Permalänk
Inaktiv

Pekdon för värk i handleden

Min datorplats har fokus på ergonomi. Sitt/stå bord, stol som kan justeras på höjden, svanken, armstöd som kan justeras på höjden, bredden och vinklas inåt/utåt. Jag sitter bra och älskar att kunna växla till stå när ryggen blir trött. Jag har en skärm som kan justeras på höjden (så ingen värk i nacke längre från tidigare laptop), bra avstånd och ett tangentbord utan numpad för att musen ska komma närma vilket gör att jag inte längre har ont i axeln som tidigare.

Trots detta har jag problem med höger handled som styr musen. Det smärtar och det knakar när jag drar bort handen för att röra den. Detta sker nästan direkt och inte efter en längre stund. Köpt en vertikal mus och musmatta med handledsstöd men det hjälper inte alls. Provat använda musen utan handledsstödet också utan resultat då det värker fortfarande.

Jag vet att pekplatta funkat på laptop men använder stationär dator nu och upplevde inte att Magic Trackpad var lika bra som när den var inbyggd i laptop.

Funderar nu starkt på att ge rollermouse eller mousetrapper ett försök men tvekar då det är dyrt. Kan köpa begagnad men det kan bli mycket ändå om det inte passar.

Mus med trackball känns inte som att det skulle hjälpa när inte ens en vertikal mus gör det?

Bör jag kanske kontakta vården först? Har de möjlighet att låta en prova sig fram även om det inte rör mitt yrkesliv utan privatliv? Är det sjukgymnast?

Har så mycket jag vill få gjort framför datorn men värken gör att jag knappt sitter där trots allt ergonomiskt tänk. Har inte längre värk i rygg, nacke och axel men handleden kvarstår och fördärvar verkligen allt för mig.

Permalänk
Medlem

Hade du 3rd party Windows driver för Magic Trackpaden?
Fungerar ypperligt för mig.

Permalänk
Medlem

En del upplever att Rollermouse funkar bra, för andra vertikal mus, samtidigt som en del inte har några besvär alls med vanlig mus.

I det läget skulle jag tänka på någon av dessa:
-Hand- el armvinkeln: Ändra läge på något sätt ytterligare, om fingrarna pekar utåt i relation till handleden ger det snabbt besvär. Men du kan även prova skjuta fram el bak armen osv. Ändra musgreppet.
-Musen: Har du provat olika typer/märken/storlekar?
-Musmattan: Provat olika material, om det är något som på något sätt stör dig el känns obekvämt så att du ofrivilligt spänner dig för att undvika det?

Generellt brukar problemen bero på att man spänner sig på något sätt, el har hand/arm/kropp i olämplig vinkel/läge.

Ett ytterligare tips skulle vara att träna hand och handled.
T ex med en s k Powerball/gyroboll (skaffa rejält tung direkt), med kettlebell el något annat träningsredskap som är tänkt att träna grepp/hand.
Syftet är tudelat.
Dels stärker du musklerna där, men dels belastar du dem så att du blir trött och därmed inte längre orkar ha dem spända. Det senare tvingar dig att ha handen i ett läge som är mer avslappnat.
Men även andra fysiska rörelser där händer/armar används.

Permalänk
Medlem

Sök vård snarast. Den här typen av problem kan bli permanenta om du går med dem för länge utan att göra något. Förmodligen behöver din handled vila (minimalt eller inget datoranvändande under x veckor), rehabiliteras/stärkas med olika övningar som du gör dagligen under en period och därefter kan man se över utrustning och vanor för att förhindra att problemet kommer tillbaka.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Låter konstigt. Sök till en fysioterapeut och kolla upp vad det är.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sinery:

Hade du 3rd party Windows driver för Magic Trackpaden?
Fungerar ypperligt för mig.

Sitter inte i Windows men Magic Trackpad kändes inte lika bra som trackpaden på MacBook. Vet inte varför. Handleden blir mer uppvinklad kanske?

Skrivet av D.:

En del upplever att Rollermouse funkar bra, för andra vertikal mus, samtidigt som en del inte har några besvär alls med vanlig mus.

