens försöka ta ansvar"...fy fan säger jag bara.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Ett ord till alla som vurmar för mer kärnkraft. Jag tycker också att kärnkraft är jättebra, ruskigt ren och fenomenal energikälla, i alla fall om man bortser från avfallet som antagligen lär räknas till det värsta i alla kategorier. Kom på hur man ska kunna förvara eller omvandla avfallet först, och jag kommer vara en av er som går all in för kärnkraft.

Innan dess så är ni i mina ögon samma nötter som en gång i tiden stod och speglade sig i Röntgens alla roliga användningsområden till någon märkte att de som använde röntgen i samma utsträckning som vissa använder en hårtork fick cancer och dog. Helt efterblivet och ignorant att utgå ifrån av våra barn och barnbarn för många tusen år framöver ska lösa ett problem som växer explosionsartat. Ungefär som med klimatförnekarna.
"Låt någons ungar lösa skiten, så länge jag får leva i lyx och bekvämlighet utan att ens försöka ta ansvar"...fy fan säger jag bara.

Från 2022: https://www.forskning.se/2022/04/07/karnavfallet-slutforvarin...
"Sverige är det första landet i världen som har beslutat om ett slutgiltigt förvar av använt kärnbränsle. Regeringens beslut den 28 januari i år innebär att det radioaktiva avfallet sannolikt kommer att kapslas in i kopparcylindrar för att sedan begravas djupt ner i berggrunden i Forsmark i Uppland"

Det finns kritik mot metoden, hur skulle det inte kunna finnas det, men inget land har vad jag vet kommit längre. Om vi inte ska satsa på någon kärnkraft och omedelbart lägga ner resten av existerande kärnkraftverk - för varför ska de fortsätta att operera - är lite mindre kärnavfall OK? - så hur tror ni det kommer bli för landet i stort?

Vilka realistiska alternativ finns? Skala ner elförbrukningen istället för upp? När allt ska elektrifieras? .. .

Jag inser att slutförvaring i många tusen år är knepigt men hela världen har samma problem och Sverige har kommit långt. Världen består av gråskalor, den är inte svartvit.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Nja, om kylvattnet är för varmt pga vädret är det inte helt ovanligt att de får minska effekt eller stänga ner ett tag.

Inte om de ligger vid havet som svenska gör.

Visst, franska som ligger vid en flod kan få bekymmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Vilka realistiska alternativ finns?

Sol, vind, vatten, batterier, smarta hem, smart elnät, vätgas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Ett ord till alla som vurmar för mer kärnkraft. Jag tycker också att kärnkraft är jättebra, ruskigt ren och fenomenal energikälla, i alla fall om man bortser från avfallet som antagligen lär räknas till det värsta i alla kategorier. Kom på hur man ska kunna förvara eller omvandla avfallet först, och jag kommer vara en av er som går all in för kärnkraft.

Innan dess så är ni i mina ögon samma nötter som en gång i tiden stod och speglade sig i Röntgens alla roliga användningsområden till någon märkte att de som använde röntgen i samma utsträckning som vissa använder en hårtork fick cancer och dog. Helt efterblivet och ignorant att utgå ifrån av våra barn och barnbarn för många tusen år framöver ska lösa ett problem som växer explosionsartat. Ungefär som med klimatförnekarna.
"Låt någons ungar lösa skiten, så länge jag får leva i lyx och bekvämlighet utan att ens försöka ta ansvar"...fy fan säger jag bara.

Skrivet av Kolsvart Katt:

Från 2022: https://www.forskning.se/2022/04/07/karnavfallet-slutforvarin...
"Sverige är det första landet i världen som har beslutat om ett slutgiltigt förvar av använt kärnbränsle. Regeringens beslut den 28 januari i år innebär att det radioaktiva avfallet sannolikt kommer att kapslas in i kopparcylindrar för att sedan begravas djupt ner i berggrunden i Forsmark i Uppland"

Det finns kritik mot metoden, hur skulle det inte kunna finnas det, men inget land har vad jag vet kommit längre. Om vi inte ska satsa på någon kärnkraft och omedelbart lägga ner resten av existerande kärnkraftverk - för varför ska de fortsätta att operera - är lite mindre kärnavfall OK? - så hur tror ni det kommer bli för landet i stort?

Vilka realistiska alternativ finns? Skala ner elförbrukningen istället för upp? .. .

Jag inser att slutförvaring i många tusen år är knepigt men hela världen har samma problem och Sverige har kommit långt.

Förutom att avfallet bara är knepigt att hantera den första tiden. Något eller några hundratal år (fortfarande mycket tid förvisso) så är det inte nämnvärt farligare än annat farligt avfall som vi hanterar iom att då är det alfa och beta strålning som kvarstår. Det högaktiva har klingat av på runt 350år eller något i den stilen. Redan efter något femtiotal år så är det redan signifikant enklare att hantera än när det precis kommer från reaktorn.

Dessa tusentals åren det pratas om kommer från folk med dålig koll eller från folk som är emot kärnkraft. Eller en mix av de två. Och 100 000 år som vissa slänger runt bygger på att det ska stråla som bakgrundsstrålningen... ett helt orimligt mått för att klassa det som ofarligt....

Det är jävligt farligt avfall, ingen tvekan om det men jag är inget fan av att det på allvar tuttats in i folk att det handlar om tusentals eller hundra tusentals år. Det är överdrivet och speglar inte verkligheten öht.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Skrivet av ingenjören:

Varför skulle inte SMR bidra till svängmassa? Du kommer förmodligen ha en turbinsträng och kanske 2 SMRer på den turbinsträngen. Det blir ju egentligen samma som de konventionella kärnkraftverken.

Är inte poängen med SMR att de ska kunna kopplas in "off-grid". För att slippa bygga massa (dyra) kablar tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Tack för länken. Är det du vill säga med den att Sveriges elförsörjning fungerar i topp, vi behöver inte spekulera i något annat än fler vindkraftverk, om ens det? Eller något annat?

Vad avser förstudien så är uppenbarligen staten av en annan åsikt än dig och SMR är på gång i flera delar av världen. Det ter sig logiskt att Sverige tittar på tekniken nu och inte om 50 år när det finns långtidsstudier, när en del kärnkraft relativt nyligen lagts ner i södra Sverige med de konsekvenser det fått, och SMR är i tiden.

Vet inte hur du får det till detta alls egentligen men sakkunniga rankar Sverige högt, så även jag som arbetar med arbetsmarknadspolitik, IPA3 (forna Jugoslavien, Turkiet med flera mot EU), European Investment Bank, African Development Bank med flera och tittar på olika välfärdsfrågor. Olika slag av solenergi måste över tid tillföras men folk har i allmänhet en felaktig bild av vad det innebär. Kärnkraftverken bär sig inte och de är inte cirkulära. Det är A och O i dessa sammanhang. Sedan är världen inte så svart/vit som du kanske omedvetet målar upp: Att inte satsa betyder inte att man ska avveckla. Däremot är kärnkraften starkt ifrågasatt, nu ligger den även under 25% av den totala produktionen sedan många verk är nere av olika anledningar.

Sedan kriget i Ukraina bröt ut har kärnkraftverk på många håll klassificerats som terrormål. Det är därför av strategisk vikt att inte lägga alla ägg i en korg. Det satsas även på långtidslagring av energi som dels kan väga upp nackdelarna med vårt fantastiska vinterklimat, dels skulle kunna ersätta svängmassan från kärnkraften. Något som skedde bland annat vid ett oplanerat stopp nyligen. Fler byggnader måste också bli självförsörjande, vilket REPower EU bland annat verkar för. Slutligen är det även en mental omställning som måste göras. Bilen kan ses som ett mobilt batteri, men det kräver en översyn i lagar och det skulle krävas färre laddstationer om man kunde daisy-chaina bilar men då vill vi inte att nån annan ska pilla på min leasade bil... Många bäckar små alltså. Just nu satsas det en hel del på havsbaserad vindkraft i våra regioner. Eswatini i södra Afrika satsar på vattenkraft i MNWAP. Men ingen satsar på kärnkraft i någon större utsträckning och det finns goda anledningar för det.

Du kan inte dra en slutsats att staten är av annan åsikt då förstudien inte presenterats. Deras slutsats är väl egentligen inte presenterad, är nog det riktiga. Givet är att det är rimligt att titta på SMR nu, det hade jag också gjort i deras sits, men vad förstudien kommer innehålla är ganska uppenbart och där med även slutsatsen. Att KTH med flera universitet forskar vidare på SMR betyder inte att det kommer vara marknadsmässigt hållbart. Det är en spännande teknik och kan säkert ha sina syften, men relevant för Sverige?

