Permalänk
Medlem

Får inte ihop min uppgraderade dator

jag har köpt ett nytt moderkort, cpu och m2
oavsett vad jag gör får jag ett felljus grönt för "boot". men har testat allt jag kan komma på utan att den här jäkla lampan skall slockna och jag får tillgång till bios. jag har bytt ut både modekortet och cpu en gång (återköp/reklamerat). jag har testat att gpu fungerar. både RAMs fungerade också utanför systemet. jag har tillochmed testat ett annat powersupply. Jag har försökt att starta upp den utan m2 + satakablar (samma problem) och jag har provat en i taget. någon som har en ide?

Cpu: i3-12100f
moderkort: pro b760m-p ddr4 (msi)

PS. säg gärna till om ni behöver mer info

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du kopplar in skärmen med en DP-kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är inte så att du kopplar in skärmen med en DP-kabel?

ja det har jag gjort. har i båda skärmarna just nu (DP + hdmi) men har framförallt testat med DP, är detta ett problem?

Permalänk
Medlem

har provat några gånger med bara hdmi och nu vägrar han gå förbi den vita lampan (gpu om jag fattar rätt). graffet jag har i är en gtx 970 strix , men denna grafikkort funkar i ett annat system. är dom inte komparativa eller är det något jag missar här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorts91:

har provat några gånger med bara hdmi och nu vägrar han gå förbi den vita lampan (gpu om jag fattar rätt). graffet jag har i är en gtx 970 strix , men denna grafikkort funkar i ett annat system. är dom inte komparativa eller är det något jag missar här?

Kan vara i bios när du har en pcie 3 gpu och den står i auto så kan det bli problem (detta skedde med 12th gen iaf)
Kan du uppdatera bios om du har flashback på din mb och se om det fungerar?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kan vara i bios när du har en pcie 3 gpu och den står i auto så kan det bli problem (detta skedde med 12th gen iaf)
Kan du uppdatera bios om du har flashback på din mb och se om det fungerar?

verkar tyvärr inte ha den funktionen, så planen nu är att låna någons grafikkort för att komma åt bios, för att sedan ändra i bios till pcie 3 (vart under?) och sedan ändra kort för att sedan komma in som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorts91:

ja det har jag gjort. har i båda skärmarna just nu (DP + hdmi) men har framförallt testat med DP, är detta ett problem?

Det kan det vara eftersom det förekommer DP-skärmkablar som är felkopplade internt, finns en tråd här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Problemet är att det finns en 20:e pinne som kan vara inkopplad i kontaktstycket, vilken egentligen är designad för strömförsörjning av aktiva omvandlare, varpå det går ström från skärmen in på bildutgången i grafikkortet/moderkortet (beroende på vad som används). Nu är det kanske inte det, men kan vara värt att undersöka åtminstone.

Jag antar att du testat att nollställa BIOS (eller egentligen CMOS) redan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorts91:

verkar tyvärr inte ha den funktionen, så planen nu är att låna någons grafikkort för att komma åt bios, för att sedan ändra i bios till pcie 3 (vart under?) och sedan ändra kort för att sedan komma in som vanligt?

Nu är jag i Wales men den sitter i bios under advance settings

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Enligt manual är felkods färger: ljusblå för CPU, blå för RAM, svart för GPU och lila för "no boot device found".
Kopplat DP/hdmi i moderkort istället för GPU? Nya nätaggregat eller begagnade?

Permalänk
Medlem

fick låna min kompis rtx2070 och kom in på bios, vart så länge sedan jag pillade där så tog mig nästan en timme för att få ihop inställningarna och komma in på gtx970 också. men nu har jag fått ihop det. tack alla som hjälpte mig!
ps. i framtiden kör jag nog med integrerat grafik i cpu, bränt mig rejält med denna upplevelse. (såvida inte detta problem också finns när du kör direkt från moderkortet och cpu?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorts91:

fick låna min kompis rtx2070 och kom in på bios, vart så länge sedan jag pillade där så tog mig nästan en timme för att få ihop inställningarna och komma in på gtx970 också. men nu har jag fått ihop det. tack alla som hjälpte mig!
ps. i framtiden kör jag nog med integrerat grafik i cpu, bränt mig rejält med denna upplevelse. (såvida inte detta problem också finns när du kör direkt från moderkortet och cpu?)

Låter som typiska problem som brukar lösas av att nollställa BIOS, vilket görs med datorn avstängd sladden urkopplad från vägguttaget, via en bygel på moderkortet. Du svarade aldrig på om du gjorde det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Låter som typiska problem som brukar lösas av att nollställa BIOS, vilket görs med datorn avstängd sladden urkopplad från vägguttaget, via en bygel på moderkortet. Du svarade aldrig på om du gjorde det?

jag testade detta vid ett tillfälle, fortfarande samma problem då