I det läget skulle jag tänka på någon av dessa:
-Hand- el armvinkeln: Ändra läge på något sätt ytterligare, om fingrarna pekar utåt i relation till handleden ger det snabbt besvär. Men du kan även prova skjuta fram el bak armen osv. Ändra musgreppet.
-Musen: Har du provat olika typer/märken/storlekar?
-Musmattan: Provat olika material, om det är något som på något sätt stör dig el känns obekvämt så att du ofrivilligt spänner dig för att undvika det?

Generellt brukar problemen bero på att man spänner sig på något sätt, el har hand/arm/kropp i olämplig vinkel/läge.

Ett ytterligare tips skulle vara att träna hand och handled.
T ex med en s k Powerball/gyroboll (skaffa rejält tung direkt), med kettlebell el något annat träningsredskap som är tänkt att träna grepp/hand.
Syftet är tudelat.
Dels stärker du musklerna där, men dels belastar du dem så att du blir trött och därmed inte längre orkar ha dem spända. Det senare tvingar dig att ha handen i ett läge som är mer avslappnat.
Men även andra fysiska rörelser där händer/armar används.

Jag har endast provat denna musen (av vertikala) och musmattan gillar jag inte så jag tänkte byta den. Fast osäker om jag ska köpa en ny musmatta om musen inte funkar (provat köra utan musmatta även om det känns konstigt då det låter mer på bordet).

Jag har provat ha musen olika nära kroppen. Mina armstöd är i samma höjd som bordet så armarna är raka, så jag kan välja att ha den den nära eller längre ifrån kroppen. Provar nu även att ha den framför tangentbordet i mitten, men det funkar sämre med alla rörelser och skjuter istället tangentbordet för långt bort. Verkar inte göra större skillnad för handleden heller, känns mer som något för axeln som jag inte har problem med längre.

Funderat mer på hur jag använder musen kontra trackpad men även ev. rollermouse/mousetrapper och trackball. Med tanke på att jag inte får ont av att skriva på tangentbordet så är det kanske rörelserna som handleden gör när man flyttar musen som gör ont (man flyttar ju den mer eller mindre hela tiden). Funderar på om det vore bättre om fingrarna istället fick arbeta mer som de gör på tangentbordet och en rollermouse/mousetrapper eller mus med trackball. Kanske skulle börja med testa mus med trackball då den inte kostar så mycket men väldigt nyfiken på rollermouse, tror att jag kanske skulle styra den lättare än en trackball.

Skrivet av Arzei:

Sök vård snarast. Den här typen av problem kan bli permanenta om du går med dem för länge utan att göra något. Förmodligen behöver din handled vila (minimalt eller inget datoranvändande under x veckor), rehabiliteras/stärkas med olika övningar som du gör dagligen under en period och därefter kan man se över utrustning och vanor för att förhindra att problemet kommer tillbaka.

Skrivet av mrSvamp:

Låter konstigt. Sök till en fysioterapeut och kolla upp vad det är.

Gillar inte söka vård "för minsta lilla" men detta kanske kan vara något allvarligare? Intressant nog så har jag tidigare suttit nonstop framför datorn men det senaste året har det blivit markant mindre till nästan inget. Främst för att jag har prioriterat annat men det slår mig hur mycket mer känslig och rastlös jag har blivit av att sitta framför datorn mot tidigare. Då har jag ändå förbättrat min datorplats avsevärt (satt tidigare som en räka framför en 13-tums laptop i flera år). Antar att man börjar bli äldre och kroppen säger ifrån. Det kan numera gå flera dagar, säkert en vecka ibland utan att jag ens rört datorn. Så blir förvånad om handleden inte skulle vara hyfsat utvilad nu. Sitter desto mer på telefonen iofs men märker inte av problem där, tror det är kortare sessioner i jämförelse med hur det kunde vara framför datorn.

Kanske skulle höra med vården ändå för att vara säker.

Permalänk
Medlem

Med vården brukar det inte sällan först innebära fysioterapeut, som kommer att säga hur du ska träna el vad du ska prova göra.

Misstänker fortfarande att det antingen är något i vilken ställning/vinkel du har el något med utrustningen. Har du t ex provat en mindre mus?
Beroende på handstorleken kan musen vara av fel storlek.
Kan även vara att du håller musen på fel sätt, finns ju olika typer av grepp.

El har du kanske t ex något armband el klocka som gör att du undviker att ha handen/armen i ett visst läge?

Har du provat att träna just handen/handleden el bara röra på den för att mjuka upp?

Mus med trackball kan ju vara något att prova, liksom Rollermouse/Mousetrapper. Men först skulle jag då rekommendera att prova låna/byta mus med någon annan och se om det är likadant.
Möss som är raka/gjorda för båda händerna brukar vara sämre ergonomiskt.

Vore sen intressant att höra vad som hjälpte/löste det för dig, när du väl hittar det, det kan hjälpa andra med liknande.

Permalänk
Medlem

För problem med handen får du mest troligt träffa en arbetsterapeut på vårdcentral eller sjukhus. Du har ju inte beskrivit var smärtan sitter direkt och ibland är det diffust så det är svårt att säga vad det kan vara. Du kan själv prova tex Phalens test för att se om det tyder på karpaltunnelsyndrom. Sen vet man aldrig, det kan ju vara en gammal fraktur, kanske något felläkt. I första hand kommer du troligtvis få rörelseövningar och stretchning att göra, kanske en handledsortos att ha på dig dag och/eller natt. Upplever du smärta vid en specifik aktivitet/rörelse så är oddsen att du får försöka vila från den rakt av eller genom anpassning som du redan provat och efterfrågar här. Ibland kan det vara så att man sover på handleden så den kläms vilket gör att det uppstår en inflammation som sen ställer till det i flera dagar tills det lagt sig. Ju mer information du kan ge vården om "hur när var" desto bättre.

TLDR sök arbetsterapeut på vårdcentral.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av D.:

Med vården brukar det inte sällan först innebära fysioterapeut, som kommer att säga hur du ska träna el vad du ska prova göra.

Misstänker fortfarande att det antingen är något i vilken ställning/vinkel du har el något med utrustningen. Har du t ex provat en mindre mus?
Beroende på handstorleken kan musen vara av fel storlek.
Kan även vara att du håller musen på fel sätt, finns ju olika typer av grepp.

El har du kanske t ex något armband el klocka som gör att du undviker att ha handen/armen i ett visst läge?

Har du provat att träna just handen/handleden el bara röra på den för att mjuka upp?

Mus med trackball kan ju vara något att prova, liksom Rollermouse/Mousetrapper. Men först skulle jag då rekommendera att prova låna/byta mus med någon annan och se om det är likadant.
Möss som är raka/gjorda för båda händerna brukar vara sämre ergonomiskt.

Vore sen intressant att höra vad som hjälpte/löste det för dig, när du väl hittar det, det kan hjälpa andra med liknande.

Tror detsamma om vården. Därför jag känner mig mer pigg på att försöka lösa det själv med ergonomiska hjälpmedel. Angående Powerball/gyroboll, vad är det man gör med den? Snurrar den? Såg att det inte var nått dyrt så kunde vara värt att prova.

Sitter nu med musen framför och försöker slappna av. Inbillar mig att det känns lite bättre men jag tror att det är rörelser som gör mest ont och man behöver ju flytta markören hela tiden. Sen kvarstår problemet att tangentbordet hamnar för långt bort, men med en mus med trackball kan jag ha tangentbordet närmare eftersom den inte behöver röra sig. Ska nog ge det ett försök innan jag överväger prova nått så dyrt som rollermouse/trackpad. Musen vore ju perfekt i soffa eller som komplement annars. Mest orolig för inlärningskurvan på trackballen men övning ger färdighet så bara att ha tålamod. Läste ett tips på Reddit att om man har svårt att markera ett textstycke att man kan förstora och även förstora markören och ge den en utstickande färg så blir det enklare. Markera text är något jag gör ofta. Annars gör jag kanske inget precisionsarbete utan klickar mest runt.

Vad menar du med låna någon annans mus? Känner ingen med vertikal mus men lånade tidigare en "vanlig" mus (den som ingår i Microsoft Wireless Desktop 850) och jag minns inte att jag hade så ont men det kan också berott på att det breda tangentbordet jag använde med den gjorde att jag fick värk i axeln så den smärtan kanske tog ut den andra smärtan.

Ja, en mus för båda händerna behöver jag inte. Hört man ska växla hand men det är tyvärr omöjligt för mig. Försökt flera gånger men kan inte koncentrera mig då det fungerar så dåligt att styra med vänster hand. Imponerad att folk kan växla.

Ska komma ihåg och berätta här när det löser sig för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Min datorplats har fokus på ergonomi. Sitt/stå bord, stol som kan justeras på höjden, svanken, armstöd som kan justeras på höjden, bredden och vinklas inåt/utåt. Jag sitter bra och älskar att kunna växla till stå när ryggen blir trött. Jag har en skärm som kan justeras på höjden (så ingen värk i nacke längre från tidigare laptop), bra avstånd och ett tangentbord utan numpad för att musen ska komma närma vilket gör att jag inte längre har ont i axeln som tidigare.

Trots detta har jag problem med höger handled som styr musen. Det smärtar och det knakar när jag drar bort handen för att röra den. Detta sker nästan direkt och inte efter en längre stund. Köpt en vertikal mus och musmatta med handledsstöd men det hjälper inte alls. Provat använda musen utan handledsstödet också utan resultat då det värker fortfarande.

Jag vet att pekplatta funkat på laptop men använder stationär dator nu och upplevde inte att Magic Trackpad var lika bra som när den var inbyggd i laptop.

Funderar nu starkt på att ge rollermouse eller mousetrapper ett försök men tvekar då det är dyrt. Kan köpa begagnad men det kan bli mycket ändå om det inte passar.

Mus med trackball känns inte som att det skulle hjälpa när inte ens en vertikal mus gör det?

Bör jag kanske kontakta vården först? Har de möjlighet att låta en prova sig fram även om det inte rör mitt yrkesliv utan privatliv? Är det sjukgymnast?

Har så mycket jag vill få gjort framför datorn men värken gör att jag knappt sitter där trots allt ergonomiskt tänk. Har inte längre värk i rygg, nacke och axel men handleden kvarstår och fördärvar verkligen allt för mig.

Sök vård. Jag hade ont i 4 år och testade också otaliga möss, tangentbord osv. Besök på vanlig VC sa att jag hade musarm och jag fick gummiband och övningar som inte hjälpte. Något år senare använde jag vår företagshälsovård istället kom i kontakt med en riktig fysioterapeut. Hon konstaterade att jag hade ischias, nerv i ryggen som gjorde att jag fick ont i armen. Fick 2 övningar som hjälpte direkt. 4 års smärta löst på 15 minuter. 🤬 För att förhindra att problemen återkommer så fick jag ergonomiråd att höja min skärm betydligt mer samt lite andra tips för att förbättra hållningen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gustenrocks:

För problem med handen får du mest troligt träffa en arbetsterapeut på vårdcentral eller sjukhus. Du har ju inte beskrivit var smärtan sitter direkt och ibland är det diffust så det är svårt att säga vad det kan vara. Du kan själv prova tex Phalens test för att se om det tyder på karpaltunnelsyndrom. Sen vet man aldrig, det kan ju vara en gammal fraktur, kanske något felläkt. I första hand kommer du troligtvis få rörelseövningar och stretchning att göra, kanske en handledsortos att ha på dig dag och/eller natt. Upplever du smärta vid en specifik aktivitet/rörelse så är oddsen att du får försöka vila från den rakt av eller genom anpassning som du redan provat och efterfrågar här. Ibland kan det vara så att man sover på handleden så den kläms vilket gör att det uppstår en inflammation som sen ställer till det i flera dagar tills det lagt sig. Ju mer information du kan ge vården om "hur när var" desto bättre.

TLDR sök arbetsterapeut på vårdcentral.

Det känns under handleden typ molande värk. Har ingen fraktur sedan tidigare. Jag upplever det enbart när jag använder musen och inte vid andra aktiviteter eller rörelser så jag är väl övertygad om att det är det repetitiva och ensidiga rörelserna jag gör med musen. Får nog prova annat pekdon och se om det hjälper. Skulle jag inte lösa det får jag väl ev. söka för det men jag borde kunna lösa det. Löste axelvärken enkelt genom att skaffa ett mindre tangentbord (fast har jag nu musen framför var det kanske onödigt) och nackvärken försvann också när jag skaffade en riktig skärm som kunde höjdjusteras (fick snabbt ont i nacken av laptop). Sen sitt/stå bord och en ergonomisk stol har gjort mycket för ryggen.

Skrivet av Baxtex:

Sök vård. Jag hade ont i 4 år och testade också otaliga möss, tangentbord osv. Besök på vanlig VC sa att jag hade musarm och jag fick gummiband och övningar som inte hjälpte. Något år senare använde jag vår företagshälsovård istället kom i kontakt med en riktig fysioterapeut. Hon konstaterade att jag hade ischias, nerv i ryggen som gjorde att jag fick ont i armen. Fick 2 övningar som hjälpte direkt. 4 års smärta löst på 15 minuter. 🤬 För att förhindra att problemen återkommer så fick jag ergonomiråd att höja min skärm betydligt mer samt lite andra tips för att förbättra hållningen.

Förstår att du skriver så efter din upplevelse. Tycker inte mitt låter som ischias men absolut att man ska söka vård om man inte lyckas lösa det själv. Jobbigt när man bli feldiagnostiserad och har ont i flera år när lösningen var så snabb och enkel.

Permalänk
Medlem

Om man har ett riktigt problem finns det sällan något att förlora på att söka vård. I värsta fall får man ingen hjälp, i bästa fall blir problemet löst. Det hindrar inte att du jobbar med ergonomin samtidigt.

Träning är lite av ett mirakelmedel för övrigt, oavsett om man har fysiska eller psykologiska problem. Övar upp smärttåligheten. Jag har lite känningar i mushanden ibland, det hjälper definitivt med vanlig gymträning. Inget man ska ge sig på utan expertinrådan ifall man redan har en skada i en kroppsdel förstås. Konditionsträning har också bra effekt på smärttåligheten och där är det ju lättare att inte använda händerna.

Permalänk
Medlem

Det enda som fungerar för mig är att armbågen på armen som använder mus är avlastad hela tiden

Dvs att armbågen vilar på ett fast underlag exempelvis bordsskiva eller armstöd på stolen.

Inget annat spelar någon roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Tror detsamma om vården. Därför jag känner mig mer pigg på att försöka lösa det själv med ergonomiska hjälpmedel. Angående Powerball/gyroboll, vad är det man gör med den? Snurrar den? Såg att det inte var nått dyrt så kunde vara värt att prova.

Sitter nu med musen framför och försöker slappna av. Inbillar mig att det känns lite bättre men jag tror att det är rörelser som gör mest ont och man behöver ju flytta markören hela tiden. Sen kvarstår problemet att tangentbordet hamnar för långt bort, men med en mus med trackball kan jag ha tangentbordet närmare eftersom den inte behöver röra sig. Ska nog ge det ett försök innan jag överväger prova nått så dyrt som rollermouse/trackpad. Musen vore ju perfekt i soffa eller som komplement annars. Mest orolig för inlärningskurvan på trackballen men övning ger färdighet så bara att ha tålamod. Läste ett tips på Reddit att om man har svårt att markera ett textstycke att man kan förstora och även förstora markören och ge den en utstickande färg så blir det enklare. Markera text är något jag gör ofta. Annars gör jag kanske inget precisionsarbete utan klickar mest runt.

Vad menar du med låna någon annans mus? Känner ingen med vertikal mus men lånade tidigare en "vanlig" mus (den som ingår i Microsoft Wireless Desktop 850) och jag minns inte att jag hade så ont men det kan också berott på att det breda tangentbordet jag använde med den gjorde att jag fick värk i axeln så den smärtan kanske tog ut den andra smärtan.

Ja, en mus för båda händerna behöver jag inte. Hört man ska växla hand men det är tyvärr omöjligt för mig. Försökt flera gånger men kan inte koncentrera mig då det fungerar så dåligt att styra med vänster hand. Imponerad att folk kan växla.

Ska komma ihåg och berätta här när det löser sig för mig.

Kolla på nätet, finns videon om Powerball/Gyroboll. Det är en slags träningspryl för handen/närliggande områden, har en sån och man blir rätt trött i handen efter ett tag. Tänker mig att du kan prova trötta ut handen så att du sen inte orkar spänna dig och då kanske hittar ett mer avslappnat läge. Långt ifrån säkert att det hjälper.

Vet inte om du tränar något alls, men det skulle ev kunna hjälpa för axlar/armar/händer. Finns massor av övningar för att få rörelse, muskelstimulans och hållning i armar/axlar/händer osv.

Sen att du blir trött i handleden är nog för att du rör främst den och inte armen. Försök hitta ett läge där du kan röra underarmen mest och i mindre grad själva handleden. Prova t ex ha handleden stel och bara rör på underarmen.
Ha också som grundregel att varken underarm el handled ska vara vinklad utåt.
Smärtor och besvär kommer inte sällan av antingen fel utrustning el snedbelastning där något belastas mer än övriga delar el i fel vinkel.

Kan även vara värt att höja känsligheten på musen så att du inte behöver röra handen/armen lika mycket och ev även skaffa någon musmatta med bättre glid.

Inget av de andra pekdonen är lika effektiv som en vanlig mus, du kan säkert lära dig att behärska dessa hyfsat men det kommer knappast någonsin att nå samma nivå.

Vad jag menar med att låna är att någon bekant till dig kanske har någon annan vanlig mus som du kan låna tillfälligt för att prova, se om det blir bättre för att slippa köpa och inse att det inte passade.

Musen till Ms W D 850 som du provat är en sån rak variant (dvs passar för båda händer), som inte brukar vara bra alls och just den sorten man kan få ont av. Bäst brukar vara att hitta en mus som enbart är anpassad till den hand du har musen i.

Skulle rekommendera att undvika Steelseries då det är enda mössen jag också fått ont av.

Långt ifrån alla som trivs med vertikal mus heller.

Prova t ex Inets GM1 om den går att få tag på.
El Microsoft Classic Intellimouse, även t ex Logitech M650 (se bara till att det för rätt hand) el Razer Deathadder.
Alla de är någorlunda ergonomiska och anpassade för ena handen.

Jag är inte ergonom el liknande alls, utan arbetar bl a med att rekommendera/välja ut olika typer av teknisk utrustning baserat på individernas behov. Dock haft en del samtal och genomgångar med ergonomer, läst en del om området, pratat med mycket folk och har även lång erfarenhet av datoranvändande och IT-arbete (inkl användarsupport på plats där jag provat de flesta typer av pekdon).

Hoppas det löser sig med detta för dig snart, låter du det pågå för länge kan det ge värre besvär.

Du har ju lyckats lösa det för de andra bitarna så du bör ju kunna hitta lösning för detta också.

Permalänk
Rekordmedlem

Kontakta sjukvården för du kan ju ha nått medicinskt problem och inte bara en vanlig överbelastning.
Har du funderat på att byta hand för att kunna variera mera, bökigt i början men det går att lära sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som D. skrev ovan, angående träning. Man skall inte underskatta det. Om du gör det regelbundet så kan det ju vara medicinskt, men om du inte gör det så är det ofta lösningen på problemet. Låter extremt tråkigt. Men också extremt sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du funderat på att byta hand för att kunna variera mera, bökigt i början men det går att lära sig.

Att växla hand har jag upplevt som positivt just när det gäller att minska risken för problem. Jag har valt att använda vänster hand på kontoret och höger hand hemma.

