Råd om att dra fast nätverk i mitt hus

Permalänk
Medlem

Råd om att dra fast nätverk i mitt hus

Då vankas det snart fiber äntligen och har filat lite på hur jag ska dra nätverket snyggt och bra men jag har lite funderingar som jag tänkte någon här kanske kan hjälpa mig med.

I följande rum ska fibern komma in:

Omvandlaren hamnar vi golvet där. (sjuka paint skillz) Först tänkte jag att jag kan köpa en såndär kabellist för hörn men de verkar generellt vara ganska små mått? Jag kommer i dagsläget bara behöva få plats med 4 kablar men jag skulle vilja ha plats för totalt 10 st ethernet kablar i kanalen ifall jag t ex skaffar uppkopplade kameror och dylikt. Så jag luta mot en större rektangulär kanal eller bara ett rör.

Nåväl, sen kommer kruxet till vinden. Här är en bild på planlösningen, förhoppningsvis är min dragning självförklarande.

Till frågorna:

  1. Nån som känner till en större hörn kabelkanal?

  2. I genomföringen till taket, vettigt att bara låta kanalen gå upp genom taket och täta så gott jag kan med isolering? Innertaket i detta extrarum är ganska tunnt.

  3. På vinden, tänkte jag lägga ett grövre rör(grönt), vettig ide? Denna bör ju också klara 10 st ethernet kablar

  4. I övergången från genomföring (rött) till det grova röret samt övergången mellan grova röret (grönt) till de mindre slangarna(blå) hur gör jag den snyggast egentligen? Vill ju helst ha den tät för att förhindra kondens. Jag har gott om grön flex tejp, kanske enklast att bara pilla i lite vanlig isolering och sen bara tejpa?

  5. För hemmabruk, räcker UTP (oskärmad) eller för man satsa på någon skärmad FTP variant? Kablarna här kommer ju ligga nära varandra en bit, risk för störningar då?

  6. Cat 6 eller Cat6a? Lär ju inte dra nytta av hastigheterna på länge dock. Min längsta sträckning är ca 22m och enligt kjell company så ska cat6 klara 10 Gb/s vid under 55m så cat6a är kanske onödigt? Enligt kjelle är 6a grövre också.

  7. Hur stor plats tar 10 st kablar? Förstår att standardedn och UTP eller FTP spelar in här

Permalänk
Medlem

Spontant ser jag ingen anledning till att du ska dra mer än en kabel (eller 2). Dra det och sätt en switch på vinden så klarar du dig på få kablar där. Sen kan du dra massvis på vinden som du slipper de.

Den stora frågan är var du vill ha routern. Du kan ju sätta den + switch på vinden och sedan dra vad du vill där uppe.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Spontant ser jag ingen anledning till att du ska dra mer än en kabel (eller 2). Dra det och sätt en switch på vinden så klarar du dig på få kablar där. Sen kan du dra massvis på vinden som du slipper de.

Den stora frågan är var du vill ha routern. Du kan ju sätta den + switch på vinden och sedan dra vad du vill där uppe.

Jo denna tanken har jag haft, att ha en switch och/eller router på vinden hade varit smidigt! Men problemet är att det blir runt 45-50 grader varmt vid högsommar, minusgrader på vintern och väldigt hög fuktighet ibland. Tål dessa prylarna verkligen denna miljön under en längre tid? Sen har jag inget eluttag på vinden heller så då behöver jag en elektriker som får dra upp det där men det är ju möjligt men en extra kostnad.

(Jag har en temp/fukt sensor på vinden så jag vet att dessa förhållanden råder däruppe).

Permalänk
Medlem

Går det att dra in fibern i garaget istället, och sedan nätverkskablar upp till vinden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Går det att dra in fibern i garaget istället, och sedan nätverkskablar upp till vinden?

Det var faktiskt min plan från början men i planeringsmötet med Telia häromdagen så fick jag inte sätta fiberomvandlaren där pga av fukt etc. Dessutom var det en längre väg som de inte kunde gräva, då fick jag göra det själv, ville ha den på baksidan av garaget då jag har eluttag där. Telia pröjsar bara för den kortaste vägen. Det roliga är dock att i vår förra bostad satte vi omvandlaren i källaren och det var inget snack..

Men oavsett detta hade ju varit samma scenario som i min post mer eller mindre, men då hade inte det estetiska varit lika viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jo denna tanken har jag haft, att ha en switch och/eller router på vinden. Men problemet är att det blir runt 45-50 grader varmt vid högsommar, minusgrader på vintern och väldigt hög fuktighet ibland. Tål dessa prylarna verkligen denna miljön under en längre tid? Sen har jag inget eluttag på vinden heller så då behöver jag en elektriker som får dra upp det där men det är ju görbart men en extra kostnad.

(Jag har en temp/fukt sensor på vinden så jag vet att dessa förhållanden råder däruppe).

Jag har samma förhållande på min vind, och mitt 4G modem och router hadejag på vinden i flera år utan problem innan vi fick fiber. Med det sagt skulle jag inte sätta min gateway (UDM pro) där uppe, den är helt enkelt för dyr. Däremot en 5 ports switch bor där uppe. Pajjar den är det bara ett par hundringar att byta.

I övrigt kan jag rekommendera Unify UDM pro med några enklare switchar och 2 accesspunkter. Jag har det monterat i ett rack skåp med patchpanel nere i huset. Racket sitter väggmonterat i takhöjd, jag körde en hålsåg 10 cm upp genom innertaket för trunken. Det var nog så stort. och ca 10 fasta uttag i huset, allt draget via vinden. Det har fungerat väldigt bra för mig. En hel del jobb med installation, men väldigt bra slutresultat. Allt som allt har det kostat ca 10-15 kkr med gateway, switch, poe switch till AP, två AP, kabel, rack skåp, patchpanel, uttag och verktyg.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

Jag har samma förhållande på min vind, och mitt 4G modem och router hadejag på vinden i flera år utan problem innan vi fick fiber. Med det sagt skulle jag inte sätta min gateway (UDM pro) där uppe, den är helt enkelt för dyr. Däremot en 5 ports switch bor där uppe. Pajjar den är det bara ett par hundringar att byta.

I övrigt kan jag rekommendera Unify UDM pro med några enklare switchar och 2 accesspunkter. Jag har det monterat i ett rack skåp med patchpanel nere i huset. Racket sitter väggmonterat i takhöjd, jag körde en hålsåg 10 cm upp genom innertaket för trunken. Det var nog så stort. och ca 10 fasta uttag i huset, allt draget via vinden. Det har fungerat väldigt bra för mig. En hel del jobb med installation, men väldigt bra slutresultat. Allt som allt har det kostat ca 10-15 kkr med gateway, switch, poe switch till AP, två AP, kabel, rack skåp, patchpanel, uttag och verktyg.

Jag har kollat lite närmare nu på spec sheets. Har idag en Edgerouter X, enligt specs ska den klara -10-45+ grader. Typ precis i det området min vind är. Men jag hade nog gärna haft routern i rummet ändå då det blir kontor, då kan jag använda routerns switch till prylarna som finns där inne. Nu sitter min temp mätare i mitten av vinden, men jag skulle ju kunna sätta grejerna lite åt sidan där det iaf finns lite luftströmning, nog lite svalare där.

Men kollar lite på switchar också, dessa verkar ligga inom samma temp range. T ex denna:
https://store.ui.com/us/en/pro/category/all-switching/product...

Eller denna som även kan drivas med PoE, då kan jag ju bara skaffa en PoE injector i rummet och driva den med med ethernet kabeln?! Rätt dyr dock, kanske billigare att dra upp ett eluttag, ändå bra att ha där uppe. Behöver nämligen PoE ut från switchen till 1 Accesspoint, alternativt så kan ju använda en injector även på vinden om jag skaffar uttag där.
https://store.ui.com/us/en/pro/category/all-switching/product...

