Reparera eller mer prisvärt att köpa ny TV?

Permalänk
Medlem

Reparera eller mer prisvärt att köpa ny TV?

Jag har en LG 55", modell 55UB850V, som slutat fungera. Den röda lysdioden under skärmen lyser som vanligt när den är avstängd men när jag sätter igång TVn så blinkar den röda dioden en stund men skärmen är helt svart och ingen bild syns, heller inget ljud hörs. Jag kan inte ens "höra något elektriskt brus" eller skymta något svagt på skärmen, den är lika svart som natten eller som när den är avstängd. Felet kan ju vara precis vad som helst. Har provat olika saker som att dra ut sladden i några timmar, hålla ner av-och-på-knappen i 20 sek. Koppla loss externa enheter etc etc. Allt som jag hittat på youtube dvs..Men inget fungerar.

Kan det vara värt att laga den eller är det bättre att köpa en ny TV med garanti?

Enligt en TV reparatör är genomsnittspriset för en lagning 2000kr men det är svårt att säga att det kommer kosta på min TV.

TVn är 9,5 år gammal, och var riktigt vass på sin tid. Kostade runt 15000 kr och jag har ingen koll på marknaden idag, men jag vill ju helst ha en som är minst lika bra, men det kanske inte kostar lika mycket idag?
För just nu vill jag inte lägga 15000 kr igen på en TV för att jag studerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slkcobra:

Jag har en LG 55", modell 55UB850V, som slutat fungera. Den röda lysdioden under skärmen lyser som vanligt när den är avstängd men när jag sätter igång TVn så blinkar den röda dioden en stund men skärmen är helt svart och ingen bild syns, heller inget ljud hörs. Jag kan inte ens "höra något elektriskt brus" eller skymta något svagt på skärmen, den är lika svart som natten eller som när den är avstängd. Felet kan ju vara precis vad som helst. Har provat olika saker som att dra ut sladden i några timmar, hålla ner av-och-på-knappen i 20 sek. Koppla loss externa enheter etc etc. Allt som jag hittat på youtube dvs..Men inget fungerar.

Kan det vara värt att laga den eller är det bättre att köpa en ny TV med garanti?

Enligt en TV reparatör är genomsnittspriset för en lagning 2000kr men det är svårt att säga att det kommer kosta på min TV.

TVn är 9,5 år gammal, och var riktigt vass på sin tid. Kostade runt 15000 kr och jag har ingen koll på marknaden idag, men jag vill ju helst ha en som är minst lika bra, men det kanske inte kostar lika mycket idag?
För just nu vill jag inte lägga 15000 kr igen på en TV för att jag studerar.

Räkna blinken på dioden när du sätter på den det kan var i sekvenser med hjälp av det kanske du kan googla vad som är fel.
Typ 2 snabb blink en liten paus 3 snabb blink lite paus och 4 blink sedan en längre paus för att börja om från början igen men kan bara var en ensiffrig eller två siffrig kod med men många tillverkar kör med det för att kunna lösa ut vad som är fel.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Räkna blinken på dioden när du sätter på den det kan var i sekvenser med hjälp av det kanske du kan googla vad som är fel.
Typ 2 snabb blink en liten paus 3 snabb blink lite paus och 4 blink sedan en längre paus för att börja om från början igen men kan bara var en ensiffrig eller två siffrig kod med men många tillverkar kör med det för att kunna lösa ut vad som är fel.

Den blinkar 3 ggr. Google säger det kan vara en kondensator/moderkort som är trasigt. Det kan bli rätt dyrt verkar det som...
Verkar som att det är rätt svårt att åtgärda själv också... =(

Permalänk
Bildexpert 📺

Det troliga utfallet är att det kommer kosta dig 700-900 kr i felsökningsavgift. Har du tur är det bara kondingar och liknande och totalkostnaden blir ett par tusen kronor. Ifall det är logikkortet är det antagligen något av två besked:

(1) Reservdel finns trots åldern (2014) men kostnaden för reservdelen+ service närmar sig priset för en ny TV. Se nedan.
(2) Reservdel finns inte längre, TV:n är för gammal

UB850V från 2014 var dåtidens "näst bästa" LCD och bör liknas vid dagens LG Nano80/81/82-modeller från 2022 med enkel kant-local dimming och modest ljusstyrka. Alltså enklare mellanklass. Dessa modeller i 55 tum kostar under 10kkr i dagsläget. Du kan få tag på betydligt intressantare 55:or om du kan öka den budgeten en del.

Permalänk

Har inte kikat på just din modell men att byta en kondensator i nätdelen är oftast inte så svårt eller särskilt dyrt i komponentkostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ByteBitten:

Har inte kikat på just din modell men att byta en kondensator i nätdelen är oftast inte så svårt eller särskilt dyrt i komponentkostnad.

Det är sant, jag har kollat upp det lite närmre nu, men jag har aldrig bytt sånt själv, men det verkar inte vara så svårt. Jag vet dock inte vart man vänder sig till för att köpa såna. Jag antar att man kan kolla på den man ska byta och beställa någonstans på nätet med exakt samma spec. Eller?

Om ni har tips på vart man köper kondensatorer så mottages det tacksamt. Jag vet nämligen inte vilka nätbutiker som är pålitliga när det gäller sånt här.

Permalänk

Jag brukar köpa på Electrokit, de kan säkert hjälpa dig med val av ersättningskomponent också.

