Logitech avtäcker G Pro X Superlight 2 – längre batteritid och lägre vikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SKaKIG:

2000:- för möss nuförtiden är ganska sjukt.
Jag är ett sånt psycho som aldrig är nöjd och byter fram och tillbaka med några månaders mellanrum också så det börjar bli dyrt..

Intressant tangentbord, säkert bra. Hoppas att en update på G915 är på gång också.

För typ de pengarna kan man ju få en mus i magnesium istället för plast, exempelvis en PWNAGE Stormbreaker.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

25 timmars skillnad för Logitech G305 hade utgjort kanske 1 % skillnad

Blev nyfiken och kollade batteritiden på Logitechs hemsida 😂

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Bara fem knappar, dåligt!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Med tanke på vad Razer och Asus släppt på tangentbordsfronten så trodde jag att Logitech var på väg att göra liknande. För mig blir det en Azoth eller Blackwidow v4 75.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Dom första mössen från Microsoft kostade 1400: 1992

Tredje musen Microsoft gjorde, släppt 1987. Alla tre hette visserligen "Microsoft Mouse" och uppföljaren "Microsoft Mouse 2.0", så förvirring är förståeligt.
Den första från 1983 kostade $199 USD borta i staterna, plus moms förstås.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Jag hade önskat att de inte spelade så jäkla säkert med formen. Skulle önskat något mer åt EGG-hållet; lite bredare, plattare, puckeln längre bak och fronten så låg som möjligt. Sen hade de gärna fått skala av några gram till.

Vad gäller priset känns det hyfsat kryddat. Logitech reas ju dock ut rätt ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Är det bara jag som fortfarande vill ha tyngd i mössen? Förstår inte grejen med att de ska vara lätta och väga som en leksak från McDonalds.

Efter att ha sett framför allt Optimum Techs videos om lätta möss så har jag blivit övertygad om att det är just en mus som knappt finns som är den rätta vägen att gå. Har själv en Logitech G203 med egenprintat skal som ligger på runt 60g som funkar ganska fint, men hade gärna velat ha framför allt mindre mus än den klumpen jag har nu.
O nu är väl exemplet han gör i det här klippet ned lite väl kanske, men hade gärna sett att tillverkarna gjorde både betydligt mindre o lättare möss än idag, o även gärna till ett betydligt humanare pris än 2000 spänn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Finns det några PS/2 kontakter kvar på dagens datorer?

Jodå, går alltid att fixa om man saknar kontakterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av requiro:

Man klarar sig fortfarande väldigt bra med Ps2 tb, typ ett keytronic (ett av mina favoriter) och Ps2 mus..

PS/2-möss känns idag lite begränsade i upplösning, uppdateringshastighet och antal knappar.
Högupplösta scrollhjul finns också bara på USB.möss.

Key Tronic har inte haft någon distribution i Europa på många år, så du får använda något riktigt gammalt om du vill svensk tangentuppsättning.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Nog för att jag sneglat på en superlight red och tänkt att priset kan vara motiverat, trots micro usb och priset.
Nu när uppföljaren fixar detta så check! Men 2000:-?!
Kanske börjar bli gammal, men fan bara en musjävel.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Så efter all denna tid så får vi bara 2000hz polling, 3 gram lättare och lite bättre brytare?

Konkurrenterna har släppt 4000hz och under 50 gram i minst ett års tid nu.

För att vara Logitechs Top-End Lättviktsgamingmus så är den ett skämt. Har de ens fixat sidoknapparna som var kassa?

Sen till er som gnäller om vikten. Denna mus och andra liknande är inte riktade till er. Det finns tunga möss. Sluta oroa er.
Och de som gnäller på priset. Ja denna mus är för dyr för vad man får jämfört mot konkurrenter. Men även om konkurrenterna kan vara dyra så finns det också billigare möss. Så vill man spendera mindre finns den möjligheten.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Efter att ha sett framför allt Optimum Techs videos om lätta möss så har jag blivit övertygad om att det är just en mus som knappt finns som är den rätta vägen att gå. Har själv en Logitech G203 med egenprintat skal som ligger på runt 60g som funkar ganska fint, men hade gärna velat ha framför allt mindre mus än den klumpen jag har nu.
O nu är väl exemplet han gör i det här klippet ned lite väl kanske, men hade gärna sett att tillverkarna gjorde både betydligt mindre o lättare möss än idag, o även gärna till ett betydligt humanare pris än 2000 spänn.
https://www.youtube.com/watch?v=xvz8KjCpdLE

Som en touchplatta på laptopen då?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Nån som har koll på om det är exakt likadan "huv" som på originalet? Eller är det mer slittålig plast/beläggning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Som en touchplatta på laptopen då?

Ja försök gejma med den du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Konkurrenterna har släppt 4000hz och under 50 gram i minst ett års tid nu.

Vilka? Är på riktigt nyfiken vilka möss du syftar på, skulle kanske kunna vara något jag vill testa menar jag! Så länge dom är trådlösa och inte har massa hål i skalet

Permalänk
Medlem

Meh, kom igen och släpp ny G600 och G604 istället.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Vilka? Är på riktigt nyfiken vilka möss du syftar på, skulle kanske kunna vara något jag vill testa menar jag! Så länge dom är trådlösa och inte har massa hål i skalet

Jaa vill man inte ha några hål också så blir det tyvärr inte många alternativ kvar under 50gram.

G-Wolves HTX
Lamzu Atlantis/Thorn (Dock 52-55g)
VGN Dragonfly F1 (Dock 55g)
Razer Viper V2 Pro (Dock 58g)

Sedan bör Pulsar X2 Mini släppas med 4K snart. Förstår inte varför dom är så tröga på bollen. Den väger 49 gram.

Är du OK med lite hål så finns det fler alternativ.

Min poäng är dock att Logitech G Pro X2 Superlight 2 inte är bäst på något men kostar ändå 2000kr.
Passformen är svår att jämföra då det är högst personligt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Tredje musen Microsoft gjorde, släppt 1987. Alla tre hette visserligen "Microsoft Mouse" och uppföljaren "Microsoft Mouse 2.0", så förvirring är förståeligt.
Den första från 1983 kostade $199 USD borta i staterna, plus moms förstås.

Där ser man, det visste inte jag

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Är det bara jag som fortfarande vill ha tyngd i mössen? Förstår inte grejen med att de ska vara lätta och väga som en leksak från McDonalds.

ett bra exempel där lättare möss kan höja ens prestanda i spel, är Apex Legends där vikten av musen bidrar med snabbare och mer precis rörelser . övar man mycket i t.ex. Aimlabd och Kovaaks aim trainer så märker man skillnad även där.

jag själv trodde inte att det spelade någon roll, men nu skulle jag aldrig vilja använda en tyngre mus överhuvudtaget, oavsett användningsområde

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

Strålande nyheter! Förhoppningsvis håller min nuvarande G Pro X Superlight så pass länge att 2:an går att få tag på <1500:-

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem

Känns mer som en "refresh" än en 2.0. Framstegen och förbättringarna känns lite väl i underkant.
Och ja, priset. Känns ju inte som man får en tillräckligt stor uppgradering om man sitter med förra musen för 2000 kr.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Jag har använt den äldre varianten av G915 TKL i flera år och är otroligt nöjd. Funderar på att köpa ytterligare ett så att jag har exakt samma tangentbord på båda datorerna jag använder. Undra vad skillnaden är med det nya, förutom laddning via USB-C?

Att döma av bilderna så har inte detta nya tangentbord lågprofil brytare/tangenter. Framgår inte om brytarna är hotswap vilket jag tycker man borde förvänta sig i den här prisklassen men det har väl Logitech aldrig haft så…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Är det bara jag som fortfarande vill ha tyngd i mössen? Förstår inte grejen med att de ska vara lätta och väga som en leksak från McDonalds.

Jag är en av dom som finner precisionen betydligt bättre med lågvikts möss.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag har redan uppgraderat min Superlight för ett år sedan:
- bytt omkopplare - Huano blå vit prick
- tillagda superglidekuddar
- tog bort onödig plast

Väger runt 50gr totalvikt idag, och känns superbra. Kommer att vänta på andra uppdateringar, den här verkar inte vara tillräckligt stor för en investering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danzan:

Logitech har sämst kvalitet, det är uppenbart att de ser till så att de ska gå sönder efter ett tag. Kommer aldrig köpa Logitech igen.

Måste vara skillnad på gammalt och nytt i så fall, kör fortfarande min mx518 från snart 20 år sedan (dock inte dagligen längre sen min laptop brann upp förra året)

Permalänk
Medlem

Jag har gått igenom 4 trådlösa möss, varav dem 3 första (av olika märken och prislappar) slutat fungera eller börjat krångla.
Är så super nöjd med Logitech G Pro X Superlight att jag kommer att uppgradera direkt.
Batteritiden på logitech musen går inte ens att jämföra med de andra mössen, som jag konstant behövde ladda till och med mitt under en gaming session ibland.

Kan verkligen rekommendera alla som inte är super nöjda med sin mus att prova en logitech mus.
Jag vet även att det finns mängder med eftermarknads tillbehör till superlight modellen i form av andra hyperglides, lättare höljen, andra brytare - you name it!

Visa signatur

| i9 10850k @ 5.2Ghz | Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME WATERFORCE WB |
| MSI Z590 MPG Carbon EK X | Phanteks Revolt Pro 1000W |
| 16GB 8x2 Kingston HyperX Predator DDR4 @ 3466Mhz |
| Lian Li PC-O11 Dynamic XL | x2 Samsung 970 EVO 500GB, raid 0|
| Samsung 860 EVO 250GB | Custom water loop

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Är det bara jag som fortfarande vill ha tyngd i mössen? Förstår inte grejen med att de ska vara lätta och väga som en leksak från McDonalds.

Köpte mig en 3.0 Intellimouse, jag håller med efter den. Kör annars också väldigt lätta möss som jag tycker om väldigt mycket, men vikten från förr som var bra fördelad med dagens super glides, mumma

OnT: Skämtar dom med priset eller? När custom tangentbord börjar se billiga ut så är det faktiskt illa.

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Gurrrra:

Efter att ha sett framför allt Optimum Techs videos om lätta möss så har jag blivit övertygad om att det är just en mus som knappt finns som är den rätta vägen att gå. Har själv en Logitech G203 med egenprintat skal som ligger på runt 60g som funkar ganska fint, men hade gärna velat ha framför allt mindre mus än den klumpen jag har nu.
O nu är väl exemplet han gör i det här klippet ned lite väl kanske, men hade gärna sett att tillverkarna gjorde både betydligt mindre o lättare möss än idag, o även gärna till ett betydligt humanare pris än 2000 spänn.
https://www.youtube.com/watch?v=xvz8KjCpdLE

Du har ju redan idag HSK Pro 4k som känns lite som den optimum tech bygger. Synd att han inte har reviewat den.
Jag har den själv, helt underbar i spel med mycket tracking (tänk Apex Legends) men tyvärr för fladdrig för CS, så den ligger i lådan nu till förmån för Vaxee NP01-s.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Mayhem SWE:

Att döma av bilderna så har inte detta nya tangentbord lågprofil brytare/tangenter. Framgår inte om brytarna är hotswap vilket jag tycker man borde förvänta sig i den här prisklassen men det har väl Logitech aldrig haft så…

Brytarna är inte hot swap, vilket är lite tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jaa vill man inte ha några hål också så blir det tyvärr inte många alternativ kvar under 50gram.

G-Wolves HTX
Lamzu Atlantis/Thorn (Dock 52-55g)
VGN Dragonfly F1 (Dock 55g)
Razer Viper V2 Pro (Dock 58g)

Sedan bör Pulsar X2 Mini släppas med 4K snart. Förstår inte varför dom är så tröga på bollen. Den väger 49 gram.

Är du OK med lite hål så finns det fler alternativ.

Min poäng är dock att Logitech G Pro X2 Superlight 2 inte är bäst på något men kostar ändå 2000kr.
Passformen är svår att jämföra då det är högst personligt.

Näe jag förstår vad du menar men en av anledningarna till att jag körde första Superlight var att den inte hade några hål. Och att flera kompisar rekommenderade den. Men G-Wolves HTX 4K såg ju riktigt nice ut den!

Superlight 2 kostar för mycket, jag håller med.