Krönika: AMD borde överge prestandasegmentet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sinery:

Grafikkort i en serie kostar väldigt lika att producera.
Det är inte så att låg prestanda = billig produktion.

Jo, låg prestanda kan innebära billig produktion.

Ett kort designat för högre prestanda innebär ett större grafikchip. Större chip är dyrare, och ökningen i pris är inte ens linjär, ett dubbelt så stort chip är mer än dubbelt då dyrt p.g.a. fler chip som inte går att använda p.g.a. produktionsdefekter.

Permalänk
Medlem

Håller delvis med då mitt RX 6950 XT som "high-end" kort har mycket att önska och jag är ganska säker på att jag inte kommer köpa något "high-end" kort från AMD vid nästa uppgradering.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Det viktigaste nu är att Intel lyckas med sin Arc satsning.
Med tre spelare på planen så kommer det på sikt bli bättre snurr på gpu marknaden tror jag.
Förhoppningsvis kommer Battlemage att hålla AMD sysselsatt i låg och mellansegmentet, och tvinga dom till att hålla ner priserna.
Nvidia kommer troligen inte bry sig utan kommer hålla höga prisnivåer ändå, men AMD och Intel kommer slåss om samma kunder, så där kan det bli lite roligare för oss konsumenter.

Hur tänker du att AMD inte har tillräckligt med konkurrens? Ditt resonemang bygger på den felaktiga premissen att nVidia inte bryr sig om konkurrentens priser. Det gör de dock i allra högsta grad, de är oftast lite dyrare, men det är avvägt beslut, inte ett resultat av att de inte skulle bry sig. Det har vi sett varje gång AMD försöker sig på att knipa andelar med sänkta priser.
AMD har mycket sämre marginaler på mellansegmentet och lider mer av ett priskrig. Kommer Intel på allvar med i matchen så är det bara till besvär för AMD.

Skrivet av KAD:

Så länge AMD ligger efter på teknik som faktiskt efterfrågas av konsumenter så kommer de naturligtvis ha svårt att ta stora marknadsandelar.

Nyckeln ligger i så fall att göra kort som är tillräckligt bra och använda dem som loss leader.

Typ:

Och även då måste man antagligen vara agressiv med marknadsföringen och se till att ha bundlade erbjudanden med CPU och moderkort för att väga upp den minimala vinsten (som nVidia inte kommer vara intresserad av att följa).

Men då måste man antagligen vara beredd att försvara den strategin mot aktieägarna, vilket troligen inte kommer att hända. Jag uppfattar inte AMDs dGPU som något de egentligen satsar på, det är mer en bieffekt av konsoll- och laptop-CPU-affären. Så sannolikt kommer det bara harva vidare på halvfart.

Jo, men vad är denna teknik? Det pratas ju bara om prestanda i ditt exempel. Och återigen så handlar det om arkitektur. Leder nVidia där så har de större möjligheter än AMD att leverera även i mellansegmentet.
Bundling hjälper nog inte, det kapar nog marginaler mer än det ökar omsättning.

Det AMD eventuellt skulle kunna gör är integrerade designer. Typ MCM APU med stark grafikdel och en stor delad HBM. Där DDR5 bara används som expansion. Där kan nVidia svårligen följa efter. Och det finns mycket prestandavinst i det också. Vilket vi sett på t.ex. Apples M-kretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

RDNA var först på PC (Navi 5700)

Nuförtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Det fungerar ju bara så länge inte mellansegmentet kommer ikapp dock. Så det måste ju ske utveckling där med.

Klart men inte lika mycket. Lite som när intel var tvugna att ändra sig när ryzen kom.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Jag uppfattar inte AMDs dGPU som något de egentligen satsar på, det är mer en bieffekt av konsoll- och laptop-CPU-affären. Så sannolikt kommer det bara harva vidare på halvfart.

Kan inte tala för gamermarknaden men den professionella tror jag inte de ger upp vad avser dgpuer (ex CUDA->HIP-nyheten) och de släppte nyligen en ny serie workstationkort baserade på rdna3: https://www.phoronix.com/review/radeon-pro-13
(Ej heller AI-datacenter-Instinctarna även om de är cdna2)

Integrerad grafik blir bättre och bättre.

Okänt för mig om det skulle skada verksamheten att strunta i gamermarknaden och bara köra rdna för proffskort. Färre resurser för att hålla drivrutiner uppdaterade mot väldigt många spel om inte annat.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd

AMD gör stort svineri med att förhindra dlss i nästan varje AMD sponsrat spel, tar bort det där man börjat sponsra, istället för att satsa på att fsr blir bättre och inte köra med skit som att förhindra dlss. Dlss har gjort stora framsteg, ex senaste versionen i RDR 2 så är dlss quality lika bra som 4k native och i vissa scener t.o.m bättre. Fsr har inte gjort stora framsteg. Jag är inte fanboy av varken Nvidia eller Amd.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Känns som mest insiktslösa åsikter tyvärr. Mekanismen för hur AMD skulle kunna ta andelar i mellansegmentet saknas i analysen.

Kan man inte nå toppsegmentet så är det för att man ligger efter på prestanda/mm², prestanda/W eller båda. Man kommer med samma arkitektur ligga efter på dessa mätpunkter i mellansegmentet också.
Det betyder att nVidia i så fall kan tillverka motsvarande kort med större marginal, alternativt till lägre priser.
När nVidia har toppsegmentet och blir symbolen för prestanda så ökar det deras siffror i övriga segment. Så för att AMD ska bli kungar i mellansegmentet i den motvinden så behöver de verkligen konkurrera med märkbart lägre priser än nVidia, vilket kan bli svårt då nVidia har större marginaler.
Sett till prestanda och funktion så brukar därför AMD inte underminera nVidias priser mer än absolut nödvändigt för att få en del av kakan. För de lider mer av ett priskrig.

Det är därför AMD kämpat med att få andelar även i mellansegmentet i perioder då nVidia har teknikövertaget och prestandakronan.

Den som kan vet hur AMD ska stjäla andelar om de har en sämre arkitektur får gärna förklara.

Jag funderade lite igår, efter att nyheten om att "skippa toppsegmentet" kom ut och det är några saker som står ut, tänker jag. Eller iaf 1 sak:

Citat:

I skrivande stund går dock inte att dra några slutsatser om AMD:s planer, men enligt företaget är RDNA 4 redo "inom en snar framtid". Baserat på officiell produktplan handlar det om lansering senast 2024

Det är 8 månader sedan lansering. Om AMDs chiplet-design låter dem korta designcyklerna, eftersom t.ex. en del av logiken ligger på egna kretsar, och de är tidigt ute så kanske de hinner lansera först den här gången. Och då kan ett mellansegmentskort vara nog så bra.

Lägg därtill att AMD inte är efter, utan före i t.ex. prestanda/mm² (7900 xtx 300mm²/4080 379mm²) så kan ett litet "mellanklasskort" på ny arkitektur vara nog så intressant om det är tidigt!

Permalänk

Tror inte AMD med Radeon kan konkurrera med Nvidia i längden, utan de kommer hamna mer och mer på efterkälken tills Nvidia gör en Intel och stagnerar R&D tills AMD har hunnit ifatt igen.

AMD har inte de finansiella musklerna och antagligen lägre vinstmarginal per kort.

Permalänk
Medlem

Första steget skulle vara att slänga ut alla sina kortnamn och börja om med något enklare, inte massa XT, XTX, 6550 tjafs... Nvidia har ju ett superbra system där som även icke-gamers förstår, XX50, 60, 70, 80, 90, sen klyddar de lite med Ti och Super, tycker att de borde skippa Super iaf.

Men i övrigt så CUDA... 3D-rendering, AI... det är i princip bara CUDA som gäller, även om det finns lite fulhack och mindre aktörer som stödjer AMDs lösningar.

Jag är dock förvånad att inte AMD gör en större grej av att de tillhandahåller GPU till PS5 och Xbox.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@sasfoxi

Att börja betala spelutvecklare för exklusivitet i ett läge där AMD släpat efter med teknikutvecklingen är ju inte en strategi som kommer funka långvarigt, utan ett tecken på hur illa det verkligen är ställt med deras GPU-division och vad de [inte] har att komma med framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jo, låg prestanda kan innebära billig produktion.

Ett kort designat för högre prestanda innebär ett större grafikchip. Större chip är dyrare, och ökningen i pris är inte ens linjär, ett dubbelt så stort chip är mer än dubbelt då dyrt p.g.a. fler chip som inte går att använda p.g.a. produktionsdefekter.

Menade skriva GPU.
Visst är skillnader i kylare, VRM, VRAM men dom sakerna speglar egentligen vad silikonen kan.

