Permalänk

Dator/HTPC för 4K film/serier

Hejsan,

Har en gammal HTPC ish som har legat o skräpat med inte så up to date prylar, tänkte jag eventuellt skulle uppdatera så man kan köra 4K filmer med ATMOS o hela baletten.
Då man är fett färsk och inte så insatt så tänkte jag be panelen om lite hjälp med vad jag ska köpa och inte...
Behöver inte vara overkill, ska inte spela osv, utan endast film/serier
Kan jag använda chassit jag har idag och bygga i så är det kanon...ett Fractal Design Node 304 vill jag minnas det heter.

Så...shooot...en inköpslista

Stort tack på förhand!

Visa signatur

HTPC: AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 l MSI FM2-A75IA-E53 mITX l Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RED l be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze l Fractal Design Node 304 l Western Digital Caviar Green 1TB l Western Digital Caviar Green 2TB l
Other: iPhone X 64gb l Macbook Pro 13.3" l

Permalänk
Medlem

Chromecast med Google TV, Nvidia Shield eller Apple TV beroende på ekosystem är helt klart vad jag skulle rekommendera över att bygga en HTPC.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Smart-funktionerna i nya skärmar med appar och allt möjligt slår hanteringsmässigt allt vad HTPC heter - sitter ofta och zappar Netflix, HBO Max, SVT Play och Youtube med fjärren i Googles gränssnitt direkt i/på Philips OLED-skärmen.

Skärmen har ATMOS direkt vilket försvinner när jag tar ut ljudet via opto till en inte helt modern förstärkare - men 5.1 får duga och låter mycket maffigare än skärmens inbyggda oavsett (inga grannar heller 😊),

Hyllan med DVD och Bluray plus diverse lagrade ISO-filer på servern i källaren... almost never 🤔 och inte ens provat någon 4K Bluray på den anslutna PS5:an...

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

Har också övergett HTPC för Apple TV/Google TV.
Blev alldeles för dyrt att uppgradera den till 4K. Var aldrig nöjd med styrningen av den heller. Egen fjärrkontroll och Bluetooth tangentbord var bökigt.
En Google TV 4K för 750 kr som kan styras med TV fjärren är väldigt mycket smidigare.
Min HTPC agerar nu som PiHole/Home Assistant/Unifi/VPN m.m. server.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Alternativet är att köpa en PS5 så får du både spelkonsol och dem flesta populära apparna (HBO, Netflix, Amazon Prime, etc.). Fördelen mot att "bara" ha en smart tv är att konsolen kommer vara mycket snabbare att bläddra i. Sen vet jag inte ifall det är något specifikt stöd som du är ute efter som inte ps5an erbjuder.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Beror väl lite på VAD du ska spela upp, strömmningstjänster, lokala filer (BDremuxar, HDR, mm), eller vad?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

sorry hehe kanske skulle varit lite tydligare
jag har en Apple TV 4K idag som jag använder till att strömma netflix viaplay osv, så där är jag safe.
vill kunna spela upp från en plex-server jag har tillgång till...HDR, Atmos , TrueHD osv ... det löser dessvärre inte ATV från Plex.
så antar det blir lokala-ish filer som ska spelas upp då

Visa signatur

HTPC: AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 l MSI FM2-A75IA-E53 mITX l Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RED l be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze l Fractal Design Node 304 l Western Digital Caviar Green 1TB l Western Digital Caviar Green 2TB l
Other: iPhone X 64gb l Macbook Pro 13.3" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av TigerDejan:

sorry hehe kanske skulle varit lite tydligare
jag har en Apple TV 4K idag som jag använder till att strömma netflix viaplay osv, så där är jag safe.
vill kunna spela upp från en plex-server jag har tillgång till...HDR, Atmos , TrueHD osv ... det löser dessvärre inte ATV från Plex.
så antar det blir lokala-ish filer som ska spelas upp då

Apple TV kan inte spela upp TrueHD Atmos (TrueHD fungerar utmärkt med Infuse) men klarar DDP+Atmos. Nvidia Shield klarar TrueHD Atmos. Att spela upp material från din Plex-server går förstås utmärkt men med nämnda restriktioner.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av TigerDejan:

vill kunna spela upp från en plex-server jag har tillgång till...HDR, Atmos , TrueHD osv ... det löser dessvärre inte ATV från Plex.
så antar det blir lokala-ish filer som ska spelas upp då

