Varför är en snabbare processor dyrare?

Permalänk
Medlem

Varför är en snabbare processor dyrare?

Rent logiskt så borde ju inte en snabbare processor behöva vara mycket dyrare då materialåtgången förmodligen är den samma så min teori är att företagen bara sätter vilka priser de har lust med då de inte har så många att tävla med.

Försökte läsa lite på Reddit där någon påstår att det är lite hit and miss när man bygger chip och att de snabba säljs till ett högre pris medan måndagsexemplar säljs till lägre pris. Det sker väl delvis men känns ganska konstigt om den metoden bestämmer vad som blir en Intel i3a och vad som blir en Intel i5a och så vidare xD

Sen pratade någon om kostnad att forska fram ny teknik men det är väl knappast skillnad på tekniken i en och samma serie processorer tänker jag mig.

Vad finns det mer att säga?

Permalänk
Medlem

Tillgång och efterfrågan. Intel och AMD kommer alltid försöka sälja för det maximala pris marknaden är beredd att betala. Vad den faktiska tillverkningskostnaden är, är långt ifrån den enda faktorn. Ett företags uppgift är att tjäna pengar åt sina ägare.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tensora:

Rent logiskt så borde ju inte en snabbare processor behöva vara mycket dyrare då materialåtgången förmodligen är den samma så min teori är att företagen bara sätter vilka priser de har lust med då de inte har så många att tävla med.

Försökte läsa lite på Reddit där någon påstår att det är lite hit and miss när man bygger chip och att de snabba säljs till ett högre pris medan måndagsexemplar säljs till lägre pris. Det sker väl delvis men känns ganska konstigt om den metoden bestämmer vad som blir en Intel i3a och vad som blir en Intel i5a och så vidare xD

Sen pratade någon om kostnad att forska fram ny teknik men det är väl knappast skillnad på tekniken i en och samma serie processorer tänker jag mig.

Vad finns det mer att säga?

Du skulle bara vet hur det är med t ex mjukvara och filmer. Kostnaden för att ge dig Photoshop är mikroskopisk i förhållande till vad det säljs för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Du skulle bara vet hur det är med t ex mjukvara och filmer. Kostnaden för att ge dig Photoshop är mikroskopisk i förhållande till vad det säljs för.

Adobe generated over $600K per employee in 2022. Galet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Som med mycket annat så är tillverkningskostnaden marginell men vinsten betydligt högre på högre prestanda. Det är som med Iphone vs Iphone pro. Samma prestanda men med små extrafinesser i pro som många är villiga att betala mycket för även om tillverkningskostnaden för Apple säkerligen är den samma.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Du betalar inte för materialet idag, du betalar mer för ett bra exemplar när du köper en I9 till exempel. När du gör processor så är inte alla fullt fungerande, det kan vara fel på den inbyggda GPUn då får du sälja dem med den delen avstängd och ta av ~200 kr från priset, kallas Intel I9 13900KF där "F" betyder att den inte har en fungerande GPU inbyggd men allt annat är exakt som den modelen som har alla delar fungerande.

Det kostar otroligt mycket pengar att utveckla dessa maskiner som gör processorer så det är onödigt att slänga fungerande delar som inte är 100% perfekta. Istället kan du disablea 2 kärnor och sälja den för en mindre summa och det tillåter dig att köpa en I7/I9 cpu för en rimlig summa istället för 20 000 kostar den 9000 just för att dom använder sig av denna metod vilket också tillåter kunder att köpa en I3 CPU när dom inte behöver något bättre helt enkelt.

Sen ska du tänka på att någon behöver verifiera vilken hastighet/volt en CPU körs på utan att crasha vilket inte är billigt eftersom dom kör en massiv mängd datorer som dom testar alla möjliga settings och kontrollerar att dom inte crashar efter 16h t.ex.

Det är aldrig ett företag som kommer sälja en bättre presterande produkt oavsätt vad den kostar att producera. Kolla på bilar och see ifall en snabbare bil säljs för samma pris även fast det är samma hårdvara eller motor i dem som har samma materialkostnad för dem så är det så att företag finns för att tjäna pengar och det innebär att du måste göra det på detta sättet ifall du inte vill att kunder skiter i att köpa alla förutom dem bästa modellerna ifall dem hade samma pris i butik. Då hade 95% av I3/I5 processorer varit på hyllorna i butiker och sammlat damm för ingen vill köpa en sämre produkt för samma pris ifall dom för välja.

Permalänk
Medlem

Det är ett av många sätt att tjäna pengar.

En annan metod jag kom o tänka på är ett företag som i stort sett skänker dyra maskiner till sina kunder (vi pratar maskiner som nog kostar uppåt sex-siffriga belopp) men sen tjänar pengar på de förbrukningsmaterial kunden behöver.

Jobbar själv inom plastindustrin (formsprutning) och det är en prispressad bransch, men våra kunder kan ju sätta priset på sin slutprodukt precis hur de vill, så länge de får den såld.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Även om tillverkningskostnaden skulle vara samma för en i3 och i9 så är det inte konstigt på något sätt att Intel säljer den senare dyrare. Precis samma som att en skickligare konstnär kan ta ut mer pengar för en tavla än vad en dålig konstnär kan, även om de båda lagt ner samma tid och material på att måla tavlorna.

Sen kan man väl fråga sig om de skulle kunde sluta göra i3 och bara lika många i9 istället, men tror inte det fungerar så.

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så mycket att en snabbare processor är dyrare som att en defekt processor är billigare? De sämre binnade kretsarna hamnar sim sämre produkter.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Tensora:

Rent logiskt så borde ju inte en snabbare processor behöva vara mycket dyrare då materialåtgången förmodligen är den samma så min teori är att företagen bara sätter vilka priser de har lust med då de inte har så många att tävla med.

Försökte läsa lite på Reddit där någon påstår att det är lite hit and miss när man bygger chip och att de snabba säljs till ett högre pris medan måndagsexemplar säljs till lägre pris. Det sker väl delvis men känns ganska konstigt om den metoden bestämmer vad som blir en Intel i3a och vad som blir en Intel i5a och så vidare xD

Sen pratade någon om kostnad att forska fram ny teknik men det är väl knappast skillnad på tekniken i en och samma serie processorer tänker jag mig.

Vad finns det mer att säga?

Det är korrekt att tillverkningsyield är en faktor vid tillverkning av kretsar. Vidare finns det olika egenskaper på olika kretsar beroende på små variationer. Vissa är snabbare, andra är energisnålare. Detta avgör vart produkten placeras och hur mycket någon är beredd att betala för dessa.

Tillgång-Efterfrågan.

Samma typ av binning gäller egentligen alla typer av halvledare.

Att inte alla kretsar säljs för exakt samma peng är för att tillverkarna vill maximera vinsten (vilket är syftet för bolagen).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Du skulle bara vet hur det är med t ex mjukvara och filmer. Kostnaden för att ge dig Photoshop är mikroskopisk i förhållande till vad det säljs för.

Betala för mjukvara?! Yaaaar, det förstår jag inte...

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

Vad skulle de göra med alla sämre binnnade CPUs om alla kostade samma? Ingen skulle ju köpa de sämre modellerna, så de skulle få gå på skroten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tensora:

Rent logiskt så borde ju inte en snabbare processor behöva vara mycket dyrare då materialåtgången förmodligen är den samma så min teori är att företagen bara sätter vilka priser de har lust med då de inte har så många att tävla med.

Ett pris bestäms inte av ingångsmaterialet, utan av en varas åtråvärdighet. Om du och jag ska sälja hamburgare, men jag bränner alla mina så kan jag inte lika enkelt få sålt dem som du kan. Men om du vill få 10000kr per burgare så kommer troligtvis kunderna tycka att det är för dyrt, och köper hellre en av mina brända burgare för 10kr.

Samtidigt, om du är den enda som säljer burgare, så är det du som bestämmer vad priset är.

Kortfattat, enkel marknadsekonomi.

Skrivet av Tensora:

Försökte läsa lite på Reddit där någon påstår att det är lite hit and miss när man bygger chip och att de snabba säljs till ett högre pris medan måndagsexemplar säljs till lägre pris. Det sker väl delvis men känns ganska konstigt om den metoden bestämmer vad som blir en Intel i3a och vad som blir en Intel i5a och så vidare xD

Det stämmer. Att bygga chip handlar väldigt förenklat om att lysa ljus i mönster på nm nivå, ta bort och lägga till extremt tunna lager, och sedan köra en vända till, om och om igen. På grund av den extrema svårigheten med att få till detta är det oftast de chip som är i mitten av kiselplattan som har högre kvalité än de på kanterna. Sen får du minnas hur litet nm faktiskt är. Om du råkar få in ett pyttelitet dammkorn i processen är det ur transistorernas perspektiv i princip som att du parkerar Mt. Everest ovanpå din bil.

Ens om vi inte har några tillverkningsproblem som damm eller lysandet har vi problem på atomnivå. Det man gör med kisel för att få det att leda elektricitet på de sätt vi vill kallas att "dopa" kislet. Kortfattat ersätter man ett par atomer med ett par andra, laddade atomer. Då transistorerna är så små handler det om att enstaka dop-atomer per transistor gör skillnad. Det är inte heller möjligt att veta exakt hur många atomer man verkligen får när man gör dopningsprocessen. Har man otur så får man för många eller för få, och då kan transistorerna bli för snabba eller för långsamma, eller så läcker de ström, eller....

Ju större chip du gör, desto större risk att något litet går fel någonstans i alla miljarder transistorer och kilometer med kopparledningar. De chip som blir dåliga kanske fortfarande fungerar, men inte går att köra lika fort. Eller så fungerar bara vissa delar av dem. Detta kallas "bining". De som är bra kan man använda fullt ut, och därför sälja för mycket. De som är sämre för mindre.

Skrivet av Tensora:

Sen pratade någon om kostnad att forska fram ny teknik men det är väl knappast skillnad på tekniken i en och samma serie processorer tänker jag mig.

Du har rätt att när tekniken existerar så är det inte någon större skillnad i processen att skapa enklare eller mer avancerade chip. Men det är inte där kostnaden ligger. Det är att skapa tekniken som är svårt. Förstå hur man gör. Det jag enkelt beskrev som att "lysa ljus" är egentligen så extremt mycket mer avancerat att det är svårt att ens föreställa sig. Bara en sådan sak som att våglängden på ljuset som används i dagens processer är två magnituder större än själva transistorerna gör det extremt komplicerat. De använder i princip en lufttrycksborr för att sy dockkläder, och lyckas! Men innan man vet hur man gör så är det misslyckande efter misslyckande, och det är detta som är det kostsamma. Intel hade detta problem när de var fast på 14nm hur länge som helst.

Permalänk
Medlem

När man läser dessa svar så låter det mer som att man köper konstverk när man är ute och köper sig sin processor : ) Kanske dags att börja uppskatta sina inköp mer som ett litet unikt samlarobjekt snarare än något producerat på ett rullande band!

Förstår att det är svårt att bygga små prylar, men i mitt fall och när det handlar om desktops så spelar ju inte storleken så stor roll så undrar om inte någon kunde gå in och konkurrera om man kanske får 140nm på sig istället för 14nm eller vad det nu kan vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tensora:

När man läser dessa svar så låter det mer som att man köper konstverk när man är ute och köper sig sin processor : ) Kanske dags att börja uppskatta sina inköp mer som ett litet unikt samlarobjekt snarare än något producerat på ett rullande band!

Förstår att det är svårt att bygga små prylar, men i mitt fall och när det handlar om desktops så spelar ju inte storleken så stor roll så undrar om inte någon kunde gå in och konkurrera om man kanske får 140nm på sig istället för 14nm eller vad det nu kan vara?

Nej funkar inte så
Om de nyttjar 140nm teknik men ändå ska bygga en modern CPU kommer processorn bli stor som en DVD skiva och därför bli extremt dyr att tillverka.

Du får nog bara släppa tanken på att man betalar vad materialet kostar eller hur invecklad själva tillverkningsprocessen är. Det är som alla andra redan svarat, varan prissätts enligt den kostnad marknaden kan bära. Precis som alla andra varor.

Permalänk
Medlem

Betalar man inte också för hjärnorna bakom det hela, som hela tiden kämpar med att komma på bättre arkitekturer osv, sedan finare maskiner som klarar ny prylar som inte varit möjligt tidigare etc etc...

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Nej funkar inte så
Om de nyttjar 140nm teknik men ändå ska bygga en modern CPU kommer processorn bli stor som en DVD skiva och därför bli extremt dyr att tillverka.

Man har även problemet att vid t.ex. 5 GHz så hinner en elektriskt signal endast färdas ca 5 cm på en klockcykel, så en så stor CPU kan bli svår att klocka högt. För att inte tala om att hur mycket ström den skulle dra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tensora:

När man läser dessa svar så låter det mer som att man köper konstverk när man är ute och köper sig sin processor : ) Kanske dags att börja uppskatta sina inköp mer som ett litet unikt samlarobjekt snarare än något producerat på ett rullande band!

Förstår att det är svårt att bygga små prylar, men i mitt fall och när det handlar om desktops så spelar ju inte storleken så stor roll så undrar om inte någon kunde gå in och konkurrera om man kanske får 140nm på sig istället för 14nm eller vad det nu kan vara?

Det finns ett par stora bekymmer med äldre processer ("noder"). De tar fysiskt större plats, är långsammare och mer energislukande. Du har tyvärr också fel, och storleken spelar extremt stor roll. Det har och göra med den största tråkregeln i universum, och det är ljusets hastighet. Om kretsen och transistorerna är större så måste man placera dem längre ifrån varrandra. Då tar det längre tid för signalerna att ta sig mellan transistorerna. Då det tar längre tid kan man inte ha lika hög klockfrekvens. Då du inte kan ha hög klockfrekvens kan du inte utföra lika många uträkningar per sekund. Mindre prestanda.

Min professor hade en bra regel, och det var "en fot är 1 GHz". Alltså, om något ska köra i 1GHz (1 ns) så är max avstånd du har på dig 30cm. Om du ska köra något i 5GHz så har du alltså max en längd på 6cm innan det är för sent. Lägg på detta att ljusets hastighet i koppar är ung. 75% av hastigheten i vakuum, så du har ung. 4cm. Det låter kanske mycket, men det är det inte när du ska ta dig igenom alla ledare och transistorer inuti processorn, och sedan ta hänsyn till ännu fler regler så som hold- och setup-time i flip-flopsen, inteferens av andra ledare i kretsen....

Det är därför inte möjligt att bygga t.ex. ett RTX 4090 med äldre noder. Du kan inte klämma in alla transistorer på samma yta, så själva chippet måste i så fall vara större. För att det är större så tar det mycket längre tid för signalerna att åka runt i chippet, så därför kan du inte köra det lika fort. Detta ignorerar dessutom en massa andra problem som värmeutveckling...

Men äldre noder används fortfarande till olika ändamål. I gamla produkter som inte behöver bli energieffektivare, eller att det skulle kosta för mycket att uppgradera dem, ligger ofta kvar många noder tillbaka. Eller som i AMDs CPUer så är det beräkningskärnorna som är gjorda på den nyaste och energieffektivaste tekniken då det är detta som behöver prestanda. Långsammare saker som IO (USB, SATA...) som inte behöver köra jättefort byggs med en äldre, billigare och långsammare nod. Detta är mer kostnadseffektivt än att bygga allt med den nyaste tekniken (dels för att det inte går förlorat lika många kretsar i tillverkningen, då beräkningskärnorna är mindre, och därav mindre benägna att få problem).

Så, ja, att vi ens kan köpa dessa underverk av ingenjörskonst för de fåtal tusen kronor de kostar är näst intill ett flertal mirakel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

att vi ens kan köpa dessa underverk av ingenjörskonst för de fåtal tusen kronor de kostar är näst intill ett flertal mirakel!

Det är bara en plat sten med blixt i sig, inte mitt fel dom insisterar att alltid förkrympta hammaren.