Hade ju defintivt varit smidigast att bara behöva dra upp en enkel kabel bort till köket och sedan en switch där.

Permalänk
Medlem

Hörnkanal kan du skippa...
Du behöver en sådan här om du ska ha 10 kablar.
https://www.clasohlson.com/se/p/36-5306

Det är inte snyggt, men får plats med nätverk, larm och poe.
Man får buntbanda med dubbelhäftande tejp för att allt inte ska ramla ut.

Vanlig Cat6 från Biltema räcker om du har vanlig utrustning.
Det blir inga störningar i hemmamiljö så använd UTP.

Isolering beror på om du går igenom tätskiktet. Då kan du behövs köpa drevremsor och åldersbeständig isoleringstejp för att försöka täta.

Permalänk
Medlem

Jag hade övervägt minst ett dubbeluttag, antagligen centralt i huset, vid TV:n. Nästa ägare kanske vill ha en Wi-Fi-router där och kunna koppla tillbaka till ett uttag i ”rummet”. Det kanske finns någon framtid där multicast-TV kan bli poppis igen och då kan det vara smidigt att dra den direkt från fiberlådan till TV-boxen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Hörnkanal kan du skippa...
Du behöver en sådan här om du ska ha 10 kablar.
https://www.clasohlson.com/se/p/36-5306

Det är inte snyggt, men får plats med nätverk, larm och poe.
Man får buntbanda med dubbelhäftande tejp för att allt inte ska ramla ut.

Vanlig Cat6 från Biltema räcker om du har vanlig utrustning.
Det blir inga störningar i hemmamiljö så använd UTP.

Isolering beror på om du går igenom tätskiktet. Då kan du behövs köpa drevremsor och åldersbeständig isoleringstejp för att försöka täta.

Super, tack! Ja det är plast i taket men jag har gott om drev och sån där flex tejp som jag plastade krypgrunden med så ska nog gå att använda här också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Jag hade övervägt minst ett dubbeluttag, antagligen centralt i huset, vid TV:n. Nästa ägare kanske vill ha en Wi-Fi-router där och kunna koppla tillbaka till ett uttag i ”rummet”. Det kanske finns någon framtid där multicast-TV kan bli poppis igen och då kan det vara smidigt att dra den direkt från fiberlådan till TV-boxen.

Såhär är det. Vi har en väggmonterad tv bänk och på väggen är det hål där en antennkabel sticker ut som vi inte använder. Så jag tänkte bara återanvända VP röret den ligger i och dra nätverk genom. Det är 14mm i innerdimater så kanske man kan få i 2 ethernet kablar i den? Det störiga är att det går ett extra vp rör precis bredvid, men det är tomt (så jag har inget att dra i) och det är inte upptaget vid själva tvn! Så jag kan inte använda det. Annars får man bara sätta en en billig 200kr switch i tv bänken, inte hela världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Super, tack! Ja det är plast i taket men jag har gott om drev och sån där flex tejp som jag plastade krypgrunden med så ska nog gå att använda här också.

Ja, man får göra det bästa av situationen helt enkelt.
Glömde att kabelkanalen måste skruvas fast i väggen också. Självhäftande tejpen som följer med brukar torka.
Lämna också några millimeter från intilliggande väggen så du kan få fast locket. Annars kommer kanalen ligga för nära väggen och det blir svårt att få fast locket.

Du kan också använda en dremel för att "konstruera" ett lock nedantill eller så sätter du ett nätverksuttag precis där så blir det ingen "öppning".
Bara använda fantasin när man pusslar ihop flera kanaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Såhär är det. Vi har en väggmonterad tv bänk och på väggen är det hål där en antennkabel sticker ut som vi inte använder. Så jag tänkte bara återanvända VP röret den ligger i och dra nätverk genom. Det är 14mm i innerdimater så kanske man kan få i 2 ethernet kablar i den? Det störiga är att det går ett extra vp rör precis bredvid, men det är tomt (så jag har inget att dra i) och det är inte upptaget vid själva tvn! Så jag kan inte använda det. Annars får man bara sätta en en billig 200kr switch i tv bänken, inte hela världen.

Man får in 2x cat6 i ett 16 rör, även om man föredrar 20 rör.

Där fibern kommer in drar du 1 kabel dit du vill sätta routern.
Det behöver inte vara vid convertern.
Använd vinden som drag "brunn" för enkel dragning av allt.
Sätt alltid dubbeluttag. Det värsta är alltid att komplettera.

Jag har personligen patchpanel +switch + router I ett rackskåp och fördelar ut. Bor dock i lägenhet.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Ja, man får göra det bästa av situationen helt enkelt.
Glömde att kabelkanalen måste skruvas fast i väggen också. Självhäftande tejpen som följer med brukar torka.
Lämna också några millimeter från intilliggande väggen så du kan få fast locket. Annars kommer kanalen ligga för nära väggen och det blir svårt att få fast locket.

Du kan också använda en dremel för att "konstruera" ett lock nedantill eller så sätter du ett nätverksuttag precis där så blir det ingen "öppning".
Bara använda fantasin när man pusslar ihop flera kanaler.

Japp, klister är skit. Är det bra så sliter man bara av färgen från väggen. Lättare att spackla skruvhål om det ska bort nån gång. Tack för tipset att lägga några mm.

Jag behöver ju ha botten öppen för att kablarna ska komma in någonstans? Men jag får se var de placerar omvandlaren, vad som blir snyggast att dra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Man får in 2x cat6 i ett 16 rör, även om man föredrar 20 rör.

Där fibern kommer in drar du 1 kabel dit du vill sätta routern.
Det behöver inte vara vid convertern.
Använd vinden som drag "brunn" för enkel dragning av allt.
Sätt alltid dubbeluttag. Det värsta är alltid att komplettera.

Jag har personligen patchpanel +switch + router I ett rackskåp och fördelar ut. Bor dock i lägenhet.

Ja, var precis uppe och försökte trycka i 2 st antennsladdar (ungefär samma tjocklek som ethernet) och det är nog görbart. Jag får se hur jag gör vid tv bänken. Jag får inte riktigt plats att montera ett utanpåliggande uttag utan att det blir riktigt fult.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Ja, man får göra det bästa av situationen helt enkelt.
Glömde att kabelkanalen måste skruvas fast i väggen också. Självhäftande tejpen som följer med brukar torka.
Lämna också några millimeter från intilliggande väggen så du kan få fast locket. Annars kommer kanalen ligga för nära väggen och det blir svårt att få fast locket.

Du kan också använda en dremel för att "konstruera" ett lock nedantill eller så sätter du ett nätverksuttag precis där så blir det ingen "öppning".
Bara använda fantasin när man pusslar ihop flera kanaler.

Dem självhäftande från schneider torkar inte om du har gjort rent väggen. Jag flyttad min precis och fick spackla om hela väggen för tapeten följde med 🤣

Locket avslutar man antingen med ett ändavslut eller klipper locket och gör en flik ner genom att klippa i V vinkel och en sida rak. Eller som du säger, uttag och kanal möts

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja, var precis uppe och försökte trycka i 2 st antennsladdar (ungefär samma tjocklek som ethernet) och det är nog görbart. Jag får se hur jag gör vid tv bänken. Jag får inte riktigt plats att montera ett utanpåliggande uttag utan att det blir riktigt fult.

Använd tvål som dragmedel om du inte vill köpa en burk. Alternativ köp en dragfjäder.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja, var precis uppe och försökte trycka i 2 st antennsladdar (ungefär samma tjocklek som ethernet) och det är nog görbart. Jag får se hur jag gör vid tv bänken. Jag får inte riktigt plats att montera ett utanpåliggande uttag utan att det blir riktigt fult.

Bilder säger mer än tusen ord. Nu ser det ut som fan eftersom jag monterade ner det hela.