Om lokala filer ska spelas bör du kika på mediaspelare med realtek-chip. Typ Zidoo z9x.
Använder du Zidoos server kan du dessutom spela fler filformat än Plex och slipper bry dig om transcoding och annan skit

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Om lokala filer ska spelas bör du kika på mediaspelare med realtek-chip. Typ Zidoo z9x.
Använder du Zidoos server kan du dessutom spela fler filformat än Plex och slipper bry dig om transcoding och annan skit

Det är från en polares server så ingenting lokalt
Haffade en Nvidia Shield PRO idag … bör väl vara bästa alternativet eller ?
Annars öppnar jag inte den utan lämnar bara tillbaka om den inte löser allt…
Bör ju lösa det bättre än ATV verkar det som iaf

Visa signatur

HTPC: AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 l MSI FM2-A75IA-E53 mITX l Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RED l be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze l Fractal Design Node 304 l Western Digital Caviar Green 1TB l Western Digital Caviar Green 2TB l
Other: iPhone X 64gb l Macbook Pro 13.3" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av TigerDejan:

Det är från en polares server så ingenting lokalt
Haffade en Nvidia Shield PRO idag … bör väl vara bästa alternativet eller ?
Annars öppnar jag inte den utan lämnar bara tillbaka om den inte löser allt…
Bör ju lösa det bättre än ATV verkar det som iaf

Det beror helt och hållet på vilka filer du tänker spela upp och har ingenting med om det är lokalt eller inte att göra. Men om det är TrueHD+Atmos istället för DDP+Atmos så absolut. Det finns säkert någon DV-version som Nvidia Shield har stöd för som kanske inte finns till Apple TV.

Men en Nvidia Shield blir i alla fall inte fel.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av TigerDejan:

Det är från en polares server så ingenting lokalt
Haffade en Nvidia Shield PRO idag … bör väl vara bästa alternativet eller ?
Annars öppnar jag inte den utan lämnar bara tillbaka om den inte löser allt…
Bör ju lösa det bättre än ATV verkar det som iaf

Det beror på hur petig du är? Shield är en bra spelare som både streamar tjänster och spelar en hel del lokala filer.
Den är inte så bra på att hantera DV Profile 7 (se bild nedan) pga så kallad ”red push”
https://imgur.io/PhosTtr
Huruvida det är ett problem för dig eller inte kan vara du avgöra.

Zidoo kan tydligen köra Plex. Har ingen erfarenhet av detta dock, det kräver nog lite pill för att få det att funka.
http://forum.zidoo.tv/index.php?threads/plextozidoo-an-extern...

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk

Fan så grymma ni är som hjälper en amatör, det uppskattas!

Men det var då fan att ingenting ska vara komplett och bara fungera år 2023
Red push ser lite ut som att hon varit ute i solen lite bara hehe

Filerna är väl allt från mkv till hela BD-disc tror jag. Men mestadels mkv.
Atv löser ju inget lossless från Plex så kanske är Shield ett bättre alternativ ur den aspekten, får la se och jämföra.
Känns dock som ATV bör vara hästlängder bättre prestandamässigt än en 4 år gammal produkt, men uppenbarligen inte på alla plan.

Känns la som bygga ihop en dator för 7-8k hade varit det bästa men känns omotiverande lägga så mkt cash för att titta lite film o serier med alla ljud o bild korrekt

Visa signatur

HTPC: AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 l MSI FM2-A75IA-E53 mITX l Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RED l be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze l Fractal Design Node 304 l Western Digital Caviar Green 1TB l Western Digital Caviar Green 2TB l
Other: iPhone X 64gb l Macbook Pro 13.3" l

Permalänk
Medlem

Z9X Pro kör jag för lokalt innehåll som är 4k och Atmos. Är en Android enhet som är skapad för att köra lokalt innehåll, men som ej stödjer streaming-tjänster.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TigerDejan:

Känns la som bygga ihop en dator för 7-8k hade varit det bästa men känns omotiverande lägga så mkt cash för att titta lite film o serier med alla ljud o bild korrekt

Om du vill göra andra grejer på den så är dator rätt väg att gå men för film/serier osv kommer du inte få någon fördel. Snarare nackdel pga strul med olika codecs. Nu kanske windows hanterar DV bättre än det gjorde för ett par år sen, jag är inte helt uppdaterad.
En PC kräver också att du ställer in rätt upplösning, frame rate osv.
De här spelarna gör det automatiskt.