Vet inte vad det är för konsekvenser du hänvisar till? Finns inget mer än lösa skott i sammanhanget.

En svag ökning av kärnkraft men majoriteten är cirkulär

Kostnaden är ganska markant högre för kärnkraften.

Vindkraften har ersatt bortfallet av kärnkraft. På sin höjd blev det en liten hicka.

Och Sverige blev under krisåret 2022 Europas största exportör av energi
https://www.powerengineeringint.com/world-regions/europe/swed...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Från 2022: https://www.forskning.se/2022/04/07/karnavfallet-slutforvarin...
"Sverige är det första landet i världen som har beslutat om ett slutgiltigt förvar av använt kärnbränsle. Regeringens beslut den 28 januari i år innebär att det radioaktiva avfallet sannolikt kommer att kapslas in i kopparcylindrar för att sedan begravas djupt ner i berggrunden i Forsmark i Uppland"

Det finns kritik mot metoden, hur skulle det inte kunna finnas det, men inget land har vad jag vet kommit längre. Om vi inte ska satsa på någon kärnkraft och omedelbart lägga ner resten av existerande kärnkraftverk - för varför ska de fortsätta att operera - är lite mindre kärnavfall OK? - så hur tror ni det kommer bli för landet i stort?

Vilka realistiska alternativ finns? Skala ner elförbrukningen istället för upp? När allt ska elektrifieras? .. .

Jag inser att slutförvaring i många tusen år är knepigt men hela världen har samma problem och Sverige har kommit långt. Världen består av gråskalor, den är inte svartvit.

Det där är ju skitsnack ifrån forskning.se
Finland bygger ju samma redan och har byggt länge, den borde tas i drift inom de närmaste åren. men hittar inte artikeln där de nämner exakt år.

https://skb.se/okategoriserade/finland-forst-i-varlden-med-sv...
https://svenska.yle.fi/a/7-1360349
https://yle.fi/a/7-10007582

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av suzerain:

Sol, vind, vatten, batterier, smarta hem, smart elnät, vätgas.

batterier är i praktiken rätt lurigt.
De länder som har större andel vind/sol behöver antingen ha mer fossilkraft som backar upp, eller vattenkraft.
Vattenkraft har vi. Bra grej. Men det räcker inte för hela sverige.

Men batterierna då? Problemet är att de är ohemult dyrt.

Vi kan titta på vilken mängd batterier som behövs för att täcka stockholms län en vecka när det inte blåser mitt i vintern.
https://www.regionfakta.com/vastra-gotalands-lan/energi/elfor...
Årsförbrukningen är 20,5TWh. Slår vi ut det jämt per vecka över året (vilket blir fel) så behövs ca 395 gwh för en vecka. De kallare veckorna går det egentligen åt mer - men skit samma här.
Vad kostar 1kwh i i batterier på världsmarknaden? Ca 150dollar.
https://www.statista.com/statistics/883118/global-lithium-ion...
Vi avrundar ner till 1000 spänn då med tanke på att priserna är på vär ner över tid.
Och bortser från infrastrukturavgifter, drift, markpriser och allt sådant. Bara batterikapacitet.

Då behövs det batterier för ca 400 miljarder för att säkra upp stockholm en vecka på vintern när det inte blåser och solen inte skiner. Exlusive allt och avrundat ner...
Dag 8 räcker det här systemet inte längre - så det här kan vara underdimensionerat.
Och det här är bara för ett område. De här skulle behövas på fler ställen i syd.

Dessutom behöver man bygga en helt annan överproduktion av el med vind för att man både ska kunna fylla både lager - och samhället när det blåser mer. Prismässigt är det här inte helt trivialt.

Jag är inte emot att titta på de här lösningarna. Men det är inte jättelätt att få till. Och det skulle rimligen pressa upp elpriserna en hel del.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

batterier är i praktiken rätt lurigt.
De länder som har större andel vind/sol behöver antingen ha mer fossilkraft som backar upp, eller vattenkraft.
Vattenkraft har vi. Bra grej. Men det räcker inte för hela sverige.

