Tesla-bil hackad för att låsa upp funktioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Det här är ju inget nytt BMW testar ju exakt samma grej https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2022...

https://www.bmw.se/sv/avdelning/erbjudanden/bmw-digital-servi...

så det här är lite som Netflix banar vägen med orimliga krav/extrakostnader så hakar resten av konkurenterna på så får vi en ny standard som bara finns där för att skinna konsumenterna/ägarna på mer pengar.

Så frågan är när hänger resten på som Vag, Toyota, Daimler, Honda etc. m.fl.

Dock så är detta bara om man inte köpt utrustningen från fabrik och man kan välja att betala i månaden eller hela priset direkt och får utrustningen permanent i bilen.

Själv tycker jag att det är ganska bra sak speciellt om man köper en bil begagnad och vill ha exakt en specifik utrustning så man slipper att bilen man har hittat har allt förutom en sak som man vill ha. Detta innebär ju att man köpa t.ex adaptive farthållare i efterhand. I stället för att behöva köpa en ny bil eller en annan bil.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Så du betalar för ett batteri med en viss kapacitet men måste betala ytterligare om du faktiskt vill använda den.
Helt ok?

Ja så länge det är billigare skulle säkert kosta mer om Tesla skulle ha utvecklat ett helt nytt batteri med mindre kapacitet då kanske bilen bara skulle vara 50000kr billigare för täcka kostnaderna Tesla har lagt på ett helt nytt batteri. Det bästa av allt är ju att man låsa upp fulla batteriet i framtiden om man ångra sig så man slipper köper en ny bil med ett större batteri.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Ja så länge det är billigare skulle säkert kosta mer om Tesla skulle ha utvecklat ett helt nytt batteri med mindre kapacitet då kanske bilen bara skulle vara 50000kr billigare för täcka kostnaderna Tesla har lagt på ett helt nytt batteri. Det bästa av allt är ju att man låsa upp fulla batteriet i framtiden om man ångra sig så man slipper köper en ny bil med ett större batteri.

Det ger ju också sidoeffekten att batteriet har 20% överkapacitet och därmed borde hålla nästan för evigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det ger ju också sidoeffekten att batteriet har 20% överkapacitet och därmed borde hålla nästan för evigt

Jo det är ännu en fördel batteriet lär ju hålla hur länge som helt om det inte "går" att ladda till 100%.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Jo det är ännu en fördel batteriet lär ju hålla hur länge som helt om det inte "går" att ladda till 100%.

Låter som mobiltelefonmarknaden lite grann, där det rekommenderas att användas mellan 10% - 90%.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GooGeL:

Jo, precis.

Har jag köpt en tjänst eller produkt, så hyser jag ingen skam över att låsa upp sådana här teknikaliteter, som "av en händelse" kom med på köpet.

Å andra sidan bör man syna Tesla metoder som företag. Eftersom de installerar hårdvara som inte kommer till nytta, enbart för att förenkla sin egen produktion (ekonomiskt initiativ), och detta förbrukar eller låser upp på jordens begränsade resurser som vore till faktisk nytta på annat håll.

edit:

Just en Tesla har extremt få komponenter i bilarna jämfört med alla konkurrenter, så Teslas metoder som företag blir ett föredöma om tillverkarna granskas ur detta perspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Ja så länge det är billigare skulle säkert kosta mer om Tesla skulle ha utvecklat ett helt nytt batteri med mindre kapacitet då kanske bilen bara skulle vara 50000kr billigare för täcka kostnaderna Tesla har lagt på ett helt nytt batteri. Det bästa av allt är ju att man låsa upp fulla batteriet i framtiden om man ångra sig så man slipper köper en ny bil med ett större batteri.

Men du måste ju förstå att du faktiskt betalar för ett batteri du inte kan använda fullt ut?
För det är ju knappast så att de som pungar ut extra för mer kapacitet subventionerar de som inte gör det.
Den enda vinnaren här är den som säljer bilen, inte konsumenten.

Och skulle du vara OK med en redan monterad infällbar dragkrok som kräver 15000:- för att "aktiveras"?

I båda fallen så får ju konsumenten som inte betalar extra en sämre bil mot vad den skulle varit med ett aningens mindre batteri eller ingen dragkrok monterad alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Just en Tesla har extremt få komponenter i bilarna jämfört med alla konkurrenter, så Teslas metoder som företag blir ett föredöma om tillverkarna granskas ur detta perspektiv.

Det enda Tesla är erkännt bra på är drivlinan (motorer och växellådor).
Resten tror jag inte att de andra biltillverkarna oroar sig över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Och skulle du vara OK med en redan monterad infällbar dragkrok som kräver 15000:- för att "aktiveras"?

Skulle du vara OK med att betala 15000kr extra för en dragkrok du inte vill ha och inte kommer använda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Skulle du vara OK med att betala 15000kr extra för en dragkrok du inte vill ha och inte kommer använda?

Det är ju exakt det jag säger.
Du betalar för hårdvaran, och måste betala mera för att faktist kunna använda den.
Och än värre, i Teslas värld så måste nästa ägare OCKSÅ betala om hxn vill använda funktionen.

Varför har många så svårt att se att det är direkt konsument fientligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det är ju exakt det jag säger.
Du betalar för hårdvaran, och måste betala mera för att faktist kunna använda den.

Fast om vi nu pratar om batteriet så drar de ju av 100000kr på priset? Du betalar alltså inte för hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Fast om vi nu pratar om batteriet så drar de ju av 100000kr på priset? Du betalar alltså inte för hårdvaran.

Du kan ju inte på allvar tro att det är så det fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Du kan ju inte på allvar tro att det är så det fungerar?

Du menar att de säger att bilen blir 100000kr billigare men när man väl skrivit på köpekontraket står det ett annat pris där?
Vad är det som är så konstigt med att man betalar för kapacitet?
Din ISP tar olika betalt för 100mbit/s och 500mbit/s även om all utruistning är exakt den samma och deras egna kostnader är mer beroende på hur mycket du utnyttjar av din hyrda kapacitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Du kan ju inte på allvar tro att det är så det fungerar?

https://electrek.co/2023/08/15/teslas-new-model-s-x-same-batt...

Det är ju exakt så det fungerar i många fall? Det kommer inte precis som något nytt.

Hur tror du att det fungerar eller missar jag något

Suger gör det hur som helst och påverkar bara naturen negativt.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

https://electrek.co/2023/08/15/teslas-new-model-s-x-same-batt...

Det är ju exakt så det fungerar i många fall? Det kommer inte precis som något nytt.

Hur tror du att det fungerar eller missar jag något

Du missar att Tesla inte "bjussar" på ett större batteri som kan låsas upp om man vill.
Du betalar självklart för det större batteriet även om du inte låser upp kapaciteten.
Och betalar igen om du vill använda den.
Lite som att "gratis service" på många nya bilar såklart betalas redan i inköpspriset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Du missar att Tesla inte "bjussar" på ett större batteri som kan låsas upp om man vill.
Du betalar självklart för det större batteriet även om du inte låser upp kapaciteten.
Och betalar igen om du vill använda den.
Lite som att "gratis service" på många nya bilar såklart betalas redan i inköpspriset.

Skulle du kunna utveckla hur du menar?

Bil A med 80% batteri upplåst köps för 400k
Bil B med 100% batteri upplåst köps för 500k

Samma hårdvara.

Självklart skulle Tesla inte göra det här om det inte var vinstdrivande, men att kunna fortsätta optimera tillverkning med exakt samma delar men ändå få ut fler bilar på marknaden misstänker jag är den stora vinsten här.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Det här är ju inget nytt BMW testar ju exakt samma grej https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2022...

https://www.bmw.se/sv/avdelning/erbjudanden/bmw-digital-servi...

så det här är lite som Netflix banar vägen med orimliga krav/extrakostnader så hakar resten av konkurenterna på så får vi en ny standard som bara finns där för att skinna konsumenterna/ägarna på mer pengar.

Så frågan är när hänger resten på som Vag, Toyota, Daimler, Honda etc. m.fl.

https://www.youtube.com/watch?v=3MXgnecxVeU

Toyota är redan där dom med och petar. Detta bringar in konstant flöde av produkter under flera år och kommer bara öka. Folk klagar men fortsätter köpa det så det är klart fler och fler kommer haka på. Känner själv folk som klagar och sedan går och köper en sådan bil ändå, då får man allt skylla sig själv.
Min bror som är inom bil industrin säger att jag ska hålla hårt i min fina gamla volvo 740, han sa att detta kommer bara öka, troligen explosionsartat. I den får jag använda alla funktioner utan att prenumerera på saker jag redan köpt som finns i bilen.

Det får man kolla upp innan och lägga på sin månadskostnad helt enkelt eller försöka pruta bort den hos bilhandlaren.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Men du måste ju förstå att du faktiskt betalar för ett batteri du inte kan använda fullt ut?
För det är ju knappast så att de som pungar ut extra för mer kapacitet subventionerar de som inte gör det.
Den enda vinnaren här är den som säljer bilen, inte konsumenten.

Och skulle du vara OK med en redan monterad infällbar dragkrok som kräver 15000:- för att "aktiveras"?

I båda fallen så får ju konsumenten som inte betalar extra en sämre bil mot vad den skulle varit med ett aningens mindre batteri eller ingen dragkrok monterad alls.

Man kan ju se det negativa i allt för mig är det bara en fördel med att låsa upp funktioner i efterhand om ångrar sig och inte behöver köpa en helt ny bil.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

men.. man kan ju se det som att Teslas Garanti åtagande ökar, vilket medför kostnader. alltså tar de betalt för det efter garantitid så skulle det däremot kunna aktiveras funktioner utan kostnad kan jag nog tycka.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

men.. man kan ju se det som att Teslas Garanti åtagande ökar, vilket medför kostnader. alltså tar de betalt för det efter garantitid så skulle det däremot kunna aktiveras funktioner utan kostnad kan jag nog tycka.

Har garantin gått ut kan du ju hacka den hur mycket du vill, finns ju inget de kan göra åt det då.