Phanteks NV5 – ett utmärkt och estetiskt tilltalande chassi

Permalänk
Medlem

Saknar test av temperatur och ljudnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vore snyggt med fläktar från Noctua så en slipper denna jävla RGB besatthet.

Fight me 🤷‍♀️

Fattar inte besattheten av att vilja exponera fula och bajsbruna fläktar?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Chassirecension från @JonasT :')
En av de bästa sakerna med SweC.

Kikat på videon och som du säger i slutet på videon så är D30 fläktarna extremt dyra. Jag hade personligen skippat RGB och köpt sex st vanliga vita fläktar för 150kr styck.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Entusiast

Chassirecension... 100% kickass product from Sweclockers!

Det jag hade saknat om jag var intresserad av det där chassit hade varit kabeldragningsmöjligheter för gpu-kablaget. Nåt alternativ här typ...

Permalänk
Medlem

Önskar en ny version av Evolv X. Med stöd för 360 radiator på höger sida och lite mer lufthål i toppen av chassit.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Chassirecension... 100% kickass product from Sweclockers!

Det jag hade saknat om jag var intresserad av det där chassit hade varit kabeldragningsmöjligheter för gpu-kablaget. Nåt alternativ här typ...

<Uppladdad bildlänk>

ASUS kabellösa GPU-hantering kanske?

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

I will join you när det kommer till fläktar. Rgb på fläktar nej tack! därför istället för deras fläktar i videon tar vi Phanteks T30 fläktar! Dessutom bättre än noctua.

Efter att ha bränt genom närmare tio Phanteks fläktar på ungefär tre år.. Lär jag inte köpa någon igen ärligt talat. 😑

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Fattar inte besattheten av att vilja exponera fula och bajsbruna fläktar?

Smaken är som baken (ovanligt träffande), Noctuas bajsbruna ger stark 70- och 80-talsnostalgi.
Tycker personligen att det är snyggare än att ha en ljusshow i lådan, något som jag inte förstår besattheten av.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Triggervarning på rubriksättningen tillsammans med bilden.

'... och estetiskt tilltalande chassi'

Tittar på bilden...
...........................................________........................
....................................,.-‘”...................``~.,..................
.............................,.-”...................................“-.,............
.........................,/...............................................”:,........
.....................,?......................................................\,.....
.................../...........................................................,}....
................./......................................................,:`^`..}....
.............../...................................................,:”........./.....
..............?.....__.........................................:`.........../.....
............./__.(.....“~-,_..............................,:`........../........
.........../(_....”~,_........“~,_....................,:`........_/...........
..........{.._$;_......”=,_.......“-,_.......,.-~-,},.~”;/....}...........
...........((.....*~_.......”=-._......“;,,./`..../”............../............
...,,,___.\`~,......“~.,....................`.....}............../.............
............(....`=-,,.......`........................(......;_,,-”...............
............/.`~,......`-...............................\....../\...................
..............\`~.*-,.....................................|,./.....\,__...........
,,_..........}.>-._\...................................|..............`=~-,....
.....`=~-,_\_......`\,.................................\........................
...................`=~-,,.\,...............................\.......................
................................`:,,...........................`\..............__..
.....................................`=-,...................,%`>--==``.......
........................................_\..........._,-%.......`\...............
...................................,

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Intressant chassi - Jag förstår inte riktigt vad anti-glasmaffian gör i varenda tråd där de måste högt basunera ut hur illa de gillar glas. Lite som anti-elbilsmaffian

Permalänk
Medlem

För lite glas! Mer RGB!

Permalänk
Avstängd

Och mer fartränder!

En discoboll ovanför och det blir komplett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Intressant chassi - Jag förstår inte riktigt vad anti-glasmaffian gör i varenda tråd där de måste högt basunera ut hur illa de gillar glas. Lite som anti-elbilsmaffian

Ju äldre jag blir desto mer led vill jag ha, alla vet att man får 10% högre fps med led. När jag började bygga burk för 20 år sedan så skulle det vara sobert och sparsmakat men nu kör jag strimers och hela baletten, dock håller jag mig till en färg.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Ju äldre jag blir desto mer led vill jag ha, alla vet att man får 10% högre fps med led. När jag började bygga burk för 20 år sedan så skulle det vara sobert och sparsmakat men nu kör jag strimers och hela baletten, dock håller jag mig till en färg.

Samma här, Har ett NZXT H9 och är hur nöjd som helst 🙌

Permalänk
Medlem

Nackdel: Svårt att dölja alla fula invändiga komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Nackdel: Svårt att dölja alla fula invändiga komponenter.

Det är därför man kan få vänta länge på att ens bygge blir klart. Mitt nätagg ska landa efter release den 29:e september min cpu fick jag i början av augusti. Varenda detalj måste planeras. 😊

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Smaken är som baken (ovanligt träffande), Noctuas bajsbruna ger stark 70- och 80-talsnostalgi.
Tycker personligen att det är snyggare än att ha en ljusshow i lådan, något som jag inte förstår besattheten av.

Jag förstår inte den besatthet som Swec lilla ryggdunkarmaffia har som konstant måste trycka ner alla som gillar att använda LED-belysning som en estetisk komponent över en kam. Bara för att du har lampor i taket eller i fönstret så blir det inte automatist en ljusshow, eller hur? Att skönheten ligger i betraktarens ögon är också självklart men ingen bryr sig om att bedöma slutresultatet. Det räcker med själva idén för att man ska bli upprörd och spy sin oönskade galla i forumtrådarna. Tråkigt och inskränkt.

Och så kallar dom Boomers och gen X för bakåtsträvare....

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag förstår inte den besatthet som Swec lilla ryggdunkarmaffia har som konstant måste trycka ner alla som gillar att använda LED-belysning som en estetisk komponent över en kam. Bara för att du har lampor i taket eller i fönstret så blir det inte automatist en ljusshow, eller hur? Att skönheten ligger i betraktarens ögon är också självklart men ingen bryr sig om att bedöma slutresultatet. Det räcker med själva idén för att man ska bli upprörd och spy sin oönskade galla i forumtrådarna. Tråkigt och inskränkt.

Och så kallar dom Boomers och gen X för bakåtsträvare....

Folk får tycka om vad de vill, har inte påstått något annat. I samma tråd har det spytts galla över noctua vilket var vad jag svarade på.

Jag kan personligen tycka att en rgb'ad låda med ljus i min smak är frän men jag vill inte ha den själv.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Folk får tycka om vad de vill, har inte påstått något annat. I samma tråd har det spytts galla över noctua vilket var vad jag svarade på.

Jag kan personligen tycka att en rgb'ad låda med ljus i min smak är frän men jag vill inte ha den själv.

Jag tolkar det som att du inte riktigt har förstått vad jag skriver. Min respons och ordval var som motreaktion på Scorpius klipp-o-klistra gnäll som ibland har en tendens att lusa ner forumtrådarna så fort ordet LED dyker upp.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det kan jag inte uttala mig om, jag är inte i varje tråd som LED förekommer i av förekommen anledning.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Tycker det där var riktigt snyggt

Jag hoppas Fractal Design kan göra något liknande med så mycket glas, såg stilrent ut och man kan se komponenterna ordentligt om man nu gillar RGB och lägger vikt vid snygga komponenter

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Efter att ha bränt genom närmare tio Phanteks fläktar på ungefär tre år.. Lär jag inte köpa någon igen ärligt talat. 😑

Vad gör du med fläktarna? clockat dem till 50.000rpm

har inte varit med om något sådant under mina 20år med datorer. Aven billigt kina skräp för 2 dollar har snurrat på utan problem. Tar du hand om fläktarna? många som inte tänker på att allt i ens dator behöver kärlek. Jag rengör och smörjer om så behövs var 6 månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Vad gör du med fläktarna? clockat dem till 50.000rpm

har inte varit med om något sådant under mina 20år med datorer. Aven billigt kina skräp för 2 dollar har snurrat på utan problem. Tar du hand om fläktarna? många som inte tänker på att allt i ens dator behöver kärlek. Jag rengör och smörjer om så behövs var 6 månad.

Ingenting, de är bara skräp helt enkelt. De kördes inte ens 70% av max rpm vid full last. Datorn står dammfritt och rengörs regelbundet. Fläktarna är från 4 olika tillfällen, så inte direkt en dålig batch heller.

Aldrig haft problem med några fläktar innan phanteks skrot, lagren skurna på hela bunten. Kör nu med 100% Noctua istället numera.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Mitt hjärta slår extraslag.
Kanske inte min produkt men ett bra genomfört test.

Kudos @JonasT

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Ingenting, de är bara skräp helt enkelt. De kördes inte ens 70% av max rpm vid full last. Datorn står dammfritt och rengörs regelbundet. Fläktarna är från 4 olika tillfällen, så inte direkt en dålig batch heller.

Aldrig haft problem med några fläktar innan phanteks skrot, lagren skurna på hela bunten. Kör nu med 100% Noctua istället numera.

Var det t30? De anses vara en av de bästa på marknaden numera av allt man läser på nätet och i forum. Även Sweclockers själva i sin recension utav dem. Hittar ingenstans med någon med de problem du haft och upplevt. Jag personligen har både noctua och t30 och t30 har tagit över alla datorer i hushållet. Om inte t30 du haft problem med utan en annan modell då vet jag inte men t30 är då inget skräp direkt.

Permalänk
Medlem

Har NV7 bästa chassit jag ägt. Kommer nog aldrig byta ut denna.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk

Är inte mycket för RGB och chassin med härdat glas. Men jävlar vilket smakfullt bygge och känns som ett riktigt nice chassi som jag skulle kunna rekommendera till folk.

Permalänk
Medlem

Hur många fläktar skulle man behöva komplettera med? Om man inte tänker OC.
Skulle det räcka med 1st där nere på "golvet" och en upptill som blåser bakåt?
samt 360-radiator i toppen?

Visa signatur

| Asus TUF Gaming X570-Plus| Ryzen 5 3600X 4,4Ghz | 16Gb Corsair | Asus RTX 2070 ROG OC | Kingston SSD | Corsair CX550W | Phanteks Eclipse P400S |