Bahnhof stoppar besök av delegation från Hong Kong

Permalänk
Melding Plague

Bahnhof stoppar besök av delegation från Hong Kong

Internetleverantören Bahnhof berättar att de stoppat besök av delegater från Hong Kong som ville besöka datahallen Pionen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra gjort!

Permalänk
Medlem

Japp, verkligen bra gjort Bahnof! Önskar jag kunde ha dem som ISP!

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Jag läste på en annan site att Trafikverket släppte in dem då de inte ansåg att de hade lagstöd att neka dem. Nu gillar jag vår offentlighetsprincip, men den kanske skulle behöva några undantag när det tex gäller myndighetspersoner från diktaturer.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Helt rätt, klart dom är nyfikna usch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Internetleverantören Bahnhof berättar att de stoppat besök av delegater från Hong Kong som ville besöka datahallen Pionen.

Läs hela artikeln här

21 personer!
Man undrar hur många av dem som faktiskt var sakkunninga och nur många av dem som hade fått "bjudresor".

Permalänk
Medlem

Mtp vad hur grad av självstyre och demokrati har reducerats i Hong Kong de senaste åren så kunde besöket kommit från vilken region av Kina som helst. Bra att Banhof inte är naiva.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Det där var ett hemskt telefonsamtal.
Den som ringde upp insåg efter en minut all problematik och insåg hur konstig idé de här var.
Bra och starkt av Bahnhof! Det finns en stor naivitet i Sverige som får sin en törn

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

Märkligt besök. Undrar vad dom tänkt lära sig som dom inte redan gör på mycket större skala?

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Tar tillfället i akt och påminner om SweClockers regler för forumet. Helt ok att prata om sakfrågan, men det är nolltolerans mot inlägg som spinner det vidare till politiska utläggningar. Det vankas borttagning av inlägg som inte förhåller sig till detta och vid upprepade regelbrott dammas Bannhammaren™ av.

Vill du diskutera detta finns Feedback till SweClockers till ditt förfogande.

Permalänk
Skrivet av Klumpeduns:

Jag läste på en annan site att Trafikverket släppte in dem då de inte ansåg att de hade lagstöd att neka dem. Nu gillar jag vår offentlighetsprincip, men den kanske skulle behöva några undantag när det tex gäller myndighetspersoner från diktaturer.

Detsamma har hänt på Transportstyrelsen för några år sedan, då jag jobbade där. Superkonstig grej att släppa in representanter för en diktatur i en säkerhetsklassad miljö, där det finns system med oerhört känsliga & samhällskritiska uppgifter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Jag läste på en annan site att Trafikverket släppte in dem då de inte ansåg att de hade lagstöd att neka dem. Nu gillar jag vår offentlighetsprincip, men den kanske skulle behöva några undantag när det tex gäller myndighetspersoner från diktaturer.

Borde inte gälla för någon från utanför Sverige bara sådär. Det handlar ju om rikets säkerhet.

Permalänk
Medlem

Ja är det något han kan Jon så är det marknadsföring…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Tar tillfället i akt och påminner om SweClockers regler för forumet. Helt ok att prata om sakfrågan, men det är nolltolerans mot inlägg som spinner det vidare till politiska utläggningar. Det vankas borttagning av inlägg som inte förhåller sig till detta och vid upprepade regelbrott dammas Bannhammaren™ av.

Vill du diskutera detta finns Feedback till SweClockers till ditt förfogande.

DIKTATUR!

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

Bra jobbat Bahnhof!

Släpp inte in folk från diktaturer a la Ryssland och Kina i säkerhetsklassade byggnader eller för den delen universitet, så svårt kan det inte vara.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Jag minns när jag var på en flyguppvisning på en militärbas för ca 20 år sen. En person som högst sannolikt var från Kina gick runt och tog bilder på antenner, master, förrådsbyggnader och liknande. Hela tiden jag såg honom. Inte som alla andra hundratals besökare, på flygplanen. I dag hade jag sagt till nån vakt, men jag tog inte det steget då.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Iofs kan man inte vara säker på inhemska personer heller. Finns de som gör vad som helst för pengar.
@Enviro låt stå.. Vet att du raderade mitt förra inlägg

