Iphone 15 Pro-läcka visar tjockare design, USB-C och ny sidoknapp

Permalänk
Melding Plague

Iphone 15 Pro-läcka visar tjockare design, USB-C och ny sidoknapp

En månad innan Apple väntas visa upp nya Iphone 15-serien dyker bilder på Pro-versionen upp och bekräftar tidigare rykten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Ska iPhone-användare äntligen få en standard.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Det ska bli intressant att höra Apple ta åt sig äran för USB-C

Permalänk
Medlem

USB-C, se där!

Apple kan - när de blir tvingade

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Varför är bilderna tagna med en Nokia 7650? Ps. den nageln hade man kunnat skala potatis med..

Permalänk

Hade jag haft en iPhone hade jag absolut uppgraderat till iPhone 15 om ryktena stämmer med USB c, bättre kamera för zoom, mindre kanter, dynamic island på alla.
Men nu när jag har en mellanklasstelefon av Android som man inte ens får extra sås på pizzan för vid inbyte, så lägger jag inte ut över 15 000kr på en 6,7" iPhone 15 eller vad den kostar i närheten.

Jag gillar dock skarpt att iPhone går emot att det enda kritik man kan säga emot dem är att den och andra flaggskepps telefoner som Samsungs är så otroligt dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Det ska bli intressant att höra Apple ta åt sig äran för USB-C

De kommer att marknadsföra det som en sätt att få video ut från telefonen när de presenterar modellen, och när folk klagar på det (för folk kommer att klaga och säga att Apple tvingar dem att köpa nya laddkablar), så kommer de att skylla på EU.

Men intressant om man får en knapp till. Personligen har jag telefonen i tyst läge 100% av tiden (klockan vibrerar om det ringer) så jag kan absolut tänka mig att använda den knappen till nåt annat än tyst läge.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Det ska bli intressant att höra Apple ta åt sig äran för USB-C

Well, vissa insiders menar att Apple var en ganska stor proponent och drev stora delar av utvecklingen kring USB-C när USB Implementers Forum presenterade USB-C. Det fanns inget likt lightning på flera år och man efterfrågade en snarlik port för datorer. Man ska dessutom inte glömma att de trots allt var en av de första med att släppa kommersiella enheter som endast förlitade sig på USB-C.

Permalänk
Medlem

ser ju rätt fake ut.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Samsung jobbar övertid nu i natt för att kopiera läckan!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Det ska bli intressant att höra Apple ta åt sig äran för USB-C

Apple gick all in på USB-C året 2016 på sina laptops där de till och med plockade bort USB-A.
Inte direkt så att de undvikit det då de i princip tvingade hela macintosh-ekosystemet till USB-C redan då.
Det är bra många år innan resten av industrin följt efter på "pc-sidan".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Det ska bli intressant att höra Apple ta åt sig äran för USB-C

Nu var väl iofs Apple en av de tillverkarna som först anammade USB-C? MacBook fick USB-C i början av 2015.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hade jag haft en iPhone hade jag absolut uppgraderat till iPhone 15 om ryktena stämmer med USB c, bättre kamera för zoom, mindre kanter, dynamic island på alla.
Men nu när jag har en mellanklasstelefon av Android som man inte ens får extra sås på pizzan för vid inbyte, så lägger jag inte ut över 15 000kr på en 6,7" iPhone 15 eller vad den kostar i närheten.

Jag gillar dock skarpt att iPhone går emot att det enda kritik man kan säga emot dem är att den och andra flaggskepps telefoner som Samsungs är så otroligt dyrt.

Måste ändå ha lightning för mina AirPod Max så gör mig inget att telefonen har lightning. Inget som får mig uppgradera. Kameran och skärmen är redan bra i 14 PRO. Svårt att komma på något som skulle få en uppgradera. Prestandan är tillräckligt bra till och med i en flera år gammal iPhone som XS. Så snabbare processor är rätt meningslöst. Finns inget som kräver så mycket.

Enda som jag ser som något väldigt intressant vore lätt utbytbart batteri för det är egentligen det som gör att man uppgraderar mer än något annat när batteriet blir slitet.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hade jag haft en iPhone hade jag absolut uppgraderat till iPhone 15 om ryktena stämmer med USB c, bättre kamera för zoom, mindre kanter, dynamic island på alla.
Men nu när jag har en mellanklasstelefon av Android som man inte ens får extra sås på pizzan för vid inbyte, så lägger jag inte ut över 15 000kr på en 6,7" iPhone 15 eller vad den kostar i närheten.

Jag gillar dock skarpt att iPhone går emot att det enda kritik man kan säga emot dem är att den och andra flaggskepps telefoner som Samsungs är så otroligt dyrt.

Skrivet av dagas:

Måste ändå ha lightning för mina AirPod Max så gör mig inget att telefonen har lightning. Inget som får mig uppgradera. Kameran och skärmen är redan bra i 14 PRO. Svårt att komma på något som skulle få en uppgradera. Prestandan är tillräckligt bra till och med i en flera år gammal iPhone som XS. Så snabbare processor är rätt meningslöst. Finns inget som kräver så mycket.

Enda som jag ser som något väldigt intressant vore lätt utbytbart batteri för det är egentligen det som gör att man uppgraderar mer än något annat när batteriet blir slitet.

För att fortsätta beskriva problemet @lillaankan_i_dammen som dagas tar upp.
Det här med att bli av med lightning är lite drygt. Blir att storhandla kablar, Airpods (Pro/Max etc), 3,5mm-adaptrar etc så man får nog ta en big bang vid lämpligt tillfälle när hela ekosystemet är över på USB-C. Men just nu är inte Airpods etc. över på USB-C ännu.

Sedan kanske man har fler devices som man använder inom hushållet som blir kvar på lightning ett par år.
T.ex tangentbord till Macen, fjärrkontrollen till AppleTV etc. har lightning också. Man kanske också har iPads.

Så migreringen kanske kan ta 5år iaf så man behöver inte ha bråttom.

Permalänk

Skönt att de går över till USB-C även om jag inte stör mig ett dugg på lightning. En kompetent port som uppfyller alla mina krav. Haft USB-C på min ipad pro i flera år men där är behovet av funktionerna som det medför större.

Oavsett får min iphone 11 jobba på ett par år till

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Känns som det vore dags att byta upp från min X, men med de läckta priserna så kan jag vänta många år till

De kanske skyller den extra millimetern på portens tjocklek 😂

Permalänk
Medlem
Citat:

Vidare har volymreglaget delat upp sig i två knappar.

Är redan två knappar och har varit länge

Hoppas att den ökade tjockleken ackompanjeras med bättre batteritid.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Själva bytet till USB-C är något som måste göras och är såklart lite jobbigt i början. Med dubbla laddsladdar om man har saker som har lightning parallellt, men för en del är det bara telefonen som använder lightning och då är det bara skönt att göra bytet.

Blir ju att man får ändrat beteende när de tar bort reglaget för ljud av. Eftersom den finns där så används den, men frågan är om den är nödvändig? Blir inte lika smidigt att gömma den bakom en meny, kommer upplevas som sämre till att börja med oavsett.

Permalänk
Medlem

Personligen har jag inget problem med Lightning-kontakten. Min iPhone 13 Mini och mina AirPods gen 2 har Lightning, medan min iPad Air M1 har USB-C.

Både telefonen och AirPods laddas alltid trådlöst (även klockan förstås!) och jag har aldrig laddat med sladd. Däremot stör jag mig på att jag måste ta med ytterligare en kabel till bilen med Lightning för att kunna köra CarPlay. Det löses dock med en ny bil med trådlös CarPlay.

Innan iPhone 13 Mini så körde jag Android med Samsung Galaxy S9 med trådlös laddning. Innan dess en Sony Xperia Z1 med dockningsstation (pogo-pins) så jag har inte laddat en telefon med kabel på över 10 år.

USB-C innebär inte heller högre hastighet för överföring mellan iPhone och dator om det är överföringshastighet man vill åt. Men om man laddar med sladd så kan man i alla fall använda samma sladd som till annat, antar jag.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

https://www.phonelife.se/traning-hem-fritid/macbook-laptop-ti...