Har själv gått från HTPC till Shield till Zappiti (Realtek) och skulle aldrig gå tillbaka. Enkelheten att bara slå på spelaren och allt funkar, alla format osv är värt mycket.

Tycker du ska testa Shielden, du bör väl ha åtminstone 14 dagars ångerrätt/öppet köp?

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Om du vill göra andra grejer på den så är dator rätt väg att gå men för film/serier osv kommer du inte få någon fördel. Snarare nackdel pga strul med olika codecs. Nu kanske windows hanterar DV bättre än det gjorde för ett par år sen, jag är inte helt uppdaterad.
En PC kräver också att du ställer in rätt upplösning, frame rate osv.
De här spelarna gör det automatiskt.

Har själv gått från HTPC till Shield till Zappiti (Realtek) och skulle aldrig gå tillbaka. Enkelheten att bara slå på spelaren och allt funkar, alla format osv är värt mycket.

Tycker du ska testa Shielden, du bör väl ha åtminstone 14 dagars ångerrätt/öppet köp?

Ja nej jag tänkte inte göra något annat på datorn ändå
Har PS5 för spel osv
Jadå den är köpt på Power (tyvärr) så jag har 60 dagar

Enkelhet osv man vill åt också, orkar inte med krångel, d ska bara funka för alla i familjen

Visa signatur

HTPC: AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 l MSI FM2-A75IA-E53 mITX l Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RED l be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze l Fractal Design Node 304 l Western Digital Caviar Green 1TB l Western Digital Caviar Green 2TB l
Other: iPhone X 64gb l Macbook Pro 13.3" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av TigerDejan:

Ja nej jag tänkte inte göra något annat på datorn ändå
Har PS5 för spel osv
Jadå den är köpt på Power (tyvärr) så jag har 60 dagar

Enkelhet osv man vill åt också, orkar inte med krångel, d ska bara funka för alla i familjen

Ja men då blir det nog bra. Ska du köra Plex så är Shield utmärkt till det.
Hade du bara kört lokala filer skulle jag rekommendera Zidoo som har lite bättre filstöd och hanterar DV bättre.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk

Köpte en Shield PRO och den är helt överlägsen Apple TV 4K bildmässigt.
Enda som stör mig är att det inte står Dolby Atmos från Netflix men antar det kommer ut rätt ljud ändå
Kollar jag på polarens server med något som har Atmos så står det.

Netflix har la DD+ paketerat eller nått på något vänster
Men på ATV står det Atmos

Prylen rekommenderas starkt iaf!

Visa signatur

HTPC: AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 l MSI FM2-A75IA-E53 mITX l Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RED l be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze l Fractal Design Node 304 l Western Digital Caviar Green 1TB l Western Digital Caviar Green 2TB l
Other: iPhone X 64gb l Macbook Pro 13.3" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av TigerDejan:

Köpte en Shield PRO och den är helt överlägsen Apple TV 4K bildmässigt.

Det är helt enkelt inte sant
Den har andra fördelar. Och vissa nackdelar.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk

Enligt Mitt tycke så är skillnaden Väldigt stor till fördel Nvidia va gäller bildkvalitet vs ATV på exempelvis Netflix ja.
Sen skiter jag ganska så rejält i vad spec hit o spec dit säger

Visa signatur

HTPC: AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 l MSI FM2-A75IA-E53 mITX l Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RED l be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze l Fractal Design Node 304 l Western Digital Caviar Green 1TB l Western Digital Caviar Green 2TB l
Other: iPhone X 64gb l Macbook Pro 13.3" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av TigerDejan:

Enligt Mitt tycke så är skillnaden Väldigt stor till fördel Nvidia va gäller bildkvalitet vs ATV på exempelvis Netflix ja.
Sen skiter jag ganska så rejält i vad spec hit o spec dit säger

Placebo i sådana fall. Förutom i väldigt lågupplöst material där Nvidia Shield kan använda sin uppskalning så visar dom exakt samma pixlar och det är ingen som helst skillnad i bildkvalitet.

Det är ju toppen att du är nöjd!

Visa signatur

press nu1mlock