Men batterierna då? Problemet är att de är ohemult dyrt.

Vi kan titta på vilken mängd batterier som behövs för att täcka stockholms län en vecka när det inte blåser mitt i vintern.
https://www.regionfakta.com/vastra-gotalands-lan/energi/elfor...
Årsförbrukningen är 20,5TWh. Slår vi ut det jämt per vecka över året (vilket blir fel) så behövs ca 395 gwh för en vecka. De kallare veckorna går det egentligen åt mer - men skit samma här.
Vad kostar 1kwh i i batterier på världsmarknaden? Ca 150dollar.
https://www.statista.com/statistics/883118/global-lithium-ion...
Vi avrundar ner till 1000 spänn då med tanke på att priserna är på vär ner över tid.
Och bortser från infrastrukturavgifter, drift, markpriser och allt sådant. Bara batterikapacitet.

Då behövs det batterier för ca 400 miljarder för att säkra upp stockholm en vecka på vintern när det inte blåser och solen inte skiner. Exlusive allt...
Dag 8 räcker det här systemet inte längre - så det här kan vara underdimensionerat.
Och det här är bara för ett område. De här skulle behövas på fler ställen i syd.

Dessutom behöver man bygga en helt annan överproduktion av el med vind för att man både ska kunna fylla både lager - och samhället när det blåser mer. Prismässigt är det här inte helt trivialt.

Jag är inte emot att titta på de här lösningarna. Men det är inte jättelätt att få till. Och det skulle rimligen pressa upp elpriserna en hel del.

Bara en liten notering: Man kan inte ha batterier för ändamålet då de inte kan hålla laddningen och bör ses som korttidslagring. Istället behöver man titta på vätgas och andra alternativ som kan laddas på sommaren och användas på vintern för en mer långvarig lagring. Då behövs det mycket energi för att omvandla energin också, vilket är ytterligare en anledning att använda cirkulär framställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Från 2022: https://www.forskning.se/2022/04/07/karnavfallet-slutforvarin...
"Sverige är det första landet i världen som har beslutat om ett slutgiltigt förvar av använt kärnbränsle. Regeringens beslut den 28 januari i år innebär att det radioaktiva avfallet sannolikt kommer att kapslas in i kopparcylindrar för att sedan begravas djupt ner i berggrunden i Forsmark i Uppland"

Det finns kritik mot metoden, hur skulle det inte kunna finnas det, men inget land har vad jag vet kommit längre. Om vi inte ska satsa på någon kärnkraft och omedelbart lägga ner resten av existerande kärnkraftverk - för varför ska de fortsätta att operera - är lite mindre kärnavfall OK? - så hur tror ni det kommer bli för landet i stort?

Vilka realistiska alternativ finns? Skala ner elförbrukningen istället för upp? När allt ska elektrifieras? .. .

Jag inser att slutförvaring i många tusen år är knepigt men hela världen har samma problem och Sverige har kommit långt. Världen består av gråskalor, den är inte svartvit.

Eftersom kärnkraft för energiutvinning inte ens fyllt 70 år så har vi inte den blekaste aning om hur våra förvaringsmetoder kommer fungera ens om 100 år. De bygger på teorier, kortvariga erfarenheter och en jäkla massa "hoppas det löser sig", ungefär som kärnkraftverken själva...går ingen fel så kommer det ju funka jättebra det här *host, Fukushima, host!*

Skrivet av Zemlan:

Förutom att avfallet bara är knepigt att hantera den första tiden. Något eller några hundratal år (fortfarande mycket tid förvisso) så är det inte nämnvärt farligare än annat farligt avfall som vi hanterar iom att då är det alfa och beta strålning som kvarstår. Det högaktiva har klingat av på runt 350år eller något i den stilen. Redan efter något femtiotal år så är det redan signifikant enklare att hantera än när det precis kommer från reaktorn.

Dessa tusentals åren det pratas om kommer från folk med dålig koll eller från folk som är emot kärnkraft. Eller en mix av de två. Och 100 000 år som vissa slänger runt bygger på att det ska stråla som bakgrundsstrålningen... ett helt orimligt mått för att klassa det som ofarligt....

Det är jävligt farligt avfall, ingen tvekan om det men jag är inget fan av att det på allvar tuttats in i folk att det handlar om tusentals eller hundra tusentals år. Det är överdrivet och speglar inte verkligheten öht.

Saxar från Wiki: "Radioaktiviteten avtar dock med tiden och efter 40 år är strålningsflödet en tusendel av vad det var, när en reaktor stängdes, men behöver ändå vila i hundratusentals år för att återgå till en nivå motsvarande berggrundens."
Även ifall radioaktiviteten i sig minskar dramatiskt så säger det inte särskilt mycket om vad som händer med mindre radioaktiva mängder av skiten som eventuellt skulle hamna i grundvattnet eller på något annat sätt förpesta omgivningen. Naturligtvis drabbar ju sällan sådana bekymmer någon i ett i-land, man förlägger bara förvaringen i något mindre nogräknat land.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzerain:

Sol, vind, vatten, batterier, smarta hem, smart elnät, vätgas.

😅 blaha blaha. Vätgas är jättebra…

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Bara en liten notering: Man kan inte ha batterier för ändamålet då de inte kan hålla laddningen och bör ses som korttidslagring. Istället behöver man titta på vätgas och andra alternativ som kan laddas på sommaren och användas på vintern för en mer långvarig lagring. Då behövs det mycket energi för att omvandla energin också, vilket är ytterligare en anledning att använda cirkulär framställning.

Vätgas ger väl vad, 40% av energin i slutändan eller om det är 30% efter all konvertering…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Eftersom kärnkraft för energiutvinning inte ens fyllt 70 år så har vi inte den blekaste aning om hur våra förvaringsmetoder kommer fungera ens om 100 år. De bygger på teorier, kortvariga erfarenheter och en jäkla massa "hoppas det löser sig", ungefär som kärnkraftverken själva...går ingen fel så kommer det ju funka jättebra det här *host, Fukushima, host!*

Saxar från Wiki: "Radioaktiviteten avtar dock med tiden och efter 40 år är strålningsflödet en tusendel av vad det var, när en reaktor stängdes, men behöver ändå vila i hundratusentals år för att återgå till en nivå motsvarande berggrundens."
Även ifall radioaktiviteten i sig minskar dramatiskt så säger det inte särskilt mycket om vad som händer med mindre radioaktiva mängder av skiten som eventuellt skulle hamna i grundvattnet eller på något annat sätt förpesta omgivningen. Naturligtvis drabbar ju sällan sådana bekymmer någon i ett i-land, man förlägger bara förvaringen i något mindre nogräknat land.

Hela världen har dock samma problem och Sverige har ett förslag till lösning. Visst, vi kan vänta med kärnkraft i tusen år men inte om industrin ska skala upp elanvändningen en hel del. Det är inte som att vindkraft är utan miljöpåverkan, inte produktionen av solpaneler heller och vi har inte börjat tala om återvinning av solpaneler än eller hur man tar hand om vindkraftverk som avvecklats (fråga USA kanske).

Att säga "Våg, vind och vatten!" istället låter mer som Captain Planet. Just nu har vi ungefär kolkraft, naturgas kanske, eller kärnkraft att ersätta den förlorade kärnkraften med i södra Sverige. Vi har redan konstaterat att även max vindkraft inte kommer att räcka för industruella behov.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Hur ser denna fantastiska produktion med solceller ut i december då?

Skrivet av Dreas89:

Du missar att vi ska trippla vår energiförbrukning och att på vintern lyser det väldigt lite…

Hörni - jag pratade om batterier, som funkar fint på vintern oavsett om det lyser eller inte och helt oberoende av vad man laddar det med. Man kan exempelvis ladda med vattenkraft när magasinen är knökfulla på vintern eftersom vi under sommaren klarade oss med andra kraftkällor. Tysklands 50 TWh från villatak förra året är 50 TWh som de inte behövde köpa från Svensk vattenkraft, eller föralldel 50 Twh gas som de har kvar i sina lager på vintern istället för att elda upp på sommaren.

Poängen var egentligen bara att frångå tanken om att dagens mastodontprojekt måste ersättas av nya mastodontprojekt,. Det är extremt kraftfullt att låta lösningen på problemet komma i händerna de som lider av problemet. Solpanelerna i Tyskland är ett exempel på vad som händer, batterier kan följa samma mönster tänker jag. Och de funkar ungefär lika bra överallt, året om.