Att förslå att att det är bra att AMD fokuserar på low/mid-end för att dom inte kan design bra silikonen är cope.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

AMD gör stort svineri med att förhindra dlss i nästan varje AMD sponsrat spel, tar bort det där man börjat sponsra, istället för att satsa på att fsr blir bättre och inte köra med skit som att förhindra dlss. Dlss har gjort stora framsteg, ex senaste versionen i RDR 2 så är dlss quality lika bra som 4k native och i vissa scener t.o.m bättre. Fsr har inte gjort stora framsteg. Jag är inte fanboy av varken Nvidia eller Amd.

Det verkar lite förenklat att säga att FSR inte gjort stora framsteg punkt.
https://www.pcgamer.com/baldurs-gate-3-fsr-22-upgrade-likely-... ex talar om att det nu finns stöd för FSR 1.0 vilken är en hel del sämre än 2.2.

Därtill kan man fråga sig hur många som köpt ett Nvidiakort skulle välja FSR ens om det var lika snabbt och snyggt? (Vilket vore rätt så well done då proprietära DLSS kan luta sig mot proprietär teknik i rtx-korten)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sinery:

Menade skriva GPU.
Visst är skillnader i kylare, VRM, VRAM men dom sakerna speglar egentligen vad silikonen kan.

Att förslå att att det är bra att AMD fokuserar på low/mid-end för att dom inte kan design bra silikonen är cope.

Det är ingen silikon i en GPU, sånt har man i bröstimplantat och badrumsfogar.

Olika GPU:er kostar olika mycket att tillverka baserade bl.a. på deras kretsarea. Däremot har du delvis rätt, ibland tillverkas billigare och dyrare modeller av samma GPU-modell, där delar av GPU:n stängts av p.g.a. tillverkningsfel eller marknadssegmentering, men hur stora chip man väljer tillverka påverkar i högsta grad kostnaden, och det är just det denna krönika handlar om, att inte designa onödigt stora chip, och istället satsa på mellanklassen från början.

Sedan kan man kalla det för cope, fast jag väljer att hålla mig till fakta här, om det är cope är en åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Det känns som detta är relativt nytt fenomen dock. Jag kanske har röda nastalgi glasögon men som jag minns det var AMD the shit med sina kort förut och folk skrattade åt nvidias kort som var som grillar typ GTX 480. Mellan 8800 GT som var väldigt bra på sin tid och Pascal kändes det som det var AMD som gällde. Men kan vara för jag inte höll koll på Nvidia. Men som jag minns det var det var inte Nvidia så dominerande förut. De kunde vara bäst vissa generationer och AMD bäst vissa men AMD hade nästan alltid bäst pris/prestanda.

Vem som var bäst förr är lite irrelevant.
Min poäng är att den tillverkare som har högst prestanda (oavsett vem) får mycket mer uppmärksamhet än övriga tillverkare, och att den gratisreklamen ger dem en fördel även vid försäljning av produkter med lägre prestanda trots att det vid köp av dem egentligen inte borde spela någon roll vem som gör snabbast kort i ett annat prestandasegment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Lägg därtill att AMD inte är efter, utan före i t.ex. prestanda/mm² (7900 xtx 300mm²/4080 379mm²) så kan ett litet "mellanklasskort" på ny arkitektur vara nog så intressant om det är tidigt!

Ja om man av nån märklig anledning väljer att glömma bort MCD:erna ja... Och att de behöver 6 st GDDR-kanaler istället för 4.

Det troliga är att 4080 är billigare att producera än 7900XTX. Eller iaf inte nämnvärt dyrare.

Och det är här problemet belyses. Trots att AMD lagt sig klart under Nvidia i pris så ger det uppenbarligen inte tillräcklig effekt för att Nvidia ska behöva ändra på sig.

Eller för att vända på det, 7900XTX har nog viss framgång men det är enbart pga att Nvidia har gått bananas. När som helst skulle Nvidia kunna döda 7900 (till nuvarande priser).

Permalänk
Medlem

Efter att jag har gått genom dessa benchmarks kan jag se att 6800xt (7100kr) vs 4070 (7800kr) ligger i par.
Och då tycker jag att AMD gör helt rätt i skita i högprestanda segmentet. Dvs skippa X900xt serien.

Pengarna ligger i X700 och X800 vs X060 och X070 segmentet.

Någon som har annan syn på detta?

https://www.youtube.com/watch?v=BxlOe-6nU1w&ab_channel=DatGam...
https://www.youtube.com/watch?v=8tzPWY8cuhM&ab_channel=Testin...
https://www.youtube.com/watch?v=8bhPKh6l5FA&ab_channel=MarkPC
https://www.youtube.com/watch?v=WPE_CvvqJpY&ab_channel=Daniel...

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Jag tror problemet hos AMD är att man inte har kapaciteten att producera nog för att ta marknadsandelar.
AMD har ju länge köpt smulorna som blir över hos TSMC vilket resulterat i att AMD ofta satsar på MCM.

Nu verkade RDNA3's MCM inte fungera så bra som man hade hoppats och därför är RDNA4 som säkert också redan är igång byggt på MCM. Att AMD då inte skulle vilja släppa toppsegmentet på RDNA4 är troligen för att samma moduler presterar bättre och/eller är mer lönsamma, på de lägre segmenten. AMD kanske har gjort eller kommer göra genombrott på RDNA5 eller så har man gått tillbaks till monolitisk struktur.

Hur som helst är det tråkigt att AMD försöker upprätthålla uppblåsta priser precis som Nvidia istället för att satsa på kvantitet över kvalité vilket kanske just är tanken med RDNA4 grafikkort till massorna istället för den globala medelklassen, när deras teknik inte når upp till toppsegmentet.
Navi 43, kanske kallas 8700XT med prestanda som RTX4080/5070/7900XTX för $499 kanske inte blir så illa ändå, år 2025.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag tror att främsta anledningen till att AMD eventuellt inte skulle släppa "highend" kort nästa generation är att man misslyckats med en fullskalig chilplet design med flera GPU-kärnor.

Permalänk
Medlem

Lätt för AMD att ta mellansegmentet, sänk bara XT- & XTX-modellerna till mallansegmentspriser

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Så länge AMD ligger efter på teknik som faktiskt efterfrågas av konsumenter så kommer de naturligtvis ha svårt att ta stora marknadsandelar.

Nyckeln ligger i så fall att göra kort som är tillräckligt bra och använda dem som loss leader.

Typ:

Och även då måste man antagligen vara agressiv med marknadsföringen och se till att ha bundlade erbjudanden med CPU och moderkort för att väga upp den minimala vinsten (som nVidia inte kommer vara intresserad av att följa).

Men då måste man antagligen vara beredd att försvara den strategin mot aktieägarna, vilket troligen inte kommer att hända. Jag uppfattar inte AMDs dGPU som något de egentligen satsar på, det är mer en bieffekt av konsoll- och laptop-CPU-affären. Så sannolikt kommer det bara harva vidare på halvfart.

AMD är ju nära snart att ta hela låg budget segmented. Någon generation till med igpu och du kan köra nästan alla spel i >60fps low/medium.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Det kanske är en bra idé för AMD som företag men jag har svårt att se hur det skulle gynna oss användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja om man av nån märklig anledning väljer att glömma bort MCD:erna ja... Och att de behöver 6 st GDDR-kanaler istället för 4.

Det troliga är att 4080 är billigare att producera än 7900XTX. Eller iaf inte nämnvärt dyrare.

Det har jag extremt svårt att tro. Navi 31 är en GCD på 304mm2/5nm och sex stycken MCDer på 37,5mm2/6nm. AD103 är 378,5mm2/4nm. 4nm är dyrare än 5nm, och de där sex små MCDerna kommer att vara mycket billiga på sin gamla process och minimala chip. De är mest cache, och cache kan man alltid designa runt defekter (man gör bara lite för mycket cache och stänger av de skadade raderna så att man kommer ner på den mängden man skall ha enligt designen), så yielden kommer att vara mycket god.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det är inte bara AMD som sätter priser, nVidia kan de med. Och eftersom nVidia kan få samma prestanda billigare så har AMD bara att förlora på att priskriga. Därför de ligger ungefär lika.

Skrivet av rwkk:

kan inte riktigt hålla med. Korten är för dyra, men endast 4060 vinner över 7600 i mina ögon. En bra 7900xtx modell kan man få för 12-13k medans 4080 går för 15-16k

Och 6000 serien, som fortfarande har otroligt höga priser, krossar ändå rtx 30 seriens priser. Och som en person som använt mer radeon än geforce senaste 5 åren samt inte spelar spel med rt eller många där dlss hjälper så är enda skälet för 4070ti över 7900xt dens mindre elkonsumption.

Som sagt, rtx 4060 är den första produkten på 5+ år som jag skulle valt över Amd för samma segment med tanke på prestanda och priser.
____________________________________________________
Därför man köper långvarig intel stock

Jag skulle vilja påstå att de nuvarnade priserna ligger bra; Trots klagomål på höga priser är hyllorna i butikerna är vare sig fulla eller tomma.

Om AMD verkligen vill ta mer marknadsandelar behöver de ha mycket attraktiva priser i ett par GPU-generationer, och det har de inte. Det verkar som att prissättningen matchar motsvarande bort hos Nvidia. Jag tror AMD är fullt medvetna om detta och är nöjda med det. Tyvärr. AMD tjänar för bra på sina CPUer för att de skulle flytta tillverkningskapactet från CPUer till GPUer. De kommer förlorar dubbelt på det, dels intäktsbortfall för att man säljer färre CPUer och dels för att man säljer sina GPUer till underpriser för att göra en inbrytning.

Permalänk
Medlem

Ja det låter ju bra, låta Nvidia och Intel husera fritt där uppe. Coola priserna blir då. Sedan tror jag att dom hoppar över nästa för att utveckla mer och komma ikapp.

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurh1nk:

Ja det låter ju bra, låta Nvidia och Intel husera fritt där uppe. Coola priserna blir då. Sedan tror jag att dom hoppar över nästa för att utveckla mer och komma ikapp.

Att de inte gjort det sedan "Future is fusion" med sina kärnor år 2010-2011(Phenom) som hade sex kärnor(fast tre simulerade i parkoppling för extra spänst vid belastning) och den funkade fan klockrent som en I5:a(bästa tillgängliga då och kostade tusenlappen mindre).

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det har jag extremt svårt att tro. Navi 31 är en GCD på 304mm2/5nm och sex stycken MCDer på 37,5mm2/6nm. AD103 är 378,5mm2/4nm. 4nm är dyrare än 5nm, och de där sex små MCDerna kommer att vara mycket billiga på sin gamla process och minimala chip. De är mest cache, och cache kan man alltid designa runt defekter (man gör bara lite för mycket cache och stänger av de skadade raderna så att man kommer ner på den mängden man skall ha enligt designen), så yielden kommer att vara mycket god.

MCM för 7 kretsar bygger på en hel del i pris. Det är inte bara räkna kretskostnaden. Sedan, återigen. Navi31 är trots att hälften är placerat i andra kretsar inte mycket mindre än en komplett 4080. Lägg på billigare spänningsmatning och smalare buss. Det ger billigare kringkomponenter och PCB.
Känns lite ansträngt i hur du försöker lägga vikt på den enda fördyrande faktorn för nVidia och försöker få 4nm att framstå som extremt dyr medan 6nm är lastgammalt.

Vad tror du prisskillnaden mellan noderna landar på i den storleksklassen? Beroende på var man kollar så brukar 5N och 4N ha ungefär samma pris. Att AMD måste lägga på ett helt produktionssteg med MCM och nära på dubbla totala kretsytan bygger nog på en hel del mer kostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag är dock förvånad att inte AMD gör en större grej av att de tillhandahåller GPU till PS5 och Xbox.

Detta är troligtvis kontraktuellt. Det är Sonys och Microsofts enheter, så de vill gärna inte dela den marknadsföringen med AMD. De betalar säkert bra för det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle566:

Att de inte gjort det sedan "Future is fusion" med sina kärnor år 2010-2011(Phenom) som hade sex kärnor(fast tre simulerade i parkoppling för extra spänst vid belastning) och den funkade fan klockrent som en I5:a(bästa tillgängliga då och kostade tusenlappen mindre).

Ursäkta, men vad fasen pratar du om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag skulle vilja påstå att de nuvarnade priserna ligger bra; Trots klagomål på höga priser är hyllorna i butikerna är vare sig fulla eller tomma.

Om AMD verkligen vill ta mer marknadsandelar behöver de ha mycket attraktiva priser i ett par GPU-generationer, och det har de inte. Det verkar som att prissättningen matchar motsvarande bort hos Nvidia. Jag tror AMD är fullt medvetna om detta och är nöjda med det. Tyvärr. AMD tjänar för bra på sina CPUer för att de skulle flytta tillverkningskapactet från CPUer till GPUer. De kommer förlorar dubbelt på det, dels intäktsbortfall för att man säljer färre CPUer och dels för att man säljer sina GPUer till underpriser för att göra en inbrytning.

Så många som pratar om detta men AMD är inte någon ny spelare på planen som behöver bryta igenom och få sitt namn känt. Vinst>marknadsandel

De behöver inte gå om Nvidia och som du säger skulle det troligen inte vara lönsamt för dem. Dock om de kan komma med några bra mellansegment kort kan de absolut, då det är där de flesta köper. Men de behöver också fixa sin FSR 3