Annars är det som du skriver att kolla på de gamla och välja samma typ och kapacitans samt minst samma spänning. Är det trångt på kortet kan det vara bra att ha koll på storleken också så de får plats.

Slutligen en varning, att greja i en nätdel innebär risker och du måste vara noggrann och veta vad du gör, samt att det ska ha varit spänningslöst (sladd urdragen) länge helst flera dygn innan det öppnas för att undvika stötar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ByteBitten:

Jag brukar köpa på Electrokit, de kan säkert hjälpa dig med val av ersättningskomponent också.

Annars är det som du skriver att kolla på de gamla och välja samma typ och kapacitans samt minst samma spänning. Är det trångt på kortet kan det vara bra att ha koll på storleken också så de får plats.

Slutligen en varning, att greja i en nätdel innebär risker och du måste vara noggrann och veta vad du gör, samt att det ska ha varit spänningslöst (sladd urdragen) länge helst flera dygn innan det öppnas för att undvika stötar.

Är det verkligen säkert att jag gör detta själv? Det är ju såklart inte så svårt att löda men det kanske är bäst att vara en certifierad elektriker eller något? En nätdel är väl viktig att den fungerar som den ska

Permalänk
Medlem
Skrivet av slkcobra:

Är det verkligen säkert att jag gör detta själv? Det är ju såklart inte så svårt att löda men det kanske är bäst att vara en certifierad elektriker eller något? En nätdel är väl viktig att den fungerar som den ska

Jag har bytt kondensatorer på ett antal TV-moderkort. Kan man löda är det verkligen inte svårt och det brukar inte heller vara svårt att identifiera de dåliga kondensatorerna. Normalt buktar de utåt eller är till och med spruckna i toppen. Nya kondensatorer kostar bara några kronor.

Här är ett exempel från senaste reparationen:

Permalänk
Medlem

Om vi säger att jag får TV reparerad, hos TV reparatören, är det kanske ändå inte lönt att göra det på en 10 år gammal TV för det kanske ändå är något annat som går sönder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slkcobra:

Om vi säger att jag får TV reparerad, hos TV reparatören, är det kanske ändå inte lönt att göra det på en 10 år gammal TV för det kanske ändå är något annat som går sönder?

Kan man göra det själv är det naturligtvis värt det och hålla TVn vid liv några år till.
Men om du lämnar in till verkstad är risken att du hamnar i "point of no return".
Som att reparera en gammal bil.

Såg att man kan köpa 55" CU8005 Crystal UHD 4K Smart TV (2023) av Samsung via Benify
för 6490:-. Kostar det ett par tusen att reparera är det inte så långt till en ny TV.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=9778837

Sen beror det på vad du har för krav på TV. Kanske gå upp till 65"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Jag har bytt kondensatorer på ett antal TV-moderkort. Kan man löda är det verkligen inte svårt och det brukar inte heller vara svårt att identifiera de dåliga kondensatorerna. Normalt buktar de utåt eller är till och med spruckna i toppen. Nya kondensatorer kostar bara några kronor.

Här är ett exempel från senaste reparationen:
https://i.imgur.com/BfIA89B.jpg

https://i.imgur.com/46dkNv4.jpg

Det slutade med att jag köpte en tv, var ändå sugen på en ny tv. Men jag har sparat den gamla i hopp om att ändå kunna laga den för att ha den till sovrummet
Har öppnat TVn men allt ser helt perfekt ut. Ni kan kika själv på bilderna om ni pallar, men jag ser inget fel. Alla kondensatorer ser hela och fina ut och inget annat ser ut att vara något fel på heller.
Är den enda slutsatsen att det är "moderkortet" (vad det nu kallas?)

Lysdioden blinkar 3 ggr och har googlat detta som säger att det kan vara fel på kondensator. Men som sagt, hittar inga fel där, och jag har även kollat efter reservdelar men verkar rätt svårt att hitta.

Hur ser jag vilken modell/version mitt moderkort är?

Om ni har några andra tips på hur jag kan felsöka den så är jag tacksam. Vill gärna försöka lite till innan jag ger upp och slänger den på tippen...

https://imgur.com/m3vaBOG
https://imgur.com/ZyJmZEu
https://imgur.com/JWTCsmX

Permalänk
Medlem

Jag köpte en LG 50" tv för drygt 10 år sedan. 2 år senare så gick den i viloläge direkt och vägrade vara på mer än någon sekund. Jag googlade och såg att det var vanligt och vad som behövde bytas för att den skulle fungera igen.

Jag sökte på ebay och hittade folk som sålde färdiga paket med alla delar man behövde. Köpte för 150kr och köpte en billig lödkolv på biltema. Utan någon kunskap men med hjälp av enkel guide på nätet kunde jag byta delen och Tvn har fungerat perfekt sen dess.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Jag köpte en LG 50" tv för drygt 10 år sedan. 2 år senare så gick den i viloläge direkt och vägrade vara på mer än någon sekund. Jag googlade och såg att det var vanligt och vad som behövde bytas för att den skulle fungera igen.

Jag sökte på ebay och hittade folk som sålde färdiga paket med alla delar man behövde. Köpte för 150kr och köpte en billig lödkolv på biltema. Utan någon kunskap men med hjälp av enkel guide på nätet kunde jag byta delen och Tvn har fungerat perfekt sen dess.

Jag har provat googla efter svar men finner inget riktigt. Hittade heller inte vettiga reservdelar till bra priser. Har lite svårt att se om jag har hittat rätt reservdel också när jag väl finner något på någon kina hemsida.