Tesla-bil hackad för att låsa upp funktioner

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om detta intrång är bra eller dåligt, det finns väll risk för att Tesla kommer att skapa ett "Always online" system som sitter och pingar deras servrar varje dag och kontrollerar om funktionen skall vara tillgängliga eller inte. Sedan ser man ju hur resten av teslaägarna tappar stolsvärmen uppe i kalla norrland när det är molnigt (ungefär som när man vart utsparkad ur Assassin's Creed varje kvart).

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Kunderna *har* rätt till det, så länge de äger grejerna. Det är liksom vad "äga" betyder. Är de däremot leasade från Scania så är det Scanias grejer och de kan bestämma vad kunderna kan göra eller ej.

Och sedan går det du ju också att koppla garantivillkoren till att inte gälla vid sådan manipulation.

Äger du programvaran i din dator och får du göra vad du vill med den?
Tror att klassiskt ägande är på väg bort som det har varit. Just nu låter det på många som att de vill göra vad de vill men också förvänta sig gratis uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Äger du programvaran i din dator och får du göra vad du vill med den?
Tror att klassiskt ägande är på väg bort som det har varit. Just nu låter det på många som att de vill göra vad de vill men också förvänta sig gratis uppdateringar.

Självklart får jag göra vad som helst med programvara i min egen dator, sen kanske inte garanti och annat gäller om man gör för mycket

Inga så kallade EULAs är lagliga här i Europa mig veterligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nja. Nä.
Bilen blir inte billigare än om man inte installerar grejerna alls. Fördelen ligger snarare i att man kan kan hålla nere priserna på tillverkningen om man minskar på variationen.

Den blir billigare att uppgradera - för de som önskar uppgradera.
De som inte uppgraderar kommer däremot få en högre kostnad - utan att man får funktionen.

Säg att ett stereosystem kostar 5000 som tillval. Installationen är 3000kr, hårdvaran 1000 och vinst 1000.

Smäller man in det i alla bilar kan man säkert installera för under tusenlappen istället. Och utan variation i lagerhållning kan man spara in lite där också. Det kan helt klart bli billigare att låsa upp ett sådant system för den som köper tillägget. Det går kanske att erbjuda för 2500 spänn nu!

Men!
Den som inte köper det här kittet - den kunden får ändå betala 1000 spänn i ren hårdvara - och de där hundralapparna i installation som läggs på varje bil.

Så jag tycker nog det är att ta ut svängarna lite väl mycket när man säger att det blir billigare att installera grejer som inte är åtkompliga än att inte installera det alls.

Det låter som att man säger att man tjänar pengar på att shoppa på en rea - snarare än att man sparar pengar.

Förstår din tanke men du har inga belägg för att det stämmer. Det kan vara så att kostanden för lagerhållning och minskade kostnader för att hantera olika konfigurationer gör att det inte blir dyrare.

Även om det skulle vara dyrare att tillverka så är det inte säkert att det märks på priset då man givetvis räknar med att sälja prenumerationer också. Så har ju konsolvärlden sätt ut länge. Sälj hårdvaran billigt för att sedan tjäna pengar på spelen.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nej.

Om alla bilar får sätesvärme installerat så kostar det mer än om man bygger samma bil där ingen av bilarna har sätesvärme installerat.
Det kostar mer att lägga till mer hårdvara i bilarna än om man inte lägger till denna.

Så är det.
Alltid.

Njae, eller ok det stämmer såklart om alternativet att INGEN bil från fabriken har sätesvärmare, men det är orealistiskt.
Så det vi pratar om är att några bilar ska ha och några ska inte ha installerad sätesvärmare.
Det betyder fler produktionslinor (för stolarna), mer lagerhållning, mer logistik, Tesla måsta matcha produktionen mot inkommna beställningar på ett annat sätt, leveransbatcher blir osymetriska och variationer i vilka marknder och under vilka perioder beställer med/utan värmare gör det mer komplicerat att planera produktionen och skeppa bilarna. Tesla räknar ju ut sin kostnad över hela produktionen och inte på enstaka bilar när de sen sätter sina priser.
Jag tror absolut inte att det blir billigare att skippa sätesvärmaren i slutändan.

Permalänk
Medlem

Liknande har ju funnits sen långt tidigare, i och med att olika "motoralternativ" egentligen är exakt samma motor men med olika effektbegränsningar i motorstyrningen. Detta går att hacka genom att flasha om dem.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Biltillverkarna är ju bara företag precis som alla andra så vad förväntar ni er?
De pissar på konsumenter så länge de säljer sina produkter och kommer att fortsätta göra saker för att tjäna ännu mer pengar till sina ägare så länge det inte påverkar försäljningen nämnvärt.
Om ALLA tillverkare gör så - vad har kunderna för alternativ?

EU lag som blockerar artificiell begränsning av produkter vore trevligt.
Kom igen nu EU, ni löste ju det med raka gurkor och usb-C, you've got this

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Va det inte typ detta Intel skulle börja med.

Man kunde låsa upp extra kärnor för en kostnad.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Äger du programvaran i din dator och får du göra vad du vill med den?
Tror att klassiskt ägande är på väg bort som det har varit. Just nu låter det på många som att de vill göra vad de vill men också förvänta sig gratis uppdateringar.

Fast det är ingen som har bett om att få standard funktioner som har funnits i bilar i generationer integrerade i ett operativsystem, funktioner som är installerade och betalda som lika gärna kunde styrts analogt.
Det är ett perfekt sätt att lura konsumenter på pengar och alla bara sväljer det med hull och hår.

Ganska tragiskt att se hur lättmanipulerade folk är idag utav företag och hur man väljer att skydda de mest korkade beslut de gör med allt man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Självklart får jag göra vad som helst med programvara i min egen dator, sen kanske inte garanti och annat gäller om man gör för mycket

Inga så kallade EULAs är lagliga här i Europa mig veterligen

Dator ja, en bil måste dock uppfylla vissa kriterier för att få färdas på allmän väg.

Även att modifiera något harmlöst såsom klimatsystemet så finns det inget som garanterar att någon hemma-hackare inte har sabbat nån närliggande säkerhets funktion.

ex. Om inte avfrostning av framruta fungerar så får du inte köra bilen på allmän väg..

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Fast det är ingen som har bett om att få standard funktioner som har funnits i bilar i generationer integrerade i ett operativsystem.
Funktioner som är installerade och betalda för som lika gärna kunde styrts analogt, det är ett perfekt sätt att lura konsumenter på pengar och alla bara sväljer det med hull och hår.

Ok? Så istället ska en mekaniker gå in och fixa det manuellt. Du har ingen bil och förutom att du måste betala hårdvara ska du även betalar för arbetstid. Visst du får såklart betala för mjukvara som du inte behöver vilket ökar kostnaden, men inget som säger att det är dyrare än ditt alternativ.

Citat:

Ganska tragiskt att se hur lättmanipulerad folk är idag utav företag och hur man väljer att skydda de mest korkade beslut de gör med allt man har.

Vem har försvarat något?

Du kan alltså inte se fördelarna och då ska det gälla alla? Och vi är de tragiska?

Tråkig attityd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Ok? Så istället ska en mekaniker gå in och fixa det manuellt. Du har ingen bil och förutom att du måste betala hårdvara ska du även betalar för arbetstid. Visst du får såklart betala för mjukvara som du inte behöver vilket ökar kostnaden, men inget som säger att det är dyrare än ditt alternativ.

Vem har försvarat något?

Du kan alltså inte se fördelarna och då ska det gälla alla? Och vi är de tragiska?

Tråkig attityd

Vad exakt är det en mekaniker ska gå in och fixa, det är väldigt lite manuella moment när man bygger bilar idag, styrning av exempelvis sätes värme är dessutom inget avancerat.

Dessutom så får du ändå betala för installation av hårdvara samt dragning av kablar och styrsystem, du tror väl inte på fullaste allvar att tillverkarna inte inkluderar det i inköpspriset.
Ovanpå det så ska du betala en prenumerationsavgift för att använda hårdvaran du har betalat för eftersom den smidigt nog för deras del styrs från deras mjukvara, vilket tillåter dem att göra hur de behagar.

Varför skulle det finnas i intresse för företag att få sina produkter billigare för dig samtidigt som de själva tjänar mindre?
Kostnaden för dem blir ju densamma, de måste ju fortfarande installera samma komponenter som i de gamla bilarna bara att de väljer att styra allt från en och samma digitala enhet istället.

Permalänk
Medlem

Tycker själv att det är otroligt dumt att funktioner som redan finns i bilen är begränsade bakom en 'paywall'. Men samtidigt stör jag mig på alla dem som klagar på det. Lösningen är enkel - köp en äldre begagnad bil som inte har paywall funktioner??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonus:

Dator ja, en bil måste dock uppfylla vissa kriterier för att få färdas på allmän väg.

Även att modifiera något harmlöst såsom klimatsystemet så finns det inget som garanterar att någon hemma-hackare inte har sabbat nån närliggande säkerhets funktion.

ex. Om inte avfrostning av framruta fungerar så får du inte köra bilen på allmän väg..

Du har ganska fel där, du får inte framföra ett fordon med en icke-avfrostad framruta (dålig sikt) men finns absolut inga krav på att en avfrostare ska finnas, du går helt enkelt stanna bilen när det händer om du inte har en

Samma med det mesta

Så länge du klarar besiktningen så får du köra bilen på väg (i princip), det är det mekaniska, bromsar, lampor, … inget om mer avancerade saker. En Tesla får framföras på väg utan att skärmen/datorn fungerar alls, i alla fall de äldre modellerna. Allt måste fungera tillräckligt utan

Permalänk
Medlem

Har funderat mycket på detta och har kommit fram till att jag inte tycker det är något dåligt med begränsad hård/mjukvara. Om företaget har höga kostnader för R&D (t ex självkörning) kan ju då företaget välja att sälja en modell med alla funktioner, till ett pris som genererar vinst, fast färre potentiella köpare. Genom att ge möjligheten att sprida R&D-kostnaden över flera olika val kan ju konsumenter som inte skulle ha råd med modellen jag skrev om innan, köpa en billigare och där företaget då "flyttat" kostnaderna till de kunder som vill betala för funktionen. Är man inte nöjd så kan man ju som konsument rösta med fötterna. Köp en annan bil.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wiinis:

Äger du programvaran i din dator och får du göra vad du vill med den?
Tror att klassiskt ägande är på väg bort som det har varit. Just nu låter det på många som att de vill göra vad de vill men också förvänta sig gratis uppdateringar.

Jag äger inte programvaran, däremot äger jag min dator och, med den rätten, har jag rätt att själv välja vilken programvara min dator kör, och även, som konsekvens, kan jag ändra den programvara jag själv kör på min egen dator.

(Sprider jag däremot det program jag modifierat så kan ju upphovsrättsägaren hävda att jag sprider deras program utan deras tillstånd.)

Permalänk
Medlem

Här näst: Vill du kunna använda blinkers och ha en fungerande airbag? 5000kr tack!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Du har ganska fel där, du får inte framföra ett fordon med en icke-avfrostad framruta (dålig sikt) men finns absolut inga krav på att en avfrostare ska finnas, du går helt enkelt stanna bilen när det händer om du inte har en

Det är skillnad mellan hur ett fordon får modifieras/byggas och under vilka förhållanden du kan använda det utan att få böter (har för mig att det även gäller amatörbyggen). Igen aning hur man skiljer på det i praktiken.. :-/

Skrivet av medbor:

Så länge du klarar besiktningen så får du köra bilen på väg (i princip), det är det mekaniska, bromsar, lampor, … inget om mer avancerade saker. En Tesla får framföras på väg utan att skärmen/datorn fungerar alls, i alla fall de äldre modellerna. Allt måste fungera tillräckligt utan

Ofta är den stora skärmen i mitten av en bil (infotainment) ej säkerhetsrelaterad, dock måste den skärm (ofta skärmen bakom ratten) som visar kritisk fordonsdata (motorfel, blinkers etc.) alltid fungera.

Även om bilen passerar besiktning så vill man nog helst inte att det ska framkomma att man har fifflat med mjukvaran vid en ev. olycka..

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Kunderna *har* rätt till det, så länge de äger grejerna. Det är liksom vad "äga" betyder. Är de däremot leasade från Scania så är det Scanias grejer och de kan bestämma vad kunderna kan göra eller ej.

Och sedan går det du ju också att koppla garantivillkoren till att inte gälla vid sådan manipulation.

Kul liknelse! Jag jobbade en sommar på Scania med just detta. Tydligen är piratning av mjukvara ett stort problem (eller var åtminstone). Deras onboard dator berättade vilka funktioner du hade rätt till och sedan fanns det en kopia i molnet dvs moddning upptäcktes på service.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag kommer aldrig köpa en bil som har pay to unlock grejer... Det finns andra märken eller äldre bilar.

Du kommer nog köpa och till och med betala för pay to unlock grejer i framtiden.

Skrivet av Trihxeem:

Biltillverkarna är ju bara företag precis som alla andra så vad förväntar ni er?
De pissar på konsumenter så länge de säljer sina produkter och kommer att fortsätta göra saker för att tjäna ännu mer pengar till sina ägare så länge det inte påverkar försäljningen nämnvärt.
Om ALLA tillverkare gör så - vad har kunderna för alternativ?

EU lag som blockerar artificiell begränsning av produkter vore trevligt.
Kom igen nu EU, ni löste ju det med raka gurkor och usb-C, you've got this

Artificiell begränsning av produkter är inget nytt och definitivt inget som behöver fixas mha en lag. Rösta med plånboken istället, låt företagen ha deras affärsmodeller

Skrivet av SellahiR:

Här näst: Vill du kunna använda blinkers och ha en fungerande airbag? 5000kr tack!

Det är säkerhetsfunktioner, inte bekvämlighets eller lyxfunktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeepRaffing:

. Som sagt, om jag kan få bilen billigare och precis som jag vill ha den samtidigt som det inte påverkar andrahandsvärdet så är det okej med mig.

Problemet är ju att du inte får bilen billigare, du betalar för hårdvaran som är installerad, och sedan får du betala igen om du vill använda hårdvaran. Och eftersom detta är något även nästa ägare för betala för igen, så borde det ju rimligtvis påverka andrahandsvärdet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du kommer nog köpa och till och med betala för pay to unlock grejer i framtiden.
Artificiell begränsning av produkter är inget nytt och definitivt inget som behöver fixas mha en lag. Rösta med plånboken istället, låt företagen ha deras affärsmodeller
Det är säkerhetsfunktioner, inte bekvämlighets eller lyxfunktioner.

Nej, har en bil från 2005 idag. Saknar inga funktioner som finns i nyare bilar. Kommer dagen då bilar blir för dyrt att ha får jag nöja mig med motorcykel och hyra / kollektivtrafik.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Artificiell begränsning av produkter är inget nytt och definitivt inget som behöver fixas mha en lag. Rösta med plånboken istället, låt företagen ha deras affärsmodeller

Eftersom det inte är något nytt så har det ju uppenbarligen inte funkat så bra att rösta med plånboken hittills
Företagen går samman och gör exakt samma sak, vad ska du då rösta på som konsument?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Eftersom det inte är något nytt så har det ju uppenbarligen inte funkat så bra att rösta med plånboken hittills
Företagen går samman och gör exakt samma sak, vad ska du då rösta på som konsument?

De går inte samman, de ser hur det är en bättre affärsmodell och konvergerar mot det. Helt förståeligt och absolut inget man behöver reglera bort. Det kommer finnas bilföretag som kör sitt race ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du kommer nog köpa och till och med betala för pay to unlock grejer i framtiden.
Artificiell begränsning av produkter är inget nytt och definitivt inget som behöver fixas mha en lag. Rösta med plånboken istället, låt företagen ha deras affärsmodeller
Det är säkerhetsfunktioner, inte bekvämlighets eller lyxfunktioner.

Det var ett skämt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Liknande har ju funnits sen långt tidigare, i och med att olika "motoralternativ" egentligen är exakt samma motor men med olika effektbegränsningar i motorstyrningen. Detta går att hacka genom att flasha om dem.

Det stämmer absolut i många fall, men långt ifrån alltid.
Fastän ”samma” motor finns i olika effekter så är det inte garanterat att de är identiska. Fastän de har samma block.
Har bekanta som blev lurade på det av återförsäljaren.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Här näst: Vill du kunna använda blinkers och ha en fungerande airbag? 5000kr tack!

Myntinkast och Insert coin i vindrutan istället för att vrida om nyckeln? Hoppas det inte blir Game Over när man kör IRL...

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Det här är ju inget nytt BMW testar ju exakt samma grej https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2022...

https://www.bmw.se/sv/avdelning/erbjudanden/bmw-digital-servi...

så det här är lite som Netflix banar vägen med orimliga krav/extrakostnader så hakar resten av konkurenterna på så får vi en ny standard som bara finns där för att skinna konsumenterna/ägarna på mer pengar.

Så frågan är när hänger resten på som Vag, Toyota, Daimler, Honda etc. m.fl.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

https://www.thedrive.com/news/teslas-10000-cheaper-model-s-x-...
10000 usd billigare i utbyte för att tappa lite mindre än en fjärdedel av räckvidden. Mjukvarulåst. Helt okej tycker jag. Det är lättare än att skapa ett nytt batteripaket men uppfyller samma funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

https://www.thedrive.com/news/teslas-10000-cheaper-model-s-x-...
10000 usd billigare i utbyte för att tappa lite mindre än en fjärdedel av räckvidden. Mjukvarulåst. Helt okej tycker jag. Det är lättare än att skapa ett nytt batteripaket men uppfyller samma funktion.

Så du betalar för ett batteri med en viss kapacitet men måste betala ytterligare om du faktiskt vill använda den.
Helt ok?