Apple kan vinkla bytet till USB Type-C som eget påhitt

Permalänk
Skrivet av mpat:

Qualcomm licensierar inte gärna AptX till tillverkare som inte kör deras systemkretsar, så det lär inte hända. AptX är ingen standard alls, utan Qualcomm licensierar den helt fritt som de vill - inga FRAND-regler här.

Hoppas mest att alla skall börja stödja LC3 så att vi åtminstone får en ny basnivå i hörlurar och slipper falla tillbaka på SBC. Mindre energi lär det dra också, vilket aldrig har skadat någon.

Det är det jag är lite inne på att Apple tror de kan bibehålla en standard som aldrig riktigt blivit verkligt.

Läser säkert mellan raderna. Är der inte så att wifi 7 blir utelämnat. Har för mig jag läste det angående det modem chip som blir satt in i telefonen.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Asså dom där rubrikerna…

Måste alla rubriksättare verkligen jaga samma typ av personer som går igång på och måste klicka för att se vad som döljer sig bakom.

Sensationsrubriker tycker jag redan har gott om platser på nätet. Sweclockers MÅSTE inte tillhöra den skaran! Iaf för mig så luktar rätt illa..

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Cyberz:

Eller så har planen varit att byta nu hela tiden

Ja, eller hur? Det har ju redan hoppats till USB-C för datorer och Ipad för länge sedan. Förstår inte vad dramatiken handlar om.

Lite rolig artikel från 2015:

Did Apple invent USB Type-C? Maybe a little bit
https://9to5mac.com/2015/03/14/apple-invent-usb-type-c/

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Snacka att de är själviska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Det är enormt lite bloat i moderna Samsung och i princip allt går ju att avaktivera...

Skrivet av jnsson:

Finns andra tillverkare än bara Samsung...

10 appar på S22 som jag har nu och bixby/Samsung licensavtal som uppdaterar och skickar notiser varje vecka (känns det som) är åtminstone bättre än förr, men... Jag vill smaka gräset på andra sidan!

Klart det finns fler märken, tråkigt bara att det är Samsung eller Apple punkt slut som gäller på jobbet.

Än så länge upplever jag det här som ett av EU's bästa krav, hemma är det bara en gammal högtalare kvar som vägrar att dö med micro-usb

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"Men Apple kommer knappast nämna EU"

Ehm Apple nämner inte ens VR i marknadsföringen till sitt VR headseat, Vision Pro.
Men dom är lite egna det där frukt företaget

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll? De ända som stör sig på detta är Androiderna, lol.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Det är ju just det, att många vill ladda ofta — dvs ansluta kabeln många gånger fler än bara två per dag. Det blir många anslutningar per dag ... och USBC håller inte lika bra som Lightning-kontakten.

Håller inte med. Har inte lyckats ha sönder varken en USB-C eller Micro-USB port så jag förstår inte hur folk kan ha problem med portarna. Har bara behövt rensa porten 1 gång på en Micro-USB port

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Om presentationen skall vara i sann Apple anda så kommer dom inte bara att säga att det är deras ide att byta utan då kommer dom även påstå att det är dom som uppfann USB-C

Har vi tur har dom även döpt om usb-c till något annat fantastiskt

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Håller inte med. Har inte lyckats ha sönder varken en USB-C eller Micro-USB port så jag förstår inte hur folk kan ha problem med portarna. Har bara behövt rensa porten 1 gång på en Micro-USB port

Alla mina tefoner är kinkiga och min Note tar bara vissa kablar, min Oneplus 5 gav upp och min nuvarande är bara småkinkig.
Har ingen aning varför..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Alla mina tefoner är kinkiga och min Note tar bara vissa kablar, min Oneplus 5 gav upp och min nuvarande är bara småkinkig.
Har ingen aning varför..

Skulle kunna gissa på att det är mycket damm eller skit i porten. Så var det på min nuvarande Xiaomi telefon för ca 2 år sedan. En vän rensade porten och sen fungerade den alldeles utmärkt igen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Datavetare

Nu gillar jag skarpt att det är möjligt att nöd-ladda MBA/MBP via USB-C, men skulle hävda att det inte är den mest stabila kontakten för lite tyngre enheter...

Relativt ny Dell Precision (långt ifrån en "budget-laptop"...), USB-C kontakten har börjat bli rätt wobbly...

MBP 16", MagSafe är guldstandard för bärbara!!!

Lightning är rätt stabil, även på denna ordentligt "beat:en up" Iphone 6

Alla filmer uppladdad via AirDrop, 600-800 Mbit/s över Wifi-6 är "tillräckligt" för egen del. Fick frågan relativt nyligen om man fortfarande kan koppla in en Iphone via USB för att föra över filer, insåg att jag inte lägre kunde svara säkert på den frågan då jag inte använt filöverföring via USB på väldigt många år (men testade och det fungerar än om man behöver det ).

Det skrivet: USB-C lär fungera utmärkt på Iphone, men knappast något som minskar/ökar "vill ha" faktorn för egen del.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att usbc-porten designades av samma firma som designade lightning, men man får bara upp kablar när man försöker googla

Permalänk
Medlem

Lightning är lätt den bästa kontakten jag kan komma på när det kommer till modern teknik. Den känns otroligt robust, enkel, och tight.

Med det sagt så blir det så klart nice med samma kontakter på alla mobiltelefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Skulle kunna gissa på att det är mycket damm eller skit i porten. Så var det på min nuvarande Xiaomi telefon för ca 2 år sedan. En vän rensade porten och sen fungerade den alldeles utmärkt igen.

Blev bättre, men inte bra. Plockade t.o.m fram kompressorn..
Borde kanske köpa lite kontaktspray

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Blev bättre, men inte bra. Plockade t.o.m fram kompressorn..
Borde kanske köpa lite kontaktspray

Man kan tycka en riktig kompressor borde hjälpa men det kan packas förvånadsvärt hårt. Just min Xiaomi där packades all skit riktigt hårt så jag fick riktigt ta och gräva för att få rensat bort allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Man kan tycka en riktig kompressor borde hjälpa men det kan packas förvånadsvärt hårt. Just min Xiaomi där packades all skit riktigt hårt så jag fick riktigt ta och gräva för att få rensat bort allt.

Har kört med en nål några gånger, men man får vara försiktig

Permalänk
Medlem

"Apple kan vinkla bytet till USB Type-C som eget påhitt" det är ju det mest självklara som jag läst i år. Klart de kommer göra detta och ska göra det ur marknadsföringssynpunkt. Vilket bolag som helst med tillstymmelse till en marknadsföringsavdelning kommer ju försöka vinkla eller visa sånt här till sin egen favör.
Vad är alternativet, att gå ut och säga "Vi har blivit överkörda av EU och kommer därför nu lansera vad vi anser är en sämre produkt till er kunder" eller "Vi har blivit överkörda av EU och kommer därför nu lansera en produkt som vi tror vi kommer förlora tillbehörsintäckter på"

Mark Gurman verkar ju va expert på "stating the obvious" med alla hans kommentarer .

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnabelostSWE:

Jo, men det är ju faktiskt så eftersom dom är, sedan lång tid tillbaka, medlem och sponsor till USB-IF som har tagit fram USB-c standarden. Samsung, Sony, LG och de andra tillverkarna som är stora leverantörer av Android-lurar är inte med på listan över "Notable current members".

Jo, Samsung, Sony, LG, liksom Huawei, Xioami, Google m.fl. är medlemmar i USB-IF. Så är även Clas Ohlson, samt kontakttillverkare som Tyco Electronics Corp och Molex LLC.

Full medlemslista hittas hos USB-IF
https://www.usb.org/members

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Det är ju just det, att många vill ladda ofta — dvs ansluta kabeln många gånger fler än bara två per dag. Det blir många anslutningar per dag ... och USBC håller inte lika bra som Lightning-kontakten.

Det där får du backa upp med fakta. Går ju tydligen bra att ladda datorerna med USB-C, har Apple lägre kvalitetskrav på datorer för 47000 än telefoner för 15000?

