Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

1% av en miljon är 10.000 om året. 7000 om året efter ränteavdrag. 583kr i månaden efter ränteavdrag. Inte direkt svår matte.

Det där med ränteavdrag är nog inte alla som tar med, kan vara därför. Det hade jag inte alls koll på, men det verkar ju endast komma med i deklarationen, så det påverkar ju inte månadskostnaden man ser. Det är alltså pengar man själv ligger ute med som inte heller genererar ränta?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Går att jämka om man vill, tidigare oviktigt, nu vid dagens räntor mer aktuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Fredrik_:

Kör tydligen rörligt nu 3mån. 5,44%. Räknar man ut snittet sen på alla tre månaderna? Aldrig fattat hur detta funkar.

5.44% låter otroligt högt! Du borde se över dit lån, under 5 bör man få just nu på rörligt...
Min SBAB var 4.40% innan jag band på 4.43 på 4 år

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Rörligt är i praktiken bundet 3 månader i taget. Dvs efter 3 månader sätts en ny 3 månaders ränta.

Tack. Kändes högt, får väl hoppas att man inte blir helt blåst av banken.

Rekarne Sparbank om det är intressant

Permalänk
Skrivet av _Fredrik_:

Tack. Kändes högt, får väl hoppas att man inte blir helt blåst av banken.

Rekarne Sparbank om det är intressant

Det är nog bättre att alltid räkna med att banken nästan alltid försöker blåsa dig... 🙄

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det handlar om en dryg femhundring i månaden per miljon lån vid 1% skillnad i ränta. Om det gör stor skillnad i ens ekonomi ska man nog inte ha hus.

Det behöver inte göra stor skillnad månad-till-månad för att det ska spela roll. Ogillar dina pekpinnar och kassa attityd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Ok. Men när ska man börja leta och ansöka?

En månad innan ränteförfall är väl rimligt, ingen annan bank kommer kunna lämna några direkta besked tidigare än så ändå plus att räntan fastställs på utbetalningsdagen i vilket fall som helst (om ni nu inte räntesäkrar men det känns inte så hett just nu).

Skrivet av talonmas:

Varför räknas lånedelen i avgiften på en bostadsrätt inte med som ett lån när man enligt alla juridiska papper äger en viss del av lånen? Banker har dubbla måttstockar.

Vissa banker räknar så, alltså de lägger på er del av föreningens lån i sin kalkyl men de flesta räknar bara med att man ska klara av en viss höjning av avgiften som blir olika stor beroende på skuldsättning/m2.

Permalänk
Skrivet av Curik:

Det behöver inte göra stor skillnad månad-till-månad för att det ska spela roll. Ogillar dina pekpinnar och kassa attityd.

Du får ogilla bäst du vill, det är fakta att det är mindre lån relativt till genomsnittslånet i Sverige och att hundralappar är småsummor i sammanhangen vi diskuterar. Satte "bara" och "litet" inom citationstecken, vilket verkar gå dig helt förbi.

Försöker verkligen inte ge pekpinnar, tycker man ska asnöjd om man har under miljonen i bostadslån, då sitter man ju i en otroligt bra sits, speciellt i dessa tider.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Du får ogilla vad du vill. Satte "bara" och "litet" inom citationstecken, vilket verkar gå dig förbi. Fakta är att det är mindre lån relativt till genomsnittslånet i Sverige.

Genomsnittslånet spelar inte så stor roll för den enskilda individen.

Ta en person som tjänar 100k i månaden. Den personen kanske har 50k till rent nöje. Och 1000kr gör ingen som helst skillnad.

Ta en person som tjänar 20000kr. Osannolikt att den har procentuellt lika stort utrymme för nöje vilket skulle vara 10000kr utan mer sannolikt att det är runt 2000kr för nöje. En ökning av räntan med 1000kr skulle halvera nöjespengarna medans för den som tjänar mer skulle det sänka med 2%.

Sen är priserna i landet olika. I Stockholm är kanske 10 miljoner för ett hus billigt medan i annan ort kan 1 miljon vara dyrt.

