Ett RTX 3070 för ****:-, sen då..?

Permalänk
Medlem

Ett RTX 3070 för ****:-, sen då..?

Hej,

Jag kan komma över ett Asus RTX 3070 tuf gaming OC för 3000:-.
Det är väl bra, tror jag. Hur som helst behöver jag lite hjälp. Just nu har jag ett GTX 970 i gamla datorn min och det är väl på tiden att jag uppgraderar.

- Är det smart att köpa 3070 för 3000:- fastän det inte är från senaste grafikkortserien?
- Vad borde jag köpa till (CPU, moderkort, mm.) för att inte 'bottlenecka' grafikkortet.

/Mvh en videospelspappa

Permalänk
Medlem

Vad för övriga delar har du i datorn just nu?

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindolm:

Hej,

Jag kan komma över ett Asus RTX 3070 tuf gaming OC för 3000:-.
Det är väl bra, tror jag. Hur som helst behöver jag lite hjälp. Just nu har jag ett GTX 970 i gamla datorn min och det är väl på tiden att jag uppgraderar.

- Är det smart att köpa 3070 för 3000:- fastän det inte är från senaste grafikkortserien?
- Vad borde jag köpa till (CPU, moderkort, mm.) för att inte 'bottlenecka' grafikkortet.

/Mvh en videospelspappa

Strunta i "bootleneck"-snacket.
Stoppa in grafikkortet och var glad, det kommer bli ett enormt lyft i prestanda!

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Vad för övriga delar har du i datorn just nu?

Tänkte köpa allt nytt.
Jag ska ha kvar gamla datorn som den är så kan någon av grabbarna få spela Minecraft på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindolm:

Tänkte köpa allt nytt.
Jag ska ha kvar gamla datorn som den är så kan någon av grabbarna få spela Minecraft på den.

beror väl lite på din budget i såna fall, vill du hålla ner priset så är det väl rätt bra prestanda för pengarna.
har du pengar att spendera hade jag köpt nytt i alla fall.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

beror väl lite på din budget i såna fall, vill du hålla ner priset så är det väl rätt bra prestanda för pengarna.
har du pengar att spendera hade jag köpt nytt i alla fall.

Okej, jag har en rätt ok budget, har två barn jag kan skicka ner i kolgruvan för lite extra cash.

Om man vill ha något nytt och prisvärt som håller i 3 - 5 år, vad borde man skaffa då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindolm:

Tänkte köpa allt nytt.
Jag ska ha kvar gamla datorn som den är så kan någon av grabbarna få spela Minecraft på den.

Vad har du för budget?

Inget äldre än 12th gen när det gäller Intel och 7000 serie när det gäller AMD är mitt tips.

Båda alternativen ovan är mindre känsliga för RAM hastigheter än vad tidigare generationer varit, tycker däremot prisskillnaderna är så små att du bör sikta på 6000MHz och max CL30.

När det gäller moderkort är det inte så känsligt, man kan ju ha tankar kring framtidssäkerhet med PCIe 5 vs 4.
Jag tror det kommer dröja ett par år innan PCIe 4 är för långsamt för ett grafikkort som gemene man har råd med, och när den tiden kommer så lär resten av din dator också vara utdaterad och du kommer byta moderkort igen ändå.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindolm:

Okej, jag har en rätt ok budget, har två barn jag kan skicka ner i kolgruvan för lite extra cash.

Om man vill ha något nytt och prisvärt som håller i 3 - 5 år, vad borde man skaffa då?

en ryzen 7800x3d med rtx 4070/4080 alternativt 7900xt/xtx skulle jag kört på som grund om du har pengar för såna grejer.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkezd:

Vad har du för budget?

Inget äldre än 12th gen när det gäller Intel och 7000 serie när det gäller AMD är mitt tips.

Båda alternativen ovan är mindre känsliga för RAM hastigheter än vad tidigare generationer varit, tycker däremot prisskillnaderna är så små att du bör sikta på 6000MHz och max CL30.

När det gäller moderkort är det inte så känsligt, man kan ju ha tankar kring framtidssäkerhet med PCIe 5 vs 4.
Jag tror det kommer dröja ett par år innan PCIe 4 är för långsamt för ett grafikkort som gemene man har råd med, och när den tiden kommer så lär resten av din dator också vara utdaterad och du kommer byta moderkort igen ändå.

Budgeten kan vara kring 15k.
Jag har inte hängt med på datorfronten direkt så jag har lite svårt att förstå begrepp som '6000MHz', 'CL30' och 'PCIe 4'. Bäst vore om du förklarade dator för mig som om jag vore Hooja. Men tack ändå för nu vet jag vad jag borde googla på.

Permalänk
Medlem

En 15k-budget ger en finfin dator, även du räknar bort 3k för GPUn. Hade egentligen velat lägga mer på GPUn med en sån budget, men det är ett hopp uppåt vilket skulle gå ut över resten av bygget. Bäst är kanske att nöja sig med en något lägre budget och spara pengarna? Tänker mig 13k och nedanstående + 3070-kortet:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/Od0ZAWzLO-z-djNPkA7tJx12X6E/namnlos

Eller en helt begagnad dator utöver kortet förstås, då kan du säkert hitta något rätt bra för typ 5-6k + GPUn vilket landar dig på 8-9k?