Skrivet av Yoshman:

Nu gillar jag skarpt att det är möjligt att nöd-ladda MBA/MBP via USB-C, men skulle hävda att det inte är den mest stabila kontakten för lite tyngre enheter...

Relativt ny Dell Precision (långt ifrån en "budget-laptop"...), USB-C kontakten har börjat bli rätt wobbly...
https://i.imgur.com/erCuWlS.gif

MBP 16", MagSafe är guldstandard för bärbara!!!
https://i.imgur.com/XFkXCS7.gif

Lightning är rätt stabil, även på denna ordentligt "beat:en up" Iphone 6
https://i.imgur.com/bB6W5aZ.gif

Alla filmer uppladdad via AirDrop, 600-800 Mbit/s över Wifi-6 är "tillräckligt" för egen del. Fick frågan relativt nyligen om man fortfarande kan koppla in en Iphone via USB för att föra över filer, insåg att jag inte lägre kunde svara säkert på den frågan då jag inte använt filöverföring via USB på väldigt många år (men testade och det fungerar än om man behöver det ).

Det skrivet: USB-C lär fungera utmärkt på Iphone, men knappast något som minskar/ökar "vill ha" faktorn för egen del.

Det är ju rätt ointressant hur just du har slitit på portarna. Jag kan lägga upp en video härnäst där USB-C kabeln sitter perfekt i allt från telefoner till bilar, laptops, batteriladdare, kameror, hörlurar, en dammsugare och till och med min kylbox.

Och om det nu är lite "wobbly" så säger det inte nödvändigtvis någonting om hur bra anslutningen är.

Men jag kan hålla med om att magsafe är trevligt. Allra helst när man är i stökiga miljöer med folk i rörelse. Lätt att någon fastnar i en kabel och drar 30k rakt ner i golvet annars. Sen håller jag även med om att hastigheten på kabeln är rätt ointressant när man kan föra över hela telefonens minne trådlöst i hundratals megabit per sekund. MTP och Windows är ju helt värdelöst ändå så knappast farten på kabeln som är begränsande faktorn.

Permalänk
Skrivet av SanyaIV:

Det var väl Apple som kom med iden att ta bort hörlursuttaget och ersätta med en adapter? Då kan de väl helt enkelt lösa problemet med existerande lightningkablar med ännu en adapter?

De borde ha en produktkategori som heter iDongle

Permalänk
Skrivet av Fearnox:

*Edit: såg nu att USB 2.0 släpptes 2001 enligt Wikipedia, kul med en standard som är över 20 år i telefoner som kostar över 15000Kr

Glöm inte bort att MTP är sjukt långsamt och borde övergetts dagen det togs fram för att det är extremt begränsat.
Du kan inte ens byta namn på en fil - den måste flyttas till dator först och byta namn, sedan flyttas tillbaka.

Det borde inte vara så svårt att simulera normal "usb mass storage" för intern lagring med tanke på hur mycket mer komplexa projekt som redan finns (exempelvis Wine/Proton)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Patrik356b:

Glöm inte bort att MTP är sjukt långsamt och borde övergetts dagen det togs fram för att det är extremt begränsat.
Du kan inte ens byta namn på en fil - den måste flyttas till dator först och byta namn, sedan flyttas tillbaka.

Det borde inte vara så svårt att simulera normal "usb mass storage" för intern lagring med tanke på hur mycket mer komplexa projekt som redan finns (exempelvis Wine/Proton)

Problemet med mass storage och anledningen till att MTP finns, är att det inte kan hantera åtkomst från flera hosts samtidigt. Du måste alltså döda alla appar som använder det och av-montera lagringen från telefonen för att kunna montera den i datorn. Det ställde till det, särskilt för de androidanvändare som hade fått för sig att man kunde lagra appar och appdata på sd-kortet.

MTP är visserligen skräp och bär spår av att vara framtaget när feature phones härskade på jorden, men motivationen att ta fram något bättre försvann nog ungefär samtidigt som wifi blev snabbt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Massy:

Det där får du backa upp med fakta. Går ju tydligen bra att ladda datorerna med USB-C, har Apple lägre kvalitetskrav på datorer för 47000 än telefoner för 15000?

Det är ju rätt ointressant hur just du har slitit på portarna. Jag kan lägga upp en video härnäst där USB-C kabeln sitter perfekt i allt från telefoner till bilar, laptops, batteriladdare, kameror, hörlurar, en dammsugare och till och med min kylbox.

Och om det nu är lite "wobbly" så säger det inte nödvändigtvis någonting om hur bra anslutningen är.

Men jag kan hålla med om att magsafe är trevligt. Allra helst när man är i stökiga miljöer med folk i rörelse. Lätt att någon fastnar i en kabel och drar 30k rakt ner i golvet annars. Sen håller jag även med om att hastigheten på kabeln är rätt ointressant när man kan föra över hela telefonens minne trådlöst i hundratals megabit per sekund. MTP och Windows är ju helt värdelöst ändå så knappast farten på kabeln som är begränsande faktorn.

Tror du missade "men skulle hävda att det inte är den mest stabila kontakten för lite tyngre enheter..."

Generellt sett tycker jag USB-C fungerar utmärkt, det är en klar uppgradering från tidigare micro/mini-USB. De saker, undantaget möjligen dammsugaren (ingen aning vad den ska använda USB-C till), du listar lär alla fungera utmärkt.

En bärbar använder också ofta strömförsörjning på ett väldigt annorlunda sätt från det mest annat. Den används den långt oftare, men även under längre tid och tendera bli mer mekanisk slitning vid normal användning när det sitter kopplad till en relativt tung enhet.

Nu är EU lagstiftning inget problem för större enheter, det är OK att ha andra uttag utöver USB-C, t.ex. MagSafe.

Sen kvarstår "känslan". Två saker kan ha samma funktionella kvalitéer, men kan fortfarande vara så att den ena "känns" bättre. Jämför dörrarna på lyxbil kontra budget, båda går att stänga och gör det man förväntar sig. Men känslan är inte densamma, och personligen tycket jag lightning-kontaken "känns" stabilare, framförallt efter man använt enheten ett tag.

För att göra lite mer äpplen mot äpplen... jämför jag lightning på Iphone med USB-C som finns på bl.a. Ipad och MBA/MBP. USB-C uttaget på Apple-prylarna är något stabilare än på Dell:en ovan, men i det fallet är det faktiskt främst hanen (delen som sitter på sladden) som blivit utsliten så just den kabeln är lite "wobbly" även i MBP/Ipad.

Det hade inte hänt på en väldigt gammal och väldigt välanvänd Iphone 6 med lightning (i det fallet var det en Biltema-lightning sladd...).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tror du missade "men skulle hävda att det inte är den mest stabila kontakten för lite tyngre enheter..."

Generellt sett tycker jag USB-C fungerar utmärkt, det är en klar uppgradering från tidigare micro/mini-USB. De saker, undantaget möjligen dammsugaren (ingen aning vad den ska använda USB-C till), du listar lär alla fungera utmärkt.

En bärbar använder också ofta strömförsörjning på ett väldigt annorlunda sätt från det mest annat. Den används den långt oftare, men även under längre tid och tendera bli mer mekanisk slitning vid normal användning när det sitter kopplad till en relativt tung enhet.

Nu är EU lagstiftning inget problem för större enheter, det är OK att ha andra uttag utöver USB-C, t.ex. MagSafe.

Sen kvarstår "känslan". Två saker kan ha samma funktionella kvalitéer, men kan fortfarande vara så att den ena "känns" bättre. Jämför dörrarna på lyxbil kontra budget, båda går att stänga och gör det man förväntar sig. Men känslan är inte densamma, och personligen tycket jag lightning-kontaken "känns" stabilare, framförallt efter man använt enheten ett tag.

För att göra lite mer äpplen mot äpplen... jämför jag lightning på Iphone med USB-C som finns på bl.a. Ipad och MBA/MBP. USB-C uttaget på Apple-prylarna är något stabilare än på Dell:en ovan, men i det fallet är det faktiskt främst hanen (delen som sitter på sladden) som blivit utsliten så just den kabeln är lite "wobbly" även i MBP/Ipad.

