Livslängd på QR och streckkoder?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sAAb:

Min fråga gällde hur länge digital information överlever över tid, här främst i form av streckkod eller QR-kod.

En sammanfattning av vad som sagts hittills kan vara: 1) att streckkoden (eller QR-koden) i sig går fortfarande att läsa tack vare appar på mobilerna. 2) att de siffror streckkoderna representerar i många fall går att tolka, tack vare att informationen även finns på internet så att de går att matcha.

Här undrar jag ju hur länge sökmotorerna erbjuder sökningar till webbsidor äldre än tio år... Hmmm... Jag vet att många mycket äldre webbsidor inte enkelt syns vid första sökningen Google utan man måste gå kringvägar via http://web.archive.org/ mm.

Jag misstänker att det riskerar bli allt svårare, trots teknisk utveckling. Hårdvaruvolymen som krävs för backloggen kanske är statisk så man får hoppas att den drunknar i allt det som kommer att komma. Jag såg för runt ett år sedan ett halvtimmelångt klipp med några som diskuterade behoven av Tera-, Peta-, Exa- etc framöver, men jag har inte hittat igen det.

Den samlade mängden information från före 2023 kan kanske blir obetydlig jämfört med det som kommer post-chatGPT! Jämför här med revolutionen från analog till digital för ungefär 25 år sedan.

Se kostnaderna - https://www.theregister.com/2023/07/20/curbing_the_cost_of_cl... eller en sökning på lite nyheter - https://news.google.com/search?q=zettabytes+need

Det är en lång väg att gå tills all information försvinner.

Hur som helst mina sladdar är uppmärkta och inpackade i fryspåsar med återförslutning, tack vare att jag även frågade chatGPT vilka möjligheter jag hade.

Streckkoden håller lika länge som valfri annan text, du verkar tro att det är nån speciell text som ska arkiveras och/eller knytas mot nån speciell betydelse men det är bara en text som vilken annan text som helst.
Din fråga är omöjlig att besvara och dessutom felaktig då du egentligen inte verkar vara intresserad av att veta hur länge streckkoden går att läsa utan hur du kan knyta den mot nån typ av godtyckligt register.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag vet att det bara är en text, men till skillnad från annan text kan man inte läsa av den som människa. Jag har kanske varit otydlig, men jag menade hur länge kan jag "tolka" informationen. Det torde väl omfatta både tillgänglig hårdvara och mjukvara om det är digital information som här i form av streckkod eller QR-kod, samt, möjligheten att knyta den mot någonn typ av godtyckligt register. Alla delar behövs vad jag kan se.

Det finns idag möjlighet att tolka inventarielistor som är flera sekler eller millennier gamla, tack vare att de skrivits i klarttext på ett idag begripligt språk; är språket inte begripligt så hjälper det föga. Finns den möjligheten med streckkoder eller QR-koder om tjugofem år? Ja, det verkar så efter att ha läst era svar.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sAAb:

Jag vet att det bara är en text, men till skillnad från annan text kan man inte läsa av den som människa. Jag har kanske varit otydlig, men jag menade hur länge kan jag "tolka" informationen. Det torde väl omfatta både tillgänglig hårdvara och mjukvara om det är digital information som här i form av streckkod eller QR-kod, samt, möjligheten att knyta den mot någonn typ av godtyckligt register. Alla delar behövs vad jag kan se.

Det finns idag möjlighet att tolka inventarielistor som är flera sekler eller millennier gamla, tack vare att de skrivits i klarttext på ett idag begripligt språk; är språket inte begripligt så hjälper det föga. Finns den möjligheten med streckkoder eller QR-koder om tjugofem år? Ja, det verkar så efter att ha läst era svar.

Du bör se streckkoden som en teckenuppsättning, det går att använda bokstäver i den om man vill så teoretiskt går det ju att skriva en roman i streckkod och hade den som skrev den velat hade det gått att skriva ut produktnamn eller vad det nu är du är ute efter att knyta den mot.
Troligen gör man det inte för att man inte vill ha det så eller för att minska ner textmassan, qr kod rymmer generell mer information per areaenhet då det är en nyare och mer utvecklad typ av kod som är bättre för att få plats med mer info.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag känner till allt det men det jag bekymrar mig om är läsbarheten över tid. Att streckkoden eller QR-koden är en form av teckenuppsättning har aldrig förvirrat mig. Ordet läsbharhet är mer omfattande än så.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Skrivet av sAAb:

Jag känner till allt det men det jag bekymrar mig om är läsbarheten över tid. Att streckkoden eller QR-koden är en form av teckenuppsättning har aldrig förvirrat mig. Ordet läsbharhet är mer omfattande än så.

sålänge koden inte blir för skadad så bör den vara läsbar QR koderna har typ 25% redundance eller nått åt hållet så typ en fjärdedel kan fattas och ändå läsas korrect såvida det inte är en custom kod där de tummat på redundance och typ lagt en bild i mitten på koden eller så och i princip tagit bort all redundance i koden.

men de är inte så känsliga mot att ha blivit lite blekta eller så sålänge bilden kan få en bra kontrast mellan mörka och ljusa områden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows