Starfield – den stora tråden

Permalänk
Medlem

Hade tänkt att vänta men jag kan inte vänta, jag vill gamea i helgen så det måste bli ett förköp för mig hahajah

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av theinfallible:

Jag har premium edition på steam och när jag förladdade det imorse så var det bara 86gb för mig?

Tänkte att resten kanske laddas på fredag men får väl se.
Har tagit halvdag från jobbet och bokat upp helgen så hoppas det inte är nått strul bara.

Skrivet av AlxMedia:

86.45 GB på Steam för mig. Premium Edition.

Spel laddas hem komprimerat på Steam vad jag förstått, spelen sväller när de är installerade.

Sen har jag för mig jag sett något om patch på lanseringsdatum också. Men så brukar ju lanseringar vara idag samtidigt. Så bör inte vara något konstigt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

däremot skulle jag tro att de har spridit ut anledningar att åka till ställen utan att det är fetch-quests av typen "plocka blommor"-expeditioner eller "åk dit, döda elaking, kom tillbaka, få peng".

No Mans Jättefula Pastellgrafik är jag inte oroad för heller, men på fredag morgon får vi veta.

Det är inte utan att man påminns om Skyrims autogenererade evighetsquests som inte gjorde någon glad. Jag sätter min tilltro till att Bethesda har lyckats göra en vettig avvägning kring det där, att deras spelvärld ibland får vara enslig men inte tom, om man säger.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Det är inte utan att man påminns om Skyrims autogenererade evighetsquests som inte gjorde någon glad. Jag sätter min tilltro till att Bethesda har lyckats göra en vettig avvägning kring det där, att deras spelvärld ibland får vara enslig men inte tom, om man säger.

OM de åtminstone som du säger kan göra en avvägning med planeter som har både och, d.v.s. autogenereade quests och story och side quests så kan jag "köpa" det, men om det blir en outsinlig källa till dylik smörja hämta ditten och datten på planet xyz för att skapa den och det dära, då blir jag less.

Visa signatur

Intel i7-9700K 3,6 GHz , AMD Radeon VII, ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151, Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD, Samsung SSD 860 EVO 1TB,

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlxMedia:

86.45 GB på Steam för mig. Premium Edition.

Står 140,19 GB installationsstorlek i game pass för mig, får väl ta bort något...

/hulle

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av theinfallible:

Jag har premium edition på steam och när jag förladdade det imorse så var det bara 86gb för mig?

Tänkte att resten kanske laddas på fredag men får väl se.
Har tagit halvdag från jobbet och bokat upp helgen så hoppas det inte är nått strul bara.

Skrivet av AlxMedia:

86.45 GB på Steam för mig. Premium Edition.

Står det "Coming Sep 6, 2023" i Steam för er också eller ser ni det tidigare datumet där? Jag har också Premium Edition (bekräftades vid aktiveringen i Steam), fast köpt via Fanatical.

Skrivet av Don_Tool:

Hade tänkt att vänta men jag kan inte vänta, jag vill gamea i helgen så det måste bli ett förköp för mig hahajah

Vill du köpa premium edition men spara några hundralappar så säljer både Fanatical och Green man gaming spelet med 17% rabatt. Båda är officiella distributörer.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Står det "Coming Sep 6, 2023" i Steam för er också eller ser ni det tidigare datumet där?

Det står Sep 6 för alla. Du kommer få tillgång tidigare.

Visa signatur

RTX 4070 | Ryzen 7800X3D | B650 | 32GB 6000 MHz | 850W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlxMedia:

86.45 GB på Steam för mig. Premium Edition.

Japp, laddar ner 86,42GB på Steam. Kan vara så att det är en kryperad nedladdning som packas upp vid release och blir lite större. Om den ska packas upp vid release så lär det ta ett litet tag. Kommer ihåg något spel för ett tag sen med pre-load där uppackningen tog längre tid än att ladda ner det. Bandbredd>CPU, hehe.

Permalänk
Medlem

Konstigt att storleken är så varierad.
116. för mig imorse. vanilla steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Konstigt att storleken är så varierad.
116. för mig imorse. vanilla steam.

Konstigt om det är olika på Steam. Min download hamnade i steamapps\depotcache det är ungefär 88st 0,98GB filer plus vad som verkar tillhörande checksummefil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Konstigt om det är olika på Steam. Min download hamnade i steamapps\depotcache det är ungefär 88st 0,98GB filer plus vad som verkar tillhörande checksummefil.

Jap den mappen stämmer storleken 86. Men i steamklienten stog det 116 när jag installera

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Står det "Coming Sep 6, 2023" i Steam för er också eller ser ni det tidigare datumet där? Jag har också Premium Edition (bekräftades vid aktiveringen i Steam), fast köpt via Fanatical.

Vill du köpa premium edition men spara några hundralappar så säljer både Fanatical och Green man gaming spelet med 17% rabatt. Båda är officiella distributörer.

Tack!

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Laddade ner det någon vecka sen till PC via Game Pass så det är redo. Igår så var det en uppdatering på typ 15gb som laddades ner automatiskt. Sedan uppgraderade jag till Premium Edition och då fick jag ladda ner ytterligare 15gb. Det konstiga var att Premium Edition uppgraderingen inte laddades ner automatiskt efter köp. Fick gå till sidan för Starfield Premium Edition och den ändrades då till ’Owned’ och så kunde jag då ’Pre-Load’ filerna för Premium Edition. Timern visade inatt att det var 2 dagar och 2 timmar kvar till lansering. Det var runt midnatt igår som jag såg detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlxMedia:

Det står Sep 6 för alla. Du kommer få tillgång tidigare.

Tack för bekräftelsen! Misstänkte att så var fallet.

Skrivet av SittingDuck99:

Laddade ner det någon vecka sen till PC via Game Pass så det är redo. Igår så var det en uppdatering på typ 15gb som laddades ner automatiskt. Sedan uppgraderade jag till Premium Edition och då fick jag ladda ner ytterligare 15gb. Det konstiga var att Premium Edition uppgraderingen inte laddades ner automatiskt efter köp. Fick gå till sidan för Starfield Premium Edition och den ändrades då till ’Owned’ och så kunde jag då ’Pre-Load’ filerna för Premium Edition. Timern visade inatt att det var 2 dagar och 2 timmar kvar till lansering. Det var runt midnatt igår som jag såg detta.

Game Pass går väl via en separat klient/butik dock? Preload via Steam öppnades upp först idag så misstänker att det kan fungera lite annorlunda. Ändå intressant att veta för de som också kör Game Pass givetvis.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Tack för bekräftelsen! Misstänkte att så var fallet.

Game Pass går väl via en separat klient/butik dock? Preload via Steam öppnades upp först idag så misstänker att det kan fungera lite annorlunda. Ändå intressant att veta för de som också kör Game Pass givetvis.

Jaja, tror Steam kör annorlunda än Game Pass. Precis, tänkte jag delar med mig för de som lirar på Game Pass Det sista jag vill är att fredag kommer och att spelet inte är upplåst. Så gick in på de olika utgåvorna på Game Pass för att se att allt var nedladdat.

Permalänk
Medlem

Förresten, någon annan som hört om de ”osynliga väggarna” när man utforskar en planet? Vissa läckor menar att efter att ha landat på en planet så gick de i 30-40 min och blev då stoppade av en osynlig barriär. Detta har då lett till spekulationer att man inte kan utforska en hel planet som man vill som i No Man’s Sky. Som jag förstått det så är tekniken som så att när man landar sitt skepp så genererar spelet en stor yta som en ruta som då går att utforska men som har begränsningar.

Fasta platser som städer kommer alltid finnas där, men om man landar på en öde plats så genereras miljön och topografin baserad på planetens egenskaper om det då är snö, öken, skog, etc, dvs att en ny värld skapas när man landar och finns inga fasta landmärken. Som jag förstått det, så kan man landa på samma plats igen och ha annorlunda utseende på platsen även om det kommer finnas likheter. Är det en ökenplanet så kommer det vara öken men att det inte är samma plats som genereras. Det som sagts är också att om du landar på en ”ruta” först och sedan landar på en annan ”ruta” som är precis bredvid så har de ingen relation till varandra alls.

Jag är osäker på vad jag ska tycka då jag förväntade mig utforskande a lá No Man’s Sky. Det spelet genererar också sin värld medan man spelar men NMS utforskande flyter på utan avbrott så man kan gå runt en hel planet om man vill och det spelet kan generera en identisk plats som man tidigare varit på. Detta är också bara spekulationer gällande Starfield men artikeln jag läste hänvisar till ett klipp av en person på YouTube som demonstrerade den osynliga väggen och klippet har blivit nedtaget på begäran av Zenimax/Bethesda.

Permalänk
Skrivet av SittingDuck99:

Förresten, någon annan som hört om de ”osynliga väggarna” när man utforskar en planet? Vissa läckor menar att efter att ha landat på en planet så gick de i 30-40 min och blev då stoppade av en osynlig barriär. Detta har då lett till spekulationer att man inte kan utforska en hel planet som man vill som i No Man’s Sky. Som jag förstått det så är tekniken som så att när man landar sitt skepp så genererar spelet en stor yta som en ruta som då går att utforska men som har begränsningar.

Fasta platser som städer kommer alltid finnas där, men om man landar på en öde plats så genereras miljön och topografin baserad på planetens egenskaper om det då är snö, öken, skog, etc, dvs att en ny värld skapas när man landar och finns inga fasta landmärken. Som jag förstått det, så kan man landa på samma plats igen och ha annorlunda utseende på platsen även om det kommer finnas likheter. Är det en ökenplanet så kommer det vara öken men att det inte är samma plats som genereras. Det som sagts är också att om du landar på en ”ruta” först och sedan landar på en annan ”ruta” som är precis bredvid så har de ingen relation till varandra alls.

Jag är osäker på vad jag ska tycka då jag förväntade mig utforskande a lá No Man’s Sky. Det spelet genererar också sin värld medan man spelar men NMS utforskande flyter på utan avbrott så man kan gå runt en hel planet om man vill och det spelet kan generera en identisk plats som man tidigare varit på. Detta är också bara spekulationer gällande Starfield men artikeln jag läste hänvisar till ett klipp av en person på YouTube som demonstrerade den osynliga väggen och klippet har blivit nedtaget på begäran av Zenimax/Bethesda.

Varför skulle man vilja utforska autogenererade platser? Kan väl omöjligt finnas något intressant där?

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Varför skulle man vilja utforska autogenererade platser? Kan väl omöjligt finnas något intressant där?

Du har aldrig utforskat i minecraft? Eller naturen IRL? Den är också autogenererad men ibland gör algoritmerna ganska fantastiska platser.
Jag har sprungit runt på hundratals planeter i NMS och gillat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Varför skulle man vilja utforska autogenererade platser? Kan väl omöjligt finnas något intressant där?

Because I can! Det är bland det bästa jag vet med sådana spel. Att bara bege mig ut och utforska. Även om det är autogenererat så hoppas man att utvecklarna lagt till lite saker. Kan räcka med ett berg som är annorlunda, eller en byggnad som är öde, eller bara ödemark som ändå har en viss charm. No Man’s Sky är bra på att ha byggnader som en station ute i ödemarken eller monoliter. Finns en och annan monolit i det tomma som gör det fräckt att upptäcka. De gör inte mycket men är roliga att hitta och fina att beskåda. Limitless exploring vill jag ha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Jaja, tror Steam kör annorlunda än Game Pass. Precis, tänkte jag delar med mig för de som lirar på Game Pass Det sista jag vill är att fredag kommer och att spelet inte är upplåst. Så gick in på de olika utgåvorna på Game Pass för att se att allt var nedladdat.

Ja, jag hörde förra veckan från en kompis som tänkte spela det via Game Pass att han kunde preloada det flera dagar innan oss på Steam.

Mm, det är ju lite lurigt att det, till skillnad från Steam, med Game Pass verkar vara olika listningar i butiken. Skulle vara väldigt tråkigt för folk att missa det.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Potentiella spoilers med olika planeter på videon etc:

Visa signatur

RTX 4070 | Ryzen 7800X3D | B650 | 32GB 6000 MHz | 850W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, jag hörde förra veckan från en kompis som tänkte spela det via Game Pass att han kunde preloada det flera dagar innan oss på Steam.

Mm, det är ju lite lurigt att det, till skillnad från Steam, med Game Pass verkar vara olika listningar i butiken. Skulle vara väldigt tråkigt för folk att missa det.

Är verkligen lite otydligt med utgåvorna. Jag har väntat på det här spelet väldigt länge och har liksom haft koll på alla uppdateringar, men det var först några dagar sen jag visste att man kan uppgradera till Premium Edition om man enbart kör på Game Pass. Och det var av ren slump som jag lärde mig det.

1. Så man har först Standard Edition som säljs på olika håll som Microsoft Store och Steam och som kommer finnas tillgängligt på Game Pass.

2. Sen har vi Premium Edition, och Upgrade to Premium Edition som då fungerar på både köpta versioner av spelet och Game Pass versionen.

3. Och den tredje är Constellation Edition som är en samlarversion som kommer med Premium Edition spelet samt tillbehör i form av en klocka och lite annat.

Så det är dem 3 versionerna som jag känner till.

Permalänk
Medlem

Blev Gamepass och Premium upgrade för mig, jag hade ändå ganska många spel som jag kör där så varför inte aktivera mitt gamepass igen

Pre-load for the win!

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jobbigt när folk redan börjar förladda Starfield, själv väntar jag på att AMD reward ska höra av sig med min kod, jag gjorde registreringen i fredags.
Någon annan som nyligen gjort eller fått, hur lång tid tog det?

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TJ:

Jobbigt när folk redan börjar förladda Starfield, själv väntar jag på att AMD reward ska höra av sig med min kod, jag gjorde registreringen i fredags.
Någon annan som nyligen gjort eller fått, hur lång tid tog det?

Har inte en AMD reward själv, men såg detta på reddit:

"AMD rewards confirm code release time of 12am UTC"
https://www.reddit.com/r/Starfield/comments/165cz5z/amd_rewar...

Visa signatur

RTX 4070 | Ryzen 7800X3D | B650 | 32GB 6000 MHz | 850W | W.11

Permalänk
Medlem

Jag sitter och tittar på Adam Savage och hans crew i det tredje avsnittet av skapandet av rymdskeppet i Starfield.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det är nu det börjar bli dags att sluta läsa om Starfield för att inte få massa spoilers.

Vi ses på andra sidan release, detta blir grymt!