Benify-erbjudanden på Samsung-TV [utbruten tråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaggeVass:

Köpte en 85” QN95b och 75% av bilden är kolsvart. Samsung vägrar att skicka en reparatör eller byta ut den. De säger att de inte har nya i lager. De vägrar också ge mig en ersättningsprodukt. Det enda som erbjuds är retur och återbetalning.

Hur hanterar jag detta?

Jag håller med ovanstående. Säg att du inte vill ångra köpet utan vill ha felet avhjälpt. Om de inte går med på det så hotar du med att anmäla till ARN, och om de ändå inte ger med sig så fullföljer du det hotet. Ett par veckor efter att du skickat din anmälan så kommer de sannolikt återkomma och vara mer medgörliga. Då bör du kräva vad du faktiskt har rätt till, vilket är en reparerad TV eller en motsvarande. Om de inte kan reparera den och QN95B är slut i lager, så borde de rimligen ge dig en QN95C istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaggeVass:

Köpte en 85” QN95b och 75% av bilden är kolsvart. Samsung vägrar att skicka en reparatör eller byta ut den. De säger att de inte har nya i lager. De vägrar också ge mig en ersättningsprodukt. Det enda som erbjuds är retur och återbetalning.

Hur hanterar jag detta?

Finns i lager hos komplett, de får betala mellanskillnaden… enkelt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Finns i lager hos komplett, de får betala mellanskillnaden… enkelt!

Det "enda" problemet som finns med den approachen är att man sannolikt behöver löpa linan ut med att ARN-avgörande för att få Samsung att faktiskt betala ut mellanskillnaden. Så tills att man har ett avgörande från ARN får man klara sig utan TV, alternativt köpa TVn av Komplett nu, och hålla tummarna för att ARN går på ens linje.

Med mig så var de relativt medgörliga efter att en ARN-anmälan fanns på plats, så sannolikt är de det här också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det "enda" problemet som finns med den approachen är att man sannolikt behöver löpa linan ut med att ARN-avgörande för att få Samsung att faktiskt betala ut mellanskillnaden. Så tills att man har ett avgörande från ARN får man klara sig utan TV, alternativt köpa TVn av Komplett nu, och hålla tummarna för att ARN går på ens linje.

Med mig så var de relativt medgörliga efter att en ARN-anmälan fanns på plats, så sannolikt är de det här också.

Absolut, jag skrev det lite skämtsamt eftersom man skulle behöva ligga ute med 50k eller mer

Permalänk

Tack för er hjälp! Det blir en ARN-anmälan om de inte går med på ett täckköp.

Permalänk
Medlem

Jag valde först TV:n The frame 43” som bonusprodukt men ångrade mig till Tab S9. Kontaktade Veddestagruppen (länk nedan) som hanterar utskicken och det var inga problem att ändra produkt. Ifall någon ångrat sig med sitt val!

https://vda.sumsys.se/forms/default.aspx?WK=BCVWE6WVWX6VW7V

Permalänk

Är det någon som spelar utan game mode? Eller fått bilden snarlik att ha game mode av? Och är det vanligt att bilden blir så mycket mer "dull"? För mig är skillnaden i "tryck" i bilden väldigt påtaglig. Initialt upplever jag bilden med game mode av som att jag typ bytt till en betydligt bättre TV. Det är väl säkert mer eftersläpning och så, fast alltså, inte så illa i AC Origins som jag testat med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Absolut, jag skrev det lite skämtsamt eftersom man skulle behöva ligga ute med 50k eller mer

Du pratar ju dock med Samsung själva så föreslå täckningsköp eller att de uppgraderar till lämplig modell i lager. I bästa fall kan du få en bättre TV.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk

nån som fått sin extra produkt ännu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av arjansbralla:

nån som fått sin extra produkt ännu?

Jag tror dom första (flesta) här får runt månadsskiftet september/oktober

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Jag håller med ovanstående. Säg att du inte vill ångra köpet utan vill ha felet avhjälpt. Om de inte går med på det så hotar du med att anmäla till ARN, och om de ändå inte ger med sig så fullföljer du det hotet. Ett par veckor efter att du skickat din anmälan så kommer de sannolikt återkomma och vara mer medgörliga. Då bör du kräva vad du faktiskt har rätt till, vilket är en reparerad TV eller en motsvarande. Om de inte kan reparera den och QN95B är slut i lager, så borde de rimligen ge dig en QN95C istället.

Nu är mitt ärende med Samsung löst. Efter ARN anmälan kommer Samsung inte avbryta köpet och skicka en reparatör.

Permalänk
Medlem

Nu när detta blivit lite av "Diskutera Samsung TV" tråden. Vad innebär eg 40 Gbps begränsningen på deras One Connect boxar i praktiken? Det jag tänker på är att dom väl också har stöd för DSC vilket väl borde innebära att dom ändå uppnår nödvändig bandbredd för 4K@144hz@4:4:4 eller 8K@60hz@4:4:4 om jag nu minns rätt? För DSC över HDMI har väl ingen koppling till chroma subsampling osv utan är bara ren komprimering av signalen? Eller blir det för mycket med HDR?

Vincent har som bekant en video om det för S95C men tar inte upp något om DSC vad jag kan minnas (och som jag antar att även S95C har)

@laxpudding kan säkert svaret

Permalänk
Bildexpert 📺

Subsampling kan mycket väl vara en del av DSC och är en del av annan komprimering likt jpeg. Finns så mycket "gratis" där och kan snabbt halvera bandbredden innan man måste gå in på hårdare kompression.

Har inte koll på DSC-algoritmen i detalj men färgupplösning är vad man visuellt kan offra rätt omgående, särskilt när det rör på sig i bilden som det gör i spel. Och när man är stilla i spelet för att insupa detaljerna kan den temporala aspekten göra att man inte längre behöver förstörande komprimering. Allt är ju ändå stilla. Vid 8K är färgupplösningen på TV-avstånd dessutom nere på nivåer där man kan diskutera vad ögat kan uppfatta.

Ganska enkelt att testa själv med att köra spelen med 4:2:0 och 4:4:4 till TV:n i 4K/120. En vettig kompressionsalgoritm – vilket jag tror DSC är – behöver bara ta till den förändringen när det rör på sig. Jag misstänker dock att få kommer märka av skillnad i praktiken mellan 4:2:0 och 4:4:4 i 4K på TV-avstånd. Kanske på skrivbordsavstånd och när man vet var man ska titta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Subsampling kan mycket väl vara en del av DSC och är en del av annan komprimering likt jpeg. Finns så mycket "gratis" där och kan snabbt halvera bandbredden innan man måste gå in på hårdare kompression.

Har inte koll på DSC-algoritmen i detalj men färgupplösning är vad man visuellt kan offra rätt omgående, särskilt när det rör på sig i bilden som det gör i spel. Och när man är stilla i spelet för att insupa detaljerna kan den temporala aspekten göra att man inte längre behöver förstörande komprimering. Allt är ju ändå stilla. Vid 8K är färgupplösningen på TV-avstånd dessutom nere på nivåer där man kan diskutera vad ögat kan uppfatta.

Ganska enkelt att testa själv med att köra spelen med 4:2:0 och 4:4:4 till TV:n i 4K/120. En vettig kompressionsalgoritm – vilket jag tror DSC är – behöver bara ta till den förändringen när det rör på sig. Jag misstänker dock att få kommer märka av skillnad i praktiken mellan 4:2:0 och 4:4:4 i 4K på TV-avstånd. Kanske på skrivbordsavstånd och när man vet var man ska titta.

Tack för svar. Vad innebär då 48 Gbps vs 40 Gbps i praktiken när även DSC finns med i bilden (!), är det ens ett problem? Vincents video och de efterföljande diskussionerna verkar inte vad jag sett svara på vad det faktiskt innebär. Utan DSC blir det väl lite mer uppenbart dock åtminstone vad skillnden är, om än kanske inte vad det faktiskt innebär.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av improwise:

Tack för svar. Vad innebär då 48 Gbps vs 40 Gbps i praktiken när även DSC finns med i bilden (!), är det ens ett problem? Vincents video och de efterföljande diskussionerna verkar inte vad jag sett svara på vad det faktiskt innebär. Utan DSC blir det väl lite mer uppenbart dock åtminstone vad skillnden är, om än kanske inte vad det faktiskt innebär.

DSC över HDMI går på fasta FRL-nivåer. Den total DSC-kompressionen verkar vara 1/4-del ursprungliga bandbredden om man går på Murideos kalkylator: https://www.murideo.com/hdmi-21-bandwidth-calculator.html

4K/120 4:4:4 10-bitar DSC-komprimerar till ≈10 Gbps vilket gör att FRL2 med 6 Gbps på 3 kanaler, 18 Gbps används.

Utifrån det kan man extrapolera, eller kanske "extrapostulera" att 4K/144 4:4:4 10-bitar skulle kräva ≈12 Gbps med DSC, så fortfarande inom FRL2 och samma 18 Gbps.

