AMD missar egen deadline för optimeringsfunktionen HYPR-RX

Permalänk
Melding Plague

AMD missar egen deadline för optimeringsfunktionen HYPR-RX

Tidigare har företaget sagt att HYPR-RX skulle släppas under första halvan av 2023.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

nyhetstorka much?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

HyperX

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

nyhetstorka much?

Håller inte med.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

nyhetstorka much?

Vad menar du?
Jag tyckte detta var intressant och jag har inte AMD för tillfället.
Säkert många som undrar vad som gör att det är sent och ju mer det uppmärksammas ju mer press på AMD att ge svar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad menar du?
Jag tyckte detta var intressant och jag har inte AMD för tillfället.
Säkert många som undrar vad som gör att det är sent och ju mer det uppmärksammas ju mer press på AMD att ge svar.

Jo några dagar sena, känns inte som en big deal när andra program och spel kan flyttas ett år

Permalänk

Hoppas de blir klara med FSR3 snart! Gissar att AMD kommer släppa något stort inom ett par månader.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av MegaMuztek:

Jo några dagar sena, känns inte som en big deal när andra program och spel kan flyttas ett år

Är inte förseningen i sig som är det intressanta, egentligen.

Det är att AMD varit mer eller mindre knäpptyst med HYPR-RX och FSR3 sedan det utannonserades för drygt 8 månader sedan. Att man sedan missar sin egna deadline (första halvåret 2023), och inte säger något om det — det är inte till vanligheten alls.

Man förväntar sig åtminstone någon form av uttalande till media eller ett inlägg på den egna bloggen att det är försenat och nytt datum kommer. Total radiotystnad är oftast något man ser när ett företag försöker få en att glömma något som hänt och sopa det under mattan.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Tyvärr såhär - Är ju AMD vi snackar om; så vad annat att vänta sig. FSR 3, ja vart är denna!
De bara sjunker mer och mer och senaste - Där vi lyckas muta oss in med FSR dyngan, får DLSS absolut inte vara!

Enda som kommer ge oss konkurense vi desperat behöver är Intel!
AMD går "Tyvärr" bara ned sig i träsket mer och mer!
Inte för intet, jag vägrat sett åt en AMD gpu, sedan ATI tiden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Håller inte med.

Skrivet av SCORPIUS:

Vad menar du?
Jag tyckte detta var intressant och jag har inte AMD för tillfället.
Säkert många som undrar vad som gör att det är sent och ju mer det uppmärksammas ju mer press på AMD att ge svar.

Skrivet av Yatagarasu:

Är inte förseningen i sig som är det intressanta, egentligen.

Det är att AMD varit mer eller mindre knäpptyst med HYPR-RX och FSR3 sedan det utannonserades för drygt 8 månader sedan. Att man sedan missar sin egna deadline (första halvåret 2023), och inte säger något om det — det är inte till vanligheten alls.

Man förväntar sig åtminstone någon form av uttalande till media eller ett inlägg på den egna bloggen att det är försenat och nytt datum kommer. Total radiotystnad är oftast något man ser när ett företag försöker få en att glömma något som hänt och sopa det under mattan.

Tycker absolut att set lukta nyhetstorka. Har man inget att skriva om måsta man hitta på nåt och gör en stor sak av småsaker så man nåt och helst ska det också skapa konflikter.
Och artikeln gör det tydligt att man inte har gett AMD någon chans att kommentera det eller liknande.
Men visst kanske bättre att slänga ut en icke fungerande programvara bara så man möta nån fånigt deadline istället för att se till att det funka innan man gör det.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Bernd_P1:

Tycker absolut att set lukta nyhetstorka. Har man inget att skriva om måsta man hitta på nåt och gör en stor sak av småsaker så man nåt och helst ska det också skapa konflikter.
Och artikeln gör det tydligt att man inte har gett AMD någon chans att kommentera det eller liknande.
Men visst kanske bättre att slänga ut en icke fungerande programvara bara så man möta nån fånigt deadline istället för att se till att det funka innan man gör det.

Igen:
Det handlar inte om förseningen i sig, utan att AMD inte uttalat sig på månader.

Om mjukvaran inte är klar ska den såklart inte släppas. Men det skulle ta en av deras PR-reps en förmiddag på sin höjd att kasta ihop ett uttalande om att det är på gång, men är helt enkelt inte klart än. Gör man inte det, ja då blir det också nyheter likt denna.

Vi kan leka med ett hypotetiskt exempel:
Starfield ska släppas den 6 september. Det är nu den 8 september och Starfield är ännu inte släppt. Bethesda väljer att inte säga något alls — inget meddelande om försening eller nytt preliminärt datum. Bara tystnad och inget spel på butikshyllorna.

Det är precis vad AMD nu gjort med HYPR-RX och FSR3.
Hype månader i förväg och sedan är det som att mjukvaran och allt kring den bara gått upp i rök, allt medan AMD sitter helt knäpptyst och delger ingen information varken publikt eller till media.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Men visst kanske bättre att slänga ut en icke fungerande programvara bara så man möta nån fånigt deadline istället för att se till att det funka innan man gör det.

Nej, det vill vi ju absolut inte att AMD skall vara inblandade i, dom har ju ett rykte att uppehålla.

Permalänk
Medlem

"It is currently not possible to enable all features at once. The Radeon Super Resolution, as an example, does not work with Radeon Boost. Both features are mutually exclusive, shows a message in Radeon software. The same applies to Radeon Boost and Anti-Lag, these do not work together either."

Det kanske var marknadsavdelningen som tog fram konceptet och sedan har inte utvecklarna lyckats implementera kombinerad användning av teknikerna än

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

"It is currently not possible to enable all features at once. The Radeon Super Resolution, as an example, does not work with Radeon Boost. Both features are mutually exclusive, shows a message in Radeon software. The same applies to Radeon Boost and Anti-Lag, these do not work together either."

Det kanske var marknadsavdelningen som tog fram konceptet och sedan har inte utvecklarna lyckats implementera kombinerad användning av teknikerna än

Jag vet inte det, om man läser artikeln på videocardz så ska det fungera! HYPR-RX alltså då.
https://videocardz.com/newz/amd-has-failed-to-launch-hypr-rx-...

Artikel från den 15/10-22
https://videocardz.com/newz/amd-details-hypr-x-a-one-click-pe...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Igen:
Det handlar inte om förseningen i sig, utan att AMD inte uttalat sig på månader.

Om mjukvaran inte är klar ska den såklart inte släppas. Men det skulle ta en av deras PR-reps en förmiddag på sin höjd att kasta ihop ett uttalande om att det är på gång, men är helt enkelt inte klart än. Gör man inte det, ja då blir det också nyheter likt denna.

Vi kan leka med ett hypotetiskt exempel:
Starfield ska släppas den 6 september. Det är nu den 8 september och Starfield är ännu inte släppt. Bethesda väljer att inte säga något alls — inget meddelande om försening eller nytt preliminärt datum. Bara tystnad och inget spel på butikshyllorna.

Det är precis vad AMD nu gjort med HYPR-RX och FSR3.
Hype månader i förväg och sedan är det som att mjukvaran och allt kring den bara gått upp i rök, allt medan AMD sitter helt knäpptyst och delger ingen information varken publikt eller till media.

Såklart trist för dem som suttit och skakat i förväntan, om några gjort det, men orka bli upprörd över en sådan sak?

En spelrelease är ju väldigt annorlunda än en ny funktion till ens grafikdrivers. Har oerhört svårt att tro att hyprx skulle ha ens 1% av det intresse och den hype som finns för starfield.

Lite slarvigt och oprofessionellt men kan inte påstå att det känns som en big deal I denna marknad just nu. Hellre tystnad än att de släpper dåligt fungerande saker.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Är inte förseningen i sig som är det intressanta, egentligen.

Samma deal med Starfield-debaklet, det är ingenting som blir bättre av att välja att inte svara utan snarare blir allt mycket värre eftersom folk kommer bilda sig en åsikt i frånvaron av offentlig information.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Shiprat:

Såklart trist för dem som suttit och skakat i förväntan, om några gjort det, men orka bli upprörd över en sådan sak?

En spelrelease är ju väldigt annorlunda än en ny funktion till ens grafikdrivers. Har oerhört svårt att tro att hyprx skulle ha ens 1% av det intresse och den hype som finns för starfield.

Lite slarvigt och oprofessionellt men kan inte påstå att det känns som en big deal I denna marknad just nu. Hellre tystnad än att de släpper dåligt fungerande saker.

Lite märkligt vägval du ponerar där:
”Tystnad” vs ”att släppa något dåligt”.

Ett rimligare alternativ vore väl:
”Kommunicera att man senarelägger lanseringen” VS ”att släppa något dåligt”.

Just nu när det är 2 dagar sent så kan jag hålla med om att det verkligen är ett non-issue i sig med de två dagarna.
Problemet med tystnaden är ju att vi inte vet om det är ytterligare ca 180 dagar man ska vänta. Eller om det är en vecka. Eller om det är ett år. Eller om de helt enkelt inte får det att funka alls och kommer att skrota idén.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Tyvärr såhär - Är ju AMD vi snackar om; så vad annat att vänta sig. FSR 3, ja vart är denna!
De bara sjunker mer och mer och senaste - Där vi lyckas muta oss in med FSR dyngan, får DLSS absolut inte vara!

Enda som kommer ge oss konkurense vi desperat behöver är Intel!
AMD går "Tyvärr" bara ned sig i träsket mer och mer!
Inte för intet, jag vägrat sett åt en AMD gpu, sedan ATI tiden!

Nvidia är inte nå bättre de heller Båda är lika stora kålsupare o lika giriga, snart har girigbuken nummer 3 hunnit ifatt (Intel) så då har vi 3 bolag o skälla på

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Lite märkligt vägval du ponerar där:
”Tystnad” vs ”att släppa något dåligt”.

Ett rimligare alternativ vore väl:
”Kommunicera att man senarelägger lanseringen” VS ”att släppa något dåligt”.

Just nu när det är 2 dagar sent så kan jag hålla med om att det verkligen är ett non-issue i sig med de två dagarna.
Problemet med tystnaden är ju att vi inte vet om det är ytterligare ca 180 dagar man ska vänta. Eller om det är en vecka. Eller om det är ett år. Eller om de helt enkelt inte får det att funka alls och kommer att skrota idén.

Vad är märkligt med det, tystnad är vad vi fått eller? Självklart hade det varit bättre med kommunikation, men det har inte kommit någon.

Vägvalet är så här: om de inte har något att erbjuda än, men är nära nog att de inte vill uttala sig om fördröjning for whatever reason.... Så skiter jag lite i om det blir en pinsam tystnad.
De kan göra ett seriöst fel: att släppa något som funkar dåligt.

Att vara dåliga med kommunikation är ju inte bra men det spelar heller ingen enorm roll i detta fall.

Jag brukar försöka stänga ut det mesta gällande PR ändå, produkter och deras prestanda och funktioner brukar tala rätt väl för sig, och alla tillverkarna har alldeles för stor bullshit-budget oavsett.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Nvidia är inte nå bättre de heller Båda är lika stora kålsupare o lika giriga, snart har girigbuken nummer 3 hunnit ifatt (Intel) så då har vi 3 bolag o skälla på

Rätt märkligt att ta ett företag i försvar framför människorna som sitter med deras produkter.

Fanboyism och whataboutism i en osmaklig kombination.

Permalänk
Medlem

De måste ju lägga ned så mycket energi på att hindra andra saker så de glömmer fort vad de själv har lovat. Sånt som händer.

AMD har fan haft öppet mål en längre tid att ta seriösa andelar efter alla fadäser Nvidia har klarat av att släppa av produkter. Men vad händer? Jo, 4090 går snart om RX 6700XT på steam survey, trots att AMD praktiskt taget gett bort många av sina kort en stund.

Det sälgs mindre och mindre grafikkort totalt sett, men AMD's nästa kvartalsrapport lär inte bli en skoj läsning när det gäller gaming.

Såna här saker hjälper knappast heller.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Tyvärr såhär - Är ju AMD vi snackar om; så vad annat att vänta sig. FSR 3, ja vart är denna!
De bara sjunker mer och mer och senaste - Där vi lyckas muta oss in med FSR dyngan, får DLSS absolut inte vara!

Enda som kommer ge oss konkurense vi desperat behöver är Intel!
AMD går "Tyvärr" bara ned sig i träsket mer och mer!
Inte för intet, jag vägrat sett åt en AMD gpu, sedan ATI tiden!

Kört flera AMD kort sedan 2013 då jag byggde första datorn, kört Nvidia också en gång. Båda har fungerat hur fint som helst, supernöjd med båda tillverkarna. Ser inte riktigt problemet?

Nu kanske du är ute efter något väldigt specifikt som bara Nvidia erbjuder genom experience tex, något jag inte är, och då har du ju inte mycket till val till skillnad från mig.

Men om så inte är fallet är du ju egentligen bara en fanboy som intalar sig att allt AMD automatiskt är dåligt? Inte värst konstruktivt. Du skriver ju själv att du inte använt AMD på länge tex. Så du baserar alla dina åsikter på vad du läst på internet då? Ingen som helst egen erfarenhet?

"AMD går "Tyvärr" bara ned sig i träsket mer och mer!" Är tex rätt talande enligt mig. Som användare av AMD senaste 10 åren och aktiv användare just nu är det ju kvalificerat skitsnack bara. Låter mer som önsketänkande än något annat. Fungerade fint då och de fungerar fint nu också.

Givetvis finns det de som stöter på problem. Men det gäller ju Nvidia också så det är ju ett universellt problem. Sen vem som har mest problem hit och dit blir ju hårklyverier allvarligt talat. Problem finns. Oftast beror det nog dessutom på SBS mer än något annat.

Nu ska tilläggas att alla typer av mjukvara som inte är drivrutinen intresserar inte mig. Så DLSS, FSR, Shadowplay och fan allt vad de heter kvittar. Jag vill ha drivrutinen och spela. Inte mer än så och som jag använder mina GPUer har samtliga (HD7970, 290X, 1080ti och 6900XT) fungerat ypperligt. Vart och är hur nöjd som helst...

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Antagligen är det så att de stötte på oväntade svårigheter med att få specifikt Radeon Boost att kombinera sömlöst med de andra funktionerna.
Kör AMD grafikkort själv och är ärligt talat helt ointresserad av att kombinera funktionerna till en knapp, det har aldrig känts som någon klockren idé egentligen. Så om de har flyttat killen som skulle skruva ihop detta till att hjälpa till att få FSR3 i skeppningsbart skick, eller förbättra….vad som helst egentligen, så är det för mig som konsument bättre investerad tid av AMD.

Det handlar för företag inte bara om att investera pengar (anställa personal) för att få saker gjorda till en deadline. Tvärtom kostar det ofta tid med nytt folk, eftersom de skall integreras i gruppen och lära sig hur koden är uppbyggd, verktygen och den nya miljön. Inget som hjälper kortsiktigt för att möta en deadline. Och just den här är ju dessutom ganska meningslös. Då verkar det vettigare för AMD att kunna göra som Nvidia - implementera frame interpolation, se till att det kör i några program, och sedan använda det i sitt benchmarkmaterial vid GPU-lanseringar. För någon månad sedan verkade det dessutom som om FSR3 skulle tillåta fler interpolerade frames än en, så de kan interpolera fram t.ex. tre till mellan varje rendrerad. Verkar som en bättre prioritering ur benchmarketingsynpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Kör AMD grafikkort själv och är ärligt talat helt ointresserad av att kombinera funktionerna till en knapp, det har aldrig känts som någon klockren idé egentligen.

Jag är av tvärtom syn, Jag tycker att AMDs rörelsebaserade bilduppdateringstekniker är ett steg i rätt riktning då det inte ökar latenser utan snarare tvärtom och perceptuellt är det svårt att se upplösningsnedskalning i rörelse, eller lägre fps när man står stilla (Radeon Chill). I dagsläget använder jag Radeon Chill till praktiskt taget varje spel för att få datorn att bli svalare och för räkningarna att bli några kronor snällare. I Cyberpunk kör jag 50-120fps och perceptuellt märker jag ingen skillnad från att köra 120fps hela tiden, latenserna är samma som i 120fps, men mitt RX6800 tillsammans med en undervolt drar 90W i genomsnitt, istället för 190W i stock settings. Så det är ju en enorm vinst, speciellt när jag inte märker av den lägre bilduppdateringen bär man bara står stilla (50fps) eller när man går (75fps), det är ju först när man rör musen som man behöver 120fps, och det sker ju direkt utan fördröjning.

Radeon Boost är ju också en grym idé, skala ner upplösningen vid rörelse då man ändå inte ser detaljerna. Men tekniken har länge känts halvbakad, där bildkvalitén av upplösningsnedskalningen vid rörelse har varit för stor i min mening. Speciellt vid långsamma panoreringar, men det kan ju bero på att de kör upplösningsnedskalningen helt utan filtrering. ifall de kan få till både RSR och Radeon Boost (gärna tillsammans med mer granulär upplösningsnedskalning) och deras anti-lag tekniker så är jag helt för det. För egen del är detta viktigare än låtsasframes och latensökningar som DLSS3 sysslar med. Det finns enbart ett fall jag hade kunnat tänkt mig att använda DLSS3 i (DCS). Men samtidigt saknar spelet stöd för tekniken eller liknande.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Tyvärr såhär - Är ju AMD vi snackar om; så vad annat att vänta sig. FSR 3, ja vart är denna!
De bara sjunker mer och mer och senaste - Där vi lyckas muta oss in med FSR dyngan, får DLSS absolut inte vara!

Enda som kommer ge oss konkurense vi desperat behöver är Intel!
AMD går "Tyvärr" bara ned sig i träsket mer och mer!
Inte för intet, jag vägrat sett åt en AMD gpu, sedan ATI tiden!

Det låter som att du behöver anger management och kanske inte nödvändigtvis lyssna på allt negativt som står på internet. Det handlar ju främst om att nvidia har ett järngrepp om de flesta konsumenter. Radeon teamet har gjort många grymma GPUer sedan ATi-tiden. För egen del så har jag varit fantastiskt nöjd med både HD7870, RX480, samt nu RX6800. Och eftersom jag hjälper min närmsta omgivning med datorer har jag också erfarenhet av 750Ti, 960, 1060, 1070 samt RTX2080 också. Och i dagsläget föredrar jag Radeon-kort över nvidia, de drar mindre ström, deras mjukvara i Windows är överlägsen, och i Linux funkar AMD-kort betydligt bättre. Inte för att nämna att Nvidia har länge haft konsument-fientliga marknadsstrategier. Och de fungerar mer som PC världens Apple. Jag blev ganska förvånad över hur man inte kan använda sin shield controller till PC utan att ha Geforce "grafikdrivrutiner" installerat på datorn... makes sense, elleeeer? xD

Och även ifall prissättningarna har varit galna hos båda företagen under GPU-krisen så tycker jag ändå att Radeon-kort har erbjudit ofantligt mycket mer värde för pengarna.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Jag är av tvärtom syn, Jag tycker att AMDs rörelsebaserade bilduppdateringstekniker är ett steg i rätt riktning då det inte ökar latenser utan snarare tvärtom och perceptuellt är det svårt att se upplösningsnedskalning i rörelse, eller lägre fps när man står stilla (Radeon Chill). I dagsläget använder jag Radeon Chill till praktiskt taget varje spel för att få datorn att bli svalare och för räkningarna att bli några kronor snällare. I Cyberpunk kör jag 50-120fps och perceptuellt märker jag ingen skillnad från att köra 120fps hela tiden, latenserna är samma som i 120fps, men mitt RX6800 tillsammans med en undervolt drar 90W i genomsnitt, istället för 190W i stock settings. Så det är ju en enorm vinst, speciellt när jag inte märker av den lägre bilduppdateringen bär man bara står stilla (50fps) eller när man går (75fps), det är ju först när man rör musen som man behöver 120fps, och det sker ju direkt utan fördröjning.

Radeon Boost är ju också en grym idé, skala ner upplösningen vid rörelse då man ändå inte ser detaljerna. Men tekniken har länge känts halvbakad, där bildkvalitén av upplösningsnedskalningen vid rörelse har varit för stor i min mening. Speciellt vid långsamma panoreringar, men det kan ju bero på att de kör upplösningsnedskalningen helt utan filtrering. ifall de kan få till både RSR och Radeon Boost (gärna tillsammans med mer granulär upplösningsnedskalning) och deras anti-lag tekniker så är jag helt för det. För egen del är detta viktigare än låtsasframes och latensökningar som DLSS3 sysslar med. Det finns enbart ett fall jag hade kunnat tänkt mig att använda DLSS3 i (DCS). Men samtidigt saknar spelet stöd för tekniken eller liknande.

Missförstå inte, jag har ingenting emot teknikerna i sig! (Jo lite, men fördelarna kan överväga beroende på scenario som du beskriver.) Radeon Chill i synnerhet är vettigt, även om jag generellt löser det för hand på andra sätt.
Det var filosofin att "vi skall förenkla för våra efterblivna kunder så att de bara behöver klicka i en checkbox istället för tre" som kändes omotiverad. Det rör ju sig om olika funktioner, med sina egna kompromisser, så det är utmärkt möjligt att vara mer intresserad av någon än av andra. Så att klumpa ihop dem till en checkbox är snarare att ta bort valmöjligheter för användaren. Om det nu dessutom är behäftat med något problem som visat sig knepigt att lösa, så - låt bli?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Tyvärr såhär - Är ju AMD vi snackar om; så vad annat att vänta sig. FSR 3, ja vart är denna!
De bara sjunker mer och mer och senaste - Där vi lyckas muta oss in med FSR dyngan, får DLSS absolut inte vara!

Enda som kommer ge oss konkurense vi desperat behöver är Intel!
AMD går "Tyvärr" bara ned sig i träsket mer och mer!
Inte för intet, jag vägrat sett åt en AMD gpu, sedan ATI tiden!

Haha, jag fick vibbar från insändare till gamla lokaltidningen av det här inlägget.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Missförstå inte, jag har ingenting emot teknikerna i sig! (Jo lite, men fördelarna kan överväga beroende på scenario som du beskriver.) Radeon Chill i synnerhet är vettigt, även om jag generellt löser det för hand på andra sätt.
Det var filosofin att "vi skall förenkla för våra efterblivna kunder så att de bara behöver klicka i en checkbox istället för tre" som kändes omotiverad. Det rör ju sig om olika funktioner, med sina egna kompromisser, så det är utmärkt möjligt att vara mer intresserad av någon än av andra. Så att klumpa ihop dem till en checkbox är snarare att ta bort valmöjligheter för användaren. Om det nu dessutom är behäftat med något problem som visat sig knepigt att lösa, så - låt bli?

Hur löser du rörelsebaserad fps-begränsning utanför Radeon Chill? Det är ju inte samma sak som att "låsa fps" utan snarare att dynamiskt skala fps beroende på selarens rörelse. Jag tänker mig mer att HyperRX handlar om att dessa tekniker ska kunna samverka med varandra. I dagsläget kan du inte aktivera Radeon Boost och RSR på samma gång, eller RSR och Radeon Chill. Detta är i dagsläget det största problemet, att teknikerna fungerar bra för sig själva, men inte tillsammans. Och framförallt Radeon Boost mår ju riktigt dåligt att den kör ofiltrerad upplösningsnedskalning. RSR hade hjälpt enormt.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Shiprat:

Vad är märkligt med det, tystnad är vad vi fått eller? Självklart hade det varit bättre med kommunikation, men det har inte kommit någon.

Vägvalet är så här: om de inte har något att erbjuda än, men är nära nog att de inte vill uttala sig om fördröjning for whatever reason.... Så skiter jag lite i om det blir en pinsam tystnad.
De kan göra ett seriöst fel: att släppa något som funkar dåligt.

Att vara dåliga med kommunikation är ju inte bra men det spelar heller ingen enorm roll i detta fall.

Jag brukar försöka stänga ut det mesta gällande PR ändå, produkter och deras prestanda och funktioner brukar tala rätt väl för sig, och alla tillverkarna har alldeles för stor bullshit-budget oavsett.

Inte säker på att jag riktigt hänger med.
AMD hade ju många val:
Vara tysta och inte släppa något
Vara tysta och släppa något dåligt
Vara tysta och släppa något bra
Kommunicera att de inte släpper något
Kommunicera men släppa något dåligt
Kommunicera och släppa något bra

Det jag inte förstod är varför du drillade ner det till att vara tysta eller släppa något dåligt - de två sämsta tänkbara alternativen. Som om de vore de två valen som finns till hands.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Inte säker på att jag riktigt hänger med.
AMD hade ju många val:
Vara tysta och inte släppa något
Vara tysta och släppa något dåligt
Vara tysta och släppa något bra
Kommunicera att de inte släpper något
Kommunicera men släppa något dåligt
Kommunicera och släppa något bra

Det jag inte förstod är varför du drillade ner det till att vara tysta eller släppa något dåligt - de två sämsta tänkbara alternativen. Som om de vore de två valen som finns till hands.

Rätt säker på att jag aldrig påstod att det var A eller B enbart, vad jag ursprungligen sa var "Hellre tystnad än att de släpper dåligt fungerande saker." men låt oss då modifiera det till "Tystnad är inte hela världen, jag är glad bara de inte släpper dåliga fungerande grejer." så kanske det är lättare att förstå.

Jag får helt enkelt stå ut med att mitt ursprungliga inlägg var otydligt. Min poäng är och var: Jag bryr mig föga om pinsamma tystnader. Objektivt sett är det dumt av dem att inte kommunicera, men känner inte att detta var något att bli upprörd över.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200