Starfield – den stora tråden

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att det är dumt att man inte har markfordon. Alternativt hade haft jetpacks som hade två lägen, där ena var som det är nu med mer korta, kraftfulla "hopp", och ett transportläge där man kan flyga snabbt horisontellt i stället.

Men inget spel är nånsin perfekt. Det kommer alltid att finnas saker man saknar eller stör sig på. Fördelen med Starfield, liksom andra spel från Bethesda, är att de kan moddas oerhört mycket. Tycker man det är tröttsamt med "inventory management" går det att modifiera hur mycket man kan bära med sig med ett enkelt console-kommando. Allt går inte att ändra eller modda, men väldigt mycket.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Jag håller med om att det är dumt att man inte har markfordon. Alternativt hade haft jetpacks som hade två lägen, där ena var som det är nu med mer korta, kraftfulla "hopp", och ett transportläge där man kan flyga snabbt horisontellt i stället.

Men inget spel är nånsin perfekt. Det kommer alltid att finnas saker man saknar eller stör sig på. Fördelen med Starfield, liksom andra spel från Bethesda, är att de kan moddas oerhört mycket. Tycker man det är tröttsamt med "inventory management" går det att modifiera hur mycket man kan bära med sig med ett enkelt console-kommando. Allt går inte att ändra eller modda, men väldigt mycket.

O ja, kan hålla med på de här punkterna. Är väl inte direkt att man måste börja spela direkt heller. Att t.ex. kartor saknas för städer är ännu en miss men det ska de i alla fall själv åtgärda.

Skrivet av Mocka:

...
Jag stör mig mer och mer på alla menyer man hela tiden måste in i för att komma någon vart plus den slowdown som sker när man går ur menyer. Känns som att allt går väldigt långsamt hela tiden.

Ligger också på 7h men tänker ge det en chans tills CP2077 Phantom Liberty släpps.

Yes, spelet är ganska uselt på att förklara saker i början, visserligen bättre om man spelar igenom en gång så man slipper massa extra guider men men...

Ska finnas en mod som gör animationerna snabbare, ska ta och testa det ikväll

I övrigt samma tankar om 2077 PL, blir nog bättre

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Typiskt! Väl jag har hittat och kan installera laser turrets och så är dom värdelösa tills jag har låst upp automated weapons skill hahahah. Nåja två poäng till sedan ska det funka

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Om jag förvarar loot direkt på golvet i mitt skepp, finns det risk att det försvinner? Och vad händer med det om jag köper nytt skepp? Hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3lk0r:

Om jag förvarar loot direkt på golvet i mitt skepp, finns det risk att det försvinner? Och vad händer med det om jag köper nytt skepp? Hjälp!

Folk har skrivit att det kan försvinna, men jag hade allt sparar i källaren i The Lodge i många timmar utan att något försvann. Så make of it what you will.
Det kommer nog inte följa med till nästa skepp, då behöver du lägga det i cargo hold.

För övrigt tycker jag fordon skulle förta känslan lite av att utforska planeter.
Men jag kanske tillhör skaran idioter som tycker det är kul att springa runt och utforska varenda millimeter 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jäkligt störande att skeppets power-fördelning ändras efter varje hopp.

Jag misstänker att detta är någon form av bugg som kommer patchas bort, finns ingen gameplay-mässig ’orättvis fördel’ med att få behålla sina allokeringar.

Skrivet av cyklonen:

Jag håller med om att det är dumt att man inte har markfordon. Alternativt hade haft jetpacks som hade två lägen, där ena var som det är nu med mer korta, kraftfulla "hopp", och ett transportläge där man kan flyga snabbt horisontellt i stället.

Jag fick personligen intrycket att boost packs skulle ha mer ”friflygande” förmåga, åtminstone på högre skill-nivåer. En stor del av det är naturligtvis bara mina personliga förhoppningar, och med tanke på att fysiken i världen blivit såpass avancerad så tror jag att det är en relativt enkel sak att modda in i efterhand.

Den i särklass roligaste flygmekaniken med jetpack tycker jag att Anthem hade, gick lära sig att flyga i princip oändligt länge om man hanterade det rätt.

Permalänk
Medlem

Hittade en random Citizen i Neon City som pratar svenska

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Gillar inte ZP recensioner. Orkade med en eller två, efter det har jag aldrig kollat/lyssnat på en. Det är formatet som är problemet alltså, inte recensionerna i sig.