Permalänk
Medlem

@anon315148:

Vill inte måla f-n på väggen men av egen erfarenhet har jag ett par frågor

Om du böjer handen fram / tillbaka - har du lika mycket rörlighet som i vänster hand o gör det ont när du böjer ?
Strålar det ut i tummen ?
Har du konstant molande värk ?

Om du säger Ja på det - sök vård och stå på dig
Då kan det vara artros i småbenen i handleden

När jag sökte så fick jag remiss på röntgen, vårdcentralen sa - ser ju Ok ut men värken / dålig rörlighet sa något annat så fick en remiss till specialist

Väl där säger dom att det krävs magnetröntgen för att kunna ställa diagnos - men vi öppnar o tar en titt
Valen är att delvis steloperera, skära alla nerver, 100% steloperation eller ny led
Jag valde delvis steloperation / kapa nerver, när dom öppnar så är allt mitt brosk borta så dom kunde bara ta nerverna

Om det här inte håller vilket är 50/50 så är det helt ny led som gäller

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@anon315148:
Jag har problem med handlederna främst kopplat till att jag brukat datortillbehör med vridna handleder, dvs underarmen platt på bordet. Då ligger man och skaver vävnader och ben.

Jag tycker datormusen du köpt verkar lite mesig, inte jättehög vinkel på den. Min högra hand som styr datormusen är placerad vänster om min navel när jag sitter vid datorn. Dvs, underarmen är nästan parallell med bordskanten eller datorskärmen.

Oavsett steg ett är att gå till en fysioterapeut, i GBG kostar det 100 kr för ett besök och man bokar själv på nätet. Ger mycket mer än "jag försöker något hemma först". Tippar på snarlika kostnader i resterande regioner.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera powerball också. Jag hade lite problem med musarm tidigare. Kunde få ont i handleden och underarmen. Har inga problem längre sen jag började med powerball. Riktigt beroendeframkallande är det också. Har två stycken som jag kör med, en i varje hand, några minuter per dag. Inte säkert såklart att det hjäler dig dock men i mitt fall var det kanon.

Permalänk
Medlem

Du kan även fundera på om trackpoint skulle fungera för dig. Har själv ett thinkpad tangentbord som är utan numerisk del. Det är trådlöst men finns med sladd för halva priset. Priset är tyvärr högt men det är ett bra tangentbord.
Att den är trådlös gör att man kan ha den i knät vilket brukar kunna avlasta.
https://www.dustinhome.se/product/5011190396/thinkpad-trackpo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Funderar nu starkt på att ge rollermouse eller mousetrapper ett försök men tvekar då det är dyrt.

Jag hade samma problem och för mig blev lösningen en RollerMouse. Att ha allting centrerat istället för att ha en arm som är en bit från kroppen var viktigt för mig upptäckte jag. Ja, dom är dyra men alternativet att ständigt ha ont, även i sängen när man sover, gör priset helt värt det. Idag har jag en RollerMouse Red Plus.

Har du företag kan du prova gratis innan du köper: https://contourdesign.se/pages/free-trial
(Jag vet inte om det går för privatpersoner, men att ställa fråga till dom går ju iaf.)

Permalänk
Medlem

Jag hade också strul - jag testade vertikalmöss, kulmöss, zeh lot. Nu har jag ett splittat tangentbord och en roller mouse - inte haft problem på många år nu!

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att byta hand när det gör ont och använda vänsterhanden.
Så har jag gjort när jag fått värk i högerhanden vid datorjobb.

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag lyckats komma över en slidermouse billigt (samma märke som rollermouse, oklart vad som skiljer dem åt förutom design och anslutning). Ska bli mycket intressant att testa.

Angående värken så uppstår den bara i samband med användning av mus. Inte annars. Jag går alltså inte runt och har konstant ont, det är bara när jag sätter mig ner en kort stund med musen.

Var nära på köpa mus med trackball men nu kom jag över en slidermouse billigt så blir att testa den först.

