Trasig psu / nätaggregat hjälp!

Permalänk
Medlem

Trasig psu / nätaggregat hjälp!

Jag köpte ett billigt begangnat nätaggregat för ett tag sen,
Han som sålde beskrev det som defekt och nu när jag prövade att starta det (inte koplat till ett moderkort, med ett 300ohms motstånd i startkablarna och en fläkt i en molex kontakt)
Så fick fläktarna full ström i en tredjedels sekund och det kommer ett svagt surr ifrån nätagget som sakta tynar bort och försvinner.

Är det någon som varit med om något liknande och kanske har någon aning om vad som kan vara fel eller vart på nätaggen jag kan börja kolla efter fel.

Permalänk
Medlem

Varför köpa ett defekt nätagg till att börja med?
Jag tror inte att det är någon bra idé att hålla på och mecka med det men vad vet jag.

Permalänk
Medlem

Du riskerar att skada övriga komponenter med ett defekt nätaggregat. Jag kan tycka att det är bättre att spara in på andra prylar i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

Varför köpa ett defekt nätagg till att börja med?
Jag tror inte att det är någon bra idé att hålla på och mecka med det men vad vet jag.

Skrivet av Jonas13:

Du riskerar att skada övriga komponenter med ett defekt nätaggregat. Jag kan tycka att det är bättre att spara in på andra prylar i datorn.

Grejen var att jag ville pröva att laga det och hade varit bra om någon som kanske har lite mer erfarenhet av nättagregat kunde ge mig lite ideer vad man kan kolla efter i burken, och jag hade inte tänkt stoppa in den i en dator som jag är rädd om

Är tacksam om någon vill ge lite tips!

Permalänk
Medlem

Är man så novis att man inte har någon aning om vart man kan börja så ska man nog inte göra nåt alls. Inget illa menat men saker som kan leda till personskador/brand ska man inte hålla på med om man inte har koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbebe:

Jag köpte ett billigt begangnat nätaggregat för ett tag sen,
Han som sålde beskrev det som defekt och nu när jag prövade att starta det (inte koplat till ett moderkort, med ett 300ohms motstånd i startkablarna och en fläkt i en molex kontakt)
Så fick fläktarna full ström i en tredjedels sekund och det kommer ett svagt surr ifrån nätagget som sakta tynar bort och försvinner.

Är det någon som varit med om något liknande och kanske har någon aning om vad som kan vara fel eller vart på nätaggen jag kan börja kolla efter fel.

Vad för utrustning har du för att kunna felsöka elektronik?

Permalänk
Medlem

Hej.
Ska börja som man bör när det gäller farlig elektronik, öppna inte om du inte vet vad du gör.
När de är sakt.
Finns massvis med filmer på nätet om man söker på psu repair så börja med att kolla där för bättre förståelse och vägledning i din felsökning. Sen brukar en visuell inspektion av insidan kunna avslöja ganska mycket när det gäller sådan typ av elektronik.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

Är man så novis att man inte har någon aning om vart man kan börja så ska man nog inte göra nåt alls. Inget illa menat men saker som kan leda till personskador/brand ska man inte hålla på med om man inte har koll.

Det är ingen fara, men jag vill försöka ändå bara för ja är så nedrans envis😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Vad för utrustning har du för att kunna felsöka elektronik?

Det enda jag vet som man skulle kunna använda är endast en ganska ordentlig el-provare,
Har inte koll på vad det finns för andra aparater som skulle kunna vara till användning kan eventuellt ha något hemma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Hej.
Ska börja som man bör när det gäller farlig elektronik, öppna inte om du inte vet vad du gör.
När de är sakt.
Finns massvis med filmer på nätet om man söker på psu repair så börja med att kolla där för bättre förståelse och vägledning i din felsökning. Sen brukar en visuell inspektion av insidan kunna avslöja ganska mycket när det gäller sådan typ av elektronik.
Mvh Thomas

Tack för tipset, jag ska försöka kolla på diverse filmer. På insidan kunde ja inte se något som jag tyckte såg bränt eller fysiskt skadat ut men kan ju testa att kolla lite noggrannare.

Permalänk
Medlem

Bara för att förtydliga problemet lite så hade jag ifrån början tänkt att testa om utgångspänningarna var ok men eftersom den inte startar mer än en halv sekund så blir det svårt.

Kanske är det någon slags jordfelsbrytare som slår av, jag höll på med ett annat nätaggregat förut en gång och då råkade jag kortsluta en 12v kabel, då reagerade nätaggregatet på samma vis som detta gör nu.
Dvs. När nätaggregatet fått upp tillräkligt hög spänning för att jordfelsbrytaren ska slå av, så stänger den av och därmed så verkar den funka en kort kort stund helt som vanligt innan den bryter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbebe:

Det enda jag vet som man skulle kunna använda är endast en ganska ordentlig el-provare,
Har inte koll på vad det finns för andra aparater som skulle kunna vara till användning kan eventuellt ha något hemma

Med en elprovare så kommer du inte långt, du får ursäkta men du skall inte hålla på att prova att felsöka nätaggregat, pillar du på fel ställe så är chansen ganska stor att du tar livet av dig och detta gäller även om nätagget inte är anslutet till väggkontakten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Med en elprovare så kommer du inte långt, du får ursäkta men du skall inte hålla på att prova att felsöka nätaggregat, pillar du på fel ställe så är chansen ganska stor att du tar livet av dig och detta gäller även om nätagget inte är anslutet till väggkontakten...

Jo jag kunde nog tro det, och jag vet att det är farligt o att det kan finnas lagrad ström kvar även fast det ej är inkopplat.
Vad för sorts instrument skulle du tycka att jag behöver för att felsöka elfel?
Jag förstår att ni bara menar väl med att avråda mig från att hålla på me sånthär, men jag skulle inte hålla på å pilla omkring med risk att skada mig eller grejerna utan att ha någon aning om vad det är jag har att göra med och är jag osäker så tar jag reda på info först, så ni behöver inte vara oroliga över att dra mig in i döden:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Med en elprovare så kommer du inte långt, du får ursäkta men du skall inte hålla på att prova att felsöka nätaggregat, pillar du på fel ställe så är chansen ganska stor att du tar livet av dig och detta gäller även om nätagget inte är anslutet till väggkontakten...

Ursäkta har skrivit fel, har hela tiden menat en MULTIMETER och inte en elprovare😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbebe:

Jo jag kunde nog tro det, och jag vet att det är farligt o att det kan finnas lagrad ström kvar även fast det ej är inkopplat.
Vad för sorts instrument skulle du tycka att jag behöver för att felsöka elfel?
Jag förstår att ni bara menar väl med att avråda mig från att hålla på me sånthär, men jag skulle inte hålla på å pilla omkring med risk att skada mig eller grejerna utan att ha någon aning om vad det är jag har att göra med och är jag osäker så tar jag reda på info först, så ni behöver inte vara oroliga över att dra mig in i döden:)

Vet dina föräldrar om att du håller på med detta?