Starfield – den stora tråden

Permalänk
Medlem

Har prövat DLSS-modsen och diverse FPS-moddar men ligger fortfarande på ~30fps vilket jag inte tycker är spelbart. Har inga planer på att lägga 10-15k på nya delar så lägger spelet på hyllan ett tag.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem

Hmm, upptäckte nyss en grej som antingen är en bugg eller en "feature". Jag köpte nyss en nytt skepp. Nu har mina sparfiler försvunnit. I listan finns nu bara den första autosaven från när jag gick in i skeppet och en manuell från strax innan.

De gamla sparfilerna finns kvar i Saves-mappen för Starfield, men sparfilerna som skapats sen jag köpte nytt skepp har nytt namn, med ett "M" inlagt, förmodligen för att jag använde console. Lite dumt att man inte längre har tillgång till sina tidigare sparfiler om man använt den funktionen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vilken färdighet krävs för det?

Piloting nivå 3 eller 4.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Fin potatis-fysik om ni inte redan sett videon
https://www.reddit.com/r/Starfield/comments/16a6x3w/time_to_l...

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

älskar när man kommer till en ny planet och man spanar in alla ställen som finns på den att besöka och man hittar ett ställe där det står "deserted" på och man tänkar "yes, lite enkel loot att hämta" och man landar glatt på planeten och upptäcker att hela stället är packat med pirater, robotar och turrets, det ger en en chans att testa på alla dessa vapnen man har samlat på sig

hittade nån old world riffle med scope och supressor, underbart vapen att snipa med, kom till väl nytta, dock är ammon till den svårt att hitta

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Bör betraktas som ren underhållning. Hoppas på en dunkview om spelet. Brukar vara än mer underhållande.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

älskar när man kommer till en ny planet och man spanar in alla ställen som finns på den att besöka och man hittar ett ställe där det står "deserted" på och man tänkar "yes, lite enkel loot att hämta" och man landar glatt på planeten och upptäcker att hela stället är packat med pirater, robotar och turrets, det ger en en chans att testa på alla dessa vapnen man har samlat på sig

hittade nån old world riffle med scope och supressor, underbart vapen att snipa med, kom till väl nytta, dock är ammon till den svårt att hitta

Det vapnet är min absoluta favorit! Stealth om man vill det och funkar gung ho framåt framåt framåt också

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Tröttnade på inventory management igår och körde lite knack i konsollen så jag nu kan bära med mig allt innehåll i hela galaxen när jag vill. Sen körde jag modden som återaktiverade achievments, fungerade kanon även det.

Vet att jag gjorde samma i Skyrim så fort jag kunde, jag vill kunna loota fritt utan att behöva klicka runt massa mellan uppdragen och flytta mellan skepp och storage.

Vilken mod ? Har letat men ej hittat. att spendere hela spelet med att ligga 0,5 under prylgränsen förstör bara spelet.

Permalänk
Medlem

Hann med ett par timmar nu på morgonen efter att spelet släpptes vid midnatt. Har inte stött på ett enda problem med Xbox Series S, förutom att under scan-mode så tycker skärmen att Vascos nametag skall hålla på lite, men det stör inte mig.

30fps har inte stört mig överhuvudtaget, det är klart att man lägger märke till och förstår att det inte är 60fps men det är ingenting som har påverkat spelet eller spelkänslan. Allting flyter fortfarande på bra, från utforskande till eldstrider.

Kommer lägga lite fler timmar på spelet under kommande dagar och sedan ge ett litet betyg.

Permalänk
Medlem

Någon som har testat streama spelet med Game Pass Ultimate?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamsurn:

Vilken mod ? Har letat men ej hittat. att spendere hela spelet med att ligga 0,5 under prylgränsen förstör bara spelet.

Öppna konsollen med Ö och skriv in:

player.setav carryweight 999999

Sedan laddar du ner följande mod för att aktivera achievments igen:

https://www.nexusmods.com/starfield/mods/252

Happy looting friend!

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mormis:

Har prövat DLSS-modsen och diverse FPS-moddar men ligger fortfarande på ~30fps vilket jag inte tycker är spelbart. Har inga planer på att lägga 10-15k på nya delar så lägger spelet på hyllan ett tag.

Ajdå, du har nästan samma specs som mig så jag är körd... Allt på low? Vilken upplösning?

Permalänk
Medlem

Laddade ner versionen till Series S för att jämföra med PC för sakens skull. Startade snabbt nu under lunchen och det ser okej ut. Har man inget annat än en Series S så kör på! Men har man en kraftig PC också så är det inget tjafs om saken. Att grafiken är så snygg på PC gör det trovärdigt när man lirar...så trovärdigt som ett sci-fi spel kan bli, haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Öppna konsollen med Ö och skriv in:

player.setav carryweight 999999

Sedan laddar du ner följande mod för att aktivera achievments igen:

https://www.nexusmods.com/starfield/mods/252

Happy looting friend!

Exakt samma kod som för skyrim och fallout 4 om jag inte minns fel

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Testade lite en timme efter jobbet. Kommer inte spela mer högst troligt. Absolut inte ett spel i min smak. Riktigt tråkigt men tycker ju inte om den typen av spel heller.

Körde på laptop med 5800h och 3070 och hade 50-60 fps i början och runt 70-80 på första planeten. Lät inställningarna vara som fanns där när jag startade. 1080p, high på allt och frs2 på. Absolut spelbart. Såg helt okej ut men inget speciellt.

Som sagt inget för mig tyvärr.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

hittade nån old world riffle med scope och supressor, underbart vapen att snipa med, kom till väl nytta, dock är ammon till den svårt att hitta

Det verkar till viss del level-baserat vilken ammo/vapen som finns tillgängliga, samt att vissa typer inte finns hos alla säljare. Men ja, ett väldigt användbart vapen om man dessutom satsat på Stealth-trädet.

Permalänk
Medlem
Permalänk

nu har jag köpt en riktigt maffig kärra och har lyckats samla på mig en hel del credits under allt mitt utforskande.
nog för att det är ett bra skepp, så skulle jag vilja modda en del saker, dock så är den som moddar i atlantis inte den bästa, säljer saker som mitt skepp utklassar, vart i denna gigantiska galax kan jag få tag i master/elite moddar? i vilken stad?

sen har jag en till fråga, jag börjar tröttna lite på att vara god, jag vill som i skyrim och oblivion leka ond, döda lite folk, råna och plundra. bortsett från bountyn man får på sig, hur är det att vara ond i detta spelet? jag är ju med i constilation och i vanguard, hur påverkar brott relationen med dem? kvinnan jag har med mig som companion från constilation suckar och klagar bara jag snor saker från döda pirater, så jag antar att hon inte kommer att gilla det.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Jag testade streama spelet till min tv med game pass Ultimate. Det funkar ju skitbra och då använder jag wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

nu har jag köpt en riktigt maffig kärra och har lyckats samla på mig en hel del credits under allt mitt utforskande.
nog för att det är ett bra skepp, så skulle jag vilja modda en del saker, dock så är den som moddar i atlantis inte den bästa, säljer saker som mitt skepp utklassar, vart i denna gigantiska galax kan jag få tag i master/elite moddar? i vilken stad?

Jag har flugit runt lite och inte heller hittat ställen som säljer bättre grejer än jag redan har. Jag antar att det blir tillgängligt i butikerna när man levlat upp mer och kanske också när man fått högre nivå på skills som är kopplade till skepp och skeppsbyggande. Jämför jag med t ex Skyrim, så är ju utbudet i butiker level-beroende.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag tycker om den grafiska stilen i Starfield väldigt mycket. Den påminner starkt om den visuella stilen i Ad Astra (https://www.youtube.com/watch?v=nxi6rtBtBM0) båda har någon sorts retrofuturistisk stil som känns lugnande.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

34 speltimmar in. Jag gillar det!

En bugg som jag nu stött på är att hjälmen ej är synlig fast jag är på planeter där det behövs hjälm.
Någon som fått den buggen med?

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Skrivet av Falck1N:

34 speltimmar in. Jag gillar det!

En bugg som jag nu stött på är att hjälmen ej är synlig fast jag är på planeter där det behövs hjälm.
Någon som fått den buggen med?

Ja samma här. Lite irriterande, får hoppas det löser sig i nån patch snart.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det är en bugg, men den där huvudlösa roboten Vasco flyger med på utsidan av skeppet, strax ovanför och till höger om cockpiten, utan att ens ha fysisk kontakt med skeppets utsida...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Jag vet inte om det är en bugg, men den där huvudlösa roboten Vasco flyger med på utsidan av skeppet, strax ovanför och till höger om cockpiten, utan att ens ha fysisk kontakt med skeppets utsida...

händer för mig med. min companion står helt livlös(i mitt fall under en utav thruster som spyr ut eld då mitt skepp är ett utav de större varianterna, så companion hamnar där) och lyfter med skeppet

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

en fråga, jag snubblar lite titt som tätt över "spaceparks"(eller vad de nu heter) i vissa system, en stor metall struktur. tydligen så kan man göra något med den eftersom det finns en sån där circel(typ som man ser när man har track på en quest) mitt i strukturen. jag har flygit dit och nätt denna cirkeln, men inget händer och jag kan inte göra något, har flugit runt och försökt hitta något som jag kan använda eller landa på, men hittar inget.

vad är det för något egentligen? zoomar jag ut på kartan så är det ju en ikon där(precis som alla ikoner över alla ställen man kan utforska) så nått är det ju man ska kunna göra där, men vad?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

en fråga, jag snubblar lite titt som tätt över "spaceparks"(eller vad de nu heter) i vissa system, en stor metall struktur.

Du tänker kanske på en staryard? Om det går att docka så kan du trycka E för att aktivera målet, sen får du options för Hail (E) samt Dock (R) när det är 500 meter eller närmare.

Permalänk

Ursäkta en Starfieldnybörjarfråga - går det köpa spelet separat eller måste man göra det via Steam?
Tänkte ändå bara köra det som singelplayer på datorn om det är möjligt.

Räcker min setup till för att köra spelet någorlunda?
i5 12400
32 GB RAM
RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

Ursäkta en Starfieldnybörjarfråga - går det köpa spelet separat eller måste man göra det via Steam?
Tänkte ändå bara köra det som singelplayer på datorn om det är möjligt.

Räcker min setup till för att köra spelet någorlunda?
i5 12400
32 GB RAM
RTX 3060 Ti

Ser ut att finnas via Windows Store/Xbox gamepass också.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |