Idag tar Power över första butiken från Mediamarkt

Permalänk
Melding Plague

Idag tar Power över första butiken från Mediamarkt

Övergången från Mediamarkt till Power har inlett och första butiken som konverteras är i Barkarby och i morgon sker butiksöppningen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men hemsidan är kvar?

Permalänk
Medlem

*host* Barkarby *host*

Permalänk
Medlem

Friskt vågat med tanke på hur dåligt det har gått för MediaMarkt i Sverige.

Men å andra sidan så består Power av gamla chefer/ledning ifrån dom andra stora kedjorna så dom vet vad dom sysslar med.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Har köpt en del online av Power sen de kom tillbaka i den kanalen, har varit bra priser och allt har fungerat smidigt. Hoppas att även butikerna håller högre standard än MediaMarkt. Handlar ogärna hos Elgiganten, blev irriterad när jag skulle returnera en grej och det märktes tydligt att de designat hela processen för att vara så okundvänlig som möjligt. Sen vet man ju inte hur det ser ut hos de andra kedjorna, det är så sällan det sker, men det känns bättre i magen att straffa en kedja lite där man faktiskt upptäckt beteendet.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Intressant. Jag har helt lyckats missa att handla på Mediamarkt under alla år. Får se om det blir nåt köp från detta, för mig helt okända, företag.

Trist bara att läsa att de satsar på "egna märken". Sånt där är aldrig bra. Oftast leder det till att etablerade märken inom samma segment fasas ut ur sortimentet, så man som kund på sikt står utan alternativ, och tvingas till "märken" med okänd proveniens och inget kvalitetsrykte.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Har köpt en del online av Power sen de kom tillbaka i den kanalen, har varit bra priser och allt har fungerat smidigt. Hoppas att även butikerna håller högre standard än MediaMarkt. Handlar ogärna hos Elgiganten, blev irriterad när jag skulle returnera en grej och det märktes tydligt att de designat hela processen för att vara så okundvänlig som möjligt. Sen vet man ju inte hur det ser ut hos de andra kedjorna, det är så sällan det sker, men det känns bättre i magen att straffa en kedja lite där man faktiskt upptäckt beteendet.

Jag har köpt en del från deras hemsida med och inte haft problem. Men aldrig behövt reklamera eller lämna tillbaka något heller så vet inte hur smidigt det är.

Tyvärr är det nog många som jobbar med att göra processen krånglig. Vet en som jobbade på Siba en gång i tiden som sa att han fick bonus för varje kund han lyckades övertala att garantin inte gällde när folk skulle reklamera även om den egentligen gällde.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Bara positiva erfarenheter av deras butik dom 2 gånger man handlat därifrån. Får se hur detta går.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Är lite nyfiken på vad som kommer hända med Mediamarkts kalibreringstjänst för TV i Powers regi. Är det något de kommer fortsätta med, eller kommer de lägga ner det? Mediamarkt har ju ändå haft utbildad personal, som ufört äkta kalibrering per apparat, istället för som Elgiganten där de bara justerat inställningar per modell.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

*host* Barkarby *host*

*host* Det finns en knapp "Skicka en rättelse" under artikeln *host*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

*host* Det finns en knapp "Skicka en rättelse" under artikeln *host*

Står dig fritt.

Permalänk
Medlem

Har handlat en sällan gång hos power.se, när dom har haft lägst pris på en produkt.

Tittade nu för skoj skull på vad en Ryzen 5600g kostade hos dom 2799:- vill dom ha, jag har beställt hos annan stor försäljare för 1549:- då dottern är i behov av sin första dator. Med dom prisarna kommer dom inte stanna kvar länge i Sverige.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Har inte Power-butiker funnits tidigare i Sverige, eller lider jag av nån mandela-effekt?

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Har inte Power-butiker funnits tidigare i Sverige, eller lider jag av nån mandela-effekt?

Fanns väl under 'Expert' varumärket en gång i tiden, kostade skjortan så dom försvann fort..

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

"Idag slår Power upp portarna i Sverige"
"i morgon sker butiksöppningen."

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Har inte Power-butiker funnits tidigare i Sverige, eller lider jag av nån mandela-effekt?

Skrivet av roosterx:

Fanns väl under 'Expert' varumärket en gång i tiden, kostade skjortan så dom försvann fort..

Yes det har funnits rena Power-butiker tidigare också

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Har gjort några köp ifrån Power. Bra priser och bra support. Jag är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Yes det har funnits rena Power-butiker tidigare också

Fanns väl en vid storängsbotten (vid Gärdet) ett tag, eller minns jag fel?

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Avstängd

Mina erfarenheter av Power i Helsingfors har varit utmärkta. Lycka till.

(Köpte bl.a. alu-cykel och printer för 100e.. )

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

"Idag slår Power upp portarna i Sverige"
"i morgon sker butiksöppningen."

Nyöppning av en tidigare MediaMarkt som Power, dvs det är ingen ny butik egentligen.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av m4gnify:

"Idag slår Power upp portarna i Sverige"
"i morgon sker butiksöppningen."

Vi får nog bara skilja på första fysiska butiken (som de först även verkar ha sagt skulle öppna idag, så det har uppdaterats lite) och övriga transformationen.
https://www.power.se/kundservice/om-power/mediamarkt-och-powe...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Är lite nyfiken på vad som kommer hända med Mediamarkts kalibreringstjänst för TV i Powers regi. Är det något de kommer fortsätta med, eller kommer de lägga ner det? Mediamarkt har ju ändå haft utbildad personal, som ufört äkta kalibrering per apparat, istället för som Elgiganten där de bara justerat inställningar per modell.

Kommer inte ihåg vilken kvalité det håller, men @laxpudding kan nog upplysa oss.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Mediamarkt har ju ändå haft utbildad personal, som ufört äkta kalibrering per apparat, istället för som Elgiganten där de bara justerat inställningar per modell.

Vad jag vet så kör Elgiganten äkta kalibrering.
Elgiganten Calman kalibrering

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiskey89:

Vad jag vet så kör Elgiganten äkta kalibrering.
Elgiganten Calman kalibrering

Fast det är ju fortfarande inte enligt dina ljusförhållanden. Mediamarkt har historiskt erbjudit hembesök (mot högre kostnad såklart), så att du får just din apparat kalibrerad efter dina ljusförhållanden. Har för mig att @laxpudding varit med och utbildat Mediamarkts personal.

Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att Elgigenten t.o.m varit så fula att de inte kalibrerat apparat för apparat, utan att de "Calman-kalibrerat" en apparat per modell, och sedan applicerat dessa inställningar på de apparater som de säljer som dyrare "kalibrerade" modeller.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Har inte Power-butiker funnits tidigare i Sverige, eller lider jag av nån mandela-effekt?

Det fanns en Power i Kungens Kurva i Stockholm på sent 90-tal.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Whiskey89:

Vad jag vet så kör Elgiganten äkta kalibrering.
Elgiganten Calman kalibrering

El-giganten kör Calman Autocal. Du betalar i princip för att få snygga mätgrafer. Den som "utför" kalibreringen trycker på en start-knapp och skriver ut en pdf typ en timme senare. Kräver inte mycket kunskap.

Kalibrering – när det utförs på rätt sätt – tar hänsyn till hur den individuella produkterna fungerar. Den snyggaste mätgrafen är inte alltid det som är bäst för bildkvaliteten. Det kan vara så att det sammanfaller. Men du vet inte.

Till exempel kan man kliva in och finputsa 20-stegsreglage på Samsungs och LG:s TV vilket Calman Autocal gör. Detta kommer kosta bildkvalitet då stora ändringar på dessa reglage riskerar försämra TV:ns förmåga att sätta nyanser, även känt som mer posterisering. Fast det blir en snyggare mätgraf vilket alldeles för många (mig själv inkluderad när jag började kalibrera 2006) förväxlar med bra bildkvalitet.

Den som kalibrerar för att förbättra bildkvaliteten behöver fatta beslut som kräver eftertanke och erfarenhet kring just vad bildkvalitet är för något. Tyvärr är inte alla som kalibrerar där riktigt – manuell kalibrering är ingen garanti det heller. Samtidigt är detta en kunskap och erfarenhet du aldrig kan få genom att enbart trycka på "start" i Calman eftersom du som individ aldrig är där och fattar besluten. Bara en simpel algoritm som jobbar.

Tar upp skillnaderna här, fråga 18 i TV-guiden:
https://www.sweclockers.com/artikel/35232-tv-guiden-2022-23-d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Fast det är ju fortfarande inte enligt dina ljusförhållanden. Mediamarkt har historiskt erbjudit hembesök (mot högre kostnad såklart), så att du får just din apparat kalibrerad efter dina ljusförhållanden. Har för mig att @laxpudding varit med och utbildat Mediamarkts personal.

Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att Elgigenten t.o.m varit så fula att de inte kalibrerat apparat för apparat, utan att de "Calman-kalibrerat" en apparat per modell, och sedan applicerat dessa inställningar på de apparater som de säljer som dyrare "kalibrerade" modeller.

Kan tänka mig att Elgiganten inte har det för tillfället just för att dom flesta vill nog inte betala den högre kostnaden som hembesöket innebär.
Men är det så att det är något som förändras och begärs mer så kommer dom säkerligen att erbjuda det om det lönar sig då mer personal behövs och behöver utbildas.
Det är en kostnad som dom antagligen inte kommer att lägga ut om dom inte tjänar på det.

I alla forum som tar upp denna saken så är det alltid samma sak som skrivs men aldrig någon som faktiskt kan visa fakta.
Det är allt som oftast alltid en "kompis/bekant" som jobbat där som återberättat och ingen som gör något för att få fram fakta.

Med det sagt så avslutar jag för mig här då dessa saker alltid spårar ut på ett eller annat sätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiskey89:

Vad jag vet så kör Elgiganten äkta kalibrering.
Elgiganten Calman kalibrering

ISF godkänner inte alla tv apparater för att kalibrera vilket mediamarkt erbjöd.

-

Synd att vi nu förlorar aktören som såg till att sparka alla konkurrenter i baken genom att faktiskt dema riktiga produkter.

Permalänk
Bildexpert 📺

Problemet med Auto-cal och hembesök är att det kostar tid på fel sätt. Det blir mycket väntade på att auto-cal-algoritmen bara måste tugga. Och när den är klar är det inte mycket du kan göra annat än peka på graferna.

En TV med färghantering som är robust och matematisk sund kan en erfaren person manuellt kalibrera på minuter. 10–20 minuter räknas nästan som en besvärlig TV. Då kan jag också tillsammans med kunden bestämma vilka kompromisser som behövs. Jag kan visa att displayen har en icke-linjär respons, att en ändring på ställe påverkar bilden godtyckligt på ett annat ställe. Jag kan visa detta för kunden och be denna komma med synpunkter på hur man ska hantera detta.

Ett exempel kan vara att man får bättre precision i ljusa gråtoner till priset av sämre kontrast och sämre ljusstyrka. Vad är viktigast för dig? Här har du båda alternativen så att du dessutom kan välja själv senare när jag är färdig.

Helt omöjligt med Calman Autocal. Den behöver minst 45–60 minuter av eget tuggande. Sedan är det klart. Om man skulle dubbelkolla med kunden (vilket jag starkt rekommenderar) hur bilden faktisk påverkas är det inte säkert du kan ändra något. Och ändrar du något, ska ni sitta i 45–60 minuter och rulla tummarna igen? En tredje gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Problemet med Auto-cal och hembesök är att det kostar tid på fel sätt. Det blir mycket väntade på att auto-cal-algoritmen bara måste tugga. Och när den är klar är det inte mycket du kan göra annat än peka på graferna.

En TV med färghantering som är robust och matematisk sund kan en erfaren person manuellt kalibrera på minuter. 10–20 minuter räknas nästan som en besvärlig TV. Då kan jag också tillsammans med kunden bestämma vilka kompromisser som behövs. Jag kan visa att displayen har en icke-linjär respons, att en ändring på ställe påverkar bilden godtyckligt på ett annat ställe. Jag kan visa detta för kunden och be denna komma med synpunkter på hur man ska hantera detta.

Ett exempel kan vara att man får bättre precision i ljusa gråtoner till priset av sämre kontrast och sämre ljusstyrka. Vad är viktigast för dig? Här har du båda alternativen så att du dessutom kan välja själv senare när jag är färdig.

Helt omöjligt med Calman Autocal. Den behöver minst 45–60 minuter av eget tuggande. Sedan är det klart. Om man skulle dubbelkolla med kunden (vilket jag starkt rekommenderar) hur bilden faktisk påverkas är det inte säkert du kan ändra något. Och ändrar du något, ska ni sitta i 45–60 minuter och rulla tummarna igen? En tredje gång?

Går det inte bara gå in manuellt och manipulera Calman ändringarna om man inte är nöjd med vad den gjorde?

Har kalibrerat hemma manuellt ett tag egna skärmar men inte någonsin använt mig av calman.