Problemet med kärnkraft är att det är för dyrt även i ett best-case scenario, vilket vi de senaste par åren fått flera tydliga bevis för.

Frankrike betalade över 500 miljarder för att skuldsanera sin kärnkraftoperatör här om året exempelvis, och riksgälden i sverige avstod senast från att ens ge en prognos för den övre kostnaden för svensk kärnkraft, eftersom de konstaterade att branschen konsekvent och systematiskt underskattar kostnaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Kärnkraftverken bär sig inte och de är inte cirkulära. Det är A och O i dessa sammanhang. Sedan är världen inte så svart/vit som du kanske omedvetet målar upp: Att inte satsa betyder inte att man ska avveckla. Däremot är kärnkraften starkt ifrågasatt, nu ligger den även under 25% av den totala produktionen sedan många verk är nere av olika anledningar.

Att KTH med flera universitet forskar vidare på SMR betyder inte att det kommer vara marknadsmässigt hållbart. Det är en spännande teknik och kan säkert ha sina syften, men relevant för Sverige?

Vindkraften har ersatt bortfallet av kärnkraft. På sin höjd blev det en liten hicka.

Vindkraften kan inte ersätta kärnkraft eller annan stabilare kraftform eftersom den genererar mycket mycket ojämnare, just stabiliteten i nätet är problemet. Och nej, "cirkulära" är inte A och O, fossilfritt är A och O har regeringen nämnt, varför? För att hela världens fokus är att få ner utsläppen. Well inte Kina, de satsar på kolkraft och elbilar. Men Sverige vill få ner utsläppen.

Jag ser iaf att du inte ser att det finns ett problem med elförsörjningen i Sverige. Inte för stunden och inte med den planerade industriella utvecklingen. Det kallar jag att spara problemen till senare generationer. Men jag förstår inte alls vad du har emot ny teknik.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Vätgas ger väl vad, 40% av energin i slutändan eller om det är 30% efter all konvertering…

Spelar inte så stor roll om det genereras av en oändlig källa. Jämför med uran:
Uranmalm innehåller bara 2% naturligt uran och naturligt uran innehåller bara 0,72% U235 som är bränslet i våra reaktorer. Bryter 1 ton malm (1000 kg material) så är bara 20 kg naturligt uran. Av dessa 20 kg är bara 0,72 % ämnet vi söker: den klyvbara isotopen Uran-235. 0,0072x20 kg = 0,144 kg
Av ett helt ton malm får vi 144 gram att använda till bränsle.
Och eftersom kärnkraft är kondenskraft fås stora energiförluster vid elproduktionen. Dessutom blir ca 10 % av bränslet kvar oanvänt när bränslestaven tas ut ur reaktorn för långtidsförvar.

Det hela resulterar i en total verkningsgrad på ynka 2/7 ~ 28 % dvs

Lägg på att det är ändligt, transporteras långa sträckor etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Vindkraften kan inte ersätta kärnkraft eller annan stabilare kraftform eftersom den genererar mycket mycket ojämnare, just stabiliteten i nätet är problemet. Och nej, "cirkulära" är inte A och O, fossilfritt är A och O har regeringen nämnt, varför? För att hela världens fokus är att få ner utsläppen. Well inte Kina, de satsar på kolkraft och elbilar. Men Sverige vill få ner utsläppen.

Jag ser iaf att du inte ser att det finns ett problem med elförsörjningen i Sverige. Inte för stunden och inte med den planerade industriella utvecklingen. Det kallar jag att spara problemen till senare generationer. Men jag förstår inte alls vad du har emot ny teknik.

Jobbar inte på nationell nivå, det är för lågt både för egen del så väl som utmaningen i sig. Inte ens NordPool är specifikt byggt för Sverige. Det är sedvanlig anti-retorik att hävda att Kina satsar på kolkraft. Mät i utsläpp per https://www.ekonomifakta.se/Fakta/klimat-och-miljo/vaxthusgaser/koldioxidutslapp-per-capita/ istället, där förvisso Sverige fortfarande ligger bra till men stora länder som nämnda Kina gör starka insatser och kan minska sina utsläpp. Det spekuleras redan i att Kina kan minska sina utsläpp efter 2025. Kina har dessutom helt andra förutsättningar och man ska inte jämföra i många fall ett klassledande land som Sverige med diktatur.

Med den planering av vindkraft, havsbaserad vindkraft, REPower EU och andra större insatser genom privat sektor så ser jag inte några problem faktiskt, så det har du analyserat rätt. Vill man lyckas med omställningen (vilket Regeringen kan ifrågasättas på) så handlar det om att underlätta processerna. Vi såg också en minskning av energianvändningen 2022 med cirka fem procent, vilket enbart kan kopplas till det då höga priset. Slutsatsen kan bara vara att man gödslat med energin för att den varit för billig. Här finns det således utrymme för privat sektor att utveckla innovationer, både på offentlig nivå så väl som inom civilsamhället.

Det du kallar planerad industriell utveckling kallar jag att skapa åtgärder baserat på andrahands spekulation. Det är ett klassiskt höna/ägg-syndrom men frågan är vem som skulle betala för det? Inte de som spekulativt skulle kunna sätta upp en verksamhet i alla fall. Jag har inget emot ny teknik alls, tvärtom. Däremot ser jag inte att ny teknik alltid ska implementeras och jag ser heller inte alltid att gammal teknik ska fasas ut. Nu kommer kärnkraften ta död på sig själv utan övriga incitament och det spekuleras redan om frånvaron av våra kärnkraftverk är för att det är för tillfället för billig el på marknaden. Vi vet att så redan skett i Finland och jag vill minnas att något verk i Sverige stängde av samma anledning men hittar ingen länk på det nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Bara en liten notering: Man kan inte ha batterier för ändamålet då de inte kan hålla laddningen och bör ses som korttidslagring. Istället behöver man titta på vätgas och andra alternativ som kan laddas på sommaren och användas på vintern för en mer långvarig lagring. Då behövs det mycket energi för att omvandla energin också, vilket är ytterligare en anledning att använda cirkulär framställning.

Just vätgas är ingen lösning i den omedelbara framtiden eftersom det krävs mer energi att få ut energin ur vätgasen alt. skapa den än vad man får ut av den. https://vatgas.se/fakta/faq/

Skrivet av Dreas89:

Vätgas ger väl vad, 40% av energin i slutändan eller om det är 30% efter all konvertering…

Man får ut 33 KW/h ur 1 kg vätgas men för att skapa 1 kg vätgas så krävs det 55 KW/h energi. Med andra ord.. fram tills man upptäcker mer energieffektiva sätt att producera vätgas så är det tyvärr inget alternativ.

Skrivet av MsSmith:

Spelar inte så stor roll om det genereras av en oändlig källa. Jämför med uran:
Uranmalm innehåller bara 2% naturligt uran och naturligt uran innehåller bara 0,72% U235 som är bränslet i våra reaktorer. Bryter 1 ton malm (1000 kg material) så är bara 20 kg naturligt uran. Av dessa 20 kg är bara 0,72 % ämnet vi söker: den klyvbara isotopen Uran-235. 0,0072x20 kg = 0,144 kg
Av ett helt ton malm får vi 144 gram att använda till bränsle.
Och eftersom kärnkraft är kondenskraft fås stora energiförluster vid elproduktionen. Dessutom blir ca 10 % av bränslet kvar oanvänt när bränslestaven tas ut ur reaktorn för långtidsförvar.

Det hela resulterar i en total verkningsgrad på ynka 2/7 ~ 28 % dvs

Lägg på att det är ändligt, transporteras långa sträckor etc.

Uran är ingen oändlig källa. Faktum är att det finns inte en enda oändlig källa vätgas på hela denna planet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Vindkraften kan inte ersätta kärnkraft eller annan stabilare kraftform eftersom den genererar mycket mycket ojämnare, just stabiliteten i nätet är problemet. Och nej, "cirkulära" är inte A och O, fossilfritt är A och O har regeringen nämnt, varför? För att hela världens fokus är att få ner utsläppen. Well inte Kina, de satsar på kolkraft och elbilar. Men Sverige vill få ner utsläppen.

Njae, alltså Kina satsar på i princip allt, ja kolförbrukningen har ökat i Kina senaste 20 åren, men samtidigt har deras elproduktion gått ifrån att vara baserat på 80% kolkraft till 60%. För 20 år sedan hade dom runt 8GW kärnkraft, och målet är att dom ska bygga upp 150GW till 2030 (dom har väl redan byggt runt 40st reaktorer, och det dubbla är under byggnation eller planerat), och att kärnkraft ska stå för 10% av produktionen 2035.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Just vätgas är ingen lösning i den omedelbara framtiden eftersom det krävs mer energi att få ut energin ur vätgasen alt. skapa den än vad man får ut av den. https://vatgas.se/fakta/faq/

Man får ut 33 KW/h ur 1 kg vätgas men för att skapa 1 kg vätgas så krävs det 55 KW/h energi. Med andra ord.. fram tills man upptäcker mer energieffektiva sätt att producera vätgas så är det tyvärr inget alternativ.

Uran är ingen oändlig källa. Faktum är att det finns inte en enda oändlig källa vätgas på hela denna planet.

Det skrev jag väl inte? Kanske låg på blodsocker här men det var i sådana fall inte min intention.
Min intention var att om energi framställs av en oändlig källa, dvs vindkraft exempelvis, så spelar det inge roll om effektiviteten inte är på topp. Då kan man använda vätgas i syfte att långtidslagra. Gällande uranet så var det just jämförelse att vindkraften är oändlig medan uranet inte är det, samt att påvisa att uranet inte är särskilt effektivt heller (som i tillägg även ska förvaras efteråt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xorcist:

Vad menar du? Vilka företag? Elen är billigare än någonsin.

Oj, bara ovanstående tyder på att du har noll koll. Effektbrist har inget med elpris att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xorcist:

Menar du att 14 miljarder skulle vara en stor summa pengar i detta sammanhanget?

Det är både snabbare och mycket billigare att lösa kraftöverföringen än att bygga nya kärnkraftverk.

Fel igen. Det har ju tagit evigheter att bara få till sydostlänken. Tänk dig alla markägare som ska säga sitt. Sen har vi hybrit och h2green steel. När det är fullt utbyggt så finns det inget från norr att skicka till söder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Spelar inte så stor roll om det genereras av en oändlig källa. Jämför med uran:
Uranmalm innehåller bara 2% naturligt uran och naturligt uran innehåller bara 0,72% U235 som är bränslet i våra reaktorer. Bryter 1 ton malm (1000 kg material) så är bara 20 kg naturligt uran. Av dessa 20 kg är bara 0,72 % ämnet vi söker: den klyvbara isotopen Uran-235. 0,0072x20 kg = 0,144 kg
Av ett helt ton malm får vi 144 gram att använda till bränsle.
Och eftersom kärnkraft är kondenskraft fås stora energiförluster vid elproduktionen. Dessutom blir ca 10 % av bränslet kvar oanvänt när bränslestaven tas ut ur reaktorn för långtidsförvar.

Det hela resulterar i en total verkningsgrad på ynka 2/7 ~ 28 % dvs

Lägg på att det är ändligt, transporteras långa sträckor etc.

En tärnings storlek med 144g U235 kan driva en svensk villa i 5år.
1 gram naturligt uran ger 44kWh el med allt inräknat.

Hur många ton malm av järn/koppar/aluminium/kisel/kalk/mm plus transport och förädling behövs det för motsvarande vindkraftverk eller solceller?

Inget energislag är så resurssnålt som kärnkraft.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eson:

En tärnings storlek med 144g U235 kan driva en svensk villa i 5år.

Hur många ton malm av järn/koppar/aluminium/kisel/kalk/mm plus transport och förädling behövs det för motsvarande vindkraftverk eller solceller?

Inget energislag är så resurssnålt som kärnkraft.

Tror inte du vet skillnad på resurssnål och oändlig är.
Det borde vara uppenbart för alla att tillverkning av ett verk och tillförandet av bränsle är två olika saker.

Permalänk
Medlem

Kanske går bra i ett så stabilt, ickekriminellt och välartat land som Sverige, utan interna oroligheter eller andra problem, men om det ska stå små kärnreaktorer här och var i diverse tveksamma demokratier eller rena skurkstater - det är inte den lysande framtid jag önskar för världen.

Hur som helst, det tycks som att industrin kommer att öka elanvändningen extremt mycket de närmaste åren så det är inte konstigt att även kärnkraft kan tyckas lönsam. Jag förstår inte riktigt för egen del varför elanvändnigen måste öka så mycket, menmen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7