Webhallen kärvar – gick från vinst till förlust

Permalänk
Medlem

Tidigare köpte jag nästan allt hos Webhallen eftersom deras butik i Solna Business Park låg på perfekt gångavstånd. Alltid trevligt bemötande osv. När butiken flyttade till MoS följde jag emellertid inte med; avskyr stora gallerier. Så numera bränner jag mina pengar online istället, och då är Webhallen sällan billigast. Har jag bråttom kan det dock bli köp hos dem eftersom jag litar på deras leveranstider.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Den databas jag har tillgång till saknar ännu 2022, men för 2021 gäller omsättning på 1,5 miljarder och vinst på 96,5 miljoner.

Det ser ut som om vinsten mer än halverats, till 42M. Omställningen minskat även den, till 1290M.

https://www.merinfo.se/foretag/Inet-AB-5565918884/2k1syhw-g5j...

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

I ärlighetens namn, hur ofta behöver man en webbutiks kundtjänst?

Jag har nog aldrig behövt kontakta någon kundtjänst i något ärende. Eller jo, telenor behövde jag kontakta när jag ville ha mer umpf i linan.
Hårddiskar har returnerats några gånger, men då har det gjorts direkt till tillverkaren.

Handlar man på Inet så behövs kundtjänsten ofta, andra ställen inte lika vanligt

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Förlust eller "Vi trodde vi skulle tjäna 100 miljoner, men tjänade BARA 80 miljoner *gråt*gråt*"

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

Inet, Netonnet och även Elgiganten chockerande nog över Webhallen. Kvitto på det är hur Webhallen hanterade 3080 förbokningar och ignorerade bokningar när LHR korten kom. Så har inte direkt sympatier för de.

Enda webhallen som är värd ett besök är Sveavägen då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Priser brukar inte styra vart jag handlar, och Webhallen får mig att vända vid dörren så att säga.

Att använda Webhallen är som att starta ett MMO spel du spelade för länge sedan och ser fyra nya valutor med lootboxes man måste grinda för i tre olika kampanjer. Hemsidan är designad som en ingame cash-store. Det är något med Webhallen som bara är, jobbigt? Väldigt jobbig sida att navigera och väldigt mycket ovälkommet bloat, som att halva hemsidan är reklam för saker de säljer. Det tar lång tid att navigera sig fram till varor man är ute efter.

Tror det känns som att Inet har designat sin sida för folk som vet vad de vill ha
Webhallen har designat sin sida för window-shopping, att de som kommer till sidan inte vet vad de ska köpa idag.

Håller med i din beskrivning av hemsidan, däremot har jag goda minnen av affären - är väl dock +10 år sedan jag besökte den i Stockholm.

Bästa sidan att finna och köpa produkter på var i min mening dustin.se åren runt milleniumskiftet, sedan gjordes sidan om gång efter annan och användarupplevesen blev bara sämre och sämre - ledsamt och sorgligt att se. Spiken i kistan var ju när man inte längre kunde logga in på sidan och man tvingades till dustinhome och inte längre hade tillgång till sina gamla ordrar, men nu handlade det ju inte om detta...

Permalänk
Medlem

Bor bara ett stenkast ifrån Webhallens första affär som var belägen på Fleminggatan (ja jag är gammal), deras resa ifrån att sälja lite pc spel i en trång liten lokal har varit fascinerande att följa. Har dessutom varit den affär som jag har bäst erfarenhet av hur dom hanterar reklamationer. Hoppas de får ordning på skutan igen.

Permalänk

webhallen var bra sen hända något..

Omdömen 2,1 - kundtjänsten som är bedrövlig.

Permalänk
Medlem

Jag gillade webhallen när jag bodde i Linköping för man hade då en fysisk butik och man kunde hämta ut saker samma dag.

Men när jag bor 5 mil ifrån och ingen fysisk butik i närheten är det e-handel som gäller och då har det blivit mer inet.

Min kompis som bor 5min gångväg från webhallen har det som sin primära butik dock vilket jag förstår när det är så smidigt.

Sen så har jag dragit ner rejält på inköpen. Inte 2022 men däremot 2023 så har jag gått ner till närmast noll. Enda jag köpt i år är en SSD och planerar inga inköp på länge. Med höga priser på allt och mindre inkomst då jag ska plugga och bara jobba deltid så kommer det vara nog svårt att betala räkningar. Har dock heller inga behov av datorgrejer eller spel. Har bra dator och har PS5, Xbox Series och Switch plus många spel jag köpt på mig genom åren så har inget behov av något.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Inet, Netonnet och även Elgiganten chockerande nog över Webhallen. Kvitto på det är hur Webhallen hanterade 3080 förbokningar och ignorerade bokningar när LHR korten kom. Så har inte direkt sympatier för de.

