[Fractal Design North] Tips på antal fläktar (datorbygge första gången)

Permalänk
Medlem

[Fractal Design North] Tips på antal fläktar (datorbygge första gången)

Hej!
Ska bygga en dator för allra första gången och inte spelat PC sedan 2014 så det är mycket nytt för mig.
Nedan är de tänkta komponenterna:

+ CPU https://www.amazon.se/Thermalright-luftkylare-CPU-kylare-kylf...

Jag satt och kollade på Robeytechs livebuild på Fractal Design North Fractal North w/ AMD Radeon RX 7900 XTX Build där det verkar som att han installerar ytterligare två 120mm fläktar från Lian-Li.

Min fråga är om ni hade installerat ytterligare två fläktar för detta chassi och komponenter? Vad är riktlinjen gällande antal fläktar?

Tacksam för svar.

Bobvid

Permalänk
Medlem

Kolla på detta klipp, https://www.youtube.com/watch?v=8OmkmluAYAQ De går igenom vad man får för varje extra fläkt etc. Men kortfattat så ger det mycket med de två första fläktarna, en in och en ut. Sen får du lite mer kylning med den 3:e & 4:e fläkten men efter det så spelar det inte så stor roll.

Permalänk
Medlem

Håller själv på att köpa ihop delar till ett nytt bygge där jag också tänkt köra med North!
Har 6800 XT och samma CPU-kylare så borde vara liknande invändigt flöde.
Kan säga att jag ställt mig samma fråga och lutar åt att i alla fall köpa till en 120mm som utblås bak. Ingen vetenskaplig artikel eller video som grund, bara känsla. Borde bli liknande GNs standardiserade setup åtminstone.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jullejul:

Kolla på detta klipp, https://www.youtube.com/watch?v=8OmkmluAYAQ De går igenom vad man får för varje extra fläkt etc. Men kortfattat så ger det mycket med de två första fläktarna, en in och en ut. Sen får du lite mer kylning med den 3:e & 4:e fläkten men efter det så spelar det inte så stor roll.

Tack så mycket! Ska kike den videon.

Skrivet av Snusious:

Håller själv på att köpa ihop delar till ett nytt bygge där jag också tänkt köra med North!
Har 6800 XT och samma CPU-kylare så borde vara liknande invändigt flöde.
Kan säga att jag ställt mig samma fråga och lutar åt att i alla fall köpa till en 120mm som utblås bak. Ingen vetenskaplig artikel eller video som grund, bara känsla. Borde bli liknande GNs standardiserade setup åtminstone.

Vilken fläkt hade du tänkt dig isåfall?

Permalänk

Kör själv med det chassit. Jag satte en 120mm bak, två 120mm i toppen på radiatorn för push (om man kör radiator där är det minnen på 35mm max som gäller då även en 120 el 240 inkräktar på utrymme) samt 2st 140mm framtill. Märker inte av några problem men funderar på att byta ut de främre mot 3st 120 istället. Men då måste man ta bort gpu och kanske cpu-kylare för att komma åt de j*vlarna skruvas in från insidan...

Kör med EKWBs fläktar som matchar de som levererades med Nucleus 240.

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem

Jag tänker nu köpa en fläkt där bak och en för toppen av chassit.

Läste att P12 Arctic är prisvärd: https://www.amazon.se/dp/B07GJGF56L/ref=asc_df_B07GB5JRTZ/?ta...

En fläkt med PWM och PST kostar 55kr/st. Någon som har erfarenhet med dessa fläktar?

Permalänk
Medlem

Såhär har jag satt upp mina fläktar:

Jag köpte noctua fläktar på 120mm. Har en vattenkylning på 360mm i toppen av chassit som kör noctua också.
Min uppsättning är nog lite overkill, men det är jäkligt skönt med tyst dator.
Bara ett lätt susande oavsett vad jag gör egentligen.
Fläktarna behöver nästan aldrig jobba överhuvudtaget pga av bra luftflöde.

Ifall en tyst dator är något du prioriterar så hade jag personligen rekommenderat att iaf ha ett par-tre stycken PWM styrda fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Såhär har jag satt upp mina fläktar:
<Uppladdad bildlänk>

Jag köpte noctua fläktar på 120mm. Har en vattenkylning på 360mm i toppen av chassit som kör noctua också.
Min uppsättning är nog lite overkill, men det är jäkligt skönt med tyst dator.
Bara ett lätt susande oavsett vad jag gör egentligen.
Fläktarna behöver nästan aldrig jobba överhuvudtaget pga av bra luftflöde.

Ifall en tyst dator är något du prioriterar så hade jag personligen rekommenderat att iaf ha ett par-tre stycken PWM styrda fläktar.

Nice, körde du 7 svindyra Noctua NF-A12x25 PWM då på rubbet?