Benify-erbjudanden på Samsung-TV [utbruten tråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tswfootball:

Aha kanske att de vet att du fått en kod tidigare?
Gjorde du ett köp med första koden?

Försökte, men även den ordern blev annullerad.
Fick sen erbjudande om att få 10%-kod, läste om att folk här fått bättre kod om de väntat med att svara på det så jag väntade lite med det och svarade sen att jag gärna vill ha den andra koden.
Så det är nog knappast alla som fått igenom någon order alls.
Samtidigt har de ju kvar i lager som det verkar..

Permalänk
Skrivet av D.:

Försökte, men även den ordern blev annullerad.
Fick sen erbjudande om att få 10%-kod, läste om att folk här fått bättre kod om de väntat med att svara på det så jag väntade lite med det och svarade sen att jag gärna vill ha den andra koden.
Så det är nog knappast alla som fått igenom någon order alls.
Samtidigt har de ju kvar i lager som det verkar..

Jag mailade inte de och bad om något mer. Utan fick koden automatiskt iom att min order blev annullerad sist.

Du kan ju testa chatta med dem och fråga ifall du kommer få något.

Permalänk
Medlem

Är det bekräftat nu att den här "Få vara på köpet" kampanjen funkar även om man handlar via Benify, även om det inte faktiskt står på hemsidan via Benify-portalen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tswfootball:

Jag mailade inte de och bad om något mer. Utan fick koden automatiskt iom att min order blev annullerad sist.

Du kan ju testa chatta med dem och fråga ifall du kommer få något.

Fick bara kod automatiskt efter första, men inte andra gången.

Chattat med dem också, först frågat status på båda ordrarna när de dröjde att komma vidare, sen även kring att få annan kod. Men icke.

Vore intressant att veta hur andra gjort och om många lyckats köpa el inte. Den här tråden har ju varit hyfsat långvarig och aktiv. Hm, kanske borde skapa undersökning..

Jag har som sagt försökt i två omgångar och även via flera kanaler (chat+mail) efterfrågat kod för ett tredje försök, men inte lyckats ändå.

Tanken var att uppgradera föräldrarnas 50" plasma från 2011 till något nyare+större. Har själv en 75QN95A så jag klarar mig.

Permalänk
Skrivet av D.:

Fick bara kod automatiskt efter första, men inte andra gången.

Chattat med dem också, först frågat status på båda ordrarna när de dröjde att komma vidare, sen även kring att få annan kod. Men icke.

Vore intressant att veta hur andra gjort och om många lyckats köpa el inte. Den här tråden har ju varit hyfsat långvarig och aktiv. Hm, kanske borde skapa undersökning..

Jag har som sagt försökt i två omgångar och även via flera kanaler (chat+mail) efterfrågat kod för ett tredje försök, men inte lyckats ändå.

Tanken var att uppgradera föräldrarnas 50" plasma från 2011 till något nyare+större. Har själv en 75QN95A så jag klarar mig.

Jag chattade med de och frågade om jag var berättigad för en kod. Om man inte är det så har de väll någon anledning till det

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av b-george:

Nu råkade jag länka fel, nedan kommer urval av många inställningar jag har provat utöver FMM. Stänger alltid av AI och div. olika förbättrings funktioner. Jag vet även att varje panel är unik och miljön den befinner sig i, mao är jag rätt insatt för att vara en lekman. Sällan att sambon får njuta av en filmkväll utan laborering av bildinställningar.

HDR Movie (Kalibrerad på 1520.7)
https://www.avsforum.com/threads/2022-samsung-4k-qn90b-neo-ql...

SDR Movie (Kalibrerad på 1520.7)
https://www.avsforum.com/threads/2022-samsung-4k-qn90b-neo-ql...

HDR och SDR Movie (Kalibrerad på 1520.7)
https://onedrive.live.com/?authkey=%21AKRl%2D3Rqsj6UCwg&id=AE...

RTINGS
https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/qn95b-qled/settings

Intressant läsning gällande PWM som du har skrivit om i din genomgång.
Kan det var den effekten jag upplever?
Har även Q85R PWM och i samma omfattning?
Svårt att beskriva exakt vad som är dålig men bilden men det är samma upplevelse som att stirra på LEDslinga, efter ett tag blir ögon trötta och då upplevs synen som artificiell och ryckig.