Att byta hand har jag prövat tidigare utan framgång, får inte in vare sig vanan eller hanteringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lovan:

Du kan även fundera på om trackpoint skulle fungera för dig. Har själv ett thinkpad tangentbord som är utan numerisk del. Det är trådlöst men finns med sladd för halva priset. Priset är tyvärr högt men det är ett bra tangentbord.
Att den är trådlös gör att man kan ha den i knät vilket brukar kunna avlasta.
https://www.dustinhome.se/product/5011190396/thinkpad-trackpo...

Tänkte tipsa om denna också, rätt smidig och bra. Men tyvärr något sällsynt och dyr.
Kan dock med aktiv användning istället ge belastning på helt annat ställe än med mus.

Tänkt lite mer på hur jag själv håller musen och rör armen. Då snackar vi just nu främst kontorsbruk.
Har handleden rätt stel och rak i relation till underarmen. Armbågen en bit utanför så att det blir en viss vinkel inåt.
Rör sen primärt underarmen och rörelsen/vridningen sker till typ 90-95 % med hjälp av armen & axeln snarare än handleden.

Om jag provar att enbart använda handen/handleden känner jag nästan direkt att det blir en tydlig belastning.
Har man dessutom fel mus som kräver att man redan från början måste ha handleden i fel läge blir det direkt en ännu större belastning när man aktivt måste kompensera för det felaktiga läget.

Träning sen löser kanske inte just detta, men kan hjälpa till att förebygga och mjuka upp. Då snackar vi inte om att alla måste bo på gymmet el träna dagligen, men någon gång i veckan är det bra med någon form av träning åtminstone. Det kan räcka med några övningar hemma också.

Permalänk
Inaktiv

Sitter nu med en slidermouse och det var mycket enklare än jag trodde. Inte så svårt att styra alltså. Påminner mycket om att styra en pekplatta fast det känns mer "fysiskt" med slidern. Stödet är väldigt skönt men nu får tiden utvisa om detta gör skillnad. Precis satt mig ner men än så länge känns det bra. Fick även med ett tangentbord som är anpassat för slidermousen. Får återkomma efter en tid.

Skrev fel, slidermouse och inte rollermouse.
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Sitter nu med en rollermouse och det var mycket enklare än jag trodde. Inte så svårt att styra alltså. Påminner mycket om att styra en pekplatta fast det känns mer "fysiskt" med rollern. Stödet är väldigt skönt men nu får tiden utvisa om detta gör skillnad. Precis satt mig ner men än så länge känns det bra. Fick även med ett tangentbord som är anpassat för rollermousen. Får återkomma efter en tid.

Gör gärna det, finns kanske fler som kan ha nytta över vad du kommer fram till.Har själv lite ont i armen fast närmare armbågen så kanske själv är på väg att behöva något i framtiden.

Permalänk
Inaktiv

Uppdatering.

Har bara gått 4 dagar men jag märker redan skillnad. Sitter nu längre vid datorn och behöver inte avsluta något i förtid för att det gör ont i handleden. Första och säkert andra dagen (minnet sviker) hade jag fortfarande värk men nu är första dagen jag har glömt att jag hade ont (inte 100% borta men mycket svagare). Handleden knakar mindre när jag rör/stretchar den också.

Verkligen över förväntan, trodde inte att det skulle kännas så bra så snabbt. Var orolig för styrningen och markera text som jag ofta gör men det har funkat galant. Inte alls svårt. Lite ovan i början men helt ärligt tog det inte längre tid än så här för att känna mig hyfsat varm i kläderna.

Blir nog att ge bort min mus och även mitt tangentbord då det nya är som gjort för slidermousen. Bryr mig inte om att jag förlorar bakgrundsbelysningen då jag är touch typist dvs. kollar ändå sällan. Trevligt att ha numpad igen för när man skriver siffror. Väldigt tyst tangentbord också så förstår att detta är som gjort för kontorslandskap.

Ångrar att jag inte kollade andrahandsmarknaden tidigare. Trodde att jag skulle behöva betala fullpris men fick detta billigt (1100 kr) och då var det helt nytt och endast öppnat. Kunde inte ha kommit mer lägligt känner jag.

Permalänk
Medlem

Skönt att det verkar hjälpa!