Gamers Nexus: The Problem with Linus Tech Tips, Accuracy, Ethics, & Responsibility.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Wasp:

Exempelvis så hade GN fel angående hela billetlabs grejen och använde helt fel ord. Innan GN släppte sin video så hade redan billet labs och LTT löst historian

En lösning vore "Ja jösses bananer här gjorde vi bort oss rejält, vi har lagt ner omfattande resurser på att få tillbaka grejen, men vi har inte lyckats. Vi kommer ta fram nya rutiner för hur vi sköter lånade prylar och all kommunikation kring dem, för att undvika att en sådan här fadäs sker igen. Självklart ersätter vi också alla era kostnader och publicerar en offentlig ursäkt."

inte

"Söte Jesus vad ni gnäller, lovar ni vara tysta om ni får lite pengar?"

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Synd att Linus inte bar tar till sig. Båda kanalerna är bra och kritiken är ju befogad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Exempelvis så hade GN fel angående hela billetlabs grejen och använde helt fel ord. Innan GN släppte sin video så hade redan billet labs och LTT löst historian, hade GN hört av sig till LTT med frågor så hade dom fått veta det.

Vad menar du med att de använde helt fel ord? Syftar du på "sell" vs "auction" som Linus tog upp? Vad jag har sett så sa steve aldrig ordet sell, han sa definitvt auction i kontext av en insamling. Eller menar du ett annat ord?

Sedan för mig spelar det helt ingen roll om Linus redan har löst historian med Billet Labs. Att det hända från hela första början är helt galet och tyder på ett strukturellt problem inom LTT alternativt grov vårdslöshet, vilket jag bryr mig om mer än om han kompenserat de eller inte. Kritiken angående hela Billet Labsgrejen är ju sann också, och det är kritik som Linus redan har svarat på (dåligt) öppet på WAN show, så där behövs ingen kommentar igen.

EDIT: Det verkar som att Linus ljög. Enligt GNs uppföljning: https://www.youtube.com/watch?v=X3byz3txpso, så kompenserade Linus först efter att videon släpptes. Detta är helt galet stora vridningar av sanningen av Linus och hade därmed inte alls "redan löst det".

Permalänk
Medlem

Föredrar Sweclockers framför båda för utvärderingar av konsumentprodukter i alla fall... XD

Sen så gör GN seriösa försök när de väl recenserar även om de mal på lite väl länge om irrelevanta småsaker emellanåt.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

GN gjorde cirkus av LTT hahaha. Linus kan inte ens ta åt sig kritik.

Big corp shill.

Permalänk
Medlem

LTT's anställda började, bara bra att de får kritik tillbaka Och jag håller med vad några sakt... LTT behöver tryckas ner lite grann.
Lyssna på era anställda, gör 20% mindre videos så ni kan puts till de andra.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Linus tech tips har bra content, underhållande och jag tror flesta tech youtubers är avundsjuka på honom.
Även randomfrankp lyfte upp de i en video om att linus imperium drar en hel del uppmärksamhet.

Gamers Nexus är en bra tillgång med det han gör men de även bra sömnpiller som kommer ut från kanalen.

Permalänk
Avstängd

Han har har rätt om sakerna Linus missat men Steve Burke är ju kaxig, Linus är också kaxig. Vad gäller tester så är Hardware Unboxed lika korrekta som Gamers Nexus däremot betydligt mer underhållande.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem

Alltid sett LLT som underhållning då det känns lite oseriöst. Så tester därifrån brukar jag sällan titta på.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wasp:

Så du menar att det inte är fördelaktigt att kunna säga "dom har fel, titta på oss istället" till LTT's mycket större beskådarantal?

Var sa de det?
Du menar snarare vad LTT gjorde i början av videon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Alltid haft svårt för GN, dom har verkligen inte förstått hur man komprimerar videos.

Med det sagt så är det legitim kritik, men väldigt fult att inte först konfrontera den anklagade innan det dras ut publikt. Steve gör förstås detta för publicitet men det är inget jag personligen är glad i.

Dom har gjort samma sak mot många andra företag och tillverkare, skjuter först, pratar sen.

Detta är min åsikt så skapa ingen häxjakt nu

Det var LTT som började snacka skit om både GN och Hardware Unboxed så GNs klipp är snarare ett svar.
Det är det första som visas/nämns i Gamers Nexus video...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Så du menar att det inte är fördelaktigt att kunna säga "dom har fel, titta på oss istället" till LTT's mycket större beskådarantal?

Jag vet inte medveten om att GN publicerade videon på LTT-kanalen.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Linus gör en rejäl vridning av sanningen. Han hade inte alls "redan löst" det med Billet, utan gjorde det först efter videon släpptes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surpuppa:

Linus gör en rejäl vridning av sanningen. Han hade inte alls "redan löst" det med Billet, utan gjorde det först efter videon släpptes.

Precis, väldigt besviken över detta. Väldigt arrogant svar överhuvudtaget mot sina följare.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Så Linus S ljög med andra ord rätt medvetet in sin ickeursäkt, det om något är väl ändå förbannat scummy. Framhäva sig själv som offer, och sedan vrida på tidslinjen som om de hade kommit överens med Billet Labs innan GN's video, han hade alltså inte fått en respons alls av Billet eller sänt sitt mail innan GN videon släpptes.

Det om något bara måste skada förtroendet, hur kan man ta till sig det och fortsatt lita på Linus?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Linus Tech Tips lyckades tappa trovärdigheten, trodde det var enbart möjligt för honom att tappa hårdvara haha.

Visa signatur

ʜᴀʟᴏɢᴇɴ - ᴜ ɢᴏᴛ ᴛʜᴀᴛ
0:32 ━❍──────── -3:08
↻ ⊲ Ⅱ ⊳ ↺
VOLUME: ▁▂▃▅▆▇ 100%

Permalänk
Medlem

Inte läst hela tråden;
men jag har iaf avslutat min prenumeration hos LTT/LMG.
Om fler gör likadant kommer det få impact.

Linus & co har blivit ett (för) stort företag; företag ska tjäna pengar, precis som AMD och Intel.

Det rimmar väldigt illa att göra t.ex. en skruvmejsel åla Noctua-färger och samtidigt recensera Noctua's produkter.
Bara ett exempel på all skit LMG håller på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

hur kan man ta till sig det och fortsatt lita på Linus?

Skrivet av RyanGosling:

Linus Tech Tips lyckades tappa trovärdigheten

Håller med 100%

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

LTT är techtubers svar på Top Gear/The Grand Tour.
Jag kollar på LTT för underhållning och tokiga grejer, inte för att få "ren fakta", det läser jag mig till på relevanta sidor.

Synd att GN fortsätter attackera andra, men har man så fruktansvårt tråkiga och torftiga videos så måste man väl försöka locka folk på någotvis, då genom att skapa intriger och bråk.

Hoppas att GN och Steve växer upp och slutar bete sig som spoiled brats.

Att sälja någons prototyp efter att lovat att skicka tillbaka den 2 gånger verkar mycket mera som spoiled brats tycker jag.

Permalänk
Medlem

Oerhört tråkigt att se så förvånansvärt många inlägg från apologeter som är pro-LTT; vissa skulle inte känna igen saklig kritik om det så hoppade upp och bet dem i näsan.

Även tragikomiskt att se folk använda sig av ursäkten "GN kontaktade inte Linus för en kommentar, så då är ingenting de har att säga av värde" - för det är precis vad man försöker få det till, även om man inte säger det rätt ut. Nej, GN behövde på intet sätt kontakta LTT innan publicering "enligt god journalistisk sed", eftersom allt de kommenterade var offentliga uttalanden som publicerats av LTT själva.

För att inte tala om Sebastians egna undanflykt gällande vattenblockspektaklet, apropå tragikomik:

Citat:

Vi sålde faktiskt inte blocket, vi auktionerade ut det!

På riktigt?

Stavning
Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Surpuppa:

Linus gör en rejäl vridning av sanningen. Han hade inte alls "redan löst" det med Billet, utan gjorde det först efter videon släpptes.

Svinigt... Kommer aldrig mer att kolla på hans videos

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Så Linus S ljög med andra ord rätt medvetet in sin ickeursäkt, det om något är väl ändå förbannat scummy. Framhäva sig själv som offer, och sedan vrida på tidslinjen som om de hade kommit överens med Billet Labs innan GN's video, han hade alltså inte fått en respons alls av Billet eller sänt sitt mail innan GN videon släpptes.

Det om något bara måste skada förtroendet, hur kan man ta till sig det och fortsatt lita på Linus?

Har alltid tyckt att Linus är lite off, men efter att ha visat denna personlighet så kommer det nog inte ändra sig heller. Bättre att bara sluta prenumerera och nå mer trovärdiga källor.

Det minsta man kan begära är att man uppför sig med respekt.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Synd att GN fortsätter attackera andra, men har man så fruktansvårt tråkiga och torftiga videos så måste man väl försöka locka folk på någotvis, då genom att skapa intriger och bråk.

Hoppas att GN och Steve växer upp och slutar bete sig som spoiled brats.

Vem ska annars "attackera"? Noctua? AMD?

Linus Sebastian och LMG är totalt förstört.
Egna anställda inom LMG säger ju själva att det är stress och "content" ska ut.

Finns ingen QA alls, så går det inte att hålla på som ett stort företag som LMG.

Är du så jävla färgblind att du tror att GN-Steve har fel så får det stå för dig.
Försök öppna de blå och se det faktiska problemet med LMG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arditi:

Oerhört tråkigt att se så förvånansvärt många inlägg från apologeter som är pro-LTT; vissa skulle inte känna igen saklig kritik om det så hoppade upp och bet dem i näsan.

Håller med! Apologeter, fint ord!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klotim:

Har alltid tyckt att Linus är lite off, men efter att ha visat denna personlighet så kommer det nog inte ändra sig heller. Bättre att bara sluta prenumerera och nå mer trovärdiga källor.

Det minsta man kan begära är att man uppför sig med respekt.

"Linus has said many times that companies should be judged by their responses to criticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Ja det var klumpigt, nu korrigerat.

Mänskligt att fela, huvudsaken är att man rättar till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Har alltid tyckt att Linus är lite off, men efter att ha visat denna personlighet så kommer det nog inte ändra sig heller. Bättre att bara sluta prenumerera och nå mer trovärdiga källor.

Det minsta man kan begära är att man uppför sig med respekt.

Har inte litat på LTT 's data hitintills och jag kommer inte göra det framöver heller, vilket är lite synd för det hade kunnat bli något bra med den kapacitet av testutrustning de anskaffat sig, de saknar dock som GN påpekade rutiner, etik, moral och kunskap. Allt det kan såklart förbättras men när ägaren uttalar sig som Linus gör här så tror jag inte den förbättringen kommer ske. Det kommer fortsätta vara "good enough" som gäller testningens kvalité och prio ett kvarstår med så många videos som möjligt på kortast tid möjligt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Problemet med LTT är och har ju alltid varit "L".
Har alltid faschinerat mig att ett så stort företag lyckas producera sämre "recensioner" än vad många småkanaler gör.

Permalänk
Medlem

Vilken soppa det blev.

LTT skulle ha kunnat fixa det genom att bara säga något i stil med, "ja det har varit mycket tryck på att få ut klipp och vi ska bättra oss med benchmarks och se över detta och Billet grejen gick bara fel pga misskommunikation blah blah" och det hade i princip varit ute ur världen men Linus ego verkar ha tagit över.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2