Yes, alla Samsung-LCD:er har någon form av PWM. Ofta är det i en högre frekvens, likt 720 eller 960 Hz och då är det inte lika störande för känsliga. Men det finns lägen, ofta när man har interpolering igång, samt även filmmaker mode, där det går ned till 120 Hz vilket är lågt. Rtings testar igenom detta och det är olika från modell till modell.

Poängen med en kalibrering är att reda ut det individuella exemplarets godtycklighet. Du kan inte plocka andras inställningar och räkna med att det får rätt effekt. Det är som att skräddarsy en kostym genom att fråga andra personer vad de har för kroppsmått. Många missar detta och tror att "kalibrering" är en specifik inställning i menyerna.

Det finns ett par reglage som är mer universella och sätter det mesta rätt, vilka jag går igenom här: https://www.sweclockers.com/artikel/35091-guide-samsungs-tv-s...

Alla andra inställningar som går ned på specifika färger är enbart för det individuella exemplaret. Samsungs TV har väldigt stor variation mellan exemplar. En av länkarna har användaren "jamiesaun85" ett inlägg som påstås vara "perfect D65 för highlights" där dennes exemplar uppenbarligen är för grön i sin vitbalans (förutsatt att denne mäter på rätt sätt) vilket användaren kompenserar genom att både minska mängden grönt och rejält öka mängden blått och rött vilket trycker hela vitbalansen mot mer magenta. Vilket kan vara rätt väg att gå om det är just alldeles för lite rött och blått i vitbalansen.

Om du istället har exempelvis en Samsung-TV som från början är gulare, rödare eller just mer magenta kommer du istället förstärka det felet ännu mer med dessa inställningar.

Användaren gör också mängder av andra fel som definitivt lär skapa ytterligare problem och skevheter i färgrymden. Fast det är lite överkurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Är det bekräftat nu att den här "Få vara på köpet" kampanjen funkar även om man handlar via Benify, även om det inte faktiskt står på hemsidan via Benify-portalen?

Jag köpte på Benify och fick mail igår om att jag godkänts för kampanjen, en Tab S9.

Permalänk

vilken är den billigaste tvn man kan köpa just nu genom benify för att få ta del av kampanjen

Permalänk
Medlem

Nu har min dialog med Samsung (efter ARN-anmälan) äntligen mynnat ut i en överenskommelse. Jag var aldrig så intresserad av de modeller som tidigare erbjudits, då de endera var för stora (85") eller en sämre TV-modell (75"QN85B). Men vi har nu kommit överens om att jag får 70% rabatt på deras 77" S95C OLED, så för 18.300:-, och att jag då drar tillbaka min anmälan hos ARN. Jag känner mig rätt så nöjd med den dealen, då jag redan från början var rädd att jag skulle sakna OLED, men tyckte det skulle vara värt att prova en QLED för de 10k som de sålde den för. Så nu hoppas jag att Samsungs OLED lever upp till förväntningarna!

Permalänk
Medlem

@Blomman90 Vilken lyckträff ändå!

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Nu har min dialog med Samsung (efter ARN-anmälan) äntligen mynnat ut i en överenskommelse. Jag var aldrig så intresserad av de modeller som tidigare erbjudits, då de endera var för stora (85") eller en sämre TV-modell (75"QN85B). Men vi har nu kommit överens om att jag får 70% rabatt på deras 77" S95C OLED, så för 18.300:-, och att jag då drar tillbaka min anmälan hos ARN. Jag känner mig rätt så nöjd med den dealen, då jag redan från början var rädd att jag skulle sakna OLED, men tyckte det skulle vara värt att prova en QLED för de 10k som de sålde den för. Så nu hoppas jag att Samsungs OLED lever upp till förväntningarna!

Du får gärna visa orderbekräftelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tswfootball:

Du får gärna visa orderbekräftelse

Haha! Så du tror inte på mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Haha! Så du tror inte på mig?
<Uppladdad bildlänk>

Bra förhandlat, lönar sig att ligga på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aarox:

Bra förhandlat, lönar sig att ligga på!

Ja, det är bara lite tråkigt att de först körde hel stone-wall och kunde inte göra något alls, utan allt var rätt och riktigt enligt deras villkor. Men när det kommer in en ARN-anmälan så blir de betydligt mer medgörligare och förhandlar väldigt öppensinnat och är måna om att jag blir nöjd. Detta trots att det är samma "avdelning" hos Samsung, Voice Of Customer, som varit inblandade både före och efter anmälan.

