Livslängd på QR och streckkoder?

Permalänk
Medlem

Livslängd på QR och streckkoder?

Jag håller på att sommarstäda och hittar gamla saker med äldre streckkoder och QR-koder. Men, jag kommer inte ihåg vad föremålen hör till. Just nu är det äldre hårdvara, påsar med streckkoder eller QRkoder.

Finns det ida, flera år senare möjlighet att scanna dessa med mobilen och få reda på vad det egentligen är och vad det hörde till?!

Det skulle hjälpa mig enormt så att jag kan slänga det som borde ha slängts för flera år sedan.

Det är mitt hem, men jag är kanske inte smart nog att hålla det smart... Därav valet av tråd; ändra det gärna om så behövs.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Varför inte bara skanna dem? Du lär ha mobiltelefon med kamera:)
Är de statiska håller de oändligt

Permalänk
Medlem

...prova?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Varför inte bara skanna dem? Du lär ha mobiltelefon med kamera:)
Är de statiska håller de oändligt

Ja, men kameran förstod inte koden, eller har jag gjort fel? Hmmm.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Ööm va? Spara sträckkoder och qrkoder? Så som klisterlappar på enheter/lådor?

Tror du behöver förklara lite mer vart dom kommer från och varför du sparat dom till å börja med..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem

Streckkoder och QR-koder är egentligen bara maskinläsbar text. En streckkod är kanske på något tiotal tecken (siffror och bokstäver) och oftast så står det direkt under streckkoden samma information med bokstäver. Syftet är att kunna scanna streckkoden snabbare än manuellt skriva in siffrorna.

QR-koder är lite mer avancerade och kan hålla lite längre information, men i grunden så brukar en QR-kod oftast innehålla en länk bara. Ofta används olika "länkförkortningstjänster" för att streckkoden ska innehålla så lite information som möjligt och bli så robust att läsa som möjligt, och det gör det även möjligt för den som ställt ut QR-koden att i efterhand ändra vad den pekar på. Länken ser då ut något som följande: https://tinyurl.com/2s3se29w och det går då alltså inte (utan att följa länken) veta vart den pekar på. Och om länkförkortningstjänsten inte finns längre eller har tagit bort just den koden så går det inte att i efterhand veta säkert vad den pekar på.

Sammanfattningsvis, en QR-kod och en streckkod är bara ett sätt att förmedla korta snuttar med text som är lätta att scanna med en kamera, istället för att knacka in dem själv. Det är inga magiska grejer i sig, och om inte stödfunktionerna kring dessa system finns kvar så är de rätt värdelösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ööm va? Spara sträckkoder och qrkoder? Så som klisterlappar på enheter/lådor?

Tror du behöver förklara lite mer vart dom kommer från och varför du sparat dom till å börja med..

Det sitter en del streckkoder kvar på gamla sladdar och kablar. Jag är osäker på om jag egentligen faktiskt har kvar den egentliga hårdvaran. Tänk dig en sladd med en påklistrat lapp med streckkod och att den var inköpt 2011. Går det att med hjälp av den, som konsument, idag 2023, förstå vad streckkoden betyder?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

Eller vill du själv kunna märka saker med QR-koder för att senare kunna scanna och ta reda på vad dom hör till?

I så fall kan du använda dig av en sida likt nedanför. Detta QR-kod kommer alltid gå att scanna eftersom den i QR-språk beskriver just "Laddare till Macbook Pro 2022".

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Streckkoder och QR-koder är egentligen bara maskinläsbar text. En streckkod är kanske på något tiotal tecken (siffror och bokstäver) och oftast så står det direkt under streckkoden samma information med bokstäver. Syftet är att kunna scanna streckkoden snabbare än manuellt skriva in siffrorna.

