RMA av GPU Komplett

Permalänk
Medlem

RMA av GPU Komplett

Haft problem med min Asus TUF RX 6800 XT med krascher så fort klockfrekvens går över ca 80%. Bestämde mig för att returnera det hos Komplett - postade det den 18e Augusti och det kom fram till deras lager den 21a.

Någon som har någon erfarenhet av deras ledtider? Har ju gått två veckor nu och det har precis kommit till deras lager i Norge vad jag förstår.

Hur lång tid brukar GPU reparationer ta? Och om den är defekt vad brukar man ersätta med då den produkten inte säljs längre?

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilgam:

Haft problem med min Asus TUF RX 6800 XT med krascher så fort klockfrekvens går över ca 80%. Bestämde mig för att returnera det hos Komplett - postade det den 18e Augusti och det kom fram till deras lager den 21a.

Någon som har någon erfarenhet av deras ledtider? Har ju gått två veckor nu och det har precis kommit till deras lager i Norge vad jag förstår.

Hur lång tid brukar GPU reparationer ta? Och om den är defekt vad brukar man ersätta med då den produkten inte säljs längre?

Ledtider kan vara allt mellan 1 vecka till 4-6 veckor beroende på vad.
Ersättning lär vara likvärdigt kort eller pengar tillbaka

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Som ovan säger 1-5 veckor felsökning incl ev leveranser fram och tillbaka.

Och kort likvärdigt i funktion. Eller återköp om de inte kan erbjuda likvärdigt kort.

Och du kan ställa div krav om det är någon specifik funktion på kortet du behöver.

T.ex.
Att den har ett visst mått som gör att det passar i dit chassi som gjorde att du köpte just den modellen och inte kan överskridas eller en specifik skärmportstyp som inte finns på alla modeller, x mängd video ram osv osv.

Så du kan va petig med deras ersättningsprodukt om den de vill försöka ersätta med annan modell eller med sämre prestanda pga ökade säljpriser.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Då är jag lite lugnare.. får väl sitta lugnt i båten och stå på mig om kortet ersätts. Tack för svaren!

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Skrivet av Kilgam:

Då är jag lite lugnare.. får väl sitta lugnt i båten och stå på mig om kortet ersätts. Tack för svaren!

Håll din krav på ersättningen rimliga bara så är det lugnt men troligen kommer du väl få antingen en faktura på felsökning för de hittade inget fel eller ett rx 6800 fast kanske från msi eller annan klistermärkestillverkare vad de har på lager som är likvärdigt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Håll din krav på ersättningen rimliga bara så är det lugnt men troligen kommer du väl få antingen en faktura på felsökning för de hittade inget fel eller ett rx 6800 fast kanske från msi eller annan klistermärkestillverkare vad de har på lager som är likvärdigt.

Du får troligen ett sånt här som ersättning om de inte får hem ett asus tuf kort iom att det är på lager.

https://www.komplett.se/product/1212640/datorutrustning/dator...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kilgam:

Haft problem med min Asus TUF RX 6800 XT med krascher så fort klockfrekvens går över ca 80%. Bestämde mig för att returnera det hos Komplett - postade det den 18e Augusti och det kom fram till deras lager den 21a.

Någon som har någon erfarenhet av deras ledtider? Har ju gått två veckor nu och det har precis kommit till deras lager i Norge vad jag förstår.

Hur lång tid brukar GPU reparationer ta? Och om den är defekt vad brukar man ersätta med då den produkten inte säljs längre?

Konsumentköplagen säger att åtgärd ska utföras inom rimlig tid. ARN har i flera utslag fastställt rimlig tid för dessa vanliga case till tre veckor. När man skickar in varan så kan man debattera om tiden startar från det att du skickade kortet eller från det att de kunde ta emot det, men då i ditt fal senast den 21/8. Så enligt ARN så ska du normalt ha en reparerad eller ny vara i din hand senast den 11/9.

Det jag brukar göra i dessa fall (och tyvärr måste jag säga att det inträffar nästan varje gång jag reklamerar något och det ska skickas) är att höra av mig till säljaren efter tre veckor med ett mail som innehåller följande punkter:
- ARN hävdar att tre veckor är rimligt och det har nu gått tre veckor.
- Jag förväntar mig en lösning inom ett par dagar i form av reparerad eller ny produkt.
Utifrån vad jag sett i diskussionerna här tidigare så skulle jag trycka extra på att vara tydlig med vad du vill ha. Skriv att du förväntar dig att ärendet ska vara löst inom tre dagar samt vad du vill ha. Lämnar du någon öppning för tolkning så kommer den att tolkas till säljarens fördel. Denna kontakt kan du ta den 11/9.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Konsumentköplagen säger att åtgärd ska utföras inom rimlig tid. ARN har i flera utslag fastställt rimlig tid för dessa vanliga case till tre veckor. När man skickar in varan så kan man debattera om tiden startar från det att du skickade kortet eller från det att de kunde ta emot det, men då i ditt fal senast den 21/8. Så enligt ARN så ska du normalt ha en reparerad eller ny vara i din hand senast den 11/9.