En maximal HDMI-bandbredd på 24, 32, 40 eller 48 Gbps ska därför inte göra skillnad med just det exemplet. 40 eller 48 Gbps spelar nog väldigt lite roll i praktiken för en 4K-TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

DSC över HDMI går på fasta FRL-nivåer. Den total DSC-kompressionen verkar vara 1/4-del ursprungliga bandbredden om man går på Murideos kalkylator: https://www.murideo.com/hdmi-21-bandwidth-calculator.html

4K/120 4:4:4 10-bitar DSC-komprimerar till ≈10 Gbps vilket gör att FRL2 med 6 Gbps på 3 kanaler, 18 Gbps används.

Utifrån det kan man extrapolera, eller kanske "extrapostulera" att 4K/144 4:4:4 10-bitar skulle kräva ≈12 Gbps med DSC, så fortfarande inom FRL2 och samma 18 Gbps.

En maximal HDMI-bandbredd på 24, 32, 40 eller 48 Gbps ska därför inte göra skillnad med just det exemplet. 40 eller 48 Gbps spelar nog väldigt lite roll i praktiken för en 4K-TV

Tack igen. Det var därför jag blev lite förvånad över allt "dramatik" kring 40 Gbps avlöjandet, när jag inte riktigt kunde se att det gör så stor skillnad i praktiken med DSC. Antar att du menar med 4K upplösning /signal och inte just en 4K TV? 8K annat än i 60 hz verkar kört oavsett även om panelen i sig klarar 120/144 hz.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av improwise:

Tack igen. Det var därför jag blev lite förvånad över allt "dramatik" kring 40 Gbps avlöjandet, när jag inte riktigt kunde se att det gör så stor skillnad i praktiken med DSC. Antar att du menar med 4K upplösning /signal och inte just en 4K TV? 8K annat än i 60 hz verkar kört oavsett även om panelen i sig klarar 120/144 hz.

Lite oklar på vad diskussionen handlar om? Men 40 eller 48 Gbps över HDMI spelar alltså ingen praktisk roll för en 4K-TV. Än mindre när DSC används eftersom man då arbetar på lägre bandbredd.

Vet att det var mycket sådana diskussioner i början, många – även här på Swec – som tyckte att en TV med 48 Gbps hade "äkta HDMI 2.1" medan den som körde 40 Gbps var nerfed och på något sätt sämre. Verkar för mig som lite vanligt siffersyndrom där. 48 är mer än 40 och i brist på pusselbitar som förklarar hur det fungerar är den "logiska" slutsatsen att 48 måste vara bättre än 40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Lite oklar på vad diskussionen handlar om? Men 40 eller 48 Gbps över HDMI spelar alltså ingen praktisk roll för en 4K-TV. Än mindre när DSC används eftersom man då arbetar på lägre bandbredd.

Vet att det var mycket sådana diskussioner i början, många – även här på Swec – som tyckte att en TV med 48 Gbps hade "äkta HDMI 2.1" medan den som körde 40 Gbps var nerfed och på något sätt sämre. Verkar för mig som lite vanligt siffersyndrom där. 48 är mer än 40 och i brist på pusselbitar som förklarar hur det fungerar är den "logiska" slutsatsen att 48 måste vara bättre än 40.

Det kan tekniskt sett bli skillnad, om man kör allt på 4KUHD HDR10 så räcker 40Gb till 129Hz men 48Gb räcker till 153Hz, så om man har en sån där TV med 144Hz skulle det i teorin kunna göra skillnad

Men absolut är det så sjuka edge-case att man inte borde bry sig. Dessa paneler är väl 120Hz om jag minns rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Lite oklar på vad diskussionen handlar om? Men 40 eller 48 Gbps över HDMI spelar alltså ingen praktisk roll för en 4K-TV. Än mindre när DSC används eftersom man då arbetar på lägre bandbredd.

Vet att det var mycket sådana diskussioner i början, många – även här på Swec – som tyckte att en TV med 48 Gbps hade "äkta HDMI 2.1" medan den som körde 40 Gbps var nerfed och på något sätt sämre. Verkar för mig som lite vanligt siffersyndrom där. 48 är mer än 40 och i brist på pusselbitar som förklarar hur det fungerar är den "logiska" slutsatsen att 48 måste vara bättre än 40.

Diskussionen var rätt oklar överlag men folk verkade på sedvanligt maner upprörda och kände sig lurade men utan att riktigt kunna förklara varför och så hängde andra på som det verkar. Därav min fråga här då det kändes som en storm i ett vattenglas.

Kan minnas fel men när LG gjorde samma sak så har jag för mig att dom inte erbjöd DSC?

Lite märkligt av Samsung dock, i synnerhet på QN900C som väl ska vara deras toppmodell. Minns inte om du testade även den biten när du kollade på den TVn i HBT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det kan tekniskt sett bli skillnad, om man kör allt på 4KUHD HDR10 så räcker 40Gb till 129Hz men 48Gb räcker till 153Hz, så om man har en sån där TV med 144Hz skulle det i teorin kunna göra skillnad

Men absolut är det så sjuka edge-case att man inte borde bry sig. Dessa paneler är väl 120Hz om jag minns rätt

Fast det är väl utan DSC då? Med DSC så borde det kvitta som jag förstått det.

Panelens frekvens är lite oklar, att TVn kan ta emot 144 Hz måste ju inte givet innebära att panelen faktiskt klarar det även om det ju borde vara så

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Fast det är väl utan DSC då? Med DSC så borde det kvitta som jag förstått det.

Panelens frekvens är lite oklar, att TVn kan ta emot 144 Hz måste ju inte givet innebära att panelen faktiskt klarar det även om det ju borde vara så

Ja, precis, om man kör full rå data med alla bits. Som sagt ett teoretiskt problem, men 8bit eller DSC kan man lätt köra 144 eller mer (tror det var 159)

Permalänk
Medlem
Skrivet av arjansbralla:

nån som fått sin extra produkt ännu?

Jag fick att min Tab S9 skickades idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aarox:

Jag fick att min Tab S9 skickades idag

Min Tab skickas imorgon. Tyvärr har jag ingen nytta av en platta så den kommer att säljas.
Tvn QE85QN95B behåller jag. Är supernöjd med den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av letin:

Min Tab skickas imorgon. Tyvärr har jag ingen nytta av en platta så den kommer att säljas.
Tvn QE85QN95B behåller jag. Är supernöjd med den!

Samma här, jag har redan en IPad Pro. Sålde paddan idag för 7000:-

Permalänk
Medlem

Alla ni som verkar fått bonusprodukt (ex en Tab) på ert TV-köp, var det ni som fick köpa i augusti pga de inte kunde leverera tidigare? Eller var det någon kampanj i maj/juni som jag glömde regga mig för? Jag fick min TV i första leveransen i juni, Q95B, 55-tummaren.

Visa signatur

Dan Cases A4-SFX | ASUS Prime H610I-PLUS D4 | Corsair SF750 | Intel 12400 | Intel Arc A750 | Kingston Fury 16GB (8x2) 3200MHz | Samsung 980 500GB | Crucial MX500 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tejodor:

Alla ni som verkar fått bonusprodukt (ex en Tab) på ert TV-köp, var det ni som fick köpa i augusti pga de inte kunde leverera tidigare? Eller var det någon kampanj i maj/juni som jag glömde regga mig för? Jag fick min TV i första leveransen i juni, Q95B, 55-tummaren.

Exakt så. Fick min order avbruten, fick istället ny möjlighet i augusti och därmed bonusprodukt.

Permalänk
Skrivet av Aarox:

Samma här, jag har redan en IPad Pro. Sålde paddan idag för 7000:-

Blocket eller var?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anothersheep:

Blocket eller var?

Ja från blocket, såg att där trillat in en del annonser till nu. Mellan 6500-6900:- så lär den vara lättsåld ändå.

Permalänk

Har alla ni som fått ett leveransdatum eller produkten behövt kontakta Veddestagruppen för det eller fick ni det automatiskt? Eller kanske bara plattan som skickats ut hittills?

Förresten, medan jag letade efter villkoren:
https://www.samsung.com/se/offer/offline/screen-burn-warranty...

Skärminbränningsgaranti i 10 år som verkar gälla för åtminstone QN95B. Gäller 90 dagar efter inköp, så alla som köpte i andra rundan borde kunna få det. Kanske har skrivits om innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aarox:

Ja från blocket, såg att där trillat in en del annonser till nu. Mellan 6500-6900:- så lär den vara lättsåld ändå.

Fan det var generösa priser ändå, den kostar ju ny från 10300 hos alla seriösa ÅF. Jag tänkte man kunde få minst 8000 för den. Edit: förstår dock att det blir konkurrens med så många annonser, ligger 9 stycken just nu på blocket.