Starfield – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Finns även videor där som läggs upp och tas bort titt som tätt.

Detta är Starfield de kommer inte vara i verklighetstrogen storlek.

Problemet är ju om man är på en explore-hype och sedan möts av något som säger nej turn back så är ju det lite av en massiv let down. Och faktumet att inga fordon finns överhuvudtaget gör ju detta än mer suspekt och lite mer bekräftat.

Tja, men är det ett problem i praktiken? Skyrim har t ex spärrar i bergen och i havet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Tja, men är det ett problem i praktiken? Skyrim har t ex spärrar i bergen och i havet.

Var ju snack om att kunna gå vart man vill på planeter och inte behöva återvända till sitt skepp för att utforska en annan del.

Och Skyrim är en väldigt liten karta.

Får se hur det är om ca 5 dagar

Permalänk
Medlem

Kan man skaffa game Xbox game pass och spela 1 september på pc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Kan man skaffa game Xbox game pass och spela 1 september på pc?

Inte utan att skaffa premiumtillägg. 5 september är releasedagen annars.

Permalänk

Men, är det inte lite poänglöst att vandra över en större planet, om det inte finns något content utlagt av värde? Att se mer sten, skog, vattendrag och udda djur blir tröttsamt om det inte finns någon meningsfull quest, någon ruin, eller något kraschlandat skepp att genomsöka för uppdrag givet av NPC.

Visa signatur

Intel i7-9700K 3,6 GHz , AMD Radeon VII, ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151, Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD, Samsung SSD 860 EVO 1TB,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gen.Lagus:

Men, är det inte lite poänglöst att vandra över en större planet, om det inte finns något content utlagt av värde? Att se mer sten, skog, vattendrag och udda djur blir tröttsamt om det inte finns någon meningsfull quest, någon ruin, eller något kraschlandat skepp att genomsöka för uppdrag givet av NPC.

Man får väl hoppas att dem har lagt in lite size quest som gör det lite värt att utforska. Som RdR 2 har vissa quest som kräver vissa timings

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gen.Lagus:

Men, är det inte lite poänglöst att vandra över en större planet, om det inte finns något content utlagt av värde? Att se mer sten, skog, vattendrag och udda djur blir tröttsamt om det inte finns någon meningsfull quest, någon ruin, eller något kraschlandat skepp att genomsöka för uppdrag givet av NPC.

Det är en bra poäng, men samtidigt kan man ju argumentera lite för motsatsen också. Jag tänker att det här behovet man har som spelare av meningsfull interaktion med spelvärlden går lite stick i stäv med känslan av att samma spelvärld är oberoende av spelaren. Jag är av åsikten att tio eller till och med fem mer unika, noggrant utformade och kanske mindre planeter är att föredra framför 1000 genererade sådana - lite mer lex Outer Wilds - men nu har Bethesda valt att gå vägen med procedural generation.

Om det då finns någonting av värde på varenda en av dessa planeter (ruiner, kraschade skepp, monster eller grottsystem), då känns det som att springa runt i en enorm lekstuga som existerar för att jag ska ha någonting att göra, och inte som en riktig värld. Den största bedriften i en levande, virtuell värld tycker jag är att åstadkomma känslan av att min närvaro i den inte spelar någon roll. Då kan en planet i yttre delen av solsystemet bara vara ett stenigt ingenmansland, för så torde det vara i verkligheten. Om du för åttonde gången upptäcker en ruin på en planet, då blir de andra sju gångerna mindre unika och upplevelsen av dem bleknar.

Problemet blir ju när det här dras så långt att resultatet blir No Man's Sky istället. Det är också fel väg att gå, att ha fantasiljoner planeter med noll incitament att utforska dem eftersom ingenting spännande väntar där. Starfield balanserar mellan de här. Jag tror fortfarande att jag kommer att lämna 985 planeter outforskade, för jag vet inte om jag behöver springa på fler än 15 unika spelmoment för att vara nöjd.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Riktigt taggad på detta spel, även tagit ut 1 semesterdag samt inte bokat in något i helgen för bara sitta och spela.