För en som är van med huspriser i tiotals miljoner är ett lån på 1 miljon fjuttigt lite. Medan för en som bor där ett hus kostar säg 1,2 miljoner och har lån på 1 miljon är det ett stort lån och den personen tjänar antagligen mindre för annars skulle den personen nog flytta till dyrare stad.

Personligen flyttade jag till en liten håla just för att ha råd med hus. Hade kunnat bo kvar i en liten lägenhet i större stad och det hade varit billigare men tångt och man visste inte om att räntan och alla priser skulle öka så enormt när vi köpte i maj 2021. Även om man räknade på 5% ränta så räknade man inte samtidigt med 20% högre matpriser vilket bara det är en stor del av utgifterna för en familj med barn och låg lön samt allt annat som blivit dyrare.

Om alla skulle behöva ha så mycket pengar att de kan spara 20k i månaden innan de ens kan titta på hus skulle väldigt många aldrig någonsin få bo i hus.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av dagas:

Genomsnittslånet spelar inte så stor roll för den enskilda individen.

Ta en person som tjänar 100k i månaden. Den personen kanske har 50k till rent nöje. Och 1000kr gör ingen som helst skillnad.

Ta en person som tjänar 20000kr. Osannolikt att den har procentuellt lika stort utrymme för nöje vilket skulle vara 10000kr utan mer sannolikt att det är runt 2000kr för nöje. En ökning av räntan med 1000kr skulle halvera nöjespengarna medans för den som tjänar mer skulle det sänka med 2%.

Sen är priserna i landet olika. I Stockholm är kanske 10 miljoner för ett hus billigt medan i annan ort kan 1 miljon vara dyrt.

För en som är van med huspriser i tiotals miljoner är ett lån på 1 miljon fjuttigt lite. Medan för en som bor där ett hus kostar säg 1,2 miljoner och har lån på 1 miljon är det ett stort lån och den personen tjänar antagligen mindre för annars skulle den personen nog flytta till dyrare stad.

Personligen flyttade jag till en liten håla just för att ha råd med hus. Hade kunnat bo kvar i en liten lägenhet i större stad och det hade varit billigare men tångt och man visste inte om att räntan och alla priser skulle öka så enormt när vi köpte i maj 2021. Även om man räknade på 5% ränta så räknade man inte samtidigt med 20% högre matpriser vilket bara det är en stor del av utgifterna för en familj med barn och låg lön samt allt annat som blivit dyrare.

Om alla skulle behöva ha så mycket pengar att de kan spara 20k i månaden innan de ens kan titta på hus skulle väldigt många aldrig någonsin få bo i hus.

Det stämmer förstås. Men samtidigt är det viktigt attt inse att så mycket annat kommer påverka totala lånekostnaden mycket mer än om man väljer en något högre ränta på 3 år istället för en något lägre på 5 år. T.ex hur ränteläget ser ut när bindningstiden går ut, vilket man inte kan veta på förhand. Det viktigaste är att inte ta större risker än vad ens ekonomi klarar av på både kort och längre sikt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Du får ogilla bäst du vill, det är fakta att det är mindre lån relativt till genomsnittslånet i Sverige och att hundralappar är småsummor i sammanhangen vi diskuterar. Satte "bara" och "litet" inom citationstecken, vilket verkar gå dig helt förbi.

Försöker verkligen inte ge pekpinnar, tycker man ska asnöjd om man har under miljonen i bostadslån, då sitter man ju i en otroligt bra sits, speciellt i dessa tider.

Var hittar du den statistiken? Vad jag hittar säger SBAB att ca 40% av bolånen är 1 miljon eller under och ca 70% av bolånen är 2 miljoner eller under. Så jämfört med det vet jag inte om man kan säga att en miljon är ett “mindre lån”, snarare ett relativt normalt lån. Är väl bara 1000 svarande hushåll där men osäkerheten bör inte vara så pass stor att det blir så stora slag.

Sen är det såklart rätt lågt jämfört med Stockholmsmått men för landet verkar det vara rätt normalt.

https://via.tt.se/pressmeddelande/bostaden-anvands-inte-som-b...

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Var hittar du den statistiken? Vad jag hittar säger SBAB att ca 40% av bolånen är 1 miljon eller under och ca 70% av bolånen är 2 miljoner eller under. Så jämfört med det vet jag inte om man kan säga att en miljon är ett “mindre lån”, snarare ett relativt normalt lån. Är väl bara 1000 svarande hushåll där men osäkerheten bör inte vara så pass stor att det blir så stora slag.

Sen är det såklart rätt lågt jämfört med Stockholmsmått men för landet verkar det vara rätt normalt.

https://via.tt.se/pressmeddelande/bostaden-anvands-inte-som-b...

Det är möjligt men mitt ursprungliga svar gällde ett lån på 400.000. Verkar dessutom svårt att få fram någon meningsfull statistik. Många har låg belåningsgrad också.

Tittar man på finansinspektionens statistik för nya låntagare 2021, vilket är mer representativt än de som varit inne i lånekarusellen i årtionden så ser det annorlunda ut.

I Göteborg så är snittbelåningen för nya bolånetagare 3,4 miljoner. I Stockholm är snittbelåningen för nya låntagare 4,2 miljoner.

I övriga delar av landet ser det något bättre ut, med snittbelåning för hushållen på 2 miljoner

https://www.fi.se/contentassets/1f11d50883754a7da8c217457e154...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av slipbit:

@Sunix grattis till dig! Du tillhör de få som lyckas vinna mot bankens prognoser. Annars hade de ju inte tillåtit dig att binda på 1,7 i 10 år :). För oss alla andra så kommer vi få hålla ut tills vi får en lågkonjunktur. 2024/2025 kommer bli riktigt intressanta år. Först då ser man om den reporäntan har fått ned inflationen. Annars höjer Riksbanken tills ekonomin kraschar och då är det fortfarande de som har pengar/cashflow som klarar sig.

Jag undrar egentligen hur få eller många det är som gjort liknande val. Jag tecknade också 2021 fast för 5 år och 1,68% i november. Jag följer alltid politik både hemma och utomlands och gjorde det valet baserat på världsutvecklingen trots att banken rådde annorlunda. Senaste 10 årens bundna avtal har varit överlag bra för mig, och nu senaste, riktigt bra.

Det gjorde att jag också tecknade elavtal på 35 öre/3 år dagen innan Ryssland angrep Ukraina, men då hade jag bevakat marknaden dagligen i flera månader eftersom jag var säker på att angreppet skulle ske, men inte exakt när. När man förbrukar relativt mycket har även det valet rätt stor betydelse.

Att vara påläst och informerad (menar då inte att följa DN eller ens bara Sverige) är iaf en bra början till att fatta kloka beslut.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Jag undrar egentligen hur få eller många det är som gjort liknande val. Jag tecknade också 2021 fast för 5 år och 1,68% i november. Jag följer alltid politik både hemma och utomlands och gjorde det valet baserat på världsutvecklingen trots att banken rådde annorlunda. Senaste 10 årens bundna avtal har varit överlag bra för mig, och nu senaste, riktigt bra.

Det gjorde att jag också tecknade elavtal på 35 öre/3 år dagen innan Ryssland angrep Ukraina, men då hade jag bevakat marknaden dagligen i flera månader eftersom jag var säker på att angreppet skulle ske, men inte exakt när. När man förbrukar relativt mycket har även det valet rätt stor betydelse.

Att vara påläst och informerad (menar då inte att följa DN eller ens bara Sverige) är iaf en bra början till att fatta kloka beslut.

Jäkligt snyggt 🙌

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag undrar egentligen hur få eller många det är som gjort liknande val. Jag tecknade också 2021 fast för 5 år och 1,68% i november. Jag följer alltid politik både hemma och utomlands och gjorde det valet baserat på världsutvecklingen trots att banken rådde annorlunda. Senaste 10 årens bundna avtal har varit överlag bra för mig, och nu senaste, riktigt bra.

Det gjorde att jag också tecknade elavtal på 35 öre/3 år dagen innan Ryssland angrep Ukraina, men då hade jag bevakat marknaden dagligen i flera månader eftersom jag var säker på att angreppet skulle ske, men inte exakt när. När man förbrukar relativt mycket har även det valet rätt stor betydelse.