QR-koder är lite mer avancerade och kan hålla lite längre information, men i grunden så brukar en QR-kod oftast innehålla en länk bara. Ofta används olika "länkförkortningstjänster" för att streckkoden ska innehålla så lite information som möjligt och bli så robust att läsa som möjligt, och det gör det även möjligt för den som ställt ut QR-koden att i efterhand ändra vad den pekar på. Länken ser då ut något som följande: https://tinyurl.com/2s3se29w och det går då alltså inte (utan att följa länken) veta vart den pekar på. Och om länkförkortningstjänsten inte finns längre eller har tagit bort just den koden så går det inte att i efterhand veta säkert vad den pekar på.

Sammanfattningsvis, en QR-kod och en streckkod är bara ett sätt att förmedla korta snuttar med text som är lätta att scanna med en kamera, istället för att knacka in dem själv. Det är inga magiska grejer i sig, och om inte stödfunktionerna kring dessa system finns kvar så är de rätt värdelösa.

Tack för beskrivning an perspektiven. Det var dessa jag var ute efter och befarade att "om inte stödfunktionerna kring dessa system finns kvar så är de rätt värdelösa".

Är det alltså så att man måste att det specifika företagets tolkning av streckkoden?!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sAAb:

Det sitter en del streckkoder kvar på gamla sladdar och kablar. Jag är osäker på om jag egentligen faktiskt har kvar den egentliga hårdvaran. Tänk dig en sladd med en påklistrat lapp med streckkod och att den var inköpt 2011. Går det att med hjälp av den, som konsument, idag 2023, förstå vad streckkoden betyder?

I de flesta fall nej. Det som står i streckkoderna är antingen bara tillverkarintern information eller bara en annan form av information som redan finns tryckt med text.

I många fall när det handlar om laddare och sladdare så köper tillverkaren en färdig produkt från hyllan med rätt specifikationer. Därför går det ofta inte att härleda vad grejerna hör till.

Mitt personliga lifehack är att alltid förvara laddaren tillsammans med produkten, och koppla ihop dem när de ligger i förvaringen, då vet man vad som hör vart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

I de flesta fall nej. Det som står i streckkoderna är antingen bara tillverkarintern information eller bara en annan form av information som redan finns tryckt med text.

I många fall när det handlar om laddare och sladdare så köper tillverkaren en färdig produkt från hyllan med rätt specifikationer. Därför går det ofta inte att härleda vad grejerna hör till.

Mitt personliga lifehack är att alltid förvara laddaren tillsammans med produkten, och koppla ihop dem när de ligger i förvaringen, då vet man vad som hör vart.

Tack, men att spara allt har blivit förbjudet av "andra" här hemma.

Jag fick också ett tips av någon för någon minut sedan om "SKU" (https://en.wikipedia.org/wiki/Stock_keeping_unit) viiket var det jag befarade. Tyvärr hann det meddelandet raderas av den som sände det, men det sammanfattar ju egentligen varför jag startade tråden.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Du kan använda Google lens till exempel för att läsa av dem.
Iphones brukar? lösa det själv direkt i kameran..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Tack för beskrivning an perspektiven. Det var dessa jag var ute efter och befarade att "om inte stödfunktionerna kring dessa system finns kvar så är de rätt värdelösa".

Är det alltså så att man måste att det specifika företagets tolkning av streckkoden?!

Själva QR/streckkoden tolkas väl utan problem, men om den bara innehåller en referens till någonting i något företags system och detta system längre finns (tillgängligt för dig iaf) så blir det ju inget *intressant* av det hela.

Vi kan ju fortsätta med exemplet från tidigare för att göra det väldigt konkret, om det t.ex. står https://tinyurl.com/2s3se29w inbäddat i QR-koden men webbsajten tinyurl.com inte längre existerar några år senare, t.ex. då har du läst QR-koden men det blev ändå inte så mycket av det hela.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Här är streckkoden för det föremål som fick mig att börja fundera på det här:

Går streckkoden att tolka idag utan mer information än så här?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Här är streckkoden för det föremål som fick mig att börja fundera på det här:

https://i.imgur.com/uDAZtjk.png

Går streckkoden att tolka idag utan mer information än så här?

Vad gäller streckkoder så står ofta tolkningen utskriven under också (siffror).

Och i det läget är det extremfallet av att du bara har en referens till någonting i någon annans system

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Här är streckkoden för det föremål som fick mig att börja fundera på det här:

https://i.imgur.com/uDAZtjk.png

Går streckkoden att tolka idag utan mer information än så här?

Streckkoder är otroligt tåliga.
De flesta scanners läser dom massor av gånger i olika vinklar och kan på så sätt få fram informationen från till synes trasiga koder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Här är streckkoden för det föremål som fick mig att börja fundera på det här:

https://i.imgur.com/uDAZtjk.png

Går streckkoden att tolka idag utan mer information än så här?

332-10095-01. Översatt med Google lens.

Kan vara denna, Googlat på sifforna:
https://www.pchub.com/netgear-332-10095-01-ac-adapter-5v-12v-...

Motsvarar det föremålet du har i handen?

Permalänk
Medlem

En av de konstigare trådarna jag sett

Skrivet av sAAb:

Här är streckkoden för det föremål som fick mig att börja fundera på det här:

https://i.imgur.com/uDAZtjk.png

Går streckkoden att tolka idag utan mer information än så här?

Efter en snabb googling på "barcode reader" och sidan https://online-barcode-reader.inliteresearch.com/ hittade jag att din streckkod betyder 322-10095-01

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

332-10095-01. Översatt med Google lens.

Kan vara denna, Googlat på sifforna:
https://www.pchub.com/netgear-332-10095-01-ac-adapter-5v-12v-...

Motsvarar det föremålet du har i handen?

Delvis, då det ju är någon typ av sladd/kabel/wtf men det är inte helt korrekt. Det är inte korrekt märke, modell eller helt korrekt typ av föremål, även om det är halvt om halvt snarlikt.

Skrivet av Saddl3r:

En av de konstigare trådarna jag sett

Efter en snabb googling på "barcode reader" och sidan https://online-barcode-reader.inliteresearch.com/ hittade jag att din streckkod betyder 322-10095-01

Tack för omdömet! Men, länken i sig sade mig lika lite som streckkoden.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

En av de konstigare trådarna jag sett

Efter en snabb googling på "barcode reader" och sidan https://online-barcode-reader.inliteresearch.com/ hittade jag att din streckkod betyder 322-10095-01

Du borde ha länkat till

vilket skulle ha lett dig till

där man hittar bilden

Men, ok det går!

Snyggt!!!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Har du en lur så installera Google lens.
Sen är det bara att googla.. = )

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Expertgissare

Jag brukar spara allt, tills en dag när jag hittar det igen, vet jag inte då vad det är, vart det/den hör hemma eller vad det/den ska användas till så är det/den med största sannolikhet skräp. Annars hade den inte legat bortglömd utan att saknas, och har jag också helt glömt vad det/den ska vara eller användas till så finns det ju ingen som helst nytta med den längre och den hamnar till återvinningen.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Kanske man inte får en mindre, ens mycket liten medalj av Hr. A. Bergström för det här, men det är faktiskt över 100 meter sladd och kabel som fått någon form av märkning, så att det är fler än jag som kan röja framöver. Här ser ni drygt 100 m av gammalt junk förpackat enligt någon form av spårbarhet:

Det finns mer än 50 m till; men, det är mest koaxialkabel på långa längder så de kändes inte relevanta här. Emellertid, det är ett steg i rätt riktning, känns det som.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Nu får jag prestationsångest. Jag knöar bara ner alla i en flyttlåda längst in på kattvinden. Men bra jobbat!

Permalänk
Hedersmedlem

Appen scandit är rätt bra, läser alla koder även de lite udda som zebra, datamatrix(wink, nudge), aztec osv som få andra appar fixar.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Rekordmedlem

Det var inga problem att scanna koden på riktigt och siffrorna blir de som redan postats.och det är skrivet i code 128.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Code_128

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av sAAb:

Tack för beskrivning an perspektiven. Det var dessa jag var ute efter och befarade att "om inte stödfunktionerna kring dessa system finns kvar så är de rätt värdelösa".

Är det alltså så att man måste att det specifika företagets tolkning av streckkoden?!

finns några olika varianter av "QR koder" eller en del är inte qr koder egentligen de heter något annat och är kodade annorlunda men ser snarlika ut men har för mig den saknar en eller flera av rutorna i hörnen eller om den har ruta i alla fyra mins inte exakt QR koder som telefoner osv generellt kan läsa för div mobil aktiviteter osv har 3 hörn med en ruta i.

Edit:

Data matrix var det jag tänkte på... knackar in dessa på jobbet i div delar för spårbarhet borde ha kommit ihåg detta fortare...

har inga rutor i hörnen och 2 kanter är alltid fyllda.

dock varför man skulle spara på gammla qr koder och sträckkoder övergår mitt förstånd...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

finns några olika varianter av "QR koder" eller en del är inte qr koder egentligen de heter något annat och är kodade annorlunda men ser snarlika ut men har för mig den saknar en eller flera av rutorna i hörnen eller om den har ruta i alla fyra mins inte exakt QR koder som telefoner osv generellt kan läsa för div mobil aktiviteter osv har 3 hörn med en ruta i.

Edit:

Data matrix var det jag tänkte på... knackar in dessa på jobbet i div delar för spårbarhet borde ha kommit ihåg detta fortare...

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e8/Datamatrix.svg/220px-Datamatrix.svg.png

har inga rutor i hörnen och 2 kanter är alltid fyllda.

dock varför man skulle spara på gammla qr koder och sträckkoder övergår mitt förstånd...

Ett exempel som många nog sett i verkligheten men trott att det är qr kod är på körkortens baksida, där finns det en DataMatrix kod.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Här går ThioJoe igenom de flesta sorterna av olika QR koder och det finns en hel del olika.
https://youtu.be/KMsvtqQqz5g

Jag har en app på mobilen som heter "Scandit Demo" och den kan läsa de flesta sorterna av QR koder.

Permalänk
Medlem

Min fråga gällde hur länge digital information överlever över tid, här främst i form av streckkod eller QR-kod.

En sammanfattning av vad som sagts hittills kan vara: 1) att streckkoden (eller QR-koden) i sig går fortfarande att läsa tack vare appar på mobilerna. 2) att de siffror streckkoderna representerar i många fall går att tolka, tack vare att informationen även finns på internet så att de går att matcha.

Här undrar jag ju hur länge sökmotorerna erbjuder sökningar till webbsidor äldre än tio år... Hmmm... Jag vet att många mycket äldre webbsidor inte enkelt syns vid första sökningen Google utan man måste gå kringvägar via http://web.archive.org/ mm.

Jag misstänker att det riskerar bli allt svårare, trots teknisk utveckling. Hårdvaruvolymen som krävs för backloggen kanske är statisk så man får hoppas att den drunknar i allt det som kommer att komma. Jag såg för runt ett år sedan ett halvtimmelångt klipp med några som diskuterade behoven av Tera-, Peta-, Exa- etc framöver, men jag har inte hittat igen det.

Den samlade mängden information från före 2023 kan kanske blir obetydlig jämfört med det som kommer post-chatGPT! Jämför här med revolutionen från analog till digital för ungefär 25 år sedan.

Se kostnaderna - https://www.theregister.com/2023/07/20/curbing_the_cost_of_cl... eller en sökning på lite nyheter - https://news.google.com/search?q=zettabytes+need

Det är en lång väg att gå tills all information försvinner.

Hur som helst mina sladdar är uppmärkta och inpackade i fryspåsar med återförslutning, tack vare att jag även frågade chatGPT vilka möjligheter jag hade.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|