Råd om att dra fast nätverk i mitt hus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Bara om du använder väldigt dyrt material.

Finns redan ett gäng rör som idag används för TV (framgår av TS tidigare tråd) eller inte alls. Elektrikern kommer såklart inte måla där de behöver kapa upp väggen. TS pratar om att de inte ens tänker köpa sticksåg, då är det inte lämpligt att försöka fräsa upp för infällda dosor och dra nya VP-rör för nätverk.

2 man 8h var är fortfarande runt 10k utan material. De springer lätt iväg och sätta utanpåliggande kan vara tidskrävande.

Kabeln är väl runt 20kr/m. List är runt bahaus priser och sedan brukar det vara schablon på skruvar.
2x rj45+ uttag är ju runt 200-250kr enbart i material

Sen är det inte speciellt svårt att fiska i en stängd vägg, så länge den inte är i något fast material.
Ett hål upptill typ 22mm och sedan ett vp rör man trycker upp genom 70 hålet för uttaget.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har du läst tråden?🤔 Det enda jag behövde sticksåg till är tv bänken och det kan ordnas senare.

Behöver inte ens dragfjäder, bara att dra upp befintliga antennkablar med snöre och sen dra tillbaka. I garaget bryr jag mig inte om det estetiska. Ja det är klart, blir massa trassel annars. 🙂

Har du läst din egen tråd? Du vet ju inte hur du ska komma längre än till röret bakom tvn och upp på vinden eller hur du ska komma upp på vinden från rummet mediaomvandlaren installeras i. Dragfjäder syfta på röret utan kablar.

Vad är skillnaden på garaget och rummet i garagebyggnaden? Vad gör det för skillnad vilken sida av garaget fibern kommer in?

Skrivet av Swedishchef_90:

Sen är det inte speciellt svårt att fiska i en stängd vägg, så länge den inte är i något fast material.
Ett hål upptill typ 22mm och sedan ett vp rör man trycker upp genom 70 hålet för uttaget.

Just den delen är inte svår, men det är ju bara bra för den som inte tänker göra det själv. Vilken elfirma som helst klarar jobbet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Just den delen är inte svår, men det är ju bara bra för den som inte tänker göra det själv. Vilken elfirma som helst klarar jobbet...

Nej vilken elfirma som helst kommer inte lösa det snyggt. Alldeles för ofta ser man miserabla installationer tyvärr 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

2 man 8h var är fortfarande runt 10k utan material. De springer lätt iväg och sätta utanpåliggande kan vara tidskrävande.

Kabeln är väl runt 20kr/m. List är runt bahaus priser och sedan brukar det vara schablon på skruvar.
2x rj45+ uttag är ju runt 200-250kr enbart i material

Sen är det inte speciellt svårt att fiska i en stängd vägg, så länge den inte är i något fast material.
Ett hål upptill typ 22mm och sedan ett vp rör man trycker upp genom 70 hålet för uttaget.

Ja det brukar dra iväg. Ibland kan ju göra vissa saker själv bara. Jag har ingen spång på vinden heller så det tar tid att krypa runt och hålla på.

Skrivet av Petterk:

Har du läst din egen tråd? Du vet ju inte hur du ska komma längre än till röret bakom tvn och upp på vinden eller hur du ska komma upp på vinden från rummet mediaomvandlaren installeras i. Dragfjäder syfta på röret utan kablar.

Vad är skillnaden på garaget och rummet i garagebyggnaden? Vad gör det för skillnad vilken sida av garaget fibern kommer in?

Just den delen är inte svår, men det är ju bara bra för den som inte tänker göra det själv. Vilken elfirma som helst klarar jobbet...

Nej men planen från början var ju att dra i kabelkanal i hörnan och då behövs ingen sticksåg. Ah ja i det fallet skulle det behövs.

Som det ser ut idag har jag bara behov av nät i rummet och vid. Tvn. Övriga rum får vänta tills ungarna växt upp och om de gejmar online.

I garaget har jag bara ett enda eluttag och det är precis vid dörren. Så det är därför jag ville ha in det där. Men återigen så fick jag inte sätta omvandlaren i garaget. Så visst kunde fibern gått in i garaget men hade ändå behövt göra hål i väggen och sätta omvandlaren i rummet bredvid. Så jag tyckte det kvittade då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

I garaget har jag bara ett enda eluttag och det är precis vid dörren. Så det är därför jag ville ha in det där. Men återigen så fick jag inte sätta omvandlaren i garaget. Så visst kunde fibern gått in i garaget men hade ändå behövt göra hål i väggen och sätta omvandlaren i rummet bredvid. Så jag tyckte det kvittade då.

Men i rummet den ser ut att installeras i så blir det bredvid ett eluttag? Används rummet som sovrum? Är det svårare att gå upp i taket/vinden (det är ju samma huskropp) där än i garaget? Är vinden öppen mellan garaget och huset?

Skrivet av Swedishchef_90:

Nej vilken elfirma som helst kommer inte lösa det snyggt. Alldeles för ofta ser man miserabla installationer tyvärr 😊

Det finns spackel och färg så länge det är infällt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Men i rummet den ser ut att installeras i så blir det bredvid ett eluttag? Används rummet som sovrum? Är det svårare att gå upp i taket/vinden (det är ju samma huskropp) där än i garaget? Är vinden öppen mellan garaget och huset?

Det finns spackel och färg så länge det är infällt.

Ja där finns ett eluttag och jag har ett över från en elradiator som satt där så har poteniellt 2 uttag till där om jag vill. Rummet blir kontor/gästrum i nödfall. Huskropparna har varsin vind men är ihopbyggda så inga problem att sticka igenom ett rör men man får inte plats att krypa igenom. Tyvärr har den mindre huskroppen enbart vindslucka utifrån som är mycket knölig att komma in igenom eftersom det är ett vedskjul nedanför med plast tak. Den stora huskroppen är enklare, både lucka utifrån och innifrån med nedfällbar stege.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det finns spackel och färg så länge det är infällt.

Om man måste spackla och måla efter så har man inte anlitat rätt elektriker.

Som sagt så blir kostnaden > 20k om man anlitar någon för detta. Speciellt om man måste spackla och måla 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om man måste spackla och måla efter så har man inte anlitat rätt elektriker.

Som sagt så blir kostnaden > 20k om man anlitar någon för detta. Speciellt om man måste spackla och måla 😊

Haha... Ja, men allt beror på vad man vill göra, här fanns det redan VP-rör för antennkabel ner på flera platser och en vind som det går att dra i (framgår lite bättre i den tidigare tråden) så det handlar nog inte om att ta upp hål på tio olika ställen för att sätta in uttag i alla rum.

Det finns folk som lägger pengar på meshsystem för 20k också, och tror det ska lösa allt trådlöst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har du läst tråden?🤔 Det enda jag behövde sticksåg till är tv bänken och det kan ordnas senare.

Behöver inte ens dragfjäder, bara att dra upp befintliga antennkablar med snöre och sen dra tillbaka. I garaget bryr jag mig inte om det estetiska. Ja det är klart, blir massa trassel annars. 🙂

Såklart det är snyggast att ha det inuti väggen men det är ju knepigare att göra i efterhand. 😅 I just det fallet hade jag nog anlitat elektriker för att få det bra. Blir nog knepigt att dra då alla väggar är isolerade i rummet med omvandlare. Annars hade det varit snyggaste med ett Ethernet uttag precis bredvid omvandlaren som går upp till switchen på vinden.

Enbart antennuttag då telefonjacken är seriekopplade och enda sättet att komma in i första jacket är från elskåpet tyvärr.

Ok, men du måste inte börja dra från första telefonjacket, utan du kan ju börja från vilket jack som helst som sitter bra till. Om det blir trångt i rören om du behöver dra vidare i samma kanalisation kan du sätta enkla uttag. Så gjorde jag själv på något ställe här hemma där jag inte fick i tillräckligt med kabel i befintliga rör för dubbla uttag. I kombination med antennuttag fick jag till en acceptabel lösning för egen del, men det beror såklart på förutsättningar hos dig. Att utnyttja befintliga rör är ju till och med enklare än att köra utanpåliggande.

Men gör på det sätt du föredrar. Har du inga problem med synliga kabelkanaler så kör på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Ok, men du måste inte börja dra från första telefonjacket, utan du kan ju börja från vilket jack som helst som sitter bra till. Om det blir trångt i rören om du behöver dra vidare i samma kanalisation kan du sätta enkla uttag. Så gjorde jag själv på något ställe här hemma där jag inte fick i tillräckligt med kabel i befintliga rör för dubbla uttag. I kombination med antennuttag fick jag till en acceptabel lösning för egen del, men det beror såklart på förutsättningar hos dig. Att utnyttja befintliga rör är ju till och med enklare än att köra utanpåliggande.

Men gör på det sätt du föredrar. Har du inga problem med synliga kabelkanaler så kör på det.

Så är det. Då jag har antenn och telejack precis brevid varandra i rummet längst bort tänkte jag dra ner två kablar i antennröret. Sätta ett uttag och dra vidare andra kabeln i telejacket till det andra rummet. 👍

Hade en släkting på middag i helgen som varit elektriker tidigare. Han sa att det enklaste vore nog att i rummet med inkommande fiber att bara borra ett hål till garaget, släng upp vp rör på garagesidan och dra upp ethernet på vinden där istället. Enklare än att dra det inuti väggen och man slipper en ful utanpåliggande kabel i rummet. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Så är det. Då jag har antenn och telejack precis brevid varandra i rummet längst bort tänkte jag dra ner två kablar i antennröret. Sätta ett uttag och dra vidare andra kabeln i telejacket till det andra rummet. 👍

Hade en släkting på middag i helgen som varit elektriker tidigare. Han sa att det enklaste vore nog att i rummet med inkommande fiber att bara borra ett hål till garaget, släng upp vp rör på garagesidan och dra upp ethernet på vinden där istället. Enklare än att dra det inuti väggen och man slipper en ful utanpåliggande kabel i rummet. 🙂

Tänk på att Telia bara tar 1750 kr för att flytta mediaboxen upp till 15 meter (dvs kommer ut med en villapatch och kopplar in utan att förstöra fiberuttag eller SFP med smuts) när de gör det i efterhand. Vid installation kan du också välja, 5 meter patch ingår 10 meter extra kostar 1500 kr och håltagning kostar 300 kr.

Så installerar de fiberuttag i rummet bredvid garaget så räcker nog 15 meter fint, se bara till att göra stort hål nog åt fiberpatch om du gör det själv.

Jag skulle nog tittat på att ha utrustningen i ett skåp mellan huset och garageutrymmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tänk på att Telia bara tar 1750 kr för att flytta mediaboxen upp till 15 meter (dvs kommer ut med en villapatch och kopplar in utan att förstöra fiberuttag eller SFP med smuts) när de gör det i efterhand. Vid installation kan du också välja, 5 meter patch ingår 10 meter extra kostar 1500 kr och håltagning kostar 300 kr.

Så installerar de fiberuttag i rummet bredvid garaget så räcker nog 15 meter fint, se bara till att göra stort hål nog åt fiberpatch om du gör det själv.

Jag skulle nog tittat på att ha utrustningen i ett skåp mellan huset och garageutrymmet.

Nu är jag lite förvirrad. Själva fibern går in i fiberpatch, sen in i omvandlaren och sen ethernet mellan omvandlaren och t ex router osv, eller hur?

Jag tjänar ju inget på att sätta patchen i garaget då jag ända måste dra till omvandlaren (som ej får vara i garaget). Så min plan var alltså att sätta fiber patch och omvandlare samt router i hörnan av rummet som jag visat på bild. Men istället för att dra upp ethernet till taket i en kabel list så drar jag det igenom väggen till garaget och sen därifrån upp till vinden. Där struntar jag i hur det ser ut.

Nåt skåp är nog inte aktuellt. Har tunna väggar i detta utrymme.😅 mitt skrivbord kommer ändå stå precis bredvid och dölja det hela. Har kollat på skåp innan men de verkar stora och onödigt dyra för vad det är. Kanske bygger nån liten plywood låda runt istället.