Iphone 15 Pro-läcka visar tjockare design, USB-C och ny sidoknapp

Permalänk

Jag personligen tycker att usb-c är kass. Klumpiga kablar föredrar lightning personligen. Stör ej mig alls faktiskt.
Samt majoriteten laddar endå trådlöst. Kör idag 14 pro max och vette tusan om 15 kommer komma med något revolutionerande som gör det värt att byta.
Mer sugen på ios 17 som kommer att bjuda på flera godsaker.
Dock så klurar jag på en fold 5 med också. Ej bestämt mig ännu då jag älskar Apple watch ultra samt airpods pro 2. Samt körde en fold 4 och en Samsung s23u innan och bra mobiler men den lilla front displayen på fold 4 var allt annat än rolig att använda dessvärre.
Så kanske blir att köra på med Apple så den fungerar så pass bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Själva laddaren som du har idag klarar av usb a till usb c
Använder en gammal till att ladda hörlurar. Haft Iphone förut därav har jag några liggandes.

Frågan är om de implementerar någon fancy bugglås så alla användare måste köpa helt ny laddare.
Med tanke på youtube video man sett där de byter batteri och så säger OS:et sorry

Min fråga är också när skall de byta ut sin så kallade AAC contsiner.

Jag vet hur det funkar med laddaren. Det spelar mindre roll, för de som kommer att klaga är inte de som vet sånt. De kommer att se att deras gamla sladdar inte funkar och gnälla.

Vad är det för fel på AAC-containern? M4A, standardiserad av MPEG och alla patent på den gick ut för typ 20 år sen. Eller har de bytt som jag inte märkt?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

Jag vet hur det funkar med laddaren. Det spelar mindre roll, för de som kommer att klaga är inte de som vet sånt. De kommer att se att deras gamla sladdar inte funkar och gnälla.

Vad är det för fel på AAC-containern? M4A, standardiserad av MPEG och alla patent på den gick ut för typ 20 år sen. Eller har de bytt som jag inte märkt?

Apple har ej nämnt att de stödjer AV1 utan än så länge är de kvar på MPEG

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Måste ändå ha lightning för mina AirPod Max så gör mig inget att telefonen har lightning. Inget som får mig uppgradera. Kameran och skärmen är redan bra i 14 PRO. Svårt att komma på något som skulle få en uppgradera. Prestandan är tillräckligt bra till och med i en flera år gammal iPhone som XS. Så snabbare processor är rätt meningslöst. Finns inget som kräver så mycket.

Enda som jag ser som något väldigt intressant vore lätt utbytbart batteri för det är egentligen det som gör att man uppgraderar mer än något annat när batteriet blir slitet.

Nej man måste inte uppgradera varje år. Nyheterna blir färre och mer ointressanta för varje ny generation som kommer. Utvecklingen har stagnerat. De hade behövt Steve Jobs nu.

Permalänk
Avstängd

Ännu en iPhone utan nyheter sedan... trådlös laddning med iPhone 8? Håller med om att Jobs behövs.

Meanwhile Samsung kör med vikbara OLED-skärmar och flera appar öppna på skärmen samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristeraguilera:

Samt majoriteten laddar endå trådlöst.

De enda jag har sett använda trådlös laddning är teknikkunniga personer. Tvekar på att majoriteten ens vet om att den funktionen finns.

USB C är framtiden och jag är glad att Apple överger något så föråldrat som Lightning.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

https://www.phonelife.se/traning-hem-fritid/macbook-laptop-ti...

Det får bli att plugga igen porten med en sådan så att den fungerar när man väl behöver den då. Trist men får väl gå över fullt ut till mag safe.

Ja, jag har samma fundering. Lightning är ju genialisk i att det inte är något stift i kontakten. Bästa kontakten jag använt, någonsin.

Tycker tjafset om usb-c är överdrivet. Jag känner inte en enda Apple/iPhone-användare som någonsin klagat över lightning. Känns mer som det är motståndarna som stör sig på att Apple kör sin egen grej.

Nu blir det istället en soppa av många år när man som appleanvändare ska släpa på dubbla kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Ännu en iPhone utan nyheter sedan... trådlös laddning med iPhone 8? Håller med om att Jobs behövs.

Meanwhile Samsung kör med vikbara OLED-skärmar och flera appar öppna på skärmen samtidigt.

Vet inte om det behövs visionärer för att hantera sådant utan snarare att Apple själv valt att avstå från att fylla telefonen med funktioner som de kanske inte anser fungerar tillfredsställande. T.ex flera appar på skärmen samtidigt finns ju på ipad pro sedan 5+ år och stage manager för att gruppera applikationer har tillkommit på senare år. Och fungerar det på en ipad är det säkert inte många timmars arbete för att det ska fungera på en telefon och det måste istället vara ett aktivt val Apple gjort att inte köra det på telefonen.

Allt måste inte förändras för förändringens skull, se vad Microsoft håller på med i Windows som skräckexempel

Alla vill inte ha mer och mer.
Jag skulle gärna se att man offrar features för att ge mig mer batteritid, lättare telefon etc. istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Apple gick all in på USB-C året 2016 på sina laptops där de till och med plockade bort USB-A.
Inte direkt så att de undvikit det då de i princip tvingade hela macintosh-ekosystemet till USB-C redan då.
Det är bra många år innan resten av industrin följt efter på "pc-sidan".

Nu agerade dock Apple på ett ganska obstinat sätt som även plockade bort USB A trots att det ännu är en självklar standard för allt utom mobila enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Nu agerade dock Apple på ett ganska obstinat sätt som även plockade bort USB A trots att det ännu är en självklar standard för allt utom mobila enheter.

Yes. Det är det något Apple gjort tidigare också i det som är transitionen mellan det man kallar Old World Macs till New World Macs. När de plötsligt bara dumpade en mängd äldre teknologier som ADB och övergick till USB utan att ha modeller som befann sig i båda världarna. I världen av IBM kompatibla PCs hänger ju PS2-porten fortfarande kvar på vissa mobos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Vet inte om det behövs visionärer för att hantera sådant utan snarare att Apple själv valt att avstå från att fylla telefonen med funktioner som de kanske inte anser fungerar tillfredsställande. T.ex flera appar på skärmen samtidigt finns ju på ipad pro sedan 5+ år och stage manager för att gruppera applikationer har tillkommit på senare år. Och fungerar det på en ipad är det säkert inte många timmars arbete för att det ska fungera på en telefon och det måste istället vara ett aktivt val Apple gjort att inte köra det på telefonen.

Allt måste inte förändras för förändringens skull, se vad Microsoft håller på med i Windows som skräckexempel

Alla vill inte ha mer och mer.
Jag skulle gärna se att man offrar features för att ge mig mer batteritid, lättare telefon etc. istället.

Med tanke på att de funktioner Apple introducerat de senaste åren varit allt annat än polerade vet jag inte om de håller sig till att bara introducera sådant som fungerar tillfredsställande längre. Är själv väldigt lockad att hoppa över till Android på grund av att iPhones börjar bli rätt tråkiga då de aldrig kommer med något nytt samtidigt som Apples tjänster som Maps, CarPlay, Stage Manager osv fungerar riktigt dåligt med massvis med buggar. Att lansera samma telefon år efter år men bara göra den lite snabbare samtidigt som man höjer priset börjar bli lite gammalt.

Jag började med iPhone när man behövde importera 2G varianten från USA för att de var nyskapande, nu händer det inte mycket nytt alls längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Med tanke på att de funktioner Apple introducerat de senaste åren varit allt annat än polerade vet jag inte om de håller sig till att bara introducera sådant som fungerar tillfredsställande längre. Är själv väldigt lockad att hoppa över till Android på grund av att iPhones börjar bli rätt tråkiga då de aldrig kommer med något nytt samtidigt som Apples tjänster som Maps, CarPlay, Stage Manager osv fungerar riktigt dåligt med massvis med buggar. Att lansera samma telefon år efter år men bara göra den lite snabbare samtidigt som man höjer priset börjar bli lite gammalt.

Jag började med iPhone när man behövde importera 2G varianten från USA för att de var nyskapande, nu händer det inte mycket nytt alls längre.

Jag tycker det händer väldigt lite intressant med telefoner överlag och så har det varit i säkert 5 år. Sen är det inte så konstigt heller med tanke på hur snabbt utveckling gick i början. Jag håller med om att nya iPhones har blivit tråkiga men det stämmer väldigt bra överens på nästan alla tillverkare. Vikbara telefoner i Flips format är ju bara för att se lite coolt ut vilket såklart inte är något fel men det fyller knappast någon nytta heller. Fold är intressantare i alla fall med tanke på att formatet blir nåt annat än det vi har haft senaste 10 åren.

Däremot är mjukvaran inte vad den var förr på iOS. Senaste två åren har det känns mer ostabilt faktiskt. Hoppas iOS 17 kan bli lite vassare på den biten.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Jag tycker det händer väldigt lite intressant med telefoner överlag och så har det varit i säkert 5 år. Sen är det inte så konstigt heller med tanke på hur snabbt utveckling gick i början. Jag håller med om att nya iPhones har blivit tråkiga men det stämmer väldigt bra överens på nästan alla tillverkare. Vikbara telefoner i Flips format är ju bara för att se lite coolt ut vilket såklart inte är något fel men det fyller knappast någon nytta heller. Fold är intressantare i alla fall med tanke på att formatet blir nåt annat än det vi har haft senaste 10 åren.

Däremot är mjukvaran inte vad den var förr på iOS. Senaste två åren har det känns mer ostabilt faktiskt. Hoppas iOS 17 kan bli lite vassare på den biten.

Ja, är mest sugen på en Fold om jag lämnar iOS. Om Apple gör telefonen tjockare blir det dessutom ännu konstigare då de i så fall närmar sig tjockleken av olika vikbara telefoner utan att ha någon sådan funktionalitet av det. Redan idag är en 14 Pro Max stor nog för att vara mer irriterande i fickan än en Fold 5 samtidigt som skärmen är mindre, så att göra 15 Pro Max tjockare hade inte gjort saken bättre.

Förut kunde man iaf säga att iOS var stabilare men det vet jag inte längre om det stämmer, började använda CarPlay för snart ett år sedan och har inte kunnat navigera till mina kontakter genom att söka på dem sedan dess på grund av buggar i CarPlay. Söker efter det exakta kontaktnamnet men första resultatet är någon hotellkedja eller liknande (kanske har de betalat Apple för det?) och det går inte att scrolla i sökresultaten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja, är mest sugen på en Fold om jag lämnar iOS. Om Apple gör telefonen tjockare blir det dessutom ännu konstigare då de i så fall närmar sig tjockleken av olika vikbara telefoner utan att ha någon sådan funktionalitet av det. Redan idag är en 14 Pro Max stor nog för att vara mer irriterande i fickan än en Fold 5 samtidigt som skärmen är mindre, så att göra 15 Pro Max tjockare hade inte gjort saken bättre.

Förut kunde man iaf säga att iOS var stabilare men det vet jag inte längre om det stämmer, började använda CarPlay för snart ett år sedan och har inte kunnat navigera till mina kontakter genom att söka på dem sedan dess på grund av buggar i CarPlay. Söker efter det exakta kontaktnamnet men första resultatet är någon hotellkedja eller liknande (kanske har de betalat Apple för det?) och det går inte att scrolla i sökresultaten.

Ett sätt för Apple att vänja folk vid en foldables tjocklek, sen när de kommer med en så är den nästan inte tjockare än en vanlig. Samtidigt dubblar man priset och succen är ett faktum.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Inge wow känsla på länge, det närmaste man kommer där är nog trådlös laddning när det kommer till Apple. Däremot tycker jag iOS har utvecklats bra, som tex scanna och kopiera text.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Jag är nyfiken på hur författaren ser att telefonen är "upp till en millimeter" tjockare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristeraguilera:

Jag personligen tycker att usb-c är kass. Klumpiga kablar föredrar lightning personligen. Stör ej mig alls faktiskt.
Samt majoriteten laddar endå trådlöst.

Verkligen dramatisk skillnad... Undergången är nära! Mer Äppel-FUD åt folket!

Att Apples kablar sedan är styva och har låg datahastighet oavsett typ är en annan femma. Jag föredrar faktiskt mina fullkopplade och lite tjockare USB-C-kablar eftersom de är mer flexibla och lägger sig som man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Major Gnarl:

Jag är nyfiken på hur författaren ser att telefonen är "upp till en millimeter" tjockare.

Det har väl alla koll på, förutom möjligtvis amerikaner!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Ännu en iPhone utan nyheter sedan... trådlös laddning med iPhone 8? Håller med om att Jobs behövs.

Meanwhile Samsung kör med vikbara OLED-skärmar och flera appar öppna på skärmen samtidigt.

Händer väl grejer med hårdvaran ”under huven” varje år? Sen en del nytt i iOS 17. T.o.m. Linus på Linus Tech Tips verkar gilla det.

https://youtu.be/diUOdC2tYzM

Men det är så klar mer variation på saker hos Android, liksom detsamma på datorsidan för PC/Windows.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Verkligen dramatisk skillnad... Undergången är nära! Mer Äppel-FUD åt folket!

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Att Apples kablar sedan är styva och har låg datahastighet oavsett typ är en annan femma. Jag föredrar faktiskt mina fullkopplade och lite tjockare USB-C-kablar eftersom de är mer flexibla och lägger sig som man vill.

Kulmatr du visar en 5w adapter som typ ingen använder. Min laddare är minimal. Men som sagt alla gillar olika jag ogillar bara hur lång själva stammen är på usb-c laddaren sticker ut alldeles för mycket. Krymper dom den så är det nice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Apple har ej nämnt att de stödjer AV1 utan än så länge är de kvar på MPEG

Jo, men AV1 är video och AAC är audio. Den öppna efterföljaren till AAC (som mestadels också saknar patent numer, de har gått ut för den vanliga varianten) är Opus, och den stöds sen ett par år tillbaka.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristeraguilera:

Kulmatr du visar en 5w adapter som typ ingen använder. Min laddare är minimal. Men som sagt alla gillar olika jag ogillar bara hur lång själva stammen är på usb-c laddaren sticker ut alldeles för mycket. Krymper dom den så är det nice

För det första gällde saken kabeln och inte laddaren, men ingen av dem är 5 W, så jag undrar vilken du tror är det? Den övre som är USB-C (med PD) och 20 W (från iPad Pro M1 11")? Den undre i första bilden är den som är USB-A till Lightning på 10 W och kommer från en iPad Mini 2, men det var väl samma till en drös av iPad.

(Kablarna korsades i andra bilden just på grund av att de är bångstyriga, så ändarna är omkastade mot hur laddarna ligger i den första.)

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

För det första gällde saken kabeln och inte laddaren, men ingen av dem är 5 W, så jag undrar vilken du tror är det? Den övre som är USB-C (med PD) och 20 W (från iPad Pro M1 11")? Den undre i första bilden är den som är USB-A till Lightning på 10 W och kommer från en iPad Mini 2, men det var väl samma till en drös av iPad.

(Kablarna korsades i andra bilden just på grund av att de är bångstyriga, så ändarna är omkastade mot hur laddarna ligger i den första.)

Ok har en exakt likadan fast i 5w så gick utifrån det. Men sak samma jag tycker på ett sätt och du ett annat det är ju helt ok. Inte viktigt att få rätt så släpper detta nu peace out.

Permalänk
Skrivet av mpat:

Jo, men AV1 är video och AAC är audio. Den öppna efterföljaren till AAC (som mestadels också saknar patent numer, de har gått ut för den vanliga varianten) är Opus, och den stöds sen ett par år tillbaka.

Endå. Det är så mycket enklare hos Android plus att många ljudbibliotek är rätt så standardiserat medan Apple hela tiden envisas om att bibehålla AAC. Jag vet att Apple stödjer en del. Som användare känns det lite gammalmodigt.

Permalänk
Medlem

Gör telefonen tillräckligt tjock för att kunna ha kameran platt med telefonens baksida och fyll ut resten med ett större batteri, detta ser ju ut som jag vet inte vad.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Endå. Det är så mycket enklare hos Android plus att många ljudbibliotek är rätt så standardiserat medan Apple hela tiden envisas om att bibehålla AAC. Jag vet att Apple stödjer en del. Som användare känns det lite gammalmodigt.

Stöd för så mycket som möjligt är bra, och det är många som väntar på AV1. Det var just fokuset på AAC som jag var förvånad över just eftersom de stödjer Opus om man hellre vill köra det. Hade du bara sagt att de höll kvar vid H.265 så hade jag inte sagt något.

OBS att VLC funkar utmärkt på iOS, om det är något format du saknar.

Ljudformat är något av ett dött område för patent-belastade format, just för att AAC är så pass bra och patenten för det har gått ut så att det kan användas helt fritt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristeraguilera:

Ok har en exakt likadan fast i 5w så gick utifrån det. Men sak samma jag tycker på ett sätt och du ett annat det är ju helt ok. Inte viktigt att få rätt så släpper detta nu peace out.

Vilken av dem är det du har som är 5W? Gärna bild tack

Permalänk
Skrivet av mpat:

Stöd för så mycket som möjligt är bra, och det är många som väntar på AV1. Det var just fokuset på AAC som jag var förvånad över just eftersom de stödjer Opus om man hellre vill köra det. Hade du bara sagt att de höll kvar vid H.265 så hade jag inte sagt något.

OBS att VLC funkar utmärkt på iOS, om det är något format du saknar.

Ljudformat är något av ett dött område för patent-belastade format, just för att AAC är så pass bra och patenten för det har gått ut så att det kan användas helt fritt.

Nog för att jag är van vid Android. Jag hadde kunnat tänkt byta. 2 saker som tar emot och det är att jag använder Firefox beta och att jag sist störde mig på att jag aldrig lyckades hitta enkel sätt att inte svara på samtal. Inte direkt intresserad utav att låsa mig till AirPlay. Som sagt jag har problem med ögonen och tydligen verkar IOS vara lite bättre på just den punkten att justera bättre.
Ot
Jag brottas med att få röd tv på viaplay via min philips tv. Nästan lust att se om appletv klarar av det hela. Har gammalt liggandes i garderoben. Öppna upp en gammal Iphone se för att få tillbaka password. Om Apple fixar det så kan jag nästan tänka mig komma tillbaka. Då väntar jag på en som ger mig 12GB minne. Min minnesanvändning idag ligger på 8GB

Låter ju bra att AAC har tagit lite kliv framåt.
Måste se när 15 dyker upp om den har vad som krävs. Sitter idag med s22u
Har gammal Iphone laddare också liggandes och nyss tvungen köpa ny laddare till min Samsung för den tog kvällen.

Permalänk
Medlem

Själv så bytte jag batteri i min iPhone 12 Pro idag, så min nästa mobil blir troligtvis iPhone 17 när den släpps 2025. Första gången som jag byter batteri i iPhone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

2 saker som tar emot och det är att jag använder Firefox beta och att jag sist störde mig på att jag aldrig lyckades hitta enkel sätt att inte svara på samtal.

Avvisa samtal gör man med sidoknappen. Ett tryck tystar ringsignalen men låter det ringa för den andre, två tryck avvisar.

Visa signatur

5900X | 6700XT