Gamers Nexus: The Problem with Linus Tech Tips, Accuracy, Ethics, & Responsibility.

Permalänk
Medlem

Starkt av GN att göra denna granskning. Har sett delar av detta innan och hur dålig linus är på att ta kritik. Inget här förvånar om man följt ltt och kunnat förhålla sig kritisk till svamlet.

Har hänt att jag haft wan show igång i bakgrunden om jag spelat eller liknande för alla dåliga takes de gör. Hoppas de mest rabiata fansen kanske kvicknar till och vänder sig till bättre källor för info och att det gör ltt bättre i slutänden. Men vettefan, beteendet försvaras ju redan hårt även här.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är en stor fan av GN, men det är dålig journalistik att publicera utan först låta den anklagade få komma till tals. Till och med aftonbladet erbjuder sina offer den möjligheten. Sedan att många avstår eller vägrar kommentera är en annan sak. Men man skall alltid ge möjlighet till kommentar om man vill hävda någon sorts moralisk nivå i sitt journalistiska värv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Eh, slutade titta på GN när de blev mer av en drama channel. Hoppas dock att det bara var en fas när det hände lite.

Videon i fråga med kylblocket var dum, vilket LTT fick mycket välförtjänt skit för.

Dock får man även ta GN's utspel för vad det är. LTT investerar stora pengar i utökad testningskapacitet och personal vilket GN inte kan matcha. LTT hävdar offentligt att det såklart inte kommer undantränga mindre kanaler, all konkurrens är bra konkurrens etc - men det är ju uppenbart falskt, vilket GN vet.
GN slåss för sitt liv för tillfället innan LTT's satsningar avtäcks och bär frukt.

Sedan när blev GN en drama channel? Har du fler exempel på detta, när de gör drama för dramats skull? De har exempelvis vid flertalet gånger kastat skit på tillverkare med rätta, om det är detta du anser vara drama så vet jag inte vad jag ska säga.

Permalänk
Medlem

Jag försöker överlag undvika LTT då jag uppfattar dom som allmänt oproffsiga. Men ibland kan det vara svårt att stå emot att titta på något clickbaitigt klipp..

Permalänk
Medlem

Ingen nyhet att LTT är skräp, men bra att någon startar diskussion om det. Känns mest som att de är inne i det för pengarna, till skillnad från seriösare aktörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

På vilket sätt höjer detta GNs status?

Det är väl rätt uppenbart att det finns att vinna på att peka ut fel och brister hos en av sina största konkurrenter. "Lyssna på mig istället, jag vet vad jag pratar"

Skrivet av tintinj:

Det är lustigt (eller kanske mer olustigt) att se hur många här som försvarar LMG när de ljuger i tester, stjäl prototyper som de sen auktionerar ut och attackerar de som kritiserar dem. Moralen är låg bland många här. Speciellt när de viftar bort lögnerna i testresultaten med att "jag ser det som underhållning och inte testfakta"

Fast det är väl också ganska lustigt då hur vissa köper kritiken från en konkurrent rakt av? Jag tror knappast att de har haft för avsikt att stjäla några prototyper exempelvis. Det kan bli fel. Det blev fel.

Sen skulle jag gissa att merparten av testerna är betydligt bättre än de som tas upp i kritiken. Varför har han valt just dessa? Troligen för att det är i just dessa tester man hittat problem.

Tänker inte bry mig mer om detta nu då jag är rätt ointresserad av bägge parter. Men summa summarum är att det blir partiskt från bägge sidor och "fan-skaror".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Massy:

Det är väl rätt uppenbart att det finns att vinna på att peka ut fel och brister hos en av sina största konkurrenter. "Lyssna på mig istället, jag vet vad jag pratar"

Men Linus har ju en myyyyyyycket större fanbase som kommer invadera GN så om något har GN bara att förlora?

Permalänk

LTT är tyvärr inte intressant längre för mig.
En del i denna tråd säger att LTT recensioner är mer underhållande etc. Nej, håller verkligen inte med. Vill jag se underhållande techtuber då tittar jag på Jayz2cents då han är lustig men ändå seriös.
Håller med GN totalt i allt de tar upp. Jag minns så väl när jag såg deras 4090 recension och verkligen höjde ögonbrynen när den hade 300% mer prestanda än ett 3090ti.

Objektiv fakta för hårdvara då går jag till GN, HUB, Jayz2cents. LTT är tyvärr bara en massa videor jag oftast inte är intresserad utav längre.