Det hade inte hänt på en väldigt gammal och väldigt välanvänd Iphone 6 med lightning (i det fallet var det en Biltema-lightning sladd...).

Beror ju också på vem som implementerat usb-c kontakten. Om du kollar t.ex. usb-c kontakten på en ipad pro, så är det samma stabila känsla som lightning (om inte bättre), och dessutom mycket mer hållbar (i vårt hushåll iaf, där lightning kablar i princip de enda kablarna som går sönder).

Apple är rätt duktiga på att lägga fokus på det rätta "klicket" och taktika känslan oavsett kontakt format.

Sen att andra utvecklare inte lägger fokus på det är ju inte riktigt kontaktens fel.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har för mig att usbc-porten designades av samma firma som designade lightning, men man får bara upp kablar när man försöker googla

Det är ett rykte som ingen lyckats bekräfta. Det enda officiella som finns är en lista med namnen på de ingenjörer som har varit inblandade i jobbet. På den listan är ungefär 20% anställda på Apple. Det är många, men de är inte flest - det finns andra företag som har fler. Apple var inblandade i designen, så mycket är klart, men hur stor del de har i den är högst oklart.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

Har vi tur har dom även döpt om usb-c till något annat fantastiskt

När gjorde de nåt sånt sist? De försökte ju marknadsföra Wifi som Airport, men det var ju för fan på 90-talet (och innan termen Wifi ens fanns, det hette bara 802.11b).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Skulle vilja säga tvärtom, även inom apples egna kablar. I vårt hushåll är det konstant lightning kablar som går sönder och måste ersättas, de går sönder antingen i själva kabeln till kontakt huvudet, eller korrosion på själva kontakten. Ligntning kabelns enda fördel är att den är lättanvänd (jämfört med mini/micro usb då den kom ut).

Tittar man på Apples usb-c kablar idag, så har jag en iPad Pro med usb-c, som används flitigt av familjen och i laddas i princip varje dag. Den har hållt mycket mycket bättre än våra lightning kablar.

Tja Cove. Läget?

Tråkigt med de problem du/ni haft. Fattar att det inte är kul när saker går sönder. Korrosion kan bero på fukt. Tips: Ha inte elektronik nära kroppen om du tränar eller svettas t ex — eller räkna med korrosion och byt ut innan problemen kommer för att inte störas. Ta heller inte i kabelns kontaktytor med bar hud, t ex att da på ytan fingrarna. Om du råkat göra det så torka av med mikrofiberduk av god kvalitet — absolut innan du trycker in den kontaminerade kontakten i luren.

Jag tycker mycket om Apples produkter men ogillar ofta deras egna kablar, särskilt de till mobiler och iPads. De är mer inriktade på att vara snygga istf att vara lite mer robusta som jag vill att de är. Jag rekommenderar att du köper certifierade kablar från t ex Clas Ohlsson men notera nu att jag har en bekant som jobbar på Clas Ohlsson så jag kan mycket väl vara färgad. Men samtidigt: När en Apple-kabel håller ett år ungefär (med mitt bruk) innan den är så sliten att jag byter ut den så använder jag Clas Ohlssons kablar i fem år lätt innan jag behöver byta. SÅ mycket bättre håller de.

MEN också: Köp / anslut ALDRIG ocertifierade kablar till dina enheter. Det kan ha ödesdigra konsekvenser, vi pratar t ex skillnader som liv och död för dig och din familj då dåliga kablar kan sätta saker i brand i otroligt mycket högre grad än bra kablar.

Skrivet av jnsson:

Håller inte med. Har inte lyckats ha sönder varken en USB-C eller Micro-USB port så jag förstår inte hur folk kan ha problem med portarna. Har bara behövt rensa porten 1 gång på en Micro-USB port

Halloj jnsson. Trevligt att du flikade in.
Det är bra av dig att du tar hand om din elektronik så att den inte går sönder. 👍🏻 Vi två kanske kan skaka hand på hur lika vi är på den punkten. Jag skrev som jag gjorde då jag jobbat inom IT och support under många år och har egen statistik på vad det är som behöver bytas ut och inte.

Skrivet av Massy:

Det där får du backa upp med fakta. Går ju tydligen bra att ladda datorerna med USB-C, har Apple lägre kvalitetskrav på datorer för 47000 än telefoner för 15000?

Det är ju rätt ointressant hur just du har slitit på portarna. Jag kan lägga upp en video härnäst där USB-C kabeln sitter perfekt i allt från telefoner till bilar, laptops, batteriladdare, kameror, hörlurar, en dammsugare och till och med min kylbox.

Och om det nu är lite "wobbly" så säger det inte nödvändigtvis någonting om hur bra anslutningen är.

Men jag kan hålla med om att magsafe är trevligt. Allra helst när man är i stökiga miljöer med folk i rörelse. Lätt att någon fastnar i en kabel och drar 30k rakt ner i golvet annars. Sen håller jag även med om att hastigheten på kabeln är rätt ointressant när man kan föra över hela telefonens minne trådlöst i hundratals megabit per sekund. MTP och Windows är ju helt värdelöst ändå så knappast farten på kabeln som är begränsande faktorn.

Tja Massy.
När du skriver så; "Det där för du backa upp med fakta" istället för att bara fråga mig, så låter du något befallande upplever jag. Hur som: Min fakta är min upplevelse / statistik genom mina år inom IT (ända sedan 90-talet) där jag hjälpt hundratals arbetande att byta ut deras kablar när de slitits ut .. och jag presenterar mina data såhär - helt enkelt med några ord i ett forum bara. Helt gratis för dig att ta till dig om du är öppen för det. Litar du inte på mig utan vill vända dig till t ex YouTubers för deras fakta så varsågod.

Inte för att vara helt nerdy Mr Obvious 🤓 men: En dator och mobil används inte på samma sätt. Därför kan Apple vilja sätta olika kontakter på dem. Min laptop står mestadels still medan den laddar, min mobil håller jag många gånger i handen medan jag laddar. Jag har behov av att ansluta till externa skärmar på veckobasis med laptopen, inte alls på samma sätt med mobilen. Det finns olika behov. Tips: Utgå inte bara från dig själv eller vad som finns tillgängligt idag när du försöker förstå hur andra tar eller tagit beslut genom åren.

Varför är det ointressant hur jag sliter på portarna? Ska mitt brukande inte inkluderas i statistik menar du? 🤔

Håller med: Wobbly kan vara en design för att kontakten ska hålla bättre i vissa miljöer / situationer. Det kan också vara en brist i designen.

Magsafe är så himla nice att ha tillbaka på laptopen igen. HUR kunde Apple ta beslutet att ta bort den några år ... Ja, det kan jag bara spekulera i 😄

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk

Jag skulle vilja se den portabla verktygslådan från en person som ej är en hycklare och kör med exakt samma argument kring varför det är dåligt om deras iPhone får usb c, som vilka verktyg som man behöver ha med sig ut.

Det finns ju en drös verktyg att välja på, jag själv har flertalet skruvmejslar som kostar långt över 1000kr. Vissa är VDE (1 000 V), vissa har finmekanik, andra är kraftiga så man kan drämma till med en slägghammare där bak. Och detta gäller alla verktyg och man får då en portabel verktygslåda så stor och tung så som man måste frakta den med en lastbil.
Jag gissar dock på att många av någon konstig anledning inte är konsekventa, utan deras argument att det är bra att bära med sig väldigt många unika prylar istället för en universal endast gäller för Appleprylar.

Permalänk
Medlem

Nu håller jag inte med det här själv, men jag tror inte att problemet är när man går ut som att man bygger laddplatser hemma, och helt plötsligt måste man byta ut alla kablarna där - och argumenterar för att Apple tjänar pengar på nya kablar och att det är därför de gör det. Än värre om inte bägge byter samtidigt, så man måste ha flera laddsladdar. Det var åtminstone det folk gnällde på när Apple bytta förra gången, från dockporten.

Visa signatur

5900X | 6700XT