Permalänk
Medlem

16 vs 32gb internminne

Är det dags att gå från 16 till 32, sitter med 11700k och har inte tyckt det varit nån direkt prestandavinst vad jag lyckats utröna...?
Är inte heller nån riktig gamer, testar väl nåt spel då och då men vill ju ändå möjligheten. Om inte annat ifall barnbarnen kommer förbi. Såg nån video på youtube där han testade 3060 vs 4060 i 1440p (kör det) och 4060 presterade ju såklart bättre men systemminnet låg på 15-16gb nyttjande. 4060 verkar ju inte ju inte vara det populäraste köpet av vad man kan läsa men går från 1060 6gb och det är ju ändå rätt prispressat. Så frågan enligt rubriken

Permalänk
Medlem

Allt beror på användningsområdet. 16GB duger just nu för de flesta.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Om man spelar och har mycket chromeflikar räcker knappast 16GB. Hade otroligt mycket stutters och allmänt segt system när man kolla ex streams samtidigt med 16GB.

Permalänk
Medlem

32 GB innebär framförallt att det blir färre tillfällen när virtuellt minne behövs, men Windows minneshantering är i gengäld såpass bra att det antagligen sällan märks för den typen av användning du beskriver.

32 GB DDR4-3200 CL16 kostar å andra sidan bara ca 700 kr just nu, så det är väl inte fel om du vill uppgradera datorn lite allmänt för framtida behov. Rekommenderar att köpa ett helt 2x16 GB-kit i så fall, och sälja det du har, istället för att försöka blanda.

Permalänk
Medlem

Precis som @Sveklockarn skriver så kostar minne rätt så lite i dagsläget, åtminstone DDR4 så jag stoppade i 32GB när jag byggde senast. Jag har varit uppe över 16GB allokerat flera gånger vid spelande utan överdrivet mycket igång i bakgrunden. Chrome äter rätt mycket minne om man har youtube, twitch och liknande uppe.

2x16GB - this is the way!

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Ja i allmänhet skulle jag rekommendera 32. Om du redan har 16 och inte har råd att uppgradera så visst, man klarar sig, man klarar sig t.om. ganska bra vill jag säga, men 32 kommer bli minimum requirement ganska snart skulle jag säga.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Hedersmedlem

32 GB skulle jag säga, utifrån mina egna behov och erfarenheter. Min jobbdator har 16 GB och fastlött på moderkortet och jag som är flikmissbrukare och kör Firefox upplever ofta att jag får slut på minne. (Det frustrerar mig något rejält att det inte går att uppgradera.) Då spelar jag inte ens på den. Hemdatorn är på 32GB och där har jag aldrig några problem.

Det är dessutom så billigt idag med RAM att det bara är dumsnålt att köra mindre för en speldator.

Mer än 32 GB däremot är i princip bortkastat om du inte har specifika behov som kräver mer minne. Grovt förenklat så kan man säga att datorn går mycket segare om du har för lite RAM, men så fort du har tillräckligt så blir den inte snabbare av mer. Rätt mängd är alltså tillräckligt mycket så att du aldrig får slut på RAM när du kör de program du kör, men inte mer än så.

Permalänk
Medlem

Märker du att burken swappar så sätt i mer och annars kan du vänta tills du bygger ny maskin och peta in mer då.

Jag byggde för 2.5 år sen, såg 32GB som givet, nästa maskin kommer absolut ha 64GB eller 128GB.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Nu när "allt" ska va rgb så vill man ju kanske ha likadant, så sökte på beställningsbekräftelsen jag fick förra gången (på proshop) och kostade 1100 ist för 1400 förra gången okt -21 (corsair dominator) så är väl lika bra att beställa (passa på medans samma finns kvar)

Permalänk
Medlem

Ställde samma samma fråga till chat gpt...

"Att ha 32 GB internminne på en dator med en Intel Core i7-11700K-processor för gaming i 1440p är inte nödvändigt för själva gamingprestandan i de flesta fall. För spel i 1440p är GPU (grafikkort) och dess VRAM (grafikminne) det mest avgörande för att kunna hantera högupplösta texturer och rendera spel på den upplösningen.

8 GB eller 16 GB RAM är vanligtvis tillräckligt för de flesta moderna spel vid 1440p-upplösning. Om du har andra intensiva arbetsbelastningar på datorn samtidigt som du spelar, såsom videoredigering, streaming eller arbete med stora filer, kan 32 GB RAM vara mer fördelaktigt.

Sammanfattningsvis är 32 GB RAM inte en nödvändighet för att kunna spela spel i 1440p, men det kan ge en viss framtidssäkring och möjlighet att köra mer krävande uppgifter samtidigt som du spelar. Om du vill optimera prestandan för dina specifika användningsscenarier, rekommenderas det att du tar hänsyn till de andra uppgifter du tänker utföra samtidigt och konsulterar spelets systemkrav för att få en bättre förståelse för RAM-kraven."

Permalänk
Medlem

Har 62 st Chrome tabbar uppe i en 7 olika fönster på 4 olika skärmar samt spotify och csgo samt steam. 13.7 GB

Har 32GB.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Kan säga personligen att nästa dator för min del måste ha 64 GB RAM, har bara 26 av 32 GB tillgängligt idag p.g.a. RAM-disk och redan råkat ut för att spel stängs ner med felmeddelande om för lite ledigt minne bara av att en webbläsare legat igång i bakgrunden.

Permalänk
Medlem

Använder du datorn till lite surf och sporadisk multimedia så räcker 16GB fint.
Men gör du något mer kreativt och är lite mer flitig med surfandet samt spelar lite mer krävande spel, så är det inte svårt att börja närma sig eller t.o.m. att klättra över 16GB.
Jag skulle vilja påstå att med dagens minnespriser så finns det näst ingen anledning att inte välja 32GB om man vet att möjligheten finns att man ens börjar närma sig 16GB i minnesförbrukning.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sarato:

Allt beror på användningsområdet. 16GB duger just nu för de flesta.

+1

Permalänk
Medlem

Enligt mig så är det enbart om man har riktigt pressad budget, dvs vill ha en dator som klarar av spel men inte mycket mer, som 16GB RAM känns som rätt val idag. Köper man en bärbar går 16GB också förmodligen, då de oftast inte får samma belastning som en PC. Utöver om man köper en budget-PC för spel tycker jag att man ska köra 32GB RAM (minst ).

Ett riktigt bra exempel på vad man kan göra med "extra" RAM kan du läsa om överst i @Sveklockarn signatur, det är en bra guide. Och det är bara ett exempel på vad man kan göra.

Jag har sett en hel del spel som numera har 32GB som rekommenderat, och 16GB som minimum. Och då tänker de inte på oss som sitter med många fönster i Brave, med många flikar i varje fönster, plus även har igång någon/några Firefox-fönster. Samtidigt som alla "vanliga" bakgrundsprogram är igång så som Discord, Steam, Battle.net, Spotify, VPN, qBittorrent, Blaze, Bitwarden, Docker Desktop osv. Ibland lämnar jag tex Photoshop igång i bakgrunden eller liknande om jag bara ska spela ett tag, och jag vet att det kan blir 5-10 minuter mellan spel. Då hinner man tabba ur och få lite saker gjort.

RAM-disk kan vara otroligt användbart i många lägen. Personligen har jag haft 32GB senaste 10+ åren, och gick till 64GB med nuvarande dator vilket inte ångras för fem öre. Skulle egentligen vilja ha 128GB. Men då jag läst om problem med stabilitet vid specificerad hastighet och timings med den mängden RAM för min CPU/mobo, valde jag att vänta med det tills nästa dator.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Tycker det är onödigt att skaffa mer RAM bara för sakens skull. RAM är som lagringsutrymme, antingen har man tillräckligt eller så har man det inte. Man får ingen inkrementell prestandaförbättring ju mur RAM man skaffar, utan det är först när RAM tar slut och systemet börjar swappa som det blir tvärstopp. Bygger man nytt är det däremot en bra idé att skaffa minst 32 GB direkt.

RAM-disk kan säkert vara användbart i väldigt specifika fall när man behöver en temporär lagringsyta med hög prestanda, och programmet man använder är för dåligt skrivet för att automatiskt kunna dra nytta av RAM. Annars bör ju väl skrivna program kunna dra nytta av ledigt RAM utan sådana "fulhack". Även Windows själv cachar flitigt data till RAM om det finns ledigt (går att se i task manager).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Snusfri

16GB är lite i det minsta laget om man använder en dator till något mer än surfa på.
Har 128GB själv och har varit uppe och sniffat på 96GB+ i användning några gånger.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

16GB är lite i det minsta laget om man använder en dator till något mer än surfa på.
Har 128GB själv och har varit uppe och sniffat på 96GB+ i användning några gånger.

Jag gillar dig @THB. När andra kommer och knackar lite försynt på porten så dyker du upp med en murbräcka som inte överträffats sen romartiden och rammar porten med pondus! 🥰

Men ja, man kan ALDRIG ha för mycket RAM!

Permalänk

Sitter själv på 32GB, 16GB är i minsta laget, börjar man nå gränsen som ligger runt 15.4gb i windows så börjar det swapa.

Själv är jag där och nosar allt som oftast, och det kan manifestera sig i allt möjligt, något fryslagg i ett spel, program som är skrivet i java som slutar fungera osv.

Bättre att lägga sig lite över då.

16GB fungerar absolut, speciellt om man håller koll på vad man har uppe och hur ens dator vanor är. _

8GB är dock förfärligt, speciellt på windows 11.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

RAM-disk kan säkert vara användbart i väldigt specifika fall när man behöver en temporär lagringsyta med hög prestanda, och programmet man använder är för dåligt skrivet för att automatiskt kunna dra nytta av RAM. Annars bör ju väl skrivna program kunna dra nytta av ledigt RAM utan sådana "fulhack". Även Windows själv cachar flitigt data till RAM om det finns ledigt (går att se i task manager).

Det måste ju inte vara ett 'dåligt skrivet' program, utan att det finns ett behov av en buffer som är så stor att det inte blir rationellt att lägga det på något annat än disk om den genomsnittliga datorn ska kunna köra det.

Nvidia Shadowplay (som är mitt use case) ska ju t.ex. användas medan datorn är fullt upptagen med att dra runt ett spel, och med den begränsade diskprestanda som finns (före DirectStorage åtminstone) så lättar ju en RAM-disk upp processen för att spara ner materialet betydligt, samt minskar ner belastningen på SSDs både ur slitage- och prestandasynpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Sitter själv på 32GB, 16GB är i minsta laget, börjar man nå gränsen som ligger runt 15.4gb i windows så börjar det swapa.

Själv är jag där och nosar allt som oftast, och det kan manifestera sig i allt möjligt, något fryslagg i ett spel, program som är skrivet i java som slutar fungera osv.

Bättre att lägga sig lite över då.

16GB fungerar absolut, speciellt om man håller koll på vad man har uppe och hur ens dator vanor är. _

8GB är dock förfärligt, speciellt på windows 11.

Det är inga problem med 8GB i Windows 11, så länge man inte spelar. Jag har en dator med 6GB och 2 med 8GB och de fungerar till surf för mig iallafall.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Lyssna inte på de som säger 16GB de har ingen som helst aning vad de säger. 32GB är absolut minimum idag och speciellt när det är så billigt som det är idag så borde man inte vara dumsnål om man också vill vara lite framtidssäker.

Permalänk
Medlem

Japp, kör på 32GB. Bara jag startar upp win 11 med Antivirus, Edge, Steam, Blizzard appen, Xbox appen och det som finns i bakgrunden så är jag uppe i ca 11GB ram så skulle inte klara av att ha bara 16GB.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Det är inga problem med 8GB i Windows 11, så länge man inte spelar. Jag har en dator med 6GB och 2 med 8GB och de fungerar till surf för mig iallafall.

Okej, det är inte den erfarenheten jag fått på jobbet, datorer med 6-8GB har väldigt mycket problem för oss när web applikationer körs, inga super krävande men dom går på knäna väldigt fort.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Okej, det är inte den erfarenheten jag fått på jobbet, datorer med 6-8GB har väldigt mycket problem för oss när web applikationer körs, inga super krävande men dom går på knäna väldigt fort.

För en hemdator med en rätt ren installation och enkel användning går det bra med 8 GB ja.

På arbetsdatorer som oftast har en massa saker igång i form av säkerhetsprogram och div annat, el som kör Teams, räcker sällan 8 GB något vidare.
Ej heller om man är aktiv hemanvändare som har många webbläsarflikar öppna.

16 GB får väl anses vara en hyfsat rimlig nivå idag, funkar någorlunda för de flesta och man får kämpa lite för att gå över det.
För egen del har jag dock alltmer börjat se behovet av mer än så, inte minst då jag kan ha rätt mycket öppet samtidigt och många flikar. Det händer att minnet inte räcker till då och då.
Vill samtidigt även kunna köra virtuella maskiner och även då har man god nytta av mer.

Sen är ju minne ändå så pass billigt idag att det inte är värt att snåla på det om man bara kan tänkas ha behov av det.

Siktar på att köra minst 32 GB i de flesta maskiner jag har.
Kommer även att sätta det i en dator åt föräldrarna, även om de inte i närtid kommer att kunna nyttja det. Det är tänkt att den datorn ska räcka mer än väl prestandamässigt i många år för enklare användning, vilket den lär göra utan problem och med marginal. För denna är det mest för att jag har lämpligt minne över efter att ha uppgraderat en annan till 64 GB.

Permalänk
Medlem

Visst RAM är billigt men beror ju helt på användningsområde och vad man spelar. På min jobbdator börjar 64GB bli på gränsen medans jag på min privata sällan går över 13-14GB använt,spelar inte så krävande spel längre utan mest retro och indiespel, och skulle mest troligt klara mig med 16GB.

Så mitt tips är ju att helt enkelt kolla i resurshanteraren om man börjar närma sig gränsen för 16GB, ger som sagt ingen prestanda att ha massa oanvänt RAM-minne.

Edit: hade varit något helt annat vid nybygge då hade jag inte kollat på något annat än 32GB+

Permalänk
Medlem

8GB räcker bra för normal användning, men 16GB är nog att rekommendera för att ha lite marginaler.
Använder man ovanligt minneskrävande saker, eller vill vara säker på att minnet räcker flera år framåt så skaffa 32GB.
Mer än så är det få som har någon egentlig nytta av.

Permalänk
Medlem

16GB duger fortfarande idag till mycket, precis som 8GB räckte för typ 5 år sedan. Man kan väl säga att 32GB är det nya 16GB
Har man råd så ser jag inte anledningen till att inte uppgradera

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

har haft 16GB ddr3 minne i över 10 år nu. 32 är väl det minsta om man vill ha lite minne. själv kommer jag bygga nästa burk med 64Gb med tanke på hur mycket det har hjälpt mig genom åren att jag satt på 16GB minne hela tiden och inte startade på 8Gb.

Permalänk
Medlem

Och här sitter jag och funderar på om man ska skaffa 64GB till näst bygge 32GB känner jag personligen är standard.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9