Jag ser mest fram emot bygga skeppet samt baser. Det var typ det enda jag gjorde på slutet i fallout 4

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Skrivet av Falck1N:

Riktigt taggad på detta spel, även tagit ut 1 semesterdag samt inte bokat in något i helgen för bara sitta och spela.

Jag ser mest fram emot bygga skeppet samt baser. Det var typ det enda jag gjorde på slutet i fallout 4

Ahh suck, men då kan man väl spela Minecraft om man ska hålla på och bygga? Kände att Fallout 4 inte riktigt levde upp till förväntningarna då main storyn var väl kort och outvecklad, samt att de hade dragit in flera sidohistorier. Föredrar att de fyller ut spelet med sidequests, för det är det som gör Fallout och Elder Scrolls värt att spela, explora och gör sidequests. Byggandet av bas är bara kul om det har någon meningsfull funktion i spelet i sig.

Visa signatur

Intel i7-9700K 3,6 GHz , AMD Radeon VII, ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151, Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD, Samsung SSD 860 EVO 1TB,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falck1N:

Riktigt taggad på detta spel, även tagit ut 1 semesterdag samt inte bokat in något i helgen för bara sitta och spela.

Jag ser mest fram emot bygga skeppet samt baser. Det var typ det enda jag gjorde på slutet i fallout 4

Samma här, lutar åt att ta antingen halvdag eller heldag på fredag. Väntat på detta länge och det låter som spelet lanseras i rätt bra skick.

Datorn ska vara uppdaterad och klar lagom till spelet låses upp.

Vet vi vilket klockslag som gäller för oss i Sverige?

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Var först lite skeptisk till spelet, men kollat mer och mer och det har växt på mig, gillar FO4 och Skyrim så varför inte?
Precis klickat hem ny burk med, 4080 och 7800x3d så då fick jag med spelet på köpet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Vet vi vilket klockslag som gäller för oss i Sverige?

Spelet släpps midnatt UTC, vilket blir 02:00 i Sverige.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Oh, tack! Blir nog varken jobb eller sömn då.
Får hoppas preload öppnas upp i lagom tid på Steam, annars kanske det blir halvdag på jobbet ändå.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Jag tror fortfarande att jag kommer att lämna 985 planeter outforskade, för jag vet inte om jag behöver springa på fler än 15 unika spelmoment för att vara nöjd.

Nu vet jag inte om du spelat Mass Effect, men totalt finns det tydligen 39 st solsystem. Säg att varje solsystem har 10 st himlakroppar, så är man uppe i 390 st "planeter". Jag skulle tippa på att det kommer vara många himlakroppar som har helt andra anledningar att besökas än att det är en liten Skyrim-karta man kan valsa runt och scanna lustiga saker på, utan att många tvärtom antagligen är ganska kala och ogästvänliga men t.ex. har viktiga resurser eller industriella komplex i olika stadier av funktionalitet osv.

Det verkar som att Starfield har en liknande uppdelning som Mass Effect, där du kan resa mellan olika solsystem, och då blir 1000 st "planeter" (vad det nu innebär) inte så rasande många i det stora hela. Det är säkert som du säger, att ett litet antal av alla (likt Mass Effect) är något som går att vistas och/eller leva på, däremot skulle jag tro att de har spridit ut anledningar att åka till ställen utan att det är fetch-quests av typen "plocka blommor"-expeditioner eller "åk dit, döda elaking, kom tillbaka, få peng".

No Mans Jättefula Pastellgrafik är jag inte oroad för heller, men på fredag morgon får vi veta.

Permalänk

Angående all denna hype: Om det visar sig att starfield inte är riktigt så toppenbra som de flesta hoppas är det väl bara att gå tillbaka till det gamla goda, söndermoddade Skyrim?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunderbullen:

Angående all denna hype: Om det visar sig att starfield inte är riktigt så toppenbra som de flesta hoppas är det väl bara att gå tillbaka till det gamla goda, söndermoddade Skyrim?