Tycker Bahnhof gör rätt genom att neka åtkomst till Pionen oavsett. Gäller att gå tillväga rätt istället för att bara säga "Hej, jag är myndighetsperson. Nu vill jag se allt du har där!" Funkar inte så i praktiken. Även polisen är tvungen att begära husrannsakansorder innan de kan ge sig an ett datacenter som skyddas av integritetslagar.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Iofs kan man inte vara säker på inhemska personer heller. Finns de som gör vad som helst för pengar.
@Enviro låt stå.. Vet att du raderade mitt förra inlägg

Tycker Bahnhof gör rätt genom att neka åtkomst till Pionen oavsett. Gäller att gå tillväga rätt istället för att bara säga "Hej, jag är myndighetsperson. Nu vill jag se allt du har där!" Funkar inte så i praktiken. Även polisen är tvungen att begära husrannsakansorder innan de kan ge sig an ett datacenter som skyddas av integritetslagar.

Jag jobbar ändå med datahallar och grejer och vi får säga nej till vem som helst, fattar inte varför man inte skulle kunna säga nej till någon bara för att de råkar vara från Kina?

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Skulle man kunna säga att de var här som sPionen?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Trodde poängen med data centret att folk inte ska ta sig in, men låter som dom vanligtvis har öppen sight seeing.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Trodde poängen med data centret att folk inte ska ta sig in, men låter som dom vanligtvis har öppen sight seeing.

Öppen vet jag inte. Uppenbarligen fick dom en förfrågan på förhand, och sa nej.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv

Brukar inte kommentera på forum och sociala medier om det inte är absolut nödvändigt. Men detta är inte nödvändigt men måste bara säga att detta är ett sånt bra exempel på när man kan formulera och ha sån kraft i sina ord att personen i fråga blir ställd mot väggen. Naivitet eller bara pengar som har ett syfte kan jag inte svara på åt konsulten men det var så briljant svar ifrån Bahnhof. Vad förväntar han sig för svar egentligen? När ska företagsledare/konsulter komma ner i verkligheten? Och faktiskt se vad som händer. Men det öronen inte vill höra, vill inte ögonen se.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Tar och stänger ner tråden för dagen. Låser upp i morgon. Fridens!

Godmorgon! Let it rip.

Permalänk
Medlem

Helt rätt agerat!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Keeper of the Bamse

Bara jag som tror det var mycket mindre dramatiskt än vad som framstår? Typ ett mail med "can we come pls" och som svar skrev bahnhof typ "nej, det går inte, sry". Sen standardmailet till säpo som DD. Tror inte ens det blev möte om det på bahnhof, va?

Med det sagt så stämmer jag såklart in i kören att vi inte ska släppa in främmande makt i så känslig infrastruktur. Tycker inte ens dansken ska få komma in

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av starboy83:

Detsamma har hänt på Transportstyrelsen för några år sedan, då jag jobbade där. Superkonstig grej att släppa in representanter för en diktatur i en säkerhetsklassad miljö, där det finns system med oerhört känsliga & samhällskritiska uppgifter...

Man bör som myndighetschef kanske rådfråga en annan myndighet som faktiskt håller på med säkerhetsarbete? Bara en liten tanke sådär.

Permalänk
Medlem

Men ingen lyfter på ögonbrynen över att kinesiska staten är storägare i svensk vindkraft..

Permalänk
Musikälskare

Bra, bara bort med dom

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Men ingen lyfter på ögonbrynen över att kinesiska staten är storägare i svensk vindkraft..

Mina ögonbryn är redan ute i rymden efter att ha läst om hur mycket Kina köpt in sig i länders infrastruktur.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk

Öhh, jag inte fatta.
Myndighetspersoner från andra länder har inte ett skit att säga till om i sverige. Inte ens om CIA vill in så ska de bli insläppta utan svenska myndigheternas godkännande. Och vi pratar om precis vad som helst som utedasset.

Ett superstort problem är att man ser polislegitimation lika ofta som sedlar idag. (dvs aldrig). Så om någon visar upp en sådan så vet man inte ens hur ett äkta ska se ut och inte kan avgöra om det är falsk. Och man får kontrollera personerna före.