Hålet med den blå tråden är där antennkabeln var. Har förstärkare på övre hyllan (precis att den går in på djupet) och undre hyllan har jag alla kablar. Hyllan hamnar precis på uttaget om jag ska ta in kabeln/kablarna bakifrån så det blir inte bra. Isåfall får jag sätta uttaget bredvid eller ovanför eluttaget och då blir det ju fult om man skaffar annan tv bänk sen och då går inte förstärkaren in längre. Så är nog inne på att bara sätta en 200kr switch och lägga i kabelhärvan, dvs ej montera uttag på väggen. Ej optimalt såklart men pillar ytters sällan här så spelar ingen roll..

Jag kan ju dock lämna ett extra dragsnöre om man skulle få för sig att dra en kabel till nån annan gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Bilder säger mer än tusen ord. Nu ser det ut som fan eftersom jag monterade ner det hela.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Hålet med den blå tråden är där antennkabeln var. Har förstärkare på övre hyllan (precis att den går in på djupet) och undre hyllan har jag alla kablar. Hyllan hamnar precis på uttaget om jag ska ta in kabeln/kablarna bakifrån så det blir inte bra. Isåfall får jag sätta uttaget bredvid eller ovanför eluttaget och då blir det ju fult om man skaffar annan tv bänk sen och då går inte förstärkaren in längre. Så är nog inne på att bara sätta en 200kr switch och lägga i kabelhärvan, dvs ej montera uttag på väggen. Ej optimalt såklart men pillar ytters sällan här så spelar ingen roll..

Jag kan ju dock lämna ett extra dragsnöre om man skulle få för sig att dra en kabel till nån annan gång.

Kan du inte bara göra hål i bakstycket? För uttaget

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kan du inte bara göra hål i bakstycket? För uttaget

Jo men har ingen sticksåg och tänkte inte köpa bara för det.

Nåväl, det är ett senare problem.

Om jag sätter switchen på vinden, drar jag bara flexslang eller rör så tight som möjlight mot porten på switchen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jo men har ingen sticksåg och tänkte inte köpa bara för det.

Nåväl, det är ett senare problem.

Om jag sätter switchen på vinden, drar jag bara flexslang eller rör så tight som möjlight mot porten på switchen?

Ikea kan du skära med kniv, 9kr för en mora kniv 😊
Nej du behöver inte vara så noga med kabeln och hur nära porten.
Är slangen tät mellan våningarna (så gott som iaf) så får du ingen/lite kondens och då är det lugnt.

Köp bara en switch som tål rätt temp spann.
Jag personligen hade dragit allt nätverk till en punkt och sedan gått med kablage i typ en kanal upp lite på en regel och sedan satt switchen typ 1-1.5m upp på en enkel hylla eller om den kan skruvas direkt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ikea kan du skära med kniv, 9kr för en mora kniv 😊
Nej du behöver inte vara så noga med kabeln och hur nära porten.
Är slangen tät mellan våningarna (så gott som iaf) så får du ingen/lite kondens och då är det lugnt.

Köp bara en switch som tål rätt temp spann.
Jag personligen hade dragit allt nätverk till en punkt och sedan gått med kablage i typ en kanal upp lite på en regel och sedan satt switchen typ 1-1.5m upp på en enkel hylla eller om den kan skruvas direkt

Ja. 😂 Ska låna en sticksåg i vinter då jag hade en annan grej jag skulle såga. Kanske gör det då. 👍

Ja precis, tänkte skruva nån bräda och sätta det på.

Jag tror inte jag fått svar på det. Sätter jag ett rör i tak genomföringen eller låter jag kabel listen gå igenom taket? Även lite osäker på hur jag ska få till det snyggt. Tanken var att sätta en taklist. Nedan är bild på hur man dragit en elkabel genom taket. Då är det visserligen inte i ett hörn men man gjorde hål utanför listen. Finns ju lite olika sätt att göra det på antar jag. Tyckte inte det var så snyggt men kanske nödvändigt? 🤔

Hittade en gammal kabel kanal i garaget. Inte en hörn kanal men mest för att visa:

Permalänk
Medlem

Vid nyindragen fiber bör du få uttag för en fiberpatch installerad och kan dra villapatch till annat ställe om det inte är smidigt att ha den där Telia vill dra in den.

Då du velar lite bland trådarna får jag nästan säga att en elektriker/fibertekniker skulle göra bäst och mest kostnadseffektiv lösning, särskilt eftersom du inte ens tycks vilja använda eller äga grundläggande verktyg.

Skulle tittat på att dra fiberpatch i 20 eller 32 mm VP till en mediacentral för nätverk och på att låta firman dra kablar i väggarna/taket.

Gå med en installatör och peka ut vart du vill ha uttag, om du vill ha uttag i taket eller väggen (dolt) för accesspunkt o.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja. 😂 Ska låna en sticksåg i vinter då jag hade en annan grej jag skulle såga. Kanske gör det då. 👍

Ja precis, tänkte skruva nån bräda och sätta det på.

Jag tror inte jag fått svar på det. Sätter jag ett rör i tak genomföringen eller låter jag kabel listen gå igenom taket? Även lite osäker på hur jag ska få till det snyggt. Tanken var att sätta en taklist. Nedan är bild på hur man dragit en elkabel genom taket. Då är det visserligen inte i ett hörn men man gjorde hål utanför listen. Finns ju lite olika sätt att göra det på antar jag. Tyckte inte det var så snyggt men kanske nödvändigt? 🤔

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Hittade en gammal kabel kanal i garaget. Inte en hörn kanal men mest för att visa:
<Uppladdad bildlänk>

Nej som regler brukar man gömma röret i taket och låta kabeln gå "löst" mellan list - > rör så man kan täta/snygga till.

Hur elektrikern läste din utvändiga kabel är enbart enklast möjliga. Nu kan jag inte svara på hur resten det ut men generellt brukar man försöka gömma genomföringar i hörn eller "fiska" i väggen så kabeln blir dold.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vid nyindragen fiber bör du få uttag för en fiberpatch installerad och kan dra villapatch till annat ställe om det inte är smidigt att ha den där Telia vill dra in den.

Då du velar lite bland trådarna får jag nästan säga att en elektriker/fibertekniker skulle göra bäst och mest kostnadseffektiv lösning, särskilt eftersom du inte ens tycks vilja använda eller äga grundläggande verktyg.

Skulle tittat på att dra fiberpatch i 20 eller 32 mm VP till en mediacentral för nätverk och på att låta firman dra kablar i väggarna/taket.

Gå med en installatör och peka ut vart du vill ha uttag, om du vill ha uttag i taket eller väggen (dolt) för accesspunkt o.s.v.

Utan att veta mängd/längd och storlek så lär det gå på ~20-30k om en elektriker skall göra allt. Minst

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Utan att veta mängd/längd och storlek så lär det gå på ~20-30k om en elektriker skall göra allt. Minst

Bara om du använder väldigt dyrt material.

Finns redan ett gäng rör som idag används för TV (framgår av TS tidigare tråd) eller inte alls. Elektrikern kommer såklart inte måla där de behöver kapa upp väggen. TS pratar om att de inte ens tänker köpa sticksåg, då är det inte lämpligt att försöka fräsa upp för infällda dosor och dra nya VP-rör för nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vid nyindragen fiber bör du få uttag för en fiberpatch installerad och kan dra villapatch till annat ställe om det inte är smidigt att ha den där Telia vill dra in den.

Då du velar lite bland trådarna får jag nästan säga att en elektriker/fibertekniker skulle göra bäst och mest kostnadseffektiv lösning, särskilt eftersom du inte ens tycks vilja använda eller äga grundläggande verktyg.

Skulle tittat på att dra fiberpatch i 20 eller 32 mm VP till en mediacentral för nätverk och på att låta firman dra kablar i väggarna/taket.

Gå med en installatör och peka ut vart du vill ha uttag, om du vill ha uttag i taket eller väggen (dolt) för accesspunkt o.s.v.

Ja men blir bäst att sätta båda i samma rum.

Nä jag tänker inte betala flera tusen för att dra några plaströr. Gör jag inte det själv så lär jag mig inget heller. Men nej, jag är ingen hantverkare, långt ifrån. Sen har vi begränsat med plats, kan inte köpa alla verktyg som man behöver använda en gång vart tionde år.

Skrivet av Swedishchef_90:

Nej som regler brukar man gömma röret i taket och låta kabeln gå "löst" mellan list - > rör så man kan täta/snygga till.

Hur elektrikern läste din utvändiga kabel är enbart enklast möjliga. Nu kan jag inte svara på hur resten det ut men generellt brukar man försöka gömma genomföringar i hörn eller "fiska" i väggen så kabeln blir dold.

Detta är enda utanpåliggande koppling i huset. Men säkert gjorts efter listerna blev monterande. Jag tänker att det nog blir snyggaste att borra hålet i hörnan rakt ovanför kabel kanalen och sen får listerna så att säga "klämma" runt kabeln där den går upp i taket. Borde bli ganska diskret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja men blir bäst att sätta båda i samma rum.

Nä jag tänker inte betala flera tusen för att dra några plaströr. Gör jag inte det själv så lär jag mig inget heller. Men nej, jag är ingen hantverkare, långt ifrån. Sen har vi begränsat med plats, kan inte köpa alla verktyg som man behöver använda en gång vart tionde år.

Då måste man vara öppen för att göra saker också, verktyg går att låna av vänner och bekanta, hyra professionellt eller sälja efter man är klar med de.

Vill du bara dra kabel i befintliga rör och inte göra något konstigt behöver du max en dragfjäder och en rulle kabel.

Eftersom du ville ha i garaget, vad är nackdelen med rummet intill? När det gäller rör bör du kanske köra max 2 kablar per rör och kablarna i detta rör enda fram till din egna patch-panel och switch. Behöver man dra om en kabel vill man inte upp och öppna någon dosa på vinden där alla kablar har trasslat ihop sig.

Permalänk
Medlem

Om allt annat är draget dolt blir det inte bli direkt snyggt om du sätter kabelkanaler. Jag skulle försöka med dold dragning så långt det går. Har du befintliga telefonuttag eller är det bara antennuttag du kan utnyttja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Då måste man vara öppen för att göra saker också, verktyg går att låna av vänner och bekanta, hyra professionellt eller sälja efter man är klar med de.

Vill du bara dra kabel i befintliga rör och inte göra något konstigt behöver du max en dragfjäder och en rulle kabel.

Eftersom du ville ha i garaget, vad är nackdelen med rummet intill? När det gäller rör bör du kanske köra max 2 kablar per rör och kablarna i detta rör enda fram till din egna patch-panel och switch. Behöver man dra om en kabel vill man inte upp och öppna någon dosa på vinden där alla kablar har trasslat ihop sig.

Har du läst tråden?🤔 Det enda jag behövde sticksåg till är tv bänken och det kan ordnas senare.

Behöver inte ens dragfjäder, bara att dra upp befintliga antennkablar med snöre och sen dra tillbaka. I garaget bryr jag mig inte om det estetiska. Ja det är klart, blir massa trassel annars. 🙂

Skrivet av Conqvistadoren:

Om allt annat är draget dolt blir det inte bli direkt snyggt om du sätter kabelkanaler. Jag skulle försöka med dold dragning så långt det går. Har du befintliga telefonuttag eller är det bara antennuttag du kan utnyttja?

Såklart det är snyggast att ha det inuti väggen men det är ju knepigare att göra i efterhand. 😅 I just det fallet hade jag nog anlitat elektriker för att få det bra. Blir nog knepigt att dra då alla väggar är isolerade i rummet med omvandlare. Annars hade det varit snyggaste med ett Ethernet uttag precis bredvid omvandlaren som går upp till switchen på vinden.

Enbart antennuttag då telefonjacken är seriekopplade och enda sättet att komma in i första jacket är från elskåpet tyvärr.