Skyrim är inte Sci fi dock, finns ett stort tomrum för en riktigt bra Sci fi open world spel

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Skyrim är inte Sci fi dock, finns ett stort tomrum för en riktigt bra Sci fi open world spel

Det är därför jag också är lite pepp på Star Wars: Outlaws nästa år. Även om det förstås är science fantasy är det kul med eget skepp och åka runt i rymden och besöka olika planeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunderbullen:

Angående all denna hype: Om det visar sig att starfield inte är riktigt så toppenbra som de flesta hoppas är det väl bara att gå tillbaka till det gamla goda, söndermoddade Skyrim?

Japp. Jag kommer inte köpa Starfield direkt, utan låta det gå några dagar så jag kan se hur det verkar. Skyrim är närmast det perfekta spelet (inom den genren), trots åldern, så om inte Starfield är en värdig arvtagare, ja då skippar jag det. Jag är absolut inte intresserad av nåt No Man's Sky-liknande.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vad händer om man har xbox game pass, köper premium och sen lägger ned abonnemanget? Är pengarna du lagt på premium borta då bara, eller äger du spelet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueie:

Vad händer om man har xbox game pass, köper premium och sen lägger ned abonnemanget? Är pengarna du lagt på premium borta då bara, eller äger du spelet?

Du äger bara premiumtillägget.
Bas-spelet får du köpa eller åter bli prenumerant för att få tillgång till det.
Det är som vilken DLC kod som helst. Man kan inte använda DLC utan tillgång till ett spel.

Permalänk
Medlem

Röstskådisen för Walter Stroud (den äldre finansiären i Constellation) är Armin Shimerman. Det vill säga han som är röstskådis åt ferengin Quark i Deep Space 9.
https://www.instagram.com/p/CwiGtD-MRFa/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueie:

Vad händer om man har xbox game pass, köper premium och sen lägger ned abonnemanget? Är pengarna du lagt på premium borta då bara, eller äger du spelet?

Jag har Game Pass och köpte Premium tillägget. Tänker att om något år så är spelet så pass billigt så man kan köpa det också. Men jag har lirat på Game Pass senaste 2 åren och kommer fortsätta göra det ett bra tag till.

Permalänk

Äntligen har jag börjat förladda ned spelet via Steam! Jippi, 11,5 MB/s och lite över 2 timmar.

Visa signatur

Intel i7-9700K 3,6 GHz , AMD Radeon VII, ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151, Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD, Samsung SSD 860 EVO 1TB,

Permalänk
Medlem

Preload startad på Steam även här. 14,6MB/s via 4G (tacksamt nog "obegränsat"). 86,4GB i nedladdningsstorlek. Kommer vara klart lagom till lanserinigen med andra ord.

Såvida inget uppstår på jobbet som gör att jag måste vara på plats blir det långhelg och spelstart redan på fredagmorgonen. Blir att försöka komma ut på lite promenader, det mesta av min tid i långhelgen lär bli med detta.

Hoppas fortfarande på att kvaliten på lanseringskoden och efter lanseringspatchar är riktigt fint. Minns hur det var med Cyberpunk 2077 då jag senast tog ledigt för att kunna få mer speltid. Blev aldrig något spelat då. Men förhandsinfon här, speciellt från Digital Foundry ser lovande ut iallafall.

Hoppas ni andra får en bra spelhelg oavsett om ni spelar Starfield eller något annat. Kommer själv försöka klämma in lite Dave the Diver, det jag spelat i väntan inför lanseringen.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Tänkte förladda det ändå, även om jag inte köper premium, men ja... 140 GB installationsstorlek. FFS.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Tänkte förladda det ändå, även om jag inte köper premium, men ja... 140 GB installationsstorlek. FFS.

/hulle.

På Steam står det 116,21GB så lite mindre.

Permalänk

Jag har premium edition på steam och när jag förladdade det imorse så var det bara 86gb för mig?

Tänkte att resten kanske laddas på fredag men får väl se.
Har tagit halvdag från jobbet och bokat upp helgen så hoppas det inte är nått strul bara.

Permalänk
Medlem

86.45 GB på Steam för mig. Premium Edition.

Visa signatur

RTX 4070 | Ryzen 7800X3D | B650 | 32GB 6000 MHz | 850W | W.11