Det känns ungefär som att en LTT video saknar personlighet när jag tittar på den. Den känns mest som bara en video i mängden.
Detta känner jag inte med någon annan techtuber.
Ta Marques som exempel. Hans videor har karaktär och de är riktigt välgjorda. LTT videor saknar detta. Dock så har LTT haft karaktär förut. När det var Linus, Anthony m.m som i huvudsak presenterade deras videor.

Permalänk
Medlem

Lite off topic men jag tycker GN borde byta frontperson.
Steve är så otroligt jobbig att lyssna på, pratar så fort och sluddrigt samt extremt monotont.
Men det är kanske bara jag som tycker det.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StenmanJones:

Lite off topic men jag tycker GN borde byta frontperson.
Steve är så otroligt jobbig att lyssna på, pratar så fort och sluddrigt samt extremt monotont.
Men det är kanske bara jag som tycker det.

Tycker han är väldigt tydlig i sitt tal.
Linus däremot låter som en 5 åring än idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Men Linus har ju en myyyyyyycket större fanbase som kommer invadera GN så om något har GN bara att förlora?

Nej? Lyckas GN vända 1% av LTTs fanskara så är väl deras typ dubblerad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

LTT är som bäst när de gör galna byggen eller första intrycks videos. Men testerna lämnar ju helt klart mycket att önska.

Jag ser LTT lite som gamla Top Gear eller The Grand Tour. Det är bara underhållning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Varför skulle det vara "fult"? Det är publika påståenden LTT (och deras övriga verksamhet) lämnat som gås igenom, deras publika testande och brister som kommenteras. Om LTT publikt säger "vi är jätteduktigast på det här och gör inga fel" är det väl också fullt rimligt att publikt förevisa misstag de faktiskt gör, så att tittarna själva kan avgöra hur de vill värdera respektive part?

Hade LTT skickat ett förseglat brev till GN hade det givetvis inte varit så snyggt av GN att publicera det, men LTTs publika verksamhet är helt legitim att publikt kritisera. Det är till och med viktigt att det görs, så att hela branschens standard kan höjas.

Om man redovisar vad en anklagande part säger så redovisar man även vad den anklagade parten har att säga (alternativt "vi har sökt LTT som inte vill kommentera"), det är god journalistisk sed.

Att då först anklaga någon (oavsett om det är korrekt) för dålig journalistik och sedan inte själv följa god journalistisk sed blir lite pinsamt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag ser LTT lite som gamla Top Gear eller The Grand Tour. Det är bara underhållning, inget seriöst test.

Problemet är att miljontals personer inte ser LTT på samma sätt. Sedan marknadsför de sina reviews, med hjälp av nya LTT Labs, som en ny era inom faktuella och djupgående reviews.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Nej? Lyckas GN vända 1% av LTTs fanskara så är väl deras typ dubblerad?

Den här videon handlar ju inte direkt om att skapa drama mellan kanalerna, utan han tar upp många viktiga saker som LMG måste förbättra sig på.

PS. Fun fact: linustechtips.com är nere pga. överbelastning nu.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Gör en hemlig prototyp som tar extremt mycket ork och utvecklingstid. Presterar skitbra enligt egna tester, blir totalsågade av LTT som använder produkten fel, inte förstår användningsområdet för ett GPU/CPU block för 600-800$ som kyler extremt bra och sen bara ÖHHH produkten suger.

Om man tar in en nischprodukt så får man väl säga som det är - Ja coolt skitsnyggt och sen ta det vidare, ta ex EK´s peltier block som Derbauer tog en titt på. Där har du hur man recenserar en nischprodukt, inte bara att dom inte skickade tillbaka blocket som var deras ända prototyp som var problemet...

Dom gör roliga videos ibland men dom är så jävla oproffesionella i typ allt annat dom gör, vattenkylning mm

Skrev att jag inte försvarade LMG och att videon var dålig men kan väl samtidigt tycka att ifall GN ska vara en journalistisk kanal så ber man om båda sidors versioner de frågade som sagt efter Billet Labs kommentar men inte LMG

saxat från mitt tidigare inlägg Försvar inte LMG Billet Labs videon och blocket var väldigt dåligt

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Jag ser LTT lite som gamla Top Gear eller The Grand Tour. Det är bara underhållning, inget seriöst test.

Men när testerna ibland är felaktiga så är det inte bara Top Gear
Är ett test felaktigt på något vis så sprider de ju falsk information. Som deras konsumenter tar del av.

Permalänk
Medlem

Spontant så tycker jag att Linus har ett större ansvar att vara korrekt än de flesta andra hårdvarutestare då han når en så stor publik som i större utsträckning inte är så nernördade som exempelvis GN:s eller SweC:s. LMG kan på egen hand mer eller mindre svänga hela tech-community:t med sina utlåtanden. De måste avkrävas hög kvalitet i det de gör, och i det fallerar de tyvärr för frekvent.

GN borde låtit Linus uttala sig innan publicering, men huvuddragen i videon känns korrekta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Om man redovisar vad en anklagande part säger så redovisar man även vad den anklagade parten har att säga (alternativt "vi har sökt LTT som inte vill kommentera"), det är god journalistisk sed.

Det är inget nytt som händer och det som tas upp har redan varit uppe hos LTT. Den här videon är bara en mer detaljerad och ny vinkel på problemet. I videon finns flera exempel på hur LTT och fanboys av LTT bemöter kritik.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av mkrl:

Lite lustigt att ni själva föll för det, även för en sån skit sak som detta @JonasT
"Videon korrigerades flera dagar senare med korrekt data, men innan det hade redan 100 miljoner visningar passerat på Youtube."
https://i.ibb.co/GT26PS3/lol.png

Ja det var klumpigt, nu korrigerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Men när testerna ibland är felaktiga så är det inte bara Top Gear
Är ett test felaktigt på något vis så sprider de ju falsk information. Som deras konsumenter tar del av.

Jo men jag kollar personligen inte på testerna, bara när de gör något knäppt projekt eller dylikt.

Såklart är det problematisk att gång på gång ha fel i testerna och hantera det på ett dåligt sätt. LTT har ju växt något enormt de senaste åren, självklart tar det tid att bygga upp processor osv och det är bra att detta tas upp.

Fanboyism är inte bra oavsett vad det gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Jag är en stor fan av GN, men det är dålig journalistik att publicera utan först låta den anklagade få komma till tals. Till och med aftonbladet erbjuder sina offer den möjligheten. Sedan att många avstår eller vägrar kommentera är en annan sak. Men man skall alltid ge möjlighet till kommentar om man vill hävda någon sorts moralisk nivå i sitt journalistiska värv.

Det där är i sammanhanget rent struntprat. Det här är inte ett journalistiskt gräv där man granskat en enskild individ och dennes icke-offentliga förehavanden.

LTT har helt på egen hand valt att ha publik verksamhet, då är det också fullt rimligt att kritik av denna offentliga verksamhet görs offentligt. GN har inget som helst journalistiskt ansvar att låta LTT föra sin talan.

Skrivet av Jumpcut:

Om man redovisar vad en anklagande part säger så redovisar man även vad den anklagade parten har att säga (alternativt "vi har sökt LTT som inte vill kommentera"), det är god journalistisk sed.

Att då först anklaga någon (oavsett om det är korrekt) för dålig journalistik och sedan inte själv följa god journalistisk sed blir lite pinsamt.

Det du skriver är bara applicerbart om det gäller tidigare icke-publika uppgifter. Det strider inte på något sätt mot "god journalistisk sed" att publikt kritisera annans publika uttalanden utan att först låta den kritiserade försöka minimera skadan.

Det är markant skillnad mellan "Kalle säger till oss att Laban är dum, då låter vi också Laban svara innan vi publicerar" och "Kalle säger offentligt att Laban är dum, här är vad vi tycker om det".

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Heder till GN att dom lyfter detta till ytan, har sett sporadiskt på LTT sen i princip kanalen grundades och jag håller med i mycket av det GN säger; det är väldigt ofta man lyfter på ögonbrynet när det kommer till deras tester, och så har det vart så länge jag kan minnas. Och det är inte bara tveksam data, tycker även att många produkter testas väldigt konstigt. Kommer ihåg nån ultrabook (<30w) som testades för något år sedan med en ny generation CPU från Intel, denna testades med tre olika renderingstester och spel... LIksom hur är det relevant öht för den målgruppen, speciellt när jämför resultaten mot modeller med skilda tpder? Inget försök i att försöka göra något ordentligt test för att mäta energieffektivitet och hur det påverka batteritid (battertid jämfördes endast mot en blandning av andra modeller med olika TDPer och batteristorlekar osv), inget test med mer lämpliga laster för vad folk använder ultrabooks för. Det är IMO rent sagt pinsamt för världens största (?) kanal för datorhårdvara att vara så inkompenta när det kommer till tester av hårdvara, speciellt när man är så frispråkig om branchen som Linus.

Och då ska vi inte ens nämna deras videos som rör enterprice-hårdvara och infrastruktur, dom är så illa att jag inte ens kan titta på dom längre. Hur många gånger har deras lagring och arbetsflöden havererat vid det här laget? Och varje gång dom ska bygga nytt och slå på stora trumman så fortsätter dom bygga som totala amatörer.

Att LTT görs sig bäst när det kommer till underhållning och att det är deras flummiga videos som absolut görs sig bäst är också något jag instämmer med, och jag kommer forsätta titta på dom ibland pga det, men det gör dom inte på något sätt immuna mot kritiken GN lyfter här. Och det som är mest frustrerande i det hela är att dom om några har resurserna för att vara bättre, men antingen så väljer dom att inte vara det, eller så är dom helt enkelt för inkompetenta för att göra det.

Det jag gillade med LTT tidigare va när de va mycket mindre och köpte billig begagnad enterprise switchar för att få till 10gbit. Lite homelab känsla och prisvärt sätt att göra på för ett litet företag. Nu är det bara köp en hög Ubiquiti switchar och låta Jake springa runt med ADHD.

Det va bättre förr.

Permalänk
Medlem

Får kolla på videon. Tyvärr så skulle inte förvåna mig om GN har rätt. Känns som många har tappat "oberoendet", eller vad man ska kalla det, på senare år. Det var mycket det som var charmen med Internet att man kunde ha ett annat perspektiv. Nu verkar det mest vara det lättaste perspektivet som dominerar. Det som är populärt eller ger klick. Även här på SweClockers.

Permalänk
Medlem

Om GN inte har kontaktat LTT för kommentarer så har även GN gjort fel här. Han klagar exempelvis på att LTT inte kontaktat tillverkaren när de fått problem för att kunna göra en rättvis video och sen gör han inte det själv, i alla fel enligt LTT?

Båda två har en del att jobba på. Jag tycker dock inte som vissa här att GN inte borde granska LTT, det borde han och LTT borde granska GN. Alla borde granska varandra för det är så alla blir bättre på vad de gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

HUB (som lite för ofta har resultat som avviker från andra, man undrar lite hur de kan hinna testa så mycket mer än i princip alla andra trots rätt små resurser)

HUB gör väl nya tester på alla kort mellan omgångarna och använder inte gammal data från tre veckor sedan har jag för mig.
Dom sysslar inte med den typen av Youtube underhållning som bland annat LTT håller på med så det sparar förmodligen lite tid som istället kan läggas på grundliga tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StenmanJones:

Lite off topic men jag tycker GN borde byta frontperson.
Steve är så otroligt jobbig att lyssna på, pratar så fort och sluddrigt samt extremt monotont.
Men det är kanske bara jag som tycker det.

Jag håller helt med, hans videos är rena sömnpillret för mig 😴

Visa signatur

[ Intel Core i7 4790K @ 4.6GHz ] [ Asus Z97-A ] [ 2 x MSI GTX680 SLI ] [ Kingston 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP Beast ] [ 1 x Samsung 840 EVO 250GB / 1 x Samsung 830 256 GB ] [ Seagate 2TB / Seagate 3TB / 5 x WD RED 3TB ] [ Corsair H100 ] [ Cooler Master HAF X ] [ Corsair AX 850W ] [ 1 x Asus VG278H + 2 x Asus VE278Q ]

Permalänk
Medlem

Det vidrigaste i det hela var att först testa prototypen på fel grafikkort, säga att det fungerar skit och sedan sälja bort prototypen som var menat att skickas tillbaka till tillverkaren som inte hade några fler prototyper. Helt sjukt hanterat! Borde ju blivit en polisanmälan eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Om GN inte har kontaktat LTT för kommentarer så har även GN gjort fel här. Han klagar exempelvis på att LTT inte kontaktat tillverkaren när de fått problem för att kunna göra en rättvis video och sen gör han inte det själv, i alla fel enligt LTT?

Båda två har en del att jobba på. Jag tycker dock inte som vissa här att GN inte borde granska LTT, det borde han och LTT borde granska GN. Alla borde granska varandra för det är så alla blir bättre på vad de gör.

Fast de kontaktade AMD flera gånger för att de inte trodde de fått en trasig processor där AMD svarade att det inte var några problem med resultaten. Det påpekar GN också om du kolar hela videon. Med den här lilla start-up:en så dissade man produkten trots att man använde fel GPU en 4090 istället för en 3090Ti trots att tillverkaren sa att det "kan funka" men att blocket var för 3090.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Det är så gulligt när nördar bråkar. Särskilt när de låtsas vara "journalister".