Permalänk
Medlem

Dator stängs av innan uppstart

Tjena!

Har haft denna datorn ett bra tag, har fungerat felfritt sedan installation.
När jag försökte starta den idag får jag upp detta meddelande och datorn stängs av direkt efter. Aldrig sett något liknande. Tangentbordet lyser inte heller även om jag byter usb port.

Har någon sett detta tidigare, vet vad som kan va fel?

Operativsystem: Windows 10
Skärm: PG279Q
Processor: 9900K
Processorkylare: Costum loop ek
Moderkort: Asus maximus extreme xi
Minne: 32gb
Grafikkort: 2080 super
SSD/Hårddisk: 970 evo plus samt hdd
Nätaggregat: seasonic connect 750w
Chassi: lian li o11
Övriga komponenter:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadzon:

Tjena!

Har haft denna datorn ett bra tag, har fungerat felfritt sedan installation.
När jag försökte starta den idag får jag upp detta meddelande och datorn stängs av direkt efter. Aldrig sett något liknande. Tangentbordet lyser inte heller även om jag byter usb port.

Har någon sett detta tidigare, vet vad som kan va fel?

<Uppladdad bildlänk>

Operativsystem: Windows 10
Skärm: PG279Q
Processor: 9900K
Processorkylare: Costum loop ek
Moderkort: Asus maximus extreme xi
Minne: 32gb
Grafikkort: 2080 super
SSD/Hårddisk: 970 evo plus samt hdd
Nätaggregat: seasonic connect 750w
Chassi: lian li o11
Övriga komponenter:

Tagit ur alla usb enheter?
Kopplat ur usb på moderkortet? För att se vart det strular

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tagit ur alla usb enheter?
Kopplat ur usb på moderkortet? För att de vart det strular

Tack för svaret!
Jag googla runt lite. De verkar som att det är tangentbordet som orsakar de... Den startar upp när den inte är inkopplad. Får. Detta meddelande även om jag har den i annan port. Jag har alltid haft strul med tangentbordet, alltså att jag har behövt dra ur kabeln och in igen var 5e uppstart för att få igång skiten. Nåja, slänger skräpet nu.
Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadzon:

Tack för svaret!
Jag googla runt lite. De verkar som att det är tangentbordet som orsakar de... Den startar upp när den inte är inkopplad. Får. Detta meddelande även om jag har den i annan port. Jag har alltid haft strul med tangentbordet, alltså att jag har behövt dra ur kabeln och in igen var 5e uppstart för att få igång skiten. Nåja, slänger skräpet nu.
Tack för hjälpen!

Var så lite, ett vettigt TK kan vara en bra investering 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Var så lite, ett vettigt TK kan vara en bra investering 😊

Vad är ett TK? Är det samma som TKL? Vill faktiska ha dom nummer knappar till höger.
De jag jag har använt är asus Scope deluxe (silent mechanical) som jag verkligen gillat i övrigt.
Jag har varit inne på mountin everest, men de verkar inte vara så populärt, har du kanske några förslag? Helst inte så mycket mer än 2000kr ;p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadzon:

Vad är ett TK? Är det samma som TKL? Vill faktiska ha dom nummer knappar till höger.
De jag jag har använt är asus Scope deluxe (silent mechanical) som jag verkligen gillat i övrigt.
Jag har varit inne på mountin everest, men de verkar inte vara så populärt, har du kanske några förslag? Helst inte så mycket mer än 2000kr ;p

Tk = tangentbord 😊

Jag är väldigt nöjd med https://www.inet.se/produkt/6610632/glorious-gmmk-2-full-size...

Har dock 65% modellen, vann detta hos Inet och sålde då mitt apex Pro.

Har hört gott om flertalet märken, senast var det väl roccat för 400:- i fyndtråden.
Om du har möjlighet så kan man testa en del bord hos Elgiganten, iaf i Stockholm

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Meddelandet "device over current" - verkar som den av någon anledning tycker att tangentbordet (?) drar för mycket ström. Lättast är väl att prova alla andra USB-portar och se om felet är konsekvent på samtliga uttag; i så fall är det nog tangentbordet. Beroende på hur USB-topologin på moderkortet ser ut så har du förmodligen flera parallella USB-kretsar. Åtminstone så bör 2.0 och 3.x vara åtskilda. Om du bara får detta meddelande på vissa portar kanske strömmätningskretsarna i någon specifik USB-kontroller fått fnatt, eller att TK helt enkelt drar mer än vad USB 2.0 tillåter på en 2.0 port.

Sen på bollen, tar tid att fundera och skriva

Även jag har missat uttrycket "TK" för tangentbord, från Trust-tangentborden? "Jag hänger med"-melodin..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tk = tangentbord 😊

Jag är väldigt nöjd med https://www.inet.se/produkt/6610632/glorious-gmmk-2-full-size...

Har dock 65% modellen, vann detta hos Inet och sålde då mitt apex Pro.

Har hört gott om flertalet märken, senast var det väl roccat för 400:- i fyndtråden.
Om du har möjlighet så kan man testa en del bord hos Elgiganten, iaf i Stockholm

Jag köper nog samma igen, svårt när man är så van
Hah ja, kanske borde vetat att vad tk betyder hehe

https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/rog-strix-scop...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Meddelandet "device over current" - verkar som den av någon anledning tycker att tangentbordet (?) drar för mycket ström. Lättast är väl att prova alla andra USB-portar och se om felet är konsekvent på samtliga uttag; i så fall är det nog tangentbordet. Beroende på hur USB-topologin på moderkortet ser ut så har du förmodligen flera parallella USB-kretsar. Åtminstone så bör 2.0 och 3.x vara åtskilda. Om du bara får detta meddelande på vissa portar kanske strömmätningskretsarna i någon specifik USB-kontroller fått fnatt, eller att TK helt enkelt drar mer än vad USB 2.0 tillåter på en 2.0 port.

Sen på bollen, tar tid att fundera och skriva

Även jag har missat uttrycket "TK" för tangentbord, från Trust-tangentborden? "Jag hänger med"-melodin..

Tack för du tog dig tid att svara. Tangentbordet har varit skumt sen jag köpte de, oftast händer ingenting vid uppstart eller så känner datorn inte igen tangentbordet. Funkat efter dragit ur o kopplat in. Jävligt irriterande att krympa in bakom datorn var 3e till 5e uppstart.
Och den har hållit på så sedan jag köpte den oavsett port man använt.
Men nu har äntligen bra anledning att köpa nytt hehe