Apple kan vinkla bytet till USB Type-C som eget påhitt

Permalänk
Medlem

Ja, rimligen kommer det presenteras som ett fantastiskt nytänkande från Apples sida, allt annat vore väl nästintill orimligt...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Den stora frågan är om detta kommer påverka andrahandsvärdet på äldre iPhones? För vart år som går, så kommer det bara bli svårare att hitta någon som har en lighting kabel och låna. Det kommer heller inte fungera att fråga efter en iPhoneladdare, då folk inom något år ser en laddare med usb c kabel som detta.

Lite så känner jag med usb mini kabel (ja, den kabeln alla förutom industrin övergav runt år 2008) Vill man idag låna en sådan kabel, så glöm att fråga alla som inte jobbar med plc om de har en sådan kabel i fickan.
Jag har flera gånger varit ute efter att behöva låna en usb mini kabel och direkt vet att de personerna på ekonomiavdelningen behöver jag inte ens fråga. Det är som idag fråga om någon bär med sig en vga kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Den stora frågan är om detta kommer påverka andrahandsvärdet på äldre iPhones? För vart år som går, så kommer det bara bli svårare att hitta någon som har en lighting kabel och låna. Det kommer heller inte fungera att fråga efter en iPhoneladdare, då folk inom något år ser en laddare med usb c kabel som detta.

Lite så känner jag med usb mini kabel (ja, den porten alla förutom industrin övergav år 2008) Vill man idag låna en sådan kabel, så glöm att fråga alla som inte jobbar med plc om de har en sådan kabel i fickan.
Jag har flera gånger varit ute efter att behöva låna en usb mini kabel och direkt vet att de personerna på ekonomiavdelningen behöver jag inte ens fråga.

Med tanke på att det fortfarande säljs mini usb lite varstans så kommer det ju knappast vara ett problem att köpa lightning kablar för en lång tid framåt. Däremot kan man nog inte räkna med att de kommer finnas tillgängliga lite varstans om man glömt sina egna kablar.

Men jag kanske är yrkeskadad som fortfarande har en av varje usb mini, micro och C(2x) samt en lightningkabel tillsamans med min Anker 65W laddare med 4 portar med mig nästan överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Finns andra tillverkare än bara Samsung på Android sidan

Jag tycker det är mycket, plus att det är mycket saker som inte går att avaktivera. Alldeles för plottrigt gränssnitt jämfört med mer vanilla Android

Problemet är ju att många företag väljer en leverantör på Android för att få enkel support som komplement till Apple... Vi har precis börjat få beställa Pixel också vilket är riktigt trevligt...

Smaken är som baken, jag byter ut Samsungs launcher det första jag gör och disablar alla Samsung-appar - tacksam att det inte är som Samsung var för 5-10 år sedan. Men testar nog en Pixel nästa gång det är telefonbyte ändå.

Tillbaka till ämnet så tycker vår IT på jobbet att det ska bli väldigt bra med usb-c på alla devicer, det betyder att de kan lätt fixa vettiga dockor/laddare i alla konferensrum.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag såg nyss folk som vill välja jobbmobil på ett ställe, iphone eller Android. De som valde iPhone fick en iPhone se och bara tog den och var så glada. Jag själv hade sagt vafan är det för företag? Minst iPhone iPhone 13 – 5G för 9000kr inkl moms hade jag förväntat mig. Men jag tror att olika folk har olika krav. Med det sagt, så bryr sig många heller inte om vilken laddkontakt deras mobil har, då de inte ens bryr sig om mobilen har lika dåligt skärmutnyttjande som iPhone Se eller de nya iPhones.

SE är en utmärkt mobil för många som inte är intresserade:

1) Den har hemknapp. Många som inte gillar allt med FaceID och svepa upp. Hemknappen är bra, den känner man igen.
2) Den är inte för stor. Jag vet att entusiaster vill ha allt mer enorma, men det är inte alls så för alla. SE är fortfarande en någorlunda rimlig storlek.

Där jag jobbar får man en SE om man inte säger nåt, men man får en 12 om man ber om det. Säker bytt till 13 nu.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Enkelt: de kommer skylla på att harmonisera, en kabel till alla enheter, mac ipad iphone i ett

Men de måste ju släppa magic mouse och airpods också

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att iPhone inte hade usb c var den största bristen för mig själv, jag är en flitig mobilanvändare som måste ladda mobilen 2 gånger per dag, inte tusan vill jag ha en unik kabel till mobilen då.

Det är ju just det, att många vill ladda ofta — dvs ansluta kabeln många gånger fler än bara två per dag. Det blir många anslutningar per dag ... och USBC håller inte lika bra som Lightning-kontakten.

Apple vill sälja kvalité och produkter som de själva har kontroll på. Apples kunder förväntar sig kvalité, det betalas trots allt lite premium. USBC är ett steg nedåt i kvalité, möjligtvis ett steg uppåt för de som vill bära med sig färre kablar. En väg framåt kommer ändå att hittas, trots detta — i mina ögon hemska — bestämmande över människors val inom EU.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Bakgrund:

USB-PD kan de väl knappast begränsa till sina egna kablar? Det kan väl inte vara förenligt med standarden. I så fall får de införa en proprietär snabbladdningsteknik.

De kommer nog trycka in någon sorts unik identifierare i något minichip i kabeln som de gör med allt annat, känns inte kabeln igen blir det låst på 5W laddning.

Permalänk
Medlem

är inte apple vs android flamewars lite old… klart apple kommer spinna detta som innovation, det skulle alla bolag göra i den situationen. 95% bryr sig inte om vilken kontakt telefonen har, troligen kommer fler bli arga när dom innser att dom behöver byta ut massa lightning kablar hemma ;p

Permalänk
Musikälskare

Varför inte? Det är ju ett smart drag, ser inget fel med det

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Apple har ju redan bytt till USB-C på IPad så känns rätt naturligt att man sakta börjar nyttja det på samtliga enheter när tekniken är mogen eller när en teknik blivit bättre än en annan.

Även till den senaste apple watch som jag köpte så är det usb-c.

Permalänk
Medlem

"USB-C cables can transfer speeds up to 40Gbps. By comparison, Lightning cables are much slower and transfer data at USB 2.0 rates of 480Mbps"
Tror nog Appleanvändare kan vänja sig att inte ligga kvar på medeltiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Om presentationen skall vara i sann Apple anda så kommer dom inte bara att säga att det är deras ide att byta utan då kommer dom även påstå att det är dom som uppfann USB-C

Då apple är en av medlemmarna i USB IF så kan man i varje fall säga att de har varit delaktiga i framtagandet av usb c.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

"USB-C cables can transfer speeds up to 40Gbps. By comparison, Lightning cables are much slower and transfer data at USB 2.0 rates of 480Mbps"
Tror nog Appleanvändare kan vänja sig att inte ligga kvar på medeltiden.

"Can" ja, men jag läste att de fortfarande kommer köra USB 2.0 i USB-C kabeln.
Inte så förvånande då de idag säljer telefoner för 15000Kr med en standard från typ 2010, varför skulle hastigheten ändras bara för att kabeln gör det? Hade de viljat så hade det förmodligen inte varit några större svårigheter att uppdatera Lightning för att stödja högre hastigheter.

*Edit: såg nu att USB 2.0 släpptes 2001 enligt Wikipedia, kul med en standard som är över 20 år i telefoner som kostar över 15000Kr

*Edit2: 9to5mac

"Data transfer speed
According to Majin Bu, the new traced USB-C cables are, in fact, longer than the ones currently included in the iPhone box. The cables are also thicker, which means they’re more durable too. However, Majin Bu claims that the leaked cables are USB 2.0 despite having a USB-C connector."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

"USB-C cables can transfer speeds up to 40Gbps. By comparison, Lightning cables are much slower and transfer data at USB 2.0 rates of 480Mbps"
Tror nog Appleanvändare kan vänja sig att inte ligga kvar på medeltiden.

Detta igen? Lightning i sig är inte låst till USB 2.0-hastigheter, det finns enheter som kör USB 3.0 över den (första iPad Pro är det första exemplet). Apple har bara valt att behålla en lägre hastighet på iPhonen, av skäl man bara kan spekulera om (sannolikt att så få använder porten för dataöverföring idag).

Som alltid är min gissning att de kommer att marknadsföra möjligheten att använda den som display ut.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Apples USB-C uttag kommer bli det bästa USB-C uttag som någonsin tillverkats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

De kommer nog trycka in någon sorts unik identifierare i något minichip i kabeln som de gör med allt annat, känns inte kabeln igen blir det låst på 5W laddning.

Det skulle nog USB-IF ha åsikter om, i så fall får de skapa en egen proprietär snabbladdningsteknik som många andra tillverkare. Konstigt att de inte haft det tidigare iofs.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Det skulle nog USB-IF ha åsikter om, i så fall får de skapa en egen proprietär snabbladdningsteknik som många andra tillverkare. Konstigt att de inte haft det tidigare iofs.

De hade typ det för gamla iPaddar. Den "tjocka" USB-laddaren som Apple skickade med iPaddar kunde leverera 12W (Battery Charging stödde bara 7.5W max i det läget) och signalerade detta genom att de två datapinnarna kortades. En iPad kunde på så sätt känna av detta och drog bara 12W om laddaren i fråga på detta sätt signalerade att det var OK. Detta beteende spred sig senare till iPhone, även om den aldrig kom med den tjocka laddaren. Detta var dock innan USB-PD ens fanns, och Apple hoppade på det tåget när det kom. Det var också något som snabbt kopierades av andra tillverkare av laddare utan att Apple brydde sig om att försöka stoppa det, så folka reagerade nog inte på att det inte var någon standard.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Det är ju just det, att många vill ladda ofta — dvs ansluta kabeln många gånger fler än bara två per dag. Det blir många anslutningar per dag ... och USBC håller inte lika bra som Lightning-kontakten.

Skulle vilja säga tvärtom, även inom apples egna kablar. I vårt hushåll är det konstant lightning kablar som går sönder och måste ersättas, de går sönder antingen i själva kabeln till kontakt huvudet, eller korrosion på själva kontakten. Ligntning kabelns enda fördel är att den är lättanvänd (jämfört med mini/micro usb då den kom ut).

Tittar man på Apples usb-c kablar idag, så har jag en iPad Pro med usb-c, som används flitigt av familjen och i laddas i princip varje dag. Den har hållt mycket mycket bättre än våra lightning kablar.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Apple har för vana att hitta på egna standarder, för att sedan överge dem. Det om något är något som skadar deras kunder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Snabbladdning sägs också bli begränsat till licenserade tillbehör, men där kan Apple försvara tilltaget med att det garanterar brandsäkerheten.

Årets sämsta bortförklaring. Nej, EU lär inte köpa detta.

Det är inte enbart den fysiska kontakten som är standardiserad, så är också kommunikationen mellan enhet och strömkälla så att den anslutna enheten kan välja spänning och ström. Även USB-C kablarna är försedda med chip förutsatt att de är specificerade med antingen USB3 eller 5A.

Anledningen till att man skickar med USB2 kablar med USB-C kontakt som standard är antagligen för att dessa är billigare. Håller man sig till max 3A så behövs inget chip och sedan är kabeln i sig billigare, liksom att lödningen av kontakten är enklare.

Permalänk

Märkligt om de inte skulle nyttja nya standarder. Får väl se vad som händer. Men att dom vill ha koll på laddning vid snabbladdning låter väl smart garanti-mässigt. Det är ju hårdvaru-kontrollen som skiljer mac från andra märken både telefonmässigt och datormässigt. Både på gott och ont.

Men bara nyfiken, vad använder folk sladdar till annat än att ladda med på mobilen?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2pac:

Apple har för vana att hitta på egna standarder, för att sedan överge dem. Det om något är något som skadar deras kunder.

Vilka standarder tänker du på nu?

Permalänk
Medlem

Apple vet vad dom gör så folk ska prata om det, även de som ogillar Apple lyfter deras aktie lite omedvetet

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2pac:

Apple har för vana att hitta på egna standarder, för att sedan överge dem. Det om något är något som skadar deras kunder.

Vilka syftar du på?
https://www.reddit.com/r/apple/comments/qffbgp/which_standard...

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det blir såklart väldigt intressant hur Apple kommer framföra bytet till usb c, jag tror det blir samma som för iPad. Och iSheap köper argumenten rakt av. Andra får sig ett gott skratt, men samtidigt lär bytet bli att fler vill ha iPhone.

Att iPhone inte hade usb c var den största bristen för mig själv, jag är en flitig mobilanvändare som måste ladda mobilen 2 gånger per dag, inte tusan vill jag ha en unik kabel till mobilen då.

Jag såg nyss folk som vill välja jobbmobil på ett ställe, iphone eller Android. De som valde iPhone fick en iPhone se och bara tog den och var så glada. Jag själv hade sagt vafan är det för företag? Minst iPhone iPhone 13 – 5G för 9000kr inkl moms hade jag förväntat mig. Men jag tror att olika folk har olika krav. Med det sagt, så bryr sig många heller inte om vilken laddkontakt deras mobil har, då de inte ens bryr sig om mobilen har lika dåligt skärmutnyttjande som iPhone Se eller de nya iPhones.

Enligt rykten så får de inte senaste Qualcomm modemen. Om de nu inte varit så fast i AAC så hadde Iphone kunnat fått AptX HD
Vet att AAC kan hantera 24bit. Tänk dig den PR för ljud intresserade om de hadde varit först med att erbjuda AptX HD fullt ut med BT5.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Märkligt om de inte skulle nyttja nya standarder. Får väl se vad som händer. Men att dom vill ha koll på laddning vid snabbladdning låter väl smart garanti-mässigt. Det är ju hårdvaru-kontrollen som skiljer mac från andra märken både telefonmässigt och datormässigt. Både på gott och ont.

Men bara nyfiken, vad använder folk sladdar till annat än att ladda med på mobilen?

Det är väl att skyffla data som är vanligast näst efter att ladda tänker jag. Räcker att köra med en GoPro så inser man hur skönt det är att kunna dumpa över lite data via kabel istället för WiFi.
Har man Android eller en iPad så kan man ju även köra dessa dockade och med extern skärm. Tänker att detta lär dyka upp till iPhone rätt snart då dom nu anammar USB-C.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte kabeln som avgör om jag fortsätter med iPhone eller inte 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Enligt rykten så får de inte senaste Qualcomm modemen. Om de nu inte varit så fast i AAC så hadde Iphone kunnat fått AptX HD

Qualcomm licensierar inte gärna AptX till tillverkare som inte kör deras systemkretsar, så det lär inte hända. AptX är ingen standard alls, utan Qualcomm licensierar den helt fritt som de vill - inga FRAND-regler här.

Hoppas mest att alla skall börja stödja LC3 så att vi åtminstone får en ny basnivå i hörlurar och slipper falla tillbaka på SBC. Mindre energi lär det dra också, vilket aldrig har skadat någon.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Om presentationen skall vara i sann Apple anda så kommer dom inte bara att säga att det är deras ide att byta utan då kommer dom även påstå att det är dom som uppfann USB-C

Jo, men det är ju faktiskt så eftersom dom är, sedan lång tid tillbaka, medlem och sponsor till USB-IF som har tagit fram USB-c standarden. Samsung, Sony, LG och de andra tillverkarna som är stora leverantörer av Android-lurar är inte med på listan över "Notable current members".