Valve firar 20-årsjubileum med rea på Steam Deck

Permalänk
Melding Plague

Valve firar 20-årsjubileum med rea på Steam Deck

I samband med att spelklienten Steam firar 20-årsdag passar Valve på att sänka priset på handhållna Steam Deck.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

absurda priset, de borda alla ha 10x mer lagring för samma pris. Hur folk inte bara köper utan överdrivet berömmer dessa forntidsteknologiska manicker är bortom mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

absurda priset, de borda alla ha 10x mer lagring för samma pris. Hur folk inte bara köper utan överdrivet berömmer dessa forntidsteknologiska manicker är bortom mig

Va? Det är ju en helt öppen PC med PS4 prestanda som är bärbar och har många timmars batteritid. Vad är det som du saknar? Allt behöver inte 4090 för att vara kul

Permalänk
Medlem

Är lite lockad. Jag har ingen speldator, kör endast via Xbox nu och det finns några titlar som jag är sugen på att lira men som inte finns till konsol. Tex Torment hall verkar lite småkul och skulle nog passa perfekt till en steam deck förutsatt att det går att spela det då.

Skrivet av rwkk:

absurda priset, de borda alla ha 10x mer lagring för samma pris. Hur folk inte bara köper utan överdrivet berömmer dessa forntidsteknologiska manicker är bortom mig

Det finns ju konkurrenter tex Asus Rog Ally men den kostar ca 9500kr så jämfört med den så verkar Steam Deck väldigt prisvärd.

Permalänk
Medlem

Ungefär samma pris som vid lansering då, eftersom svenska kronan går mot att bli monopolpengar.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Halldin:

Ungefär samma pris som vid lansering då, eftersom svenska kronan går mot att bli monopolpengar.

Det är ju det som är det sorgliga.

Permalänk
Medlem

Lagerrensa lite samtidigt inför tvåan kanske?

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera ett Steam Deck, bästa spelrelaterade köpet jag gjort på åratal. Helt plötslig har jag tid och ork att spela spel igen. Sitter sambon och tittar på fotboll? Då kan jag sitta bredvid med Steam Decken och mysa. Trött efter en lång dag på jobbet? Ett klick så är Uncharted igång. Guld värt att inte behöva sitta vid skrivbordet eller ta TV:n i anspråk, dessutom så smidigt att kunna pausa spel mitt i.

Kanske blir ett lite reklamigt inlägg, men är sjukt imponerad av den här manicken.

grammatik
Permalänk
Medlem

Har en refurbished, ser och känns helt ny. Väldigt nöjd, perfekt för att ta tag i min backlog.
Spelade nyligen ut Hollow Knight helt och hållet på deck:en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

absurda priset, de borda alla ha 10x mer lagring för samma pris. Hur folk inte bara köper utan överdrivet berömmer dessa forntidsteknologiska manicker är bortom mig

Hur tänker du nu?

Skrivet av Aleshi:

Lagerrensa lite samtidigt inför tvåan kanske?

Steam deck 2 är långt borta, enligt Valve släpps en när det gör en markant skillnad.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sweagle:

Kan varmt rekommendera ett Steam Deck, bästa spelrelaterade köpet jag gjort på åratal. Helt plötslig har jag tid och ork att spela spel igen. Sitter sambon och tittar på fotboll? Då kan jag sitta bredvid med Steam Decken och mysa. Trött efter en lång dag på jobbet? Ett klick så är Uncharted igång. Guld värt att inte behöva sitta vid skrivbordet eller ta TV:n i anspråk, dessutom så smidigt att kunna pausa spel mitt i.

Kanske blir ett lite reklamigt inlägg, men är sjukt imponerad av den här manicken.

Jag känner likadant!
Stationära startas upp så sällan nu för tiden för steamdecken är så nära till hands. Press start - börja spela. I spelet 3 sekunder efter att man plockat upp den.

Det gör också att när man väl startar den stationära så vill datorn uppdatera windows, den vill uppdatera spelklienterna, spelklienterna blir utloggade - och sedan ska spelen uppdateras. Plus då grafikdrivrutiner. Sedan ska spelet startas. Och sedan ska man ladda senaste saven.

Och då kan det bli en kvart innan man kommer igång med spelet på den stationära. I know - det blir inte så om man håller igång den stationära. Det beror på mitt användarmönster Men det där händer mig i verkligheten numer.

Och ja - då lockar de där 3 sekunders uppstartstid som steamdeck erbjuder!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Molotov:

Hur tänker du nu?

Steam deck 2 är långt borta, enligt Valve släpps en när det gör en markant skillnad.

Ja nä jag tror likt dig att det rimligen inte skett tillräckligt på GPUfronten för bärbart för en tvåa redan.
Man får ha i åtanke att steam inte kan göra version 3 heller så steamdeck 2 är slutstation ;).

Skämt åsido. Det är kanske inte uteslutet att de släpper en variant med OLEDskärm och andra sådana mindre förändringar. Men antagligen inte under steamdeck 2.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag köpte en refurb 512 GB för ett tag sedan, helt och hållet som ny. Supernöjd; förutom Deltafläkten som lät som ett reaplan...men det var enkelt och billigt att byta ut.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Går det slänga in en ssd i 64gb varianten?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Är lite lockad. Jag har ingen speldator, kör endast via Xbox nu och det finns några titlar som jag är sugen på att lira men som inte finns till konsol. Tex Torment hall verkar lite småkul och skulle nog passa perfekt till en steam deck förutsatt att det går att spela det då.

Det finns ju konkurrenter tex Asus Rog Ally men den kostar ca 9500kr så jämfört med den så verkar Steam Deck väldigt prisvärd.

Om det är halls of torment du menar så är det deck verified på steam så det borde bara vara att trycka på install och köra. Kan verkligen rekommendera SD, bästa teknik köpet jag gjort

Permalänk
Medlem

Hur tycker ni peka-och-klicka typ av spel fungerar? Jag gillar inte alls trackpadsen, men kanske går att konfa till det bättre..

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KorvMos:

Går det slänga in en ssd i 64gb varianten?

Japp

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

För den som är bekväm med att skruva går det att uppgradera lagring på egen hand, genom att byta SSD-enheten. Sedan lanseringen av Steam Deck har flera tillverkare utökat med SSD-enheter i storlek 2230, M.2-formatets minsta formfaktor. Kostnaden för 1 TB ligger på cirka 1 500 kronor, för den som vill snickra ihop ett eget alternativ till lägre kostnad än Valves värstingvariant.

Det står också att 512GB versionen har
Anti-reflekterande högkvalitativt etsat glas

Det får man inte om man köper en av de billigare och sen uppgraderar SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag köpte en refurb 512 GB för ett tag sedan, helt och hållet som ny. Supernöjd; förutom Deltafläkten som lät som ett reaplan...men det var enkelt och billigt att byta ut.

Vad för fläkt körde du på istället?

Permalänk
Medlem

Vaaa. Har steam decken quick resume?! Nu blev jag ju sugen...

Det är "the killer feature" på min xbox series x. Utan tvekan denna konsol-generationens bästa feature. Underbart på den som ofta behöver pausa mitt i, hjälpa barnen med något, använda tvn till något annata etc etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Vaaa. Har steam decken quick resume?! Nu blev jag ju sugen...

Det är "the killer feature" på min xbox series x. Utan tvekan denna konsol-generationens bästa feature. Underbart på den som ofta behöver pausa mitt i, hjälpa barnen med något, använda tvn till något annata etc etc.

Japp ett tryck på knappen så stängs decken.
Sen nör man startar igen så ör det ett tryck och tjopp, tillbaka där man stängde ner

Det har fungerat i samtliga spel jag spelat, öven emulatorer och spel utanför steam.

Däremot har jag inte provat vad som häbder om man startar spelet på datorn när man stängt ner på detta sätt på decken. Jag gissar att der då kan bli tjorv med cloud saven

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Känns som att det kommer släppas en uppdaterad Steam deck med bättre skärm och batteritid inom något år typ

Permalänk

Har det redan varit 20 år?! Känns som Steam Deck släpptes för bara några månader sen...

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att nämna att 512GB varianten har en matt skärm också. Så det är inte bara mer lagring man får för det priset. Detta var den stora anledningen till att jag valde den ist för 256GB varianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Vaaa. Har steam decken quick resume?! Nu blev jag ju sugen...

Det är "the killer feature" på min xbox series x. Utan tvekan denna konsol-generationens bästa feature. Underbart på den som ofta behöver pausa mitt i, hjälpa barnen med något, använda tvn till något annata etc etc.

Yes, det har den. Har fungerat felfritt för mig. (undantaget onlinespel såklart ^^)

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Hur tycker ni peka-och-klicka typ av spel fungerar? Jag gillar inte alls trackpadsen, men kanske går att konfa till det bättre..

Har inte direkt spelat ett peka-klicka spel på den, men har spelat ett parti Civ6, och tyckte det fungerade imponerande väl med trackpadsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Hur tycker ni peka-och-klicka typ av spel fungerar? Jag gillar inte alls trackpadsen, men kanske går att konfa till det bättre..

Trackpadsen är ju underbara.
Du måste hantera dom som en trackball

Kansle går att configurera dom till att fungera som vanliga, jag vet faktiskt inte.
Finns ju mycket kontrollinställningar.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Hur tycker ni peka-och-klicka typ av spel fungerar? Jag gillar inte alls trackpadsen, men kanske går att konfa till det bättre..

Har kört en hel del HOMM3 och Thimbleweed Park och tycker det fungerar bra.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Tänkte passa på att beställa den stora modellen nu när det är "rea", men det verkar inte meningen för inga kort fungerar trots cash så det räcker och blir över på båda. Brukar steam strula?

Visa signatur

To ride, shoot straight and speak the truth.

www.captainweirdo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det står också att 512GB versionen har
Anti-reflekterande högkvalitativt etsat glas

Det får man inte om man köper en av de billigare och sen uppgraderar SSD.

Den där anti-reflekterade glaset anser jag vara värdelöst.
Suger åt sig fingeravtryck som sjutton som är svåra att få bort.

Jag skaffade ett extra skydd till min Steam deck och då går fingeravtrycken åtminstonne att få bort med en rengöringsduk och då försvinner naturligtvis det antireflekterande ytan.