Enda webhallen som är värd ett besök är Sveavägen då.

Min lokala webbhallenbutik har nästan aldrig det jag behöver i lager. Då blir det istället netonnet, alternativt inet för de har så snabb hantering och frakt osv (och även bra lagerstatus i butik). Elgiganten vete fasen, går aldrig dit.

Permalänk
Medlem

Haft min Xbox inne för reparation i snart en månad nu utan ett ljud, nu ligger det förvisso på extenr part och semestertider men de borde kunna flagga i sitt system att man borde återkoppla till kunden efter visst antal dagar så man åtminstone vet att de existerar.

Inte handlat därifrån dock sen jag insåg att man skulle få betala returfrakt själv när det gäller ångerrätt på fyndvaror.

(Level 18)

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför webbhallen har fysiska butiker i Göteborg, finns ju aldrig något i dom, allt är ju nästan alltid beställningsvara.
För mig är tillgängligheten viktigare än priset många gånger, så less på att behöva vänta på allt, eller åka runt o leta.
Fysika butiken är ju där, varför finns det aldrig något i den förutom merchandise och annat som inte har med datorer i göra.
Sen är ju deras personal så oengagerande så man undrar ju om dom ens vill jobba där, iaf butiken i sisjön.
Inet är så otroligt mycket proffsigare måste jag säga, även om dom inte alltid har dom bästa priserna så har dom väldigt bra koll på allt.
Personal som är hjälpsamma och kunniga, plus grym och lättnavigerad hemsida. Allt är på en helt annan nivå.
Det är det som gör att jag väljer Inet när det gäller dator prylar.

Permalänk
Medlem

Köpte allt där förr, men har en URUSEL retur-policy samt en ganska kass support, så har nästan uteslutande köpt all hårdvara på inet och Elgiganten de senaste åren. Saknar inte WH ett endaste dugg.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt lite sällskapsspel på WH genom åren. Bra sortiment och lager där.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att webhallen har tappat massor. Finns knappt något prisvärt att köpa längre.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av blutt:

Köpte allt där förr, men har en URUSEL retur-policy samt en ganska kass support, så har nästan uteslutande köpt all hårdvara på inet och Elgiganten de senaste åren. Saknar inte WH ett endaste dugg.

Läste en tråd om nån som inte fick returnera en portabel ac på Webhallen p.g.a. "hygienvara". Inte som att det är en eltandborste eller hörlurar, rätt fånigt faktiskt.

Här är tråden: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1637988-nekad-retur-av...

Så det verkar som att det ligger något i att de har taskiga retur-regler.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cellsplitter:

Vart kund hos Webhallen ända sen de sålde Game Boy spel för samma låga pris oavsett spel.
Köpte Pokemon Red & Blue med brossan and the rest is history.
Jag gillade deras medlems erbjudanden och även opt-in påderas mail-utskick då man fick högre rank med det.

Men med åren som gick så var inte deras priser lika attraktiva längre. Jag hoppas dock att de finner lycka igen då de bringat mig mycket glädje.

https://cdn.webhallen.com/img/member/achievements/godlike.png

Jo, en stund har man ju varit medlem Blir troligen några till

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

Förlust eller "Vi trodde vi skulle tjäna 100 miljoner, men tjänade BARA 80 miljoner *gråt*gråt*"

Enligt artikeln är det en förlust på 80 miljoner.

Permalänk
Medlem

De höga priserna på grafikkort förstör uppgraderingar.

Permalänk

Sedan när har Webbhallen gått bra? https://www.allabolag.se/5565588224/webhallen-sverige-ab

En tråkig trend tycker jag är att vi går emot mindre utbud inom elektronik. Förr när man skulle köpa något så kunde man gå till olika butiker och se olika alternativ. Nu är det ofta samma produkt och då blir det extremt prispressat.

Permalänk
Medlem

Har handlat på Webhallen sen deras första butik inne i stan. Bor ett par km ifrån deras nuvarande butik/huvudlager och alla gånger jag varit där när det gällt garantärenden så har det aldrig varit något problem. Trevlig personal också. Men senaste åren har det blivit färre och färre köp. Bara blivit fyra köp i år. Mycket för att det är ganska dyrt där numera och man fyndar sällan.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Köpte en ny tv för lite över ett år sen från Webhallen. Beställningen gick problemfritt och jag valde en avbetalningsplan genom Klarna. Jag fick en notis att tv:n hade paketerats och sedan skickats ut och Posten hade tagit emot den. Väntar några dagar utan uppdatering från Posten eller Webhallen så jag ringer och frågar vad som händer, då har Post bilen tydligen i princip åkt runt kvarteret där lagret ligger och sen lämnat tillbaka den utan att uppdatera mig i appen eller att Webhallen ändrat ordern eller skickat en ny tv. Vi gör om beställningen över telefon men säljaren lade då beställningen på en månadsfaktura som ska betalas i sin helhet istället för avbetalning som jag valde tidigare, och det gick inte att ändra.

Jag har också kollat på att byta ut min fem år gamla dator och Webhallens utbud med vissa komponenter är verkligen värdelöst, te.x. moderkort. Jag förstår också inte vilket ljushuvud som tycker att RAM kapacitet ska filtreras i bit istället för gigabit.

Visa signatur

Asgard - Nordens största och Sveriges största Star Citizen Organisation.
Referral kod: STAR-92KM-Q67T

Permalänk
Medlem

Varför behåller komplett webhallen som eget namn o butik? Varför gör dom inte om alla som dom äger till komplettbutiker o en o samma webshop? Är det för skattefiffel, vinstfiffel eller nåt annat?
Varför vill man äga många olika namn som säljer samma saker?
Som Dagab/Axfood som äger willys, hemköp, tempo osv. Varför inte bara ett namn?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Handlar man på Inet så behövs kundtjänsten ofta, andra ställen inte lika vanligt

Jo men till vad? Känns som cirka 137 år sedan man köpte något som var trasigt eller gick sönder inom garantitid utöver då mekaniska hårddiskar.
Möjligen att de skickar fel smak på pingvinstången

Permalänk
Medlem

Handlar bara i nödfall av Webbhallen. De har antagligen sämst retur- och garantihantering i landet.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Att fler köper färre saker kommer ju såklart påverka mer än sådant som att de blev hopplöst usla efter Komplett köpte upp dem. Deras sida är dock väldigt svårnavigerad och sökfunktionen är såpass dålig att den ofta visar ”Inget resultat” tills man söker produktnam+Webhallen på Google.

Hoppas ändå att det börjar gå bättre igen, man har ju nostalgiglasögon på för när de brukade hålla lanseringsevent för spel förr i tiden.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Dålig växelkurs har vi haft länge

Vi har printant för mycket SEK helt enkelt utan att den externa efterfrågan på SEK hängt med. Med bostadsbubblan har vi ju t.ex skapat en hel del SEK de senaste 10 åren. Inte bara riksbanken och regeringen som har "sedelpressar" trots allt. I realitet så skapar de privata bankerna den större delen av alla pengar i omlopp genom krediter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

I ärlighetens namn, hur ofta behöver man en webbutiks kundtjänst?

Jag har nog aldrig behövt kontakta någon kundtjänst i något ärende. Eller jo, telenor behövde jag kontakta när jag ville ha mer umpf i linan.
Hårddiskar har returnerats några gånger, men då har det gjorts direkt till tillverkaren.

Oj, flera gånger om året åtminstone. Bor man långt ifrån en fysisk butik är bra kundtjänst ett måste, och då är Inet fantastiska och Webhallen bedrövliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Varför behåller komplett webhallen som eget namn o butik? Varför gör dom inte om alla som dom äger till komplettbutiker o en o samma webshop? Är det för skattefiffel, vinstfiffel eller nåt annat?
Varför vill man äga många olika namn som säljer samma saker?
Som Dagab/Axfood som äger willys, hemköp, tempo osv. Varför inte bara ett namn?

För att segmentera sig själva. Willy's är tex Axfoods lågprisbutik medan Hemköp är dyrare. När det gäller matbutiker är det väl även ett effektivt sätt att dölja bristen på konkurrens inom segmentet men är utanför denna diskussion.

"Fiffel" är svårt då det finns väldigt tydliga regler för vad man kan göra och inte göra så det sker knappast. Sedan väljer en del bolag att skatta allt i "moderlandet" för att kvitta vinster och förluster och minska koncernrisken, men detta är fullt tillåtet även om det nog är en och annan som svär när stora bolag som facebook skattar någon promille (eller mindre) av vinsten i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Oj, flera gånger om året åtminstone. Bor man långt ifrån en fysisk butik är bra kundtjänst ett måste, och då är Inet fantastiska och Webhallen bedrövliga.

Du måste handla hos dem flera gånger i månaden i så fall?

Skrivet av Ibymafayhas:

För att segmentera sig själva. Willy's är tex Axfoods lågprisbutik medan Hemköp är dyrare. När det gäller matbutiker är det väl även ett effektivt sätt att dölja bristen på konkurrens inom segmentet men är utanför denna diskussion.

Som Pressbyrån och 7-eleven som har samma ägare