Permalänk
Skrivet av Jaxione:

Hittade en random Citizen i Neon City som pratar svenska

finns en nere i the well i Atlantis med

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag håller med om att det är dumt att man inte har markfordon. Alternativt hade haft jetpacks som hade två lägen, där ena var som det är nu med mer korta, kraftfulla "hopp", och ett transportläge där man kan flyga snabbt horisontellt i stället.

Men inget spel är nånsin perfekt. Det kommer alltid att finnas saker man saknar eller stör sig på. Fördelen med Starfield, liksom andra spel från Bethesda, är att de kan moddas oerhört mycket. Tycker man det är tröttsamt med "inventory management" går det att modifiera hur mycket man kan bära med sig med ett enkelt console-kommando. Allt går inte att ändra eller modda, men väldigt mycket.

Vi får väl se hur mycket bortklippt innehåll de kommer med i framtida DLC/expansioner. Någon form av markfordon och hangar för skepp vore kul även om jag inte förväntar mig något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Utforskningen är långsam och ödslig, det tycker jag är helt i sin ordning och passande för spelet.

Gillar också att förhållandena spelar roll även med en bra suit. Har spelat runt 80 timmar nu och inte känt mig säker på planeter med extrema förhållanden. Senast var det en som jag fick tre olika conditions från, blev kortvarig session där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Spelat nån timme med nya patchen, och gillar det inte. De har ändrat hur man ser resurser när man skannar på ytan. Bara procent, och sen en rad cirklar med frågetecken som fylls i när man skannar anomalier/speciella platser. Inte som tidigare, en lista med antal skannade arter och resurser. Möjligen visas det när man nått hundra procent på skannern, men där är jag inte.

Du menar att det inte ser ut såhär för dig efter patchen?

En annan grej jag kom på igår är hur man hittar biomen/biomerna som de icke scannade resurserna finns i, kanske är uppenbart för alla andra, men om man tar upp kartan och klickar på planeten så står det ett procentvärde bredvid den nya landningsplatsen. Där finns en resurs du inte har scannat än. Var rädd att man skulle behöva leta runt bland alla biomer tills man hittade det man letade efter, men så är det lyckligtvis inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fulci:

Gillar inte ZP recensioner. Orkade med en eller två, efter det har jag aldrig kollat/lyssnat på en. Det är formatet som är problemet alltså, inte recensionerna i sig.

Han är ett av de fåtal som har varit med ett tag som klarar att se igenom hypen på många lir. Men han brukade vara bättre, han har ju blivit lite långsammare med åren.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du menar att det inte ser ut såhär för dig efter patchen?

Jag hamnade i nåt läge jag inte sett tidigare på en planet, och det bara råkade sammanfalla med patchen. Så det ser precis ut som innan fortfarande.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Mitt försök att skapa ett så kompakt skepp som möjligt med max stats. Ironiskt nog för att nå spelets högsta hastighet på 150 så behöver man använd A class motorer.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Oj då, råkade spela klart main quest... Tog 104 timmar.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk

den där crimson fleet questen, vilket jäkla rännande fram och tillbaka :/

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

Helvete, drack igår så nu har jag inte orkat spela idag....sadge. Ahja inte lätt att bli gammal, nya tag imorgon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

den där crimson fleet questen, vilket jäkla rännande fram och tillbaka :/

99 % är ju fetch quests. Det är ändå okay det värsta är när man måste springa fram och tillbaks i New Atlantis eller andra städer där fpsn ska ner i botten... Rätt träliga grejer i regel också. Crimson fleet har jag då haft rätt kul med så här långt.

Hur är det med trackers guild kan man gå med i dem?

Har också för första gången upplevt att man kan behöva uppgradera grav jump. Gick inte att ta sig till ett uppdrag. Rätt långt ut uppenbarligen level 40 rekommenderades när jag kom så långt jag kunde. Gick inte ens hoppa ett solsystem.

Får bättre belöningar när man beger sig så här långt ut. Hittade en vit fyrkantsuppdrag ikon. Stack dit fick legendary armor som tack och peacemakerbössa. lawgivern har vart en favorit sen dag ett.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Under ett quest med the Fleet så hamnar man i ett skepp (Jade Swan). I captain’s locker ligger det 13000 credits som man bara kunde plocka med sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Vi får väl se hur mycket bortklippt innehåll de kommer med i framtida DLC/expansioner. Någon form av markfordon och hangar för skepp vore kul även om jag inte förväntar mig något.

för mig vore det mer givande med någe som bygger ut ng+. Mera inpact av tidigare val, romans som spänner över tid och rum för att komma på någe lite fort.