Det jag brukar göra i dessa fall (och tyvärr måste jag säga att det inträffar nästan varje gång jag reklamerar något och det ska skickas) är att höra av mig till säljaren efter tre veckor med ett mail som innehåller följande punkter:
- ARN hävdar att tre veckor är rimligt och det har nu gått tre veckor.
- Jag förväntar mig en lösning inom ett par dagar i form av reparerad eller ny produkt.
Utifrån vad jag sett i diskussionerna här tidigare så skulle jag trycka extra på att vara tydlig med vad du vill ha. Skriv att du förväntar dig att ärendet ska vara löst inom tre dagar samt vad du vill ha. Lämnar du någon öppning för tolkning så kommer den att tolkas till säljarens fördel. Denna kontakt kan du ta den 11/9.

Bra tips, jag har varit lite på för jag tycker återkopplingen vart i returen jag befinner mig har varit bristfällig.

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Medlem

@Kilgam

Har du kollat så det inte är någon annan komponent som felar?

Typ nätaggregatet när grafikkortet börjar belastas och aggregatet inte orkar leverara ström.

Hittar de inget fel får du betala dyr felsökning avgift + frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Kilgam

Har du kollat så det inte är någon annan komponent som felar?

Typ nätaggregatet när grafikkortet börjar belastas och aggregatet inte orkar leverara ström.

Hittar de inget fel får du betala dyr felsökning avgift + frakt.

Har tyvärr inget annat nätagg, men har också ett 750w gold nätagg och det är vad som är rekommenderat. Har däremot ett annat grafikkort som funkar bra i datorn. Vet att många rekommenderar att ha mer för den gpun men samtidigt kan man inte felsöka mer än rimligt och att byta ut komponenter på gissning har jag inte lust med. Har prövat att undetvolta kortet rejält så det drar halva förbrukningen och även då kraschar det. Och då drar det ju mindre än mitt gtx 1080 som funkar felfritt.

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilgam:

Då är jag lite lugnare.. får väl sitta lugnt i båten och stå på mig om kortet ersätts. Tack för svaren!

Dom har 3 veckor på sig, efter det kan det bli snack om hävning av köpet.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Kilgam

Har du kollat så det inte är någon annan komponent som felar?

Typ nätaggregatet när grafikkortet börjar belastas och aggregatet inte orkar leverara ström.

Hittar de inget fel får du betala dyr felsökning avgift + frakt.

Dom får inte ta ett sådan avgift om kunden inte blivit informerad och godkänt det innan.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Dom får inte ta ett sådan avgift om kunden inte blivit informerad och godkänt det innan.

brukar stå specat på deras hemsida + på ordersedeln för RMA ärendet.
så du blir automagiskt informerad om det om du faktiskt läser deras information om deras RMA hantering.

och kontaktpersonerna man pratar/skriver med brukar vara väldig bra på att trycka just denna punkt innan man startar ärendet.

vet att en polare åkte på 1500:- för service teknikern + frakt på ett moderkort för ~1000:- han trodde var dött men visade sig vara en av hans äldre hårddiskar som förhindrade datorn från att äns posta...

så blev ett dyrt modermodem för honom men han lärde sig att alltid testa var del för sig i den mån det går innan man kör en RMA...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Dom får inte ta ett sådan avgift om kunden inte blivit informerad och godkänt det innan.

@muSashi

Det står stort på hemsidans info samt i mail att de tar ut en avgift för felsökning om det inte är fel på inskickad komponent.

Jag har många sådana mail.

Permalänk
Medlem

Jag har testat i den mån jag kunnat:
- DDU safe mode
- installerat om windows
- prövat en mängd olika drivers
- uppdaterat bios, chipset etc.
- testat med olika uppsättningar av RAM, utan XMP, bara en sticka etc
- Testat med annat grafikkort (gtx 1080) vilket är mitt gamla kort och aldrig haft fel.
- klockat ner kortet till ca 75% så det drar hälften så mycket ström, kraschar fortfarande dock inte lika ofta.

Jag har den rekommenderade PSUn med. Sett många som rekommenderat att köra en mycket överdimensionerad PSU men 750w är redan rätt överdimensionerat för rx 6800 xt. Många som byter har inte heller löst problemet och det har varit kortet ändå.

Så utan att börja byta ut PSU, moderkort, RAM etc så kan jag inte testa längre än jag gjort. Jag har RMAt innan dock var det direkt till tillverkare och längesedan, men min erfarenhet är man ibland väntar lite väl länge och felsöker hur mycket som helst (det gjorde jag sen gången och då var det en defekt produkt).

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Komplett.se

Hej @Kilgam.

Vad tråkigt att du har problem med ditt grafikkort, det ska vi försöka råda bot på.
Om du har speciella önskemål om en ersättningsprodukt eller åtgärd så är det viktigt att det framkommer till vår returavdelning, hör av dig till vår kundservice om du vill lägga till något i ärendet.
Hanteringstiden för en retur varierar beroende på produkt och fel. Men att det tar två veckor för paketet att gå från dig till vår returavdelning är i längsta laget. Jag skulle uppskatta om du kan ge mig ditt returnummer här, eller som PM, så får vi kolla närmare på det.

Hur ett returärende går till kan man läsa mer om på sidan Retur till Komplett.

Ha en fin dag!

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Hej @Kilgam.

Vad tråkigt att du har problem med ditt grafikkort och det ska vi försöka råda bot på.
Om du har speciella önskemål om en ersättningsprodukt eller åtgärd så är det viktigt att det framkommer till vår returavdelning, hör av dig till vår kundservice om du vill lägga till något i ärendet.
Hanteringstiden för en retur varierar beroende på produkt och fel. Men att det tar två veckor för paketete att gå från dig till vår returavdelning är i längsta laget. Jag skulle uppskatta om du kan ge mig ditt returnummer här, eller som PM, så får vi kolla närmare på det.

Hur ett returärende går till kan man läsa mer om på sidan Retur till Komplett.

Ha en fin dag!

//Erik

Tummen upp till @Komplett och Erik för denna återkoppling, snyggt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Hej @Kilgam.

Vad tråkigt att du har problem med ditt grafikkort, det ska vi försöka råda bot på.
Om du har speciella önskemål om en ersättningsprodukt eller åtgärd så är det viktigt att det framkommer till vår returavdelning, hör av dig till vår kundservice om du vill lägga till något i ärendet.
Hanteringstiden för en retur varierar beroende på produkt och fel. Men att det tar två veckor för paketet att gå från dig till vår returavdelning är i längsta laget. Jag skulle uppskatta om du kan ge mig ditt returnummer här, eller som PM, så får vi kolla närmare på det.

Hur ett returärende går till kan man läsa mer om på sidan Retur till Komplett.

Ha en fin dag!

//Erik

Tack för att ni uppmärksammat min tråd - skickar PM 😀

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Kilgam:

Tack för att ni uppmärksammat min tråd - skickar PM 😀

Så lite så
Tack för PM. Transporttiden för din retur är onormalt lång och vi ska ta med det som ett exempel i våra interna utvärderingar av hur väl logistiken fungerar. Det positiva är att ditt ärende snart behandlas och att du kan förvänta dig ett nytt, likvärdigt, kort så snart vi konstaterat att ditt kort är defekt.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Fick idag en återbetalningsblankett skickad för grafikkortet - tack Komplett för ett schysst hanterande av ärendet inom rimlig tid. Framförallt när saker går fel (när transporten tog oväntat lång tid) och hur ni fixade det är tummen upp!

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Medlem

Härlig, dom har varit snabba och bra att göra med dom få gånger jag har behövt skicka tillbaka något.

Skickade in ett RX 6950 XT idag som jag köpte för 2 veckor sedan, krashar lite titt som tätt i windows och går ej att spela på.

Väntade dock med att skicka in ifall det skulle vara något annat fel, men ny processor, moderkort, minnen, nätagg och hårdisk så hade jag samma problem.

Blir intressant att se hur länge det tar.

Fick gräva fram ett vattenkylt GTX 780 TI och modifiera kylaren(dubbelhäftande värmeledande tejp, alukylblock som klistrades direkt på kopparen på vattenblocket + en fläkt) så jag åtminstone kan använda datorn till surf, skolarbete osv iaf... tur att man sparar på gammalt skit iaf så man inte sitter helt utan, känns ju lite onödigt att köpa ett annat kort under tiden.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.