Permalänk
Medlem

Köpråd gamingskärm till sonen

Hej!

Sonen håller på att tjata hål i huvudet på mig om att han behöver en ny gamingskärm med 300 Hz uppdateringsfrekvens typ denna https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5645810 (var tydligen någon motsvarande Lenovo för ca 500kr mindre som även var aktuell).

Förutom 300 Hz var väl kravet en upplösning på 1920x1080. Han har sedan tidigare en 24" Lenovo-skärm, har för mig att det är 144 Hz på den. Drivs av ett RTX 3070 och han spelar mycket CSGO om det nu är relevant.

Jag som inte spelar på dator förstår inte riktigt varför man ska lägga nästan 6000kr på en 24" skärm. Ni gamers därute, märker man någon större skillnad på 300 Hz vs 240 Hz? Är det TN eller IPS som är "da shit" för gaming nuförtiden (OLED är väl uteslutet pga pris)?

Tips på bra så kallade gamingskärmar som inte kostar skjortan tas tacksamt emot. Motivera gärna varför ditt/dina tips är bättre/lika bra som den jag länkade ovan.

Permalänk

Personligen märker jag ingen större skillnad på frekvenser över 100hz....

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Han kommer inte spela bättre för han har 144hz vs 240hz

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av harno72:

Hej!

Sonen håller på att tjata hål i huvudet på mig om att han behöver en ny gamingskärm med 300 Hz uppdateringsfrekvens typ denna https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5645810 (var tydligen någon motsvarande Lenovo för ca 500kr mindre som även var aktuell).

Förutom 300 Hz var väl kravet en upplösning på 1920x1080. Han har sedan tidigare en 24" Lenovo-skärm, har för mig att det är 144 Hz på den. Drivs av ett RTX 3070 och han spelar mycket CSGO om det nu är relevant.

Jag som inte spelar på dator förstår inte riktigt varför man ska lägga nästan 6000kr på en 24" skärm. Ni gamers därute, märker man någon större skillnad på 300 Hz vs 240 Hz? Är det TN eller IPS som är "da shit" för gaming nuförtiden (OLED är väl uteslutet pga pris)?

Tips på bra så kallade gamingskärmar som inte kostar skjortan tas tacksamt emot. Motivera gärna varför ditt/dina tips är bättre/lika bra som den jag länkade ovan.

CSGO spelar brukar vara extremt kinkiga med det här.
https://www.reddit.com/r/GlobalOffensive/comments/i9t102/why_...
Tanken är alltså att man i värsta fall ser fienden senare med lägre refresh rate.

Om din son inte är Global eller spelar i toppen på Faceit/ESEA eller var man nu spelar nu för tiden, så säger jag som tidigare personer, han kommer inte märka någon skillnad.

Med det sagt så har jag själv sett stor skillnad på 60 och 144, inte minst på skrivbordet. Så visst, blir säkert mjukare med högre refresh rate och blir man van med det så kanske man ser skillnad.
För min del nu för tiden så kör jag 144, har nöjt mig där, men har inte heller testat högre, så kan inte säga att man inte märker skillnad.

Har en vän som var Global Elite och även tränade med proffsen, han satt på en laptop modell potatis, spelförståelse över utrustning alla dagar i veckan.

Edit: Kanske en kurs i spelförståelse hade varit bättre pengar? Har ingen aning om den är något att ha, första jag hittade på google.
https://www.udemy.com/course/counter-strike-global-offensive-...

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harno72:

Hej!

Sonen håller på att tjata hål i huvudet på mig om att han behöver en ny gamingskärm med 300 Hz uppdateringsfrekvens typ denna https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5645810 (var tydligen någon motsvarande Lenovo för ca 500kr mindre som även var aktuell).

Förutom 300 Hz var väl kravet en upplösning på 1920x1080. Han har sedan tidigare en 24" Lenovo-skärm, har för mig att det är 144 Hz på den. Drivs av ett RTX 3070 och han spelar mycket CSGO om det nu är relevant.

Jag som inte spelar på dator förstår inte riktigt varför man ska lägga nästan 6000kr på en 24" skärm. Ni gamers därute, märker man någon större skillnad på 300 Hz vs 240 Hz? Är det TN eller IPS som är "da shit" för gaming nuförtiden (OLED är väl uteslutet pga pris)?

Tips på bra så kallade gamingskärmar som inte kostar skjortan tas tacksamt emot. Motivera gärna varför ditt/dina tips är bättre/lika bra som den jag länkade ovan.

IPS och TN är bättre för high refresh monitor med få undantag så är VA inte den bästa panel typen för high refresh gaming.

Samsung Odyssey G4 runt 3K är inte bättre men 3K billigare och helt okej skillnaderna mellan 240Hz och 300-360Hz är ganska små ifall din son inte accepterar det så bör du säga ifrån för de flesta så är 144Hz redan fullt tillräckligt.

Test från Rtings https://www.rtings.com/monitor/reviews/samsung/odyssey-g4-g40...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av harno72:

Hej!

Sonen håller på att tjata hål i huvudet på mig om att han behöver en ny gamingskärm med 300 Hz uppdateringsfrekvens typ denna https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5645810 (var tydligen någon motsvarande Lenovo för ca 500kr mindre som även var aktuell).

Förutom 300 Hz var väl kravet en upplösning på 1920x1080. Han har sedan tidigare en 24" Lenovo-skärm, har för mig att det är 144 Hz på den. Drivs av ett RTX 3070 och han spelar mycket CSGO om det nu är relevant.

Jag som inte spelar på dator förstår inte riktigt varför man ska lägga nästan 6000kr på en 24" skärm. Ni gamers därute, märker man någon större skillnad på 300 Hz vs 240 Hz? Är det TN eller IPS som är "da shit" för gaming nuförtiden (OLED är väl uteslutet pga pris)?

Tips på bra så kallade gamingskärmar som inte kostar skjortan tas tacksamt emot. Motivera gärna varför ditt/dina tips är bättre/lika bra som den jag länkade ovan.

Som så ofta med den här typen av prylar är det sällan 240 vs. 300 Hz man jämför. Man jämför två olika produkter med två olika paneler vilka bär flera olika kritiska egenskaper. 240 och 300 Hz är endast en enda (förvisso lättbegriplig) parameter bland väldigt många viktiga parametrar. Först när du har två identiska skärmar och den ena kör 240 Hz och andra kör 300 Hz, är skillnaden så som reaktionerna ofta blir, dvs en ganska liten, minimal och förmodligen inte kännbar skillnad.

Våra hjärnor är utomordentligt bra på att ta ned den komplexiteten till en förenklad – ibland fördummande nivå – och härleda jämförelsen som om det vore endast denna enda parameter. "Näää, det är ingen skillnad utan inbillning/placebo/nocebo etc." är en stående ruta när man spelar Sweclockers-bingo.

Nu är det inte 240 vs. 300 Hz man jämför utan två olika skärmar. Då kan skillnaderna vara betydligt större. Annan panel, andra styrkretsar, andra finesser och funktioner och så vidare. Det kan mycket väl vara så att 300 Hz-skärmen faktiskt är den bättre produkten. Inte för att 300 Hz i sig själv är det som avgör nivån, utan för att det råkar vara skärmen som rymmer bättre och modernare hårdvara som resulterar i den bättre produkten med den modernare tekniken som gör 300 Hz möjligt.

Och det skulle lika gärna kunna vara tvärtom. 300 Hz-skärmen är egentligen en äldre produkt där 300 Hz-läget är för att tillverkaren pushar den gamla hårdvaran över gränsen i syfte att få en produkt som lockar med "300 Hz" på kartongen. Skärmen kanske till och med blir sämre om man kör den i 300 Hz. Man vet inte på förhand eller på siffrorna i sig.

Så TL;DR: Du kan inte avgöra på "240 Hz" eller "300 Hz" vilka produktegenskaper det handlar om och hur skärmarna skiljer sig åt. Man måste jämföra dem via kvalificerade tester för att dra riktiga slutsatser.

Om du vill ge grabben en uppgift i livets verkliga skola, be honom ta fram den informationen bortom vad online-polarna påstår för att samla ihop det till en rapport och där med fakta motivera varför den ena skärmen är värd de extra stålarna.

Permalänk
Medlem

https://www.computersalg.se/i/7608818/lenovo-legion-y25g-30-l...

Hittade denna, jag har ingen aning om skärmen förövrigt.
Men går du i tankarna om att endå köpa skärmen till grabben så kan du stoltsera här med att denna är 360hz och betydligt billigare än den han kollade på.

Även fast jag personligen hade gjort helt annorlunda 😁

Han kommer inte bli toptier-spelare bara för att han får en ny skärm, ny dator eller helt ny setup. Men man förstår ju grejen dock tror jag många främst yngre spelare att det bästa automatiskt kommer göra dig till den bäste.

Som någon där uppe skrev , spelförståelse är bland det viktigaste om inte DET viktigaste. Det är ingenting du bara får genom lite nya flashiga prylar.

Men sen ger de "flashiga"-sakerna oftast små fördelar och eliminerar många "What if's".

Lycka till

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Tack för alla tipsen så här långt. Får kolla vidare på dem ikväll.

@laxpudding Tack för ett långt och uttömmande svar. Jo, JAG förstår att det inte enbart är en enskild siffra eller viss panelteknik i specarna som avgör produktens duglighet för ett visst användningsområde men det är svårare att övertyga någon annan om detta (läs envis tonåring). Det är väl lite därför jag bett om att få lite tips på likvärdiga, gärna billigare, skärmar då jag har rätt så begränsade kunskaper om PC-spelande i allmänhet och gamingskärmar i synnerhet då jag inte spelar själv. Hur som helst, bra med lite "ammo" från samtliga som kommenterat. Det kommer att behövas i argumentationen med sonen.

Ska väl tillägga att han kommer att få betala den själv men lönen från sommarjobbet kommer nog inte förrän i september så pappa måste låna ut sina surt förvärvade slantar i väntan på detta. Tycker dock fortfarande att det inte känns rätt att lägga så mycket pengar på en skärm (även om han betalar själv) bara p g a av uppdateringsfrekvensen.

Permalänk
Skrivet av ImTheMeaN:

https://www.computersalg.se/i/7608818/lenovo-legion-y25g-30-l...

Hittade denna, jag har ingen aning om skärmen förövrigt.
Men går du i tankarna om att endå köpa skärmen till grabben så kan du stoltsera här med att denna är 360hz och betydligt billigare än den han kollade på.

Även fast jag personligen hade gjort helt annorlunda 😁

Han kommer inte bli toptier-spelare bara för att han får en ny skärm, ny dator eller helt ny setup. Men man förstår ju grejen dock tror jag många främst yngre spelare att det bästa automatiskt kommer göra dig till den bäste.

Som någon där uppe skrev , spelförståelse är bland det viktigaste om inte DET viktigaste. Det är ingenting du bara får genom lite nya flashiga prylar.

Men sen ger de "flashiga"-sakerna oftast små fördelar och eliminerar många "What if's".

Lycka till

Troligen inget större fel på den.

Har 2 st lenovo skärmar hemma och jag gillar dem en vanlig 27" 16:9 och en 34" 21:9.

Däremot skulle jag undvika computersalj. Men det är en smaksak jag har lite dålig erfarenhet av dem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av harno72:

Tack för alla tipsen så här långt. Får kolla vidare på dem ikväll.

@laxpudding Tack för ett långt och uttömmande svar. Jo, JAG förstår att det inte enbart är en enskild siffra eller viss panelteknik i specarna som avgör produktens duglighet för ett visst användningsområde men det är svårare att övertyga någon annan om detta (läs envis tonåring). Det är väl lite därför jag bett om att få lite tips på likvärdiga, gärna billigare, skärmar då jag har rätt så begränsade kunskaper om PC-spelande i allmänhet och gamingskärmar i synnerhet då jag inte spelar själv. Hur som helst, bra med lite "ammo" från samtliga som kommenterat. Det kommer att behövas i argumentationen med sonen.

Ska väl tillägga att han kommer att få betala den själv men lönen från sommarjobbet kommer nog inte förrän i september så pappa måste låna ut sina surt förvärvade slantar i väntan på detta. Tycker dock fortfarande att det inte känns rätt att lägga så mycket pengar på en skärm (även om han betalar själv) bara p g a av uppdateringsfrekvensen.

Kan ju vara ett lysande tillfälle att lära lite om ekonomi med!
Man måste ju få göra sina egna misstag, hur gärna man än vill peka dom åt rätt håll och få dom att inte göra samma fel som man själv gjort säkert någon gång, i min korta erfarenhet än så länge, så återkommer liknande misstag vid senare tillfälle, där de då inte lärt sig från tidigare gång, om det låter logiskt.
Ta ut en symbolisk ränta för att visa att antingen så sparar man och väntar, eller så betalar man för att få något direkt.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Som andra säger här så räcker 144hz gott och väl, jag skulle rekommendera en IPS 144hz skärm.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 - Intel i5 12600K - ASUS GeForce RTX 4070 Dual 12GB - G.Skill TridentZ Neo DDR4-3600 C16 - Corsair RM750X V2 - Fractal Design Meshify 2 Compact - WD SN750 SE 1TB - Yamaha AG03 - Beyer Dynamic DT 770 Pro - LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz - Logitech PRO X Superlight - Wooting 60HE

Permalänk
Medlem

Nu har ju Linus Tech Tips hamnat lite i skiten men denna video känns ju ganska bra att applicera här (dock 3 år gammal)

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd...

Då två pro spelare (om de nu är det, jag följer inte e sport) till och med skjuter bättre med 144hz än 240hz skärm vid flick aim test ca. 32minuter in i klippet.

Det var länge sen jag såg klippet så vid vissa scenarion kanske 240hz har bättre marginaler men snål som jag är fick min hjärna det till att det var onödiga pengar att slösa.

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem

Jag skulle även ta med i beräkningarna vad man har för grafikkort så man kan dra nytta av g-sync/free sync.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av TJ:

Nu har ju Linus Tech Tips hamnat lite i skiten men denna video känns ju ganska bra att applicera här (dock 3 år gammal)

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd...

Då två pro spelare (om de nu är det, jag följer inte e sport) till och med skjuter bättre med 144hz än 240hz skärm vid flick aim test ca. 32minuter in i klippet.

Det var länge sen jag såg klippet så vid vissa scenarion kanske 240hz har bättre marginaler men snål som jag är fick min hjärna det till att det var onödiga pengar att slösa.

Såg även Linus göra nåt blindtest mellan några skärmar med 300 Hz och 240 Hz. Gick väl inte med säkerhet att utröna vilken skärm som var 300 respektive 240 Hz så i även i min mening är det väl lite som att kasta pengarna i sjön men inte ens såna argument biter på sonen. Å andra sidan är väl imponatoreffekten större med några Hertz extra Är väl lite som att det är coolare med dyra 20" hjul på bilen än 17" även om det i praktiken saknar betydelse vid normal körning. Killen har helt enkelt bestämt sig för att hans 144 Hz-skärm inte duger längre.