Grafikkortsleveranser ned hela 36 procent på endast ett år

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på att värdeminskningen av hårdvara kommer att kännas tokmycket för de som spenderar 30-50 000 kronor för att få det allra bästa just nu jämfört med om de spenderat hälften. Men å andra sidan, om 4090 är Nvidias svanesång och de lägger om helt mot AI så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

För mig gjorde 4090 direkt att alla andra korten inte längre är relevanta och ett dåligt köp. Jag kan då inte minnas en generation där det dyraste grafikkortet är det som är bäst value.

Bäst värde beror väl lite på hur man ser på det. Det är ju inte alla som behöver så hög prestanda som ett 4090 ger eller ens har plats för ett så gigantiskt kort utan att behöva köpa nytt chassi och kanske nytt nätagg dessutom.

4090 är attraktivt jämfört med 4080 som jag anser vara ett ganska dåligt köp idag. Men ett 7900 XTX för nästan halva priset av ett 4090 är då den givna vinnaren för mig. Jag har nästan lite svårt att förstå varför man skulle betala 3000-4000 kr mer för ett 4080 som har 8 GB mindre VRAM och dessutom DP 1.4 istället för 2.1, eller 10 papp mer för ett 4090 över ett 7900 XTX.

Och känner man Nvidia rätt så kommer nästa stora grej dom släpper med 50xx-serien inte ha stöd för 40xx-generationen. Inte så kul att sitta på ett grafikkort för över 20 papp då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Är så nära på att slå till på ett 4070 nu, men det tar verkligen emot att lägga 8000 kr på ett grafikkort när mitt 1070 Ti "funkar". Hade xx70-korten kostat omkr 4000 kr som de gjorde tidigare hade det suttit i datorn för länge sen.

Om du gör det så göder du monstret. Det vettiga i rådande läget är att köpa begagnat.

High end kort idag i Sverige kostar 1600 -2500 US$. För inte så många år sedan kunde man köpa high end dator inkl high end grafikkort för den summan.

Därav köp begagnat, göd inte monstret då det bara kommer bli värre.

Permalänk

Mycket med prisökningen ni ser i Sverige har ju att göra med kronkurs. I valutan i landet jag bor i kan jag nu köpa en Asus TUF 7800 XT för 11% mer än vad jag köpte min Asus Strix 1070 på Black Friday lanseringsåret. Bundlat med Starfield är det klart prisvärt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Bäst värde beror väl lite på hur man ser på det. Det är ju inte alla som behöver så hög prestanda som ett 4090 ger eller ens har plats för ett så gigantiskt kort utan att behöva köpa nytt chassi och kanske nytt nätagg dessutom.

4090 är attraktivt jämfört med 4080 som jag anser vara ett ganska dåligt köp idag. Men ett 7900 XTX för nästan halva priset av ett 4090 är då den givna vinnaren för mig. Jag har nästan lite svårt att förstå varför man skulle betala 3000-4000 kr mer för ett 4080 som har 8 GB mindre VRAM och dessutom DP 1.4 istället för 2.1, eller 10 papp mer för ett 4090 över ett 7900 XTX.

Jag valde ett 4080 av flera anledningar. Kanske kan vara en intressant synvinkel på varför 7900XTX inte är det självklara valet.

  • AMD går bort p.g.a. dåliga drivrutiner, höga temperaturer/dålig energieffektivitet. Dessutom har alla AMD kort jag haft gått sönder. Otur kanske men får iaf mig att välja Nvidia där grafikkorten håller och spelen funkar utan strul.

  • 4090 har kända problem med smältande kontakter och extrem elförbrukning. 4080 har bästa fps per watt av alla grafikkort.

  • Jag köpte mitt 4080 för 15000kr med dual BIOS, trippel fläktylning m.m. Svårt att motivera ett 4090 för 5000-7000kr mer för att få 175fps istället för 150fps som redan är över skärmens max bilduppdatering, uppepå redan nämnda nackdelar med 4090.

Userbenchmark rankar dessutom 4080 högre än 7900XTX när man ser till helheten och inte bara tittar på utvalda tester.

https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-RTX-4080-vs-AMD-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Kom att tänka på att värdeminskningen av hårdvara kommer att kännas tokmycket för de som spenderar 30-50 000 kronor för att få det allra bästa just nu jämfört med om de spenderat hälften. Men å andra sidan, om 4090 är Nvidias svanesång och de lägger om helt mot AI så...

Nvidia kommer inte lägga om helt till AI. De kan fortfarande tjäna bra med pengar på grafikkort, och kommer fortsätta försöka tjäna mer med sina orimliga prishöjningar även nästa generation, eftersom dumma gamers köper ändå. RX 7800XT slår dem dock på fingrarna riktigt ordentligt, Även RX7700XT kommer röra om i grytan när de sänker priset på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De har ju själva skakat marknaden genom att envisas med att behålla pandemipriser. Klart det går trögt.

Håller inte riktigt med om det. Jag gav 8900 kr för ett RX 6800 under brinnande pandemi - vilket var ett ”bra” pris då. Ett 7800 XT, som är en klar uppgradering, går att få för 6900 kr - med en helt kraschad svensk krona. Det har blivit betydligt billigare, särskilt för folk med euro eller dollar.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Userbenchmark rankar dessutom 4080 högre än 7900XTX när man ser till helheten och inte bara tittar på utvalda tester.

https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-RTX-4080-vs-AMD-...