Permalänk
Skrivet av oqvist:

99 % är ju fetch quests. Det är ändå okay det värsta är när man måste springa fram och tillbaks i New Atlantis eller andra städer där fpsn ska ner i botten... Rätt träliga grejer i regel också. Crimson fleet har jag då haft rätt kul med så här långt.

Hur är det med trackers guild kan man gå med i dem?

Har också för första gången upplevt att man kan behöva uppgradera grav jump. Gick inte att ta sig till ett uppdrag. Rätt långt ut uppenbarligen level 40 rekommenderades när jag kom så långt jag kunde. Gick inte ens hoppa ett solsystem.

Får bättre belöningar när man beger sig så här långt ut. Hittade en vit fyrkantsuppdrag ikon. Stack dit fick legendary armor som tack och peacemakerbössa. lawgivern har vart en favorit sen dag ett.

syftade på hela den här delen där man ska grava till UC skepp, docka, gå ombord, springa till commandern som berättar något, sen springa tillbaks, undocka och till the key, docka, springa till gromson ledaren som också¨bara säger några ord, tillbaks, undocka och upprepa.
har man dockat så kan man inte på plats grava till målet man ska till utan man måste undocka och sen kan man åka.
befinner man sig på en planet så behöver man inte springa till sitt skepp och lyfta, utan man kan enkelt på plats bara gå ut på kartan och välja planet och sen grava dit direkt efter man fått questen.
tyckte hela att behöva springa fram och tillbaks och docka/undocka var lite dryg bara.
resten utav questen gillar jag dock

jag har inte joinat grimson fleet utan jag har infiltrerat dem på uppdrag utav UC

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

syftade på hela den här delen där man ska grava till UC skepp, docka, gå ombord, springa till commandern som berättar något, sen springa tillbaks, undocka och till the key, docka, springa till gromson ledaren som också¨bara säger några ord, tillbaks, undocka och upprepa.
har man dockat så kan man inte på plats grava till målet man ska till utan man måste undocka och sen kan man åka.
befinner man sig på en planet så behöver man inte springa till sitt skepp och lyfta, utan man kan enkelt på plats bara gå ut på kartan och välja planet och sen grava dit direkt efter man fått questen.
tyckte hela att behöva springa fram och tillbaks och docka/undocka var lite dryg bara.
resten utav questen gillar jag dock

jag har inte joinat grimson fleet utan jag har infiltrerat dem på uppdrag utav UC

Ja samma här. Gått med i crimson fleet på uppdrag av UC. Men man behöver ju inte åka fram och tillbaks du kan göra ett gäng uppdrag. Sedan rapportera dem allihop.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Ja samma här. Gått med i crimson fleet på uppdrag av UC. Men man behöver ju inte åka fram och tillbaks du kan göra ett gäng uppdrag. Sedan rapportera dem allihop.

det måste jag ha missat helt isf :/
"åk dit prata med den", efter det "åk dit, prata med den" etc, det är typ det enda jag har fått i den här quest kedjan, inge multi quests.
är det mission board du menar? allts den som ger random icke story relaterade quest som man kan acceptera i datorn?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Nej men bara för att du får ett uppdrag behöver du inte göra det direkt innan ett annat. Händer väl ibland men jag gjorde fyra crimson fleet uppdrag innan jag fick för mig att gå till uc och rapportera

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Ett starkt tips är att åka till Culture's Roost på Jaffa IV planeten i Jaffa systemet.
Aldrig varit med om så mycket stolen goods. Harvested organs, stolen artwork m.m.
Samt massa fiender och övrig loot.

Permalänk

Jag gillar hur alla NPCs agerar som om Paradiso skulle vara paradiset i galaxen, sen när man kommer dit är det en stenig planet med en sjö, ett litet hotell och några bungalows. Summerar spelet ganska bra tycker jag, ändå är det sjukt beroendeframkallande.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur får ni ihop pengar?

Efter 146 timmar har jag samlat ihop 1222550 credits totalt, men har bara 210000 på fickan, vilket är det mesta jag någonsin haft. Finns alltså inga pengar till att köpa något bra Klass C-skepp, än mindre uppgradera det på långa vägar, men folk kanske åker runt i den där pisskälken man får från start?