Det får bli att plugga igen porten med en sådan så att den fungerar när man väl behöver den då. Trist men får väl gå över fullt ut till mag safe.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Personligen har jag inget problem med Lightning-kontakten. Min iPhone 13 Mini och mina AirPods gen 2 har Lightning, medan min iPad Air M1 har USB-C.

Både telefonen och AirPods laddas alltid trådlöst (även klockan förstås!) och jag har aldrig laddat med sladd. Däremot stör jag mig på att jag måste ta med ytterligare en kabel till bilen med Lightning för att kunna köra CarPlay. Det löses dock med en ny bil med trådlös CarPlay.

Innan iPhone 13 Mini så körde jag Android med Samsung Galaxy S9 med trådlös laddning. Innan dess en Sony Xperia Z1 med dockningsstation (pogo-pins) så jag har inte laddat en telefon med kabel på över 10 år.

USB-C innebär inte heller högre hastighet för överföring mellan iPhone och dator om det är överföringshastighet man vill åt. Men om man laddar med sladd så kan man i alla fall använda samma sladd som till annat, antar jag.

Behövs inte ny bil för trådlös carplay, blir en dyr funktion, finns boxar.
Sen har inte alla nya bilar trådlös carplay, de billigare utan navigation har det oftast medans många nya med nav inte har det konstigt nog.

Permalänk
Skrivet av mpat:

De kommer att marknadsföra det som en sätt att få video ut från telefonen när de presenterar modellen, och när folk klagar på det (för folk kommer att klaga och säga att Apple tvingar dem att köpa nya laddkablar), så kommer de att skylla på EU.

Men intressant om man får en knapp till. Personligen har jag telefonen i tyst läge 100% av tiden (klockan vibrerar om det ringer) så jag kan absolut tänka mig att använda den knappen till nåt annat än tyst läge.

Själva laddaren som du har idag klarar av usb a till usb c
Använder en gammal till att ladda hörlurar. Haft Iphone förut därav har jag några liggandes.

Frågan är om de implementerar någon fancy bugglås så alla användare måste köpa helt ny laddare.
Med tanke på youtube video man sett där de byter batteri och så säger OS:et sorry

Min fråga är också när skall de byta ut sin så kallade AAC contsiner.

Permalänk
Musikälskare

Gillar den tjockare designen om det nu stämmer, alla mobiler är för tunna imo

Kommer inte uppgradera på ett tag från min 13 pro dock, kanske om 2+ år e.g 16 pro

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Bra sugen på en 15?pro, oavsett pris.
Plånkan säger däremot att det är bättre att hålla liv i 11:an ett tag till 😄

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tjockare är okej så länge den inte väger mer. 13 Pro och 14 Pro är ju redan för tunga imo!

Permalänk
Medlem

Håller tummarna för en 15 mini.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

Tjockare är okej så länge den inte väger mer. 13 Pro och 14 Pro är ju redan för tunga imo!

Titan kan nog göra de lättare även fast tjockleken ökar. Håller helt klart med om att 13 Pro är för tung så det vore välkommet med en viktminskning.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Gör de den tjockare så blir en av nackdelarna med en Fold 5 mindre, den är mindre i alla dimensioner utom tjockleken så det jämnar ut sig mer. Hade hoppats på en tunnare och lättare telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Behövs inte ny bil för trådlös carplay, blir en dyr funktion, finns boxar.
Sen har inte alla nya bilar trådlös carplay, de billigare utan navigation har det oftast medans många nya med nav inte har det konstigt nog.

Du har helt rätt! Jag menade att vi ändå köper ny bil med trådlös CarPlay så det löser ”problemet”, men absolut - det finns diverse olika lösningar för att få till trådlös CarPlay även för bilar som inte har stöd från början.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Planerar att gå från en iPhone 11 Pro Max -> iPhone 15 Pro. Ska bli ruskigt kul med 120 Hz skärm och bättre precis allting.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |