Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers
Iphone 15 Pro-läcka visar tjockare design, USB-C och ny sidoknapp
Jag tror det är en ren lögn för att de vill att användaren skall betala fula ockerpriser för mer.
Hur som helst. Det står minne utav Samsung/Micron
Du får inte ens senaste 5G chipet och då är ju frågan kommer den få wifi 7
Hur menar du betala för mer?
Du kan inte riktigt välja mer minne. Det är inte en del av affärsmodellen för iPhones vad jag vet.
Apple har inte segmenterat sina modeller efter prestanda öht utan pro är senaste generationen och icke pro är tidigare generationer med sämre skärm.
Och angående minnesanvändning är det bara googla upp benchmarks och stats.
Har du någonsin kört Java på din dator? Tror du det är effektivare med att köra applikationer i en JVM än t.ex som är native kompilerat från C,C++ eller ObjC? Android är tyvärr väldigt ooptimerat på många vis i jämförelse med iOS.
Google har ju försökt pusha till NDK men det har ju inte direkt blivit en succé.
Hur menar du betala för mer?
Du kan inte riktigt välja mer minne. Det är inte en del av affärsmodellen för iPhones vad jag vet.
Apple har inte segmenterat sina modeller efter prestanda öht utan pro är senaste generationen och icke pro är tidigare generationer med sämre skärm.
Och angående minnesanvändning är det bara googla upp benchmarks och stats.
Har du någonsin kört Java på din dator? Tror du det är effektivare med att köra applikationer i en JVM än t.ex som är native kompilerat från C,C++ eller ObjC? Android är tyvärr väldigt ooptimerat på många vis i jämförelse med iOS.
Google har ju försökt pusha till NDK men det har ju inte direkt blivit en succé.
Det jag ville säga är att deras affärsmodell är att få oss användare att tro det ena är bättre än det andra. Har produkter från båda sidorna. Båda är lika bra och lika dåliga.
Benchmarks är mest bara för att sälja.
Min hypotes är att Android inte får lov att vara bättre. Att det finns mycket fult spel. Båda sidorna använder rätt så lika metoder.
Bara se på processorn där där det känns som att Apple med flera miljarder köper hela TSMC och de andra aktörerna får smulorna.
Iphone innehåller en Samsung display och en del minnen från Samsung. De är hårt beroende utav de för det finns ingen annan som tillverkar den kvantitet som krävs.
När det gäller OS båda läger har nästan identiska funktioner och båda är en varariation utav Linux
Jag vet vad du försöker säga om kompilering. Ändå. Båda kan hantera det du nämner. Jag förstår inte vad som är fördelen. Att den ena hanterar det hela någon microsekund saktare.
Samma prat är det här med AMD vs Intel och så vidare. Du får gärna förklara så jag hänger med. Förser ej vara ohövlig. Mest bara intresserad att förstå.
Det jag ville säga är att deras affärsmodell är att få oss användare att tro det ena är bättre än det andra. Har produkter från båda sidorna. Båda är lika bra och lika dåliga.
Benchmarks är mest bara för att sälja.
Min hypotes är att Android inte får lov att vara bättre. Att det finns mycket fult spel. Båda sidorna använder rätt så lika metoder.
Bara se på processorn där där det känns som att Apple med flera miljarder köper hela TSMC och de andra aktörerna får smulorna.
Iphone innehåller en Samsung display och en del minnen från Samsung. De är hårt beroende utav de för det finns ingen annan som tillverkar den kvantitet som krävs.
När det gäller OS båda läger har nästan identiska funktioner och båda är en varariation utav Linux
Jag vet vad du försöker säga om kompilering. Ändå. Båda kan hantera det du nämner. Jag förstår inte vad som är fördelen. Att den ena hanterar det hela någon microsekund saktare.
Samma prat är det här med AMD vs Intel och så vidare. Du får gärna förklara så jag hänger med. Förser ej vara ohövlig. Mest bara intresserad att förstå.
TSMC är bara en av flera och Apple är villiga att betala mera enbart, de andra kan köpa antingen av TSMC om de betalar men annars kan de köpa av någon annan, tex Samsung.
Men mycket av optimeringarna Apple gör för sin CPU/GPU är ju för att Apple designar den också, medan många andra telefontillverkare köper standard-cpuer som är rätt mycket general purpose.
Men åter till minnet, jag är långt ifrån särskilt erfaren utvecklare av Java då jag försökt undvika det som pesten senaste 20+ åren.
Så någon får gärna rätta de eventuellt dåliga förklaringarna jag gör. Men jag har varit unix-sysadmin under en massa år och haft en mängd erfarenheter av att hantera java-applikationsservrar på Solaris och Linux.
Men skillnaden mellan hur applikationer fungerar på Android jämfört med din "normala" applikation i datorn eller på en ios-telefon är att nästan allt i Androids userspace, alltså där programmen körs körs inuti en JVM. En virtuell maskin med sin egen minnesallokering och sin egen hantering av "processer". Likt när du kör ett java-program på din dator helt enkelt.
Det kanske potentiellt kan göras effektivt i teorin, men alla som kört Java har andra erfarenheter hur effektivt det är
Det i sig gör att JVMen måste först allokera ramet som ska användas innan applikationen och sedan ska det automatiskt släppas med en garbage collector. Minnet ska alltså rensas när JVMen tror den kan, istället för att applikationen gör det själv när den inte behöver en allokering längre. Jag har ingen aning om och hur google effektiviserat detta då de flyttat från java till kotlin nuförtiden men med tanke på hur Android-applikationer beter sig är det högst osannolikt att de lagt mycke tanke bakom detta. Så även när garbage collection har gjorts i en JVM går minnet bara tillbaka till det allokerade minnet till JVMen, alltså i heapen eller stacken men inte till systemet. JVMen sätter du också en mängd andra constrains i för applikationen, hur många trådar den får ha etc. Alltså detta ovanpå systemets egna hantering av detta.
Kontentan är att Android drar en massa mer ram i onödan helt enkelt och därför blir det mer viktigt att ha mer ram.
Det drar också en mängd onödiga systemresurser att inte köra programmen native utan allt måste gå genom en tolk. Dessutom att inte kunna köra systembibliotek och funktioner i shared memory mellan olika applikationer på samma vis vilket gör att man inte behöver dubbellagra saker i RAM.
Dessutom är det så att Apple försöker tvinga alla utvecklare att använda APIer i systemet för att utföra en mängd jobb, och därav tvinga utvecklarna att följa en optimerad men framförallt en väldigt hårt inrutad värld för varje applikationer. Du får helt enkelt inte ta upp för mycket minne, du får inte köra saker hur du vill i bakgrunden osv där resultatet är att mindre RAM behövs generellt. Dock om du t.ex jobbar/redigerar en 10GB stor videofilm vill du helst ha hela filmen i RAM såklart.
Men telefoner har sällan ett sådant usecase och har man det så jobbar man säkerligen med projekt-filer där källdatat ligger på en annan maskin och man har en komprimerad kopia man arbetar med.
TSMC är bara en av flera och Apple är villiga att betala mera enbart, de andra kan köpa antingen av TSMC om de betalar men annars kan de köpa av någon annan, tex Samsung.
Men mycket av optimeringarna Apple gör för sin CPU/GPU är ju för att Apple designar den också, medan många andra telefontillverkare köper standard-cpuer som är rätt mycket general purpose.
Men åter till minnet, jag är långt ifrån särskilt erfaren utvecklare av Java då jag försökt undvika det som pesten senaste 20+ åren.
Så någon får gärna rätta de eventuellt dåliga förklaringarna jag gör. Men jag har varit unix-sysadmin under en massa år och haft en mängd erfarenheter av att hantera java-applikationsservrar på Solaris och Linux.
Men skillnaden mellan hur applikationer fungerar på Android jämfört med din "normala" applikation i datorn eller på en ios-telefon är att nästan allt i Androids userspace, alltså där programmen körs körs inuti en JVM. En virtuell maskin med sin egen minnesallokering och sin egen hantering av "processer". Likt när du kör ett java-program på din dator helt enkelt.
Det kanske potentiellt kan göras effektivt i teorin, men alla som kört Java har andra erfarenheter hur effektivt det är
Det i sig gör att JVMen måste först allokera ramet som ska användas innan applikationen och sedan ska det automatiskt släppas med en garbage collector. Minnet ska alltså rensas när JVMen tror den kan, istället för att applikationen gör det själv när den inte behöver en allokering längre. Jag har ingen aning om och hur google effektiviserat detta då de flyttat från java till kotlin nuförtiden men med tanke på hur Android-applikationer beter sig är det högst osannolikt att de lagt mycke tanke bakom detta. Så även när garbage collection har gjorts i en JVM går minnet bara tillbaka till det allokerade minnet till JVMen, alltså i heapen eller stacken men inte till systemet. JVMen sätter du också en mängd andra constrains i för applikationen, hur många trådar den får ha etc. Alltså detta ovanpå systemets egna hantering av detta.
Kontentan är att Android drar en massa mer ram i onödan helt enkelt och därför blir det mer viktigt att ha mer ram.
Det drar också en mängd onödiga systemresurser att inte köra programmen native utan allt måste gå genom en tolk. Dessutom att inte kunna köra systembibliotek och funktioner i shared memory mellan olika applikationer på samma vis vilket gör att man inte behöver dubbellagra saker i RAM.
Dessutom är det så att Apple försöker tvinga alla utvecklare att använda APIer i systemet för att utföra en mängd jobb, och därav tvinga utvecklarna att följa en optimerad men framförallt en väldigt hårt inrutad värld för varje applikationer. Du får helt enkelt inte ta upp för mycket minne, du får inte köra saker hur du vill i bakgrunden osv där resultatet är att mindre RAM behövs generellt. Dock om du t.ex jobbar/redigerar en 10GB stor videofilm vill du helst ha hela filmen i RAM såklart.
Men telefoner har sällan ett sådant usecase och har man det så jobbar man säkerligen med projekt-filer där källdatat ligger på en annan maskin och man har en komprimerad kopia man arbetar med.
Börjar förstå.
Borde de åtminstone inte kunna ge 8GB tänker ifall det skulle uppstå komplikationer och att processen behöver säg lite mer.
Jag tror det är en ren lögn för att de vill att användaren skall betala fula ockerpriser för mer.
Hur som helst. Det står minne utav Samsung/Micron
Du får inte ens senaste 5G chipet och då är ju frågan kommer den få wifi 7
Priserna är höga. Betalar gärna för ett bra operativsystem (iOS) och ett klockrent ekosystem. För att inte tala om kvalitetskänslan i Apples produkter.
Blir intressant att se hur vikten utvecklas om den blir tjockare. Hade tänkt uppgradera från min 13, men nu är jag osäker.
- Lära spela piano?8
- SweClockers - Marknadsreferenser (läs första inlägget innan du postar!)13931
- Helgsnack: Kommer AMD kunna slå Nvidia igen?80
- Bästa komponenterna enligt SweClockers medlemmar50
- Premier League säsong 2023/202446
- Vad är fel med servern?10
- Vilken film såg du senast?13428
- Plats för lite gubbgnäll9855
- Fanboy-quiz: Vad kan du om Sega?61
- Råd om musikproducerande datorpaket4
- Säljes Intel i7 13700kf Processor
- Säljes ASUS Dual RX 6750 XT OC
- Säljes ASUS ROG STRIX Z790-I GAMING WIFI
- Säljes Palit 3070ti gamerock och noctual nh-d15
- Säljes Zowie XL2546K 25" 240Hz
- Säljes 5900x + B550I PRO AX + SF750 + Kraken X63
- Säljes Radiatorer, RGB & Fläktar.
- Säljes Acer Predator Helios 300
- Säljes Asus Rog Strix RTX 2080 Ti & GTX 1050 Ti
- Säljes Netgear Orbi350 2st
- Fullproppat uppdateringspaket på gång till Steam Deck8
- Krönika: Tanken av att prata med AI i spel gör mig deprimerad32
- Windows skärmdumpverktyg får QR‑kodläsare0
- Stack Overflow-användare ilsknar till efter Open AI-affär17
- Helgsnack: Kommer AMD kunna slå Nvidia igen?80
- Microsoft jobbar på ny widget-funktion i Start‑menyn26
- "Långsiktighet" är orsaken till Microsofts nedskärningar23
- Corsair visar upp ny blixtsnabb SSD21
- SweClockers Noob-byggarguide Del 28
- Apple ber om ursäkt för kritiserad reklam66