Du är modig som outar på Sweclockers att du använder Userbenchmark

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Du är modig som outar på Sweclockers att du använder Userbenchmark

Tack! 😉

Tror att många här missar poängen med Userbenchmark och får väldigt svårt när fakta från rena speltester inte motsvaras på Userbenchmark. Hämtar man bara fakta från sidor som bekräftar det man själv vill ska vara sant så är man långt ifrån sanningen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Tack! 😉

Tror att många här missar poängen med Userbenchmark och får väldigt svårt när fakta från rena speltester inte motsvaras på Userbenchmark. Hämtar man bara fakta från sidor som bekräftar det man själv vill ska vara sant så är man långt ifrån sanningen...

Problemet med Userbenchmark är att de viktar testerna som fan läser bibeln, och de har för länge sedan passerat gränsen för det absurda. Bara ta bort alla bokmärken till dem.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Problemet med Userbenchmark är att de viktar testerna som fan läser bibeln, och de har för länge sedan passerat gränsen för det absurda. Bara ta bort alla bokmärken till dem.

Finns det några konkreta exempel på detta (länk?) eller är det bara din egen åsikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Finns det några konkreta exempel på detta (länk?) eller är det bara din egen åsikt?

Scrolla ner lite på sidan du länkade och läs "Conclusion" för de båda korten (skrivet av GPUPro som äger UB), och se om du sen fortfarande tycker att UB verkar vara en vettig och opartisk sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Finns det några konkreta exempel på detta (länk?) eller är det bara din egen åsikt?

Bara några hundra eller så. De är bannade från alla vettiga subreddits. Här är en summering av läget:

https://rtech.support/docs/learning/userbenchmark.html

Men googla ”userbenchmark weighting” om du vill ha fler exempel.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Bara några hundra eller så. De är bannade från alla vettiga subreddits. Här är en summering av läget:

https://rtech.support/docs/learning/userbenchmark.html

Men googla ”userbenchmark weighting” om du vill ha fler exempel.

Tack för länk 👍

Just på GPU sidan gillar jag att Userbenchmark väger in många fler aspekter än bara FPS rakt av.

Som vanligt får man använda flera källor innan man drar några slutsatser. Lite konstigt att Userbenchmark är så hatad men diverse Youtubers är Jesus trots att dem bara säger vad fansen vill höra och tar ner videor när det blir för mycket protester. Känns inte heller som en källa att använda i min logik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Tack för länk 👍

Just på GPU sidan gillar jag att Userbenchmark väger in många fler aspekter än bara FPS rakt av.

Som vanligt får man använda flera källor innan man drar några slutsatser. Lite konstigt att Userbenchmark är så hatad men diverse Youtubers är Jesus trots att dem bara säger vad fansen vill höra och tar ner videor när det blir för mycket protester. Känns inte heller som en källa att använda i min logik.

Jag kan hålla med om att en del litar alltför mycket på Youtubers, men de är åtminstone öppna med att det är personliga åsikter från tomten som sitter och tittar rakt in i kameran. Userbenchmarks hela grej är att de låtsas som om det är objektiva resultat från ett stort antal användare.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Tack för länk 👍

Just på GPU sidan gillar jag att Userbenchmark väger in många fler aspekter än bara FPS rakt av.

Som vanligt får man använda flera källor innan man drar några slutsatser. Lite konstigt att Userbenchmark är så hatad men diverse Youtubers är Jesus trots att dem bara säger vad fansen vill höra och tar ner videor när det blir för mycket protester. Känns inte heller som en källa att använda i min logik.

En del youtubers är så aka Jayz2cents men dessa pajasar går ju rätt snabbt att genomskåda. Ibland är ju slutsatserna raka motsatsen till vad de precis kom fram till under testresultaten.

"Fun fact" men jag har för mig att när jag använda Userbenchmark senast, ca 2019, så listade de 1060 6GB som den snabbare GPUn jämfört 5700XT. På den tiden började jag bli intresserad av datorer igen så jag hade rätt dålig koll men även då kändes något lurt. Sedan dess har jag inte besökt skräpet. Total dynga om du frågar mig. Kan ju ge ett gott skratt om man är ute efter det istället.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Bara några hundra eller så. De är bannade från alla vettiga subreddits. Här är en summering av läget:

https://rtech.support/docs/learning/userbenchmark.html

Men googla ”userbenchmark weighting” om du vill ha fler exempel.

Jisses, det var värre än jag trodde.

Skrivet av DLM:

Tack för länk 👍

Just på GPU sidan gillar jag att Userbenchmark väger in många fler aspekter än bara FPS rakt av.

Som vanligt får man använda flera källor innan man drar några slutsatser. Lite konstigt att Userbenchmark är så hatad men diverse Youtubers är Jesus trots att dem bara säger vad fansen vill höra och tar ner videor när det blir för mycket protester. Känns inte heller som en källa att använda i min logik.

Fast du behöver bara läsa deras about sida för att se att det är ren pajasverksamhet som inte bör tas på allvar. Kasta smuts på respekterade motparter? Oseriöst är bara förnamnet.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