Att vara påläst och informerad (menar då inte att följa DN eller ens bara Sverige) är iaf en bra början till att fatta kloka beslut.

Om jag inte minns helt fel, så av ca 4000 miljarder kr i bostadslån så var det 68 miljarder som var bundna längre än 5 år. Om jag minns rätt.
När räntan nådde så lågt som 1,7% på 10 årig, då 2021, så tänkte i alla fall jag att nu kan den inte sjunka mera utan bara gå upp, så jag band.
Jag hade ingen aning egentligen om att energipriserna m.m. skulle börja stiga så snart inpå, utan tänkte nog att inom denna 10-års period så kommer räntorna så småningom gå upp till 5%. Men om det skulle ta 1, 2 eller 3-4 år hade jag ingen aning om.
Så det är mycket tur. SBAB som jag har, har inte förlorat en krona på mig. De lånade själva upp ett 10-årigt lån i sin tur på låg ränta.

Men jag kan säga att jag läser väldigt mycket nyheter från hela världen precis som du verkar göra. Alldeles för mycket. Jag är nog en nyhetsnarkoman

Edit: 1600 miljarder hade en bindningstid på mellan 1-5 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag undrar egentligen hur få eller många det är som gjort liknande val. Jag tecknade också 2021 fast för 5 år och 1,68% i november. Jag följer alltid politik både hemma och utomlands och gjorde det valet baserat på världsutvecklingen trots att banken rådde annorlunda. Senaste 10 årens bundna avtal har varit överlag bra för mig, och nu senaste, riktigt bra.

Det gjorde att jag också tecknade elavtal på 35 öre/3 år dagen innan Ryssland angrep Ukraina, men då hade jag bevakat marknaden dagligen i flera månader eftersom jag var säker på att angreppet skulle ske, men inte exakt när. När man förbrukar relativt mycket har även det valet rätt stor betydelse.

Att vara påläst och informerad (menar då inte att följa DN eller ens bara Sverige) är iaf en bra början till att fatta kloka beslut.

Jag såg massvis med videos som pratade om att inflationen skulle komma innan den kom. Men jag var bunden så kunde inte göra mycket med informationen. När 3 åren gick ut i våras hade alla räntor redan hunnit höjas. Jag skulle kunna bundit 8 år istället för 3 men då men så när pandemin precis börjat var varningarna om inflation inte där ännu. Åtminstone inte förutom några få som varnat om det i 10 år och om man varnar om att det kommer när som helst i 10 år så kan man inte riktigt säga ”I told you so”.

Elen band jag 2021 på tre år ärligt talat var det bara för att jag alltid bundit elen så man kan säga till säljare att man redan är bunden. Var en som sa jag gjort bort mig för jag band strax innan den ökade massor men han fick fel.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av dagas:

Jag såg massvis med videos som pratade om att inflationen skulle komma innan den kom. Men jag var bunden så kunde inte göra mycket med informationen. När 3 åren gick ut i våras hade alla räntor redan hunnit höjas. Jag skulle kunna bundit 8 år istället för 3 men då men så när pandemin precis börjat var varningarna om inflation inte där ännu. Åtminstone inte förutom några få som varnat om det i 10 år och om man varnar om att det kommer när som helst i 10 år så kan man inte riktigt säga ”I told you so”.

Elen band jag 2021 på tre år ärligt talat var det bara för att jag alltid bundit elen så man kan säga till säljare att man redan är bunden. Var en som sa jag gjort bort mig för jag band strax innan den ökade massor men han fick fel.

Kan vara bra att känna till att man alltid kan bryta lån i förtid men då kan behöva betala ränteskillnadsersättning. Vi gjorde det för drygt ett år sen, hade ca 6 månaders bindningstid kvar på våra lån som var bundna till 1,7%. Bröt bindningstiden och band om i 5 år till dryga 2%. Kostade typ 10.000 kr i ränteskillnadsersättning men sparade oss säkert ett eller flera hundratusentals kronor totalt sett.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag undrar egentligen hur få eller många det är som gjort liknande val. Jag tecknade också 2021 fast för 5 år och 1,68% i november. Jag följer alltid politik både hemma och utomlands och gjorde det valet baserat på världsutvecklingen trots att banken rådde annorlunda. Senaste 10 årens bundna avtal har varit överlag bra för mig, och nu senaste, riktigt bra.

Det gjorde att jag också tecknade elavtal på 35 öre/3 år dagen innan Ryssland angrep Ukraina, men då hade jag bevakat marknaden dagligen i flera månader eftersom jag var säker på att angreppet skulle ske, men inte exakt när. När man förbrukar relativt mycket har även det valet rätt stor betydelse.

Att vara påläst och informerad (menar då inte att följa DN eller ens bara Sverige) är iaf en bra början till att fatta kloka beslut.

Hur som helst så är det snyggt. Sverige är ganska unikt med så korta löptider på bolånen. Själv är man inte alls lika duktig på analyser så det är ett halvår kvar på det bundna lånet för min del. Har du några ställe du brukar läsa för att förkovra dig gällande omvärldsläget?

Permalänk
Medlem

En säker källa säger att någon här ovan har precis bunkrat upp spannmål och kommer säga sig ha köpt eller sålt någon råvara precis innan priset dragit iväg åt något håll. Sannolikt är alla besparingar redan placerade i något som stärkts kraftfullt gentemot den svenska valutan och det gjordes precis innan kronan dök eftersom det gick att läsa mellan raderna att det skulle bli så.

En del människor är bara såna att de alltid fattar rätt beslut i precis rätt tid och talar gärna om det, men först i efterhand. Finns säkert något ord för det.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

En säker källa säger att någon här ovan har precis bunkrat upp spannmål och kommer säga sig ha köpt eller sålt någon råvara precis innan priset dragit iväg åt något håll. Sannolikt är alla besparingar redan placerade i något som stärkts kraftfullt gentemot den svenska valutan och det gjordes precis innan kronan dök eftersom det gick att läsa mellan raderna att det skulle bli så.

En del människor är bara såna att de alltid fattar rätt beslut i precis rätt tid och talar gärna om det, men först i efterhand. Finns säkert något ord för det.

eller de som förutsåg passkaoset men inte berättade om det innan och de som kan planera sin vardag och det faller ut precis som de hade tänkt sig. Så länge man planerar kommer det gå 100% som planerat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av leopard01:

eller de som förutsåg passkaoset men inte berättade om det innan och de som kan planera sin vardag och det faller ut precis som de hade tänkt sig. Så länge man planerar kommer det gå 100% som planerat!

Kan bara hålla med... Jag vet folk som band 5-8 år vid typ 3.5% årsskiftet 2008/2009 när det gått ned från 6% under finanskrisen för de tyckte det var så fantastiskt lågt, det var i backspegeln med 20/20 syn väldigt dåligt mot att ligga rörligt då..

Jag har sedan länge totalt lagt ned att försöka träffa helrätt på både aktier, fonder och räntor - även om du är maximalt inläst och kanske till och med jobbar med det kommer du ALDRIG kunna time:a allt rätt utan en enastående tur, inte skicklighet, tur.

Jag försöker göra det så bra som möjligt med lagom risk både vad gäller bolån, pension och buffert - sedan har det visat sig att jag är betydligt bättre på att göra något på min intäktssida genom att vara duktig på mitt jobb än vad jag kan spara/investera mig fram till på den andra sidan.... Kanske just för att det är mitt jobb och jag inte jobbar med finans utan teknik.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Kan bara hålla med... Jag vet folk som band 5-8 år vid typ 3.5% årsskiftet 2008/2009 när det gått ned från 6% under finanskrisen för de tyckte det var så fantastiskt lågt, det var i backspegeln med 20/20 syn väldigt dåligt mot att ligga rörligt då..

Jag har sedan länge totalt lagt ned att försöka träffa helrätt på både aktier, fonder och räntor - även om du är maximalt inläst och kanske till och med jobbar med det kommer du ALDRIG kunna time:a allt rätt utan en enastående tur, inte skicklighet, tur.

Jag försöker göra det så bra som möjligt med lagom risk både vad gäller bolån, pension och buffert - sedan har det visat sig att jag är betydligt bättre på att göra något på min intäktssida genom att vara duktig på mitt jobb än vad jag kan spara/investera mig fram till på den andra sidan.... Kanske just för att det är mitt jobb och jag inte jobbar med finans utan teknik.

Det är otroligt svårt att slå marknaden med någon större marginal över tid, de som gör det ligger oftast med risknivåer som är långt över vad som anses mest effektivt utan att kanske riktigt förstå det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nDre:

Hej,
Har ett bolån på ca 750 tusen. (husets värde ca 1.6-1.8m) Den goda räntan på 1,5% går nu ut och blir möjligen rörligt (3mån) med rabat just nu på 4,77% eller vi tänker att köra bundna på 5 år (4,4%). Vad tror ni är det dumt att köra bundna på 5 år? Tänker även att amortera mer än vi gjorde tidigare så höja den från 600kr till 2000kr/mån. Amorterar hellre än att betala endast räntan när/om bankerna börjar höja över 5%. Jag har väldigt svårt att tro att i den närmaste kommer den gå ner under 4%.

Hej igen,
Tack för alla svar. Jag kontaktade flera banker men ingen som skulle erbjuda något "bättre" rabatt just nu. Så är det. Nu valde vi att köra med 4,4% på 5 år. Kommer att sjunka tillbaka under den tiden så är det. Men slipper oron OM den går uppåt iaf. Kommer att spara (förhoppningsvis) ihop pengarna under den 5års perioden och betala tillbaka hela lånebeloppet. Sen behöver vi inte tänka på det mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nDre:

Hej igen,
Tack för alla svar. Jag kontaktade flera banker men ingen som skulle erbjuda något "bättre" rabatt just nu. Så är det. Nu valde vi att köra med 4,4% på 5 år. Kommer att sjunka tillbaka under den tiden så är det. Men slipper oron OM den går uppåt iaf. Kommer att spara (förhoppningsvis) ihop pengarna under den 5års perioden och betala tillbaka hela lånebeloppet. Sen behöver vi inte tänka på det mer.

Det kan finnas fördelar att ha de pengarna lösa i fonder, aktier eller placeringskonto istället för att amortera av bostadslånet. Om du amorterar är pengarna låsta i en fastighet och det är inte säkert att banken vill låna ut på fastigheten av vissa skäl. Arbetslöshet, sjukskrivning eller nära pensionsåldern. Då är enda möjligheten att sälja för att få loss pengarna.
Jag kanske är lite katastroftänkande men fundera i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Alla andra kan säga vad de tror om räntan de närmaste åren men ingen kan spå framtiden, inte ens banken (som dock sätter rejäla marginaler på sina bundna räntor för att förhoppningsvis inte förlora oavsett ränteläge), eller riksbanken som har fel oftare än vad de har rätt i sina prognoser.

Banken lånar upp pengarna på räntemarknaden när lånet betalas ut så de kommer aldrig förlora pengar på ett bundet lån oavsett vad som händer med räntan längre fram, så länge inte låntagaren slutar betala räntan och värdet på säkerheten (dvs. bostaden) samtidigt sjunkit kraftigt. Det är en vanlig missuppfattning.

Skrivet av scienta:

Ok. Men när ska man börja leta och ansöka?

Ca en månad innan brukar vara då banken kan tänka sig diskutera ränterabatten. Det är åtminstone min erfarenhet.

Skrivet av dagas:

Spelar ingen roll hur mycket man jobbar när man har kass timlön. Och för att få mer måste jag plugga och då kan jag inte jobba mer.

Min fru tar inte ens raster och skippar ofta lunchen för att hinna med sitt arbete.

Jobbar betydligt hårdare än de flesta som tjänar betydligt mer. Min fru står hela dagarna och gör tungt jobb och har aldrig tid att sitta ner.

Ja, med dålig timlön blir ju utväxlingen på eventuellt extra jobb väldigt dålig. Att istället leta efter ett jobb med rimligt betalt, precis som du just nu möjliggör genom ytterligare utbildning, låter betydligt vettigare.

Baserat på din beskrivning av din frus jobb låter det som att det är värt för henne att överväga att utbilda sig ytterligare även hon, när du är klar och fått nytt jobb så att detta blir ekonomiskt möjligt. Misstänker att detta är något ni redan diskuterat.

Skrivet av _Fredrik_:

Tack. Kändes högt, får väl hoppas att man inte blir helt blåst av banken.

Rekarne Sparbank om det är intressant

Det låter inte så långt från bankens listränta, vilken de räknar med att man förhandlar ner. Gör man inte det blir man definitivt blåst.

Du bör absolut höra dig för med andra banker och långivare för att se vilken ränta (egentligen ränterabatt) de är villiga att ge dig.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Banken lånar upp pengarna på räntemarknaden när lånet betalas ut så de kommer aldrig förlora pengar på ett bundet lån oavsett vad som händer med räntan längre fram, så länge inte låntagaren slutar betala räntan och värdet på säkerheten (dvs. bostaden) samtidigt sjunkit kraftigt. Det är en vanlig missuppfattning.

Nja, riktigt så enkelt är det inte.

Citat:

För banksystemet som helhet utgör de säkerställda obligationerna ungefär 70
procent av den totala finansieringen för svenska bolån Återstående 30
procent finansieras genom en blandning av andra skulder och eget kapital.

Bankerna finansierar normalt ett bolån på samma löptid oavsett vilken räntebindning
hushållet väljer…
Ett bolån har en avbetalningstid som vanligtvis sträcker sig över flera decennier och i regel
stannar en kund åtskilliga år med samma bank. För att inte utsätta sig för alltför stor
refinansieringsrisk behöver banken därför finansiera sig långfristiga. Banken finansierar sig på ungefär samma löptid oavsett om bolånetagaren har valt fast eller rörlig ränta. Denna
finansiering sker främst genom att banken emitterar säkerställda obligationer med en löptid
på flera år med fast ränta.

https://www.riksbank.se/globalassets/media/rapporter/ekonomis...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Fortfarande mer korrekt än att vad många verkar tro här, och hur det citerade inlägget kunde tolkas. Bra länk dock.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Har sett att det har dykt upp en del trådar med funderingar kring bolån och tänkte att jag kunde svara på funderingar som ni kan ha. Kanske bara för att stämma av läget innan ni går till banken eller vad som helst. Fråga på

Hej,

Jag och min fru funderar på att köpa/bygga hus.
Priset som vi tittar efter är 3-3,5 milj.
Vi har 15% kontantinsats.
Båda har fast månadsinkomst om 62 000 kr.
Vi har 4 barn.
Förutom mitt ordinarie jobb så arbetar jag extra som timanställd.
Jag undrar om banken räknar extra inkomst som jag har från min timanställning? Vi ska ansöka om lånelöfte så jag funderar om jag ska räkna med extra inkomster som jag har i ansökan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anen01:

Hej,

Jag och min fru funderar på att köpa/bygga hus.
Priset som vi tittar efter är 3-3,5 milj.
Vi har 15% kontantinsats.
Båda har fast månadsinkomst om 62 000 kr.
Vi har 4 barn.
Förutom mitt ordinarie jobb så arbetar jag extra som timanställd.
Jag undrar om banken räknar extra inkomst som jag har från min timanställning? Vi ska ansöka om lånelöfte så jag funderar om jag ska räkna med extra inkomster som jag har i ansökan?

Kan du förtydliga om ni tillsammans har 62 000 kr eller om båda individer har en månadslön på 62 000 kr var?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Anen01:

Hej,

Jag och min fru funderar på att köpa/bygga hus.
Priset som vi tittar efter är 3-3,5 milj.
Vi har 15% kontantinsats.
Båda har fast månadsinkomst om 62 000 kr.
Vi har 4 barn.
Förutom mitt ordinarie jobb så arbetar jag extra som timanställd.
Jag undrar om banken räknar extra inkomst som jag har från min timanställning? Vi ska ansöka om lånelöfte så jag funderar om jag ska räkna med extra inkomster som jag har i ansökan?

Skrivet av PatrickP:

Kan du förtydliga om ni tillsammans har 62 000 kr eller om båda individer har en månadslön på 62 000 kr var?

Brutto/Netto är också kritiskt.

De flesta banker jag sett räknar som mest 1 heltidsinkomst per person som ansöker.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin