Microsoft vill strömma Windows från molnet

Permalänk
Melding Plague

Microsoft vill strömma Windows från molnet

En intern presentation från 2022 avslöjar att Microsoft långsiktiga mål är att göra Windows till en molntjänst.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant. Då kan jag äntligen installera Linux lokalt och sen bara boota Windows via molnet vid behov. Hoppas det blir verklighet

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Antar att denna tjänst kommer kosta duktigt med pengar varje månad

Permalänk
Rekordmedlem

Skrämmande utveckling om de vill tvinga till sig ännu mer kontroll över användarnas data, det är illa nog med Office 365 och om de inte gör en lokal version så blir win ointressant.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Windows har redan börjat ingå som en del av 365 prenumerationen inom business så detta är ju inte förvånande. Wall street kräver att allt ska ha en månadskostnad numera och molntjänster är enda sättet för Microsoft att ta sig dit

Permalänk
Medlem

Samma väg som strömmade spel och strömmad musik och strömmad video. Tunna klienter. Kanske skidglasögonen? Behöver bli tunnare.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag är på !

… för ett testa i varje fall 😋

Dold text
Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Händer detta så blir det helt klart Linux. Sen blir det antingen dual boot windows eller separat dator för gaming som inte funkar i Linux.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

Typ som man har gjort sedan år 2008 med Windows.

Jag ville att Apple ska göra detsamma. Liksom hårdvaran lokalt gåt emot att man tar vad som ligger nära, sedan fjärrstyr man sin dator i molnet. Jag tror dock många Appleanvändare säger att de har så gott om pengar så de har råd att anlita tjänstefolk som följer med dem hela tiden och släpar med sig deras utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Typ som man har gjort sedan år 2008 med Windows.

Jag ville att Apple ska göra detsamma. Liksom hårdvaran lokalt gåt emot att man tar vad som ligger nära, sedan fjärrstyr man sin dator i molnet. Jag tror dock många Appleanvändare säger att de har så gott om pengar så de har råd att anlita tjänstefolk som följer med dem hela tiden och släpar med sig deras utrustning.

…och där fick vi in bashing av Apple, perfekt, ingen tråd utan det…

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Typ som man har gjort sedan år 2008 med Windows.

Jag ville att Apple ska göra detsamma. Liksom hårdvaran lokalt gåt emot att man tar vad som ligger nära, sedan fjärrstyr man sin dator i molnet. Jag tror dock många Appleanvändare säger att de har så gott om pengar så de har råd att anlita tjänstefolk som följer med dem hela tiden och släpar med sig deras utrustning.

Nej, det vore inte ståndsmässigt - mitt tjänstefolk har i sin tur eget tjänstefolk som släpar med sig utrustningen.

OnT: Sedan är det en DDoSattack på MS maskiner och vips så har man ingen användbar dator.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Vilken fantastiskt dålig idé!

Permalänk
Skrivet av Sysop:

…och där fick vi in bashing av Apple, perfekt, ingen tråd utan det…

Där jag som skrev att man har gjort detta i över 10år på windows. Det är inget nytt, det enda är att Microsoft ger allmänheten tillgång till det vi andra har gjort i över 10år.
Om Apple gör likadant så blir det skitgrymt, man kan då använda vilken dator som helst och komma åt deras program. Jag hade använt det jättemycket om Apple hade gjort det.
Något vettigt argument varför det skulle vara dåligt om man kan göra detta kan jag ej se, såklart finns bra argument om det vanliga sättet skulle försvinna. Eller såklart argumentet att man har råd med folk som bär ens datorer åt en.

Permalänk
Medlem

Känns som att Microsoft vill att alla ska hoppa på Linux tåget!

Permalänk
Medlem

Kan vi även få In-House Streaming från Microsoft då?

Hade varit skönt att slippa RDP, VNC, Steam, GeForce Now, Xbox Cloud Gaming etc och bara haft en tjänst för allt.

Remote Desktop känns även extremt förlegat.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Där jag som skrev att man har gjort detta i över 10år på windows.

Nu hänger jag inte med... vad har du gjort i Windows som inte gått att göra på Mac och i GNU/Linux sedan 90-talet? VNC finns även till Amiga

Permalänk
Medlem

Mer prenumerationer? Nej tack!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av walkir:

Kan vi även få In-House Streaming från Microsoft då?

Hade varit skönt att slippa RDP, VNC, Steam, GeForce Now, Xbox Cloud Gaming etc och bara haft en tjänst för allt.

Remote Desktop känns även extremt förlegat.

Nu hänger jag inte med... vad har du gjort i Windows som inte gått att göra på Mac och i GNU/Linux sedan 90-talet? VNC finns även till Amiga

Fjärrstyra datorer har gått att