Jag har typ 60 timmar i spelet och nästan 700,000 credits i fickan. Jag tar allt jag ser...ALLT Allt från chunks till vapen till hjälmar till resurser. Fyller på min viktgräns och t.o.m över, tar mig då sakta tillbaka till skeppet, och så använder jag Vasco (roboten) som kompanjon hela tiden då han kan bära 135 i vikt. Går tillbaka till skeppet, har plats för många resurser, sedan säljer jag sakerna till Trade Authority bl.a. Har inte köpt ett enda skepp eller vapen ännu utan har modifierat skepp isf. Har 6 skepp bl.a ett stort och Razorleaf och har sålt typ 4 skepp för jag tar andras skepp. Vapen tar jag av starkare fiender så inga bekymmer på den fronten. Har Mack 1 dräkten och hjälmen och boostpack och de är de bästa i hela spelet!

Tog mig lite tid att inse att de andra handlarna i städer som Neon också köper ens saker. Så ett besök till 3-4 olika handlare kan sluta med 20-25,000 credits. Sen kan man åka till flera städer om man har många saker. Viktigt att kontinuerligt sälja saker så inte ens skepp blir överbelastat och samma för ens egna karaktär och Vasco. Töm alltid inventariet innan ni beger er på mission eller utforskning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Jag har typ 60 timmar i spelet och nästan 700,000 credits i fickan. Jag tar allt jag ser...ALLT Allt från chunks till vapen till hjälmar till resurser. Fyller på min viktgräns och t.o.m över, tar mig då sakta tillbaka till skeppet, och så använder jag Vasco (roboten) som kompanjon hela tiden då han kan bära 135 i vikt. Går tillbaka till skeppet, har plats för många resurser, sedan säljer jag sakerna till Trade Authority bl.a. Har inte köpt ett enda skepp eller vapen ännu utan har modifierat skepp isf. Har 6 skepp bl.a ett stort och Razorleaf och har sålt typ 4 skepp för jag tar andras skepp. Vapen tar jag av starkare fiender så inga bekymmer på den fronten. Har Mack 1 dräkten och hjälmen och boostpack och de är de bästa i hela spelet!

Tog mig lite tid att inse att de andra handlarna i städer som Neon också köper ens saker. Så ett besök till 3-4 olika handlare kan sluta med 20-25,000 credits. Sen kan man åka till flera städer om man har många saker. Viktigt att kontinuerligt sälja saker så inte ens skepp blir överbelastat och samma för ens egna karaktär och Vasco. Töm alltid inventariet innan ni beger er på mission eller utforskning.

Nästan 😊
De är det bästa vid den levelen. Sen när man börjar komma upp rejält i level så börjar det droppa riktiga godsaker här och var. Därför jag utforskar precis allt.
Hittade en vit hjälm som har tre gånger bättre än legendary hjälmen jag hade.
Dessvärre gick man miste om affixen men men..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Jag har typ 60 timmar i spelet och nästan 700,000 credits i fickan. Jag tar allt jag ser...ALLT Allt från chunks till vapen till hjälmar till resurser. Fyller på min viktgräns och t.o.m över, tar mig då sakta tillbaka till skeppet, och så använder jag Vasco (roboten) som kompanjon hela tiden då han kan bära 135 i vikt. Går tillbaka till skeppet, har plats för många resurser, sedan säljer jag sakerna till Trade Authority bl.a. Har inte köpt ett enda skepp eller vapen ännu utan har modifierat skepp isf. Har 6 skepp bl.a ett stort och Razorleaf och har sålt typ 4 skepp för jag tar andras skepp. Vapen tar jag av starkare fiender så inga bekymmer på den fronten. Har Mack 1 dräkten och hjälmen och boostpack och de är de bästa i hela spelet!

Tog mig lite tid att inse att de andra handlarna i städer som Neon också köper ens saker. Så ett besök till 3-4 olika handlare kan sluta med 20-25,000 credits. Sen kan man åka till flera städer om man har många saker. Viktigt att kontinuerligt sälja saker så inte ens skepp blir överbelastat och samma för ens egna karaktär och Vasco. Töm alltid inventariet innan ni beger er på mission eller utforskning.

Haha, låter precis som sättet jag också spelar den här typen av spel. Ska bli roligt att spela Starfield i framtiden. Avvaktar nästa datorbygge först

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO