Ska till USA, något man bör passa på att handla där?

Permalänk
Medlem

Ska till USA, något man bör passa på att handla där?

Jag kommer att vara i las vegas i 7-14 aug. Är det något man skall passa på/borde handla när man där??

Skor? Elektronik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehskha:

Jag kommer att vara i las vegas i 7-14 aug. Är det något man skall passa på/borde handla när man där??

Skor? Elektronik?

Inget direkt tips, men kom ihåg att kronans värde gentemot 💲 inte är direkt den bästa i dagens läge. Stor skillnad mot för en 10 år sen då man var i New York,💲 låg runt 6-7 kr eller nåt, och man kunde fynda nya Air Force 1:s och liknande för typ 6-700:- 😋

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Inget direkt tips, men kom ihåg att kronans värde gentemot 💲 inte är direkt den bästa i dagens läge. Stor skillnad mot för en 10 år sen då man var i New York,💲 låg runt 6-7 kr eller nåt, och man kunde fynda nya Air Force 1:s och liknande för typ 6-700:- 😋

Och att svensk moms ska betalas oavsett om man beställer på nätet eller tar hem det själv, om man ska vara petig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Och att svensk moms ska betalas oavsett om man beställer på nätet eller tar hem det själv, om man ska vara petig

Absolut, glömde den lilla detaljen 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Dhanjel:

Och att svensk moms ska betalas oavsett om man beställer på nätet eller tar hem det själv, om man ska vara petig

Var går gränsen för det? Man behöver väl inte betala moms om man har varit i USA en längre tid och tar med sina grejer hem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Och att svensk moms ska betalas oavsett om man beställer på nätet eller tar hem det själv, om man ska vara petig

Över 4700 kr om man reser med flyg.

https://www.tullverket.se/privat/paresan/handlaiettannatland/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Var går gränsen för det? Man behöver väl inte betala moms om man har varit i USA en längre tid och tar med sina grejer hem?

Ett år är det då som gäller verkar det som.
https://www.tullverket.se/flyttatillsverigefranettlandutanfor...

Bilar har ju varit populärt att ta hem som flyttgods. Vet en som tog med en Corvette C6 Z06 när de var rätt nya som var värd flera hundra tusen mer i Sverige.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehskha:

Jag kommer att vara i las vegas i 7-14 aug. Är det något man skall passa på/borde handla när man där??

Skor? Elektronik?

Där finns ju några stora premiumoutlets i Las vegas.
Men min favorit i USA är Ross, de finns överallt och där kan man göra bra klipp på kläder.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Hedersmedlem

@ehskha Gav dig en egen tråd. Detta då Övriga fynd - diskussionstråden ej är till för generella köpråd.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Snabbmat, väldigt billigt!

Permalänk
Medlem

Butterfinger, PayDay, .. En lunch på In-N-Out kanske!

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Hostmedicin!

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av prpx:

Om man köper en mobil eller någonting annat du kan ha på dej och dumpar originalförpackningen så är det liten risk att du behöver betala moms, samma med kamera eller något annat man normalt har med sig på resor.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Hostmedicin!

Öhh, OK ?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Om man köper en mobil eller någonting annat du kan ha på dej och dumpar originalförpackningen så är det liten risk att du behöver betala moms, samma med kamera eller något annat man normalt har med sig på resor.

kan vs bör/får är två olika diskussioner och iom att uppmuntring till lagbrott är mot SweC regler (ex fildelning som är olagligt men du knappast åker fast för) anser jag att vi ej bör uppmunta det

OT: Iom kronans värdelösa värde kan jag inte tänka mig något. Isåfall är det enbart saker som enbart säljs i USA och då är det ju typ bara godis (eller som tidigare nämnts, hostmedicin).

Skrivet av RVX:

Öhh, OK ?

Utan att googla vill jag minnas att deras hostmedicin (ex cockelana eller hur det stavas) som innehåller kodein ej är receptbelagt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

kan vs bör/får är två olika diskussioner och iom att uppmuntring till lagbrott är mot SweC regler (ex fildelning som är olagligt men du knappast åker fast för) anser jag att vi ej bör uppmunta det

OT: Iom kronans värdelösa värde kan jag inte tänka mig något. Isåfall är det enbart saker som enbart säljs i USA och då är det ju typ bara godis (eller som tidigare nämnts, hostmedicin).

Utan att googla vill jag minnas att deras hostmedicin (ex cockelana eller hur det stavas) som innehåller kodein ej är receptbelagt.

Om en medicin är på recept i Sverige, så får man inte ta in den även om det är receptfritt utomlands. Har själv åkt på den och fick böter.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Om en medicin är på recept i Sverige, så får man inte ta in den även om det är receptfritt utomlands. Har själv åkt på den och fick böter.

Skulle precis skriva det. Dessutom är kodein narkotikaklassat. Återigen, risken att åka fast är nog liten, men onödig.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Satsa allt på rött!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Strunta i alla tankar på att köpa hushållsprylar och annan nätanslutet och inte har universell nätadapter (dvs fungerar på 230 Volt och har rätt pluggtyp om man kan välja mellan flera olika) eller har omkopplare för 230 Volt och uttryckligen fungerar på 50 Hz.

Allt i USA är på 110 - 120 Volt och 60 Hz när det gäller konsumentprylar (effektslukande saker med fast installation som spis och AC kan i en del fall ha 220 /240 Volt) och i en del fall också är känslig på om det körs på 50 eller 60 Hz då 60 Hz prylar som körs på 50 Hz även vid rätt spänning (110- 120 Volt) kan gå varma och gå sönder.

Japanbyggda saker går oftast bra att köra på både 50 och 60 Hz elnät då de har blandad elnät inom landet så länge spänningen är ställd rätt, men det är inte att räkna med när det gäller USA-byggda saker.

Dvs. HiFi-prylar och annat med motor och transformator som kanske är lockande att köpa och skicka hem kommer inte att fungera bra i Sverige även om man har 230/110V transformator pga. att frekvensen är fel och för låg, vilket ger varmgång på motorer och transformatorer om de är designade enbart för 60 Hz...

Permalänk
Medlem

Reser personligen nästan varannan månad till USA och finns mycket bra att köpa till bra pris att få med hem.
Bara man är medveten om att man ska säkerställa att det är 110-240v produkter man köper och inte endast 110v.

exempelvis kan det vara amerikanskt tillverkade produkter, köper billiga reservdelar till min ford mondeo vilket är samma delar som monteras på amerikanska ford fusion.
I elektronikväg kan exempelvis vara amerikanska Wahl (hårtrimmer/klippare osv), köksprodukter från kitchenaid, För att inte tala om alla Razers produkter som går att köpa billigt på Wallmart.

Brukar passa på att köpa NyQuil och DayQuil (kombinationsmedicin för förkylning) vilket är narkotika klass 5(v) då det innehåller dextromethorphan och det får man ta in tre veckors lager för i privat bruk helt lagligt.

Permalänk
Medlem

När jag varit iväg så har kläder varit det som känts mest "värt". Givetvis plockades ju massa roligt godis med hem också, men kläder var det som verkligen levererade.

Levi's Outlet för billiga kvalitativa jeans, Converse outlet (tror jag fick tre par för 450kr motsvarande), GANT-outlet, 900kr gav mig skjorta, två pullovers och ett par chinos. Enorma skillnader på priserna på sådana saker jämfört med hemma.

Nog för att det var 2-3år sen, men bör finnas rejält schyssta outlets kvar ändå!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Jag var nyss där, några veckor sedan. Inget känns billigt pga dollarkursen. Förvisso ca 10% bättre nu än för två veckor sedan.

Ta bussen till Premium outlet North, där finns mängder av märkesvaror, kolla på simon.com i förväg om det är några butiker som intresserar dig. Ta Deuce från strippen med byte på ett ställe, hyfsat smidigt att ta sig dit, men Deuce kan vara svår att kliva på från vissa hållplatser pga fulla bussar.

Annars, njut av resan, bada i pooler, ta in dyra drinkar och njut

Permalänk
Medlem

Ha på dig dina sämsta kläder när du reser, dom du kommer att slänga, sen när du återvänder så har du köpt nya kläder där och kan därför ta med dig mera kläder hem.

En ting jag lade märke till är att t.ex. skor är så mycket bättre där än här hemma (då räknar jag inte dom bra vi har som Ecco etc.) men när man köper billiga skor i Sverige håller dom typ 3 mån. Köper du billiga skor i USA så håller dom typ 2 år.

Andra grejor som kan vara roliga att ha med hem är lite knick-knacks från Thrift-Stores, dessa är som second-hand butiker är i Sverige, men dom är MYCKET mera intressanta och du kan hitta fantastiska udda prylar som aldrig har funnits i Sverige. T.ex. hittade jag "Milk bottle caps" från 50 talet från en liten kust stad, Polletter till tåg som inte existerar längre (mynt!), Reg-bilskylt hållare till en berömd bilhandlare, några elektronik prylar som är klassisk Amerikansksålda bara för Amerika etc. Finns hur mkt. som helst rolig i dom butikerna.

Permalänk
Medlem

Dom där finns i varenda ICA i min stad, Örebro, som jag har besökt sista året.
Goda är dom 😊

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Amerikanska sko och klädes-märken, Nike, Levis, Ralph Lauren o.s.v.

NyQuil (och DayQuil) är effektiva och finns inte här, men som fm_buli skriver, köp inget jättelager
https://vicks.com/en-us/shop-products/nyquil

I övrigt har kronans fall förstört det mesta av roliga shopping.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av ehskha:

Jag kommer att vara i las vegas i 7-14 aug. Är det något man skall passa på/borde handla när man där??

Skor? Elektronik?

Jeans och skor är billigt som fan jämfört med Sverige

Permalänk
Medlem

https://www.cooperscandy.com/snickers-creamy-peanut-butter-54...
Eller på Ica/coop för 10kr.

Sambons bror var i USA och köpte converse skor för 75kr stycket. Lagom billigare än i Sverige, bör gälla andra skomärken också.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

https://www.cooperscandy.com/snickers-creamy-peanut-butter-54...
Eller på Ica/coop för 10kr.

Sambons bror var i USA och köpte converse skor för 75kr stycket. Lagom billigare än i Sverige, bör gälla andra skomärken också.

Fan vad taskigt om någon bara köper vänsterskor

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Fan vad taskigt om någon bara köper vänsterskor

Ja okdå, per par och inte stycket.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.