Men jag är absolut nöjd med utgången av förhandlingarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Ja, det är bara lite tråkigt att de först körde hel stone-wall och kunde inte göra något alls, utan allt var rätt och riktigt enligt deras villkor. Men när det kommer in en ARN-anmälan så blir de betydligt mer medgörligare och förhandlar väldigt öppensinnat och är måna om att jag blir nöjd. Detta trots att det är samma "avdelning" hos Samsung, Voice Of Customer, som varit inblandade både före och efter anmälan.

Men jag är absolut nöjd med utgången av förhandlingarna!

Åtminstone till dess det visar sig att dom inte kan leverera den här gången heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Åtminstone till dess det visar sig att dom inte kan leverera den här gången heller

Haha ja, det hade väl varit höjden av ironi!
Dock så har jag väl i så fall satt mig i en ännu bättre förhandlingssits, då denna TVs "marknadspris" är nästan det dubbla av den ursprungliga, så den ARN-anmälan lär väl bli ännu svettigare för dem att hantera...

Permalänk
Medlem

Kul att flera har fått erbjudande om 70% rabatt😀
Har nu haft min QE85QN95B i ca 2,5 veckor och är verkligen nöjd med köpet. Jag är ganska kräsen och hade tidigare en Sony 75 ZD9 som var väldigt dyr vid köp 2017 men Samsungen slår den tvn.
Mindre banding och dirty screen och den klarar också gaming bättre med stöd för 144 Hz på alla HDMI-uttagen även 10" större tv ger mer inlevelse vid filmtittande alternativt spelande.
Det enda man saknar är Dolby Vision men det får man ta när man gav 14990 kr för Samsungen.

Väntar också på en Samsung TAB S9 platta som man fick på köpet kommer i slutet på september.
Detta är absolut den bästa deal jag någonsin gjort.

Tycker vi ska vara glada för alla som får bra deals, det är ju Samsung som står för denna rabatt deal.

Permalänk
Medlem

Så jag köpte en fiberoptisk HDMI kabel ratad ultra high speed på 7,5 m förra veckan för att kunna gamea med VRR från min PC.
Köpte även ett RTX 4070 häromveckan.
Tidigare körde jag en vanlig äldre 7,5 m HDMI som inte är ultra high speed, och kunde bara köra i 4.2.2 8-bit för att ens få bild, men fick regelbundet svart bild i någon sekund när jag spelade eller gjorde annat. Med den optiska kabeln kan jag köra 4.4.4 10-bit med VRR, men fortfarande får jag blackouts lite då och då.

I tråden för QN90B på avsforums skrev nån att han får blackouts på sitt 3080 och att det började efter en viss firmware, och någon annan påpekar att det är Nvidias fel eftersom Samsung inte velat betala för GSync-certifiering.

Jag har nu ställt datorn bredvid TVn och testat ett gäng av alla korta äldre HDMI-kablar jag har, ingen är ultra high speed dock utan bara high speed, och 2 stycken är nästan felfria, men ändå fått minst 1 blackout på dem.

Är det någon som spelar PC på sin TV, som har ett RTX-kort och löst det? Sjukt jobbigt att felsöka sånt här då det kan va TVn, nätagget, grafikkortet, hdmi-kabeln, 8-pinskabeln till GPUn, defekt pcie-brygga, dålig drivare, dålig firmware på tvn etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Yes, alla Samsung-LCD:er har någon form av PWM. Ofta är det i en högre frekvens, likt 720 eller 960 Hz och då är det inte lika störande för känsliga. Men det finns lägen, ofta när man har interpolering igång, samt även filmmaker mode, där det går ned till 120 Hz vilket är lågt. Rtings testar igenom detta och det är olika från modell till modell.

Poängen med en kalibrering är att reda ut det individuella exemplarets godtycklighet. Du kan inte plocka andras inställningar och räkna med att det får rätt effekt. Det är som att skräddarsy en kostym genom att fråga andra personer vad de har för kroppsmått. Många missar detta och tror att "kalibrering" är en specifik inställning i menyerna.

Det finns ett par reglage som är mer universella och sätter det mesta rätt, vilka jag går igenom här: https://www.sweclockers.com/artikel/35091-guide-samsungs-tv-s...

Alla andra inställningar som går ned på specifika färger är enbart för det individuella exemplaret. Samsungs TV har väldigt stor variation mellan exemplar. En av länkarna har användaren "jamiesaun85" ett inlägg som påstås vara "perfect D65 för highlights" där dennes exemplar uppenbarligen är för grön i sin vitbalans (förutsatt att denne mäter på rätt sätt) vilket användaren kompenserar genom att både minska mängden grönt och rejält öka mängden blått och rött vilket trycker hela vitbalansen mot mer magenta. Vilket kan vara rätt väg att gå om det är just alldeles för lite rött och blått i vitbalansen.

Om du istället har exempelvis en Samsung-TV som från början är gulare, rödare eller just mer magenta kommer du istället förstärka det felet ännu mer med dessa inställningar.

Användaren gör också mängder av andra fel som definitivt lär skapa ytterligare problem och skevheter i färgrymden. Fast det är lite överkurs.

Mycket intressant med PWM! Nu har jag testat köra Movie läge och har mycket bättre upplevelse.
Bara för att klargöra vissa saker för att säkerställa att det inte är en placeboeffekt.

  • Högre Hz= Mindre biverkning? Alltså 960 Hz istället för 120 Hz

  • Har Local dimming något med PWM att göra? Kan jag sätta den på >Låg utan att jag får biverkningar?

  • RTINGS redovisas inställningar som ger 960Hz. Vissa påstår att det endast i Movie scenariot (RTINGS) skärmen kör 960Hz. Vad visar dina tester?
    Om jag vill köra datorn 960Hz är Movie (genom exempelvis ändra källan till Blue-Ray mode) enda lösningen? Något jag går miste om med datorn utan PC-mode? Datorn används endast för surf och film.

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/qn95b-qled

In 'Movie' mode, with the backlight set between '38' and the max of '50', the backlight flickers at 120Hz. However, it increases to 960Hz with a backlight setting below '38'.
The flicker frequency drops to 120Hz in the 'Dynamic', 'Natural', 'Standard', and 'Filmmaker' Picture Modes. This low flicker frequency can cause headaches if you're sensitive to flicker, and it also causes image duplications with 60Hz content.
In 'Game' mode, it flickers at 120Hz with a backlight setting of '36' and up, and it flickers at 960Hz below '36'. If you enable the variable refresh rate feature, it always flickers at 960Hz.
In 'PC' mode, it always flickers at 120Hz in the 'Graphics' Picture Mode. In the 'Entertain' mode, it flickers at 120Hz with a backlight setting below 49, but it's flicker-free at 49 or 50.

Permalänk
Medlem

När jag testar filma tvn med mobilen på superslowmo (s21u) syns det mycket tydligt när den växlar till 120Hz.
Endast film-läge och all motion control avslagen för att få 960Hz.
Kan däremot inte säga att jag stör mig på den lägre frekvensen. Ser inte skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razz:

När jag testar filma tvn med mobilen på superslowmo (s21u) syns det mycket tydligt när den växlar till 120Hz.
Endast film-läge och all motion control avslagen för att få 960Hz.
Kan däremot inte säga att jag stör mig på den lägre frekvensen. Ser inte skillnaden.

Med all all motion control menar du "Picture Clarity Settings"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-george:

Mycket intressant med PWM! Nu har jag testat köra Movie läge och har mycket bättre upplevelse.
Bara för att klargöra vissa saker för att säkerställa att det inte är en placeboeffekt.

  • Högre Hz= Mindre biverkning? Alltså 960 Hz istället för 120 Hz

  • Har Local dimming något med PWM att göra? Kan jag sätta den på >Låg utan att jag får biverkningar?

  • RTINGS redovisas inställningar som ger 960Hz. Vissa påstår att det endast i Movie scenariot (RTINGS) skärmen kör 960Hz. Vad visar dina tester?
    Om jag vill köra datorn 960Hz är Movie (genom exempelvis ändra källan till Blue-Ray mode) enda lösningen? Något jag går miste om med datorn utan PC-mode? Datorn används endast för surf och film.

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/qn95b-qled

In 'Movie' mode, with the backlight set between '38' and the max of '50', the backlight flickers at 120Hz. However, it increases to 960Hz with a backlight setting below '38'.
The flicker frequency drops to 120Hz in the 'Dynamic', 'Natural', 'Standard', and 'Filmmaker' Picture Modes. This low flicker frequency can cause headaches if you're sensitive to flicker, and it also causes image duplications with 60Hz content.
In 'Game' mode, it flickers at 120Hz with a backlight setting of '36' and up, and it flickers at 960Hz below '36'. If you enable the variable refresh rate feature, it always flickers at 960Hz.
In 'PC' mode, it always flickers at 120Hz in the 'Graphics' Picture Mode. In the 'Entertain' mode, it flickers at 120Hz with a backlight setting below 49, but it's flicker-free at 49 or 50.

Rtings har fel gällande PWM.. Brightness spelar ingen roll.

960Hz läget körs endast om:
1. Movie mode (inget annat "vanligt" läge), och Picture Clarity OFF (ingen inställning får vara igång).
2. Game mode med VRR igång.

Syns tydligt om man kör med en mobilkamera med Slowmo igång.

Permalänk
Medlem

Finns denna superdeal kvar tillgänglig? Hittar inte orginal tipset i dagens fyndtråden..
Tacksam om någon kan peka en i rätt riktning

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Finns denna superdeal kvar tillgänglig? Hittar inte orginal tipset i dagens fyndtråden..
Tacksam om någon kan peka en i rätt riktning

Nej tyvärr, det var via benify tidigare

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av b-george:

Mycket intressant med PWM! Nu har jag testat köra Movie läge och har mycket bättre upplevelse.
Bara för att klargöra vissa saker för att säkerställa att det inte är en placeboeffekt.

  • Högre Hz= Mindre biverkning? Alltså 960 Hz istället för 120 Hz

  • Har Local dimming något med PWM att göra? Kan jag sätta den på >Låg utan att jag får biverkningar?

  • RTINGS redovisas inställningar som ger 960Hz. Vissa påstår att det endast i Movie scenariot (RTINGS) skärmen kör 960Hz. Vad visar dina tester?
    Om jag vill köra datorn 960Hz är Movie (genom exempelvis ändra källan till Blue-Ray mode) enda lösningen? Något jag går miste om med datorn utan PC-mode? Datorn används endast för surf och film.

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/qn95b-qled

In 'Movie' mode, with the backlight set between '38' and the max of '50', the backlight flickers at 120Hz. However, it increases to 960Hz with a backlight setting below '38'.
The flicker frequency drops to 120Hz in the 'Dynamic', 'Natural', 'Standard', and 'Filmmaker' Picture Modes. This low flicker frequency can cause headaches if you're sensitive to flicker, and it also causes image duplications with 60Hz content.
In 'Game' mode, it flickers at 120Hz with a backlight setting of '36' and up, and it flickers at 960Hz below '36'. If you enable the variable refresh rate feature, it always flickers at 960Hz.
In 'PC' mode, it always flickers at 120Hz in the 'Graphics' Picture Mode. In the 'Entertain' mode, it flickers at 120Hz with a backlight setting below 49, but it's flicker-free at 49 or 50.

Låg PWM-frekvens = dåligt och mer risk för synligt flimmer samt flimmer som stör/irriterar i längden. Generellt är också PWM-flimmer mer påtagligt ju högre ljusstyrka man kör. Låg-läget på Local dimmingen brukar på Samsung halvera peak brightness och lugna ner bilden. Men det blir då "sämre svärta" överlag eftersom FALD:en inte släcker ned lika tätt runt lysande objekt. Idealiskt vore om Samsung hade två reglage för FALD:en. En som hanterade ytor och en som hanterade hur mycket ljusstyrkan får ändras. Men det är vad det är.

Kolla rtings tester, de är flera personer som har som heltidsjobb och utrustning för att mäta. Jag kan mest konstatera varierande flimmernivåer och stämma av med HFR-kamera, vilket är väldigt tidsödande och dessutom bortom scoopet för de artiklar jag normalt skriver. Något jag gjort för min egen skull mer än något annat.

Ofta enkelt stämma av mer/mindre flimmer med mobilkameran, särskilt HFR-lägena.

Movie mode eller game mode med dämpad ljusstyrka vara en väldigt skillnad i fråga om "lugnet" i bilden

Något jag går miste om med datorn utan PC-mode? Datorn används endast för surf och film.
Du tappar full färgupplösning och får chroma subsampling vilket kan ha negativ effekt på datorgrafik, särskilt om du kör 1:1-nivå eller 100% skalning. I praktiken för film inga problem och heller sällan med spel. Skalar du gränssnittet, tex för att du är i soffan till 200% eller mer är det sällan problem även datorgrafiken.

Artikeln jag länkar till går igenom allt detta, vad som krävs och vad man får bråka med: https://www.sweclockers.com/artikel/35091

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Finns denna superdeal kvar tillgänglig? Hittar inte orginal tipset i dagens fyndtråden..
Tacksam om någon kan peka en i rätt riktning

Tyvärr inte, såvida inte någon har kvar en rabattkod som dom i så fall säljer vidare, som andra har gjort. Tror alla varianter finns kvar att köpa men sista dagen att beställa är idag, så snabba puckar ifall du skulle råka hitta en rabattkod. Kanske värt med en köpes-annons.

Permalänk
Medlem

Har en fråga om upplösning och Hz när man ställer in tv-n i grafikläge vs spelläge. Har jag tv-n inställd på Grafik, så kan jag enbart välja 4k upplösning PC & 144 Hz. Ställer jag in tv-n i spelläget i stället. Så kan jag välja att köra i Ultra HD 4k men bara i 60 Hz. Väljer jag PC upplösning i 4k så kan jag välja mellan 100 Hz, 120 Hz & 144 hz.

Kan inget om sånt här men undrar framför allt vad som skiljer mellan Ultra HD och PC upplösning I Nvidias inställningar. Nån skillnad borde det ju vara , men vet ej vad. Upplösningen är ju densamma. Men Hertzen skiljer sig åt beroende på om Det är PC eller Ultra HD.

Har hittills haft min tv inställd i grafikläget, Men efter att jag har läst om PWM flickering så tänkte jag testa spelläget ett tag i stället. Det är ju dessutom enbart då som man kan komma åt G-sync i Nvidias settings.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av rumplantation:

Har en fråga om upplösning och Hz när man ställer in tv-n i grafikläge vs spelläge. Har jag tv-n inställd på Grafik, så kan jag enbart välja 4k upplösning PC & 144 Hz. Ställer jag in tv-n i spelläget i stället. Så kan jag välja att köra i Ultra HD 4k men bara i 60 Hz. Väljer jag PC upplösning i 4k så kan jag välja mellan 100 Hz, 120 Hz & 144 hz.

Kan inget om sånt här men undrar framför allt vad som skiljer mellan Ultra HD och PC upplösning I Nvidias inställningar. Nån skillnad borde det ju vara , men vet ej vad. Upplösningen är ju densamma. Men Hertzen skiljer sig åt beroende på om Det är PC eller Ultra HD.

Har hittills haft min tv inställd i grafikläget, Men efter att jag har läst om PWM flickering så tänkte jag testa spelläget ett tag i stället. Det är ju dessutom enbart då som man kan komma åt G-sync i Nvidias settings.

<Uppladdad bildlänk>

Samma aktiva pixelarea, 1920x1080, 3840x2160 etc. Men det är olika exakta signaltimings (front porch, blankning etc) – lite enkelt uttryckt HDMI-timings (video) och VESA-timings (PC). Detta är vad som rent teknisk är skillnaden mellan 1080p (video) och 1920x1080 (PC-upplösning).

Detta leder till en hel del förvirring då många tror att de har max 60 Hz och missar att de får 120 och 144 Hz först när de väljer från rätt lista.

Nvidias kontrollpanel agerar olika med olika TV-apparater då det mycket väl kan dyka upp 120 Hz på 1080p/4K-listan också. Rimligen har TV:ns EDID en inverkan på vad som listas och ändrar man till PC-läge och Spellägen ändras även EDID på de flesta TV.

Permalänk

En fråga till er som har QN95B och en soundbar idag.

Jag slog på följande inställningar

Digital Audio Output -> Auto
HDMI-EARC mode -> Auto

För att få till bästa output. Nu ser jag också Dolby Atmos i netflix osv.

Ett problem dock är att varje gång man går från inget ljud till ljud så är det en liten fördröjning för att starta ljudet. T.ex. När man kollar på previews på Netflix så tar det någon sekund innan ljudet kommer igång.

Har någon samma problem?

När jag slognav HDMI-EARC mode finns inte problemet kvar längre. Men känns synd att inte använda EARC när det finns stöd för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tswfootball:

En fråga till er som har QN95B och en soundbar idag.

Jag slog på följande inställningar

Digital Audio Output -> Auto
HDMI-EARC mode -> Auto

För att få till bästa output. Nu ser jag också Dolby Atmos i netflix osv.

Ett problem dock är att varje gång man går från inget ljud till ljud så är det en liten fördröjning för att starta ljudet. T.ex. När man kollar på previews på Netflix så tar det någon sekund innan ljudet kommer igång.

Har någon samma problem?

När jag slognav HDMI-EARC mode finns inte problemet kvar längre. Men känns synd att inte använda EARC när det finns stöd för det.

Ja jag har samma med Sonos Arc.
Om man inte har HDMI-EARC aktiverat så startas väl inte soundbaren tillsammans med tvn?