Permalänk
Medlem

Är det här en scam?

Har en ersättningsprodukt (3D-utskrift) som jag väntar på och inte vet vilken transportör som det är skickat med men det är skickat från Nederländerna och därifrån betalar vi väl ingen tull för att privatimportera?

Vågar inte riktigt öppna länken då jag inte förväntade mig att betala någon tull.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av FireFox:

Har en ersättningsprodukt (3D-utskrift) som jag väntar på och inte vet vilken transportör som det är skickat med men det är skickat från Nederländerna och därifrån betalar vi väl ingen tull för att privatimportera?

Vågar inte riktigt öppna länken då jag inte förväntade mig att betala någon tull.
<Uppladdad bildlänk>

Ja, det är SCAM.
Man kommer till en hemsida som ser ut som DHL men inga länkar fungerar förutom "next". Där ska de dessutom ha betalt 2.99$ (inte $2.99). (Och självklart inte 25 SEK).

Det är ingen tull från Nederländera.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Har en ersättningsprodukt (3D-utskrift) som jag väntar på och inte vet vilken transportör som det är skickat med men det är skickat från Nederländerna och därifrån betalar vi väl ingen tull för att privatimportera?

Vågar inte riktigt öppna länken då jag inte förväntade mig att betala någon tull.
<Uppladdad bildlänk>

Självklart är det scam. DHL skriver inte på det sättet. Hos DHL får du en faktura i efterhand hemskickad som ska betalas, men det gäller ju inte för paket inom EU. DHL tar inte ut så små avgifter utan har en hanteringsavgift som är högre än det där. Sedan om paketet är inom EU så det inga avgifter

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Ingen interpunktion mellan "levereras" och "bekräfta" (även om riktiga företag ibland inte använder perfekt svenska så var det där lite väl graverande). Man skulle dessutom skriva "via" och inte "i" följande länk. Jag har aldrig sett en bedragare använda sig av felfri svenska.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Förutom tidigare svar så kan man även se att länken i sig inte ens innehåller dhl. Nu är det iofs ingen garanti att det inte är fejkat även om länken ser ut att gå till något med dhl, men finns det inte med alls så är det mycket troligt att det är en scam.

Permalänk
Medlem

Tack för er hjälp! Då är det inget att bry sig om, tänkte också att länken såg lite konstig ut men en del använder ju korta URL:er så man vet ju aldrig

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Tack för er hjälp! Då är det inget att bry sig om, tänkte också att länken såg lite konstig ut men en del använder ju korta URL:er så man vet ju aldrig

DHL vill att man meddelar dom om misstänkta bedrägerier med screenshot på SMS bl.a

Finns en bit ner på denna sida
https://www.dhl.com/se-sv/home/fotnot/medvetenhet-kring-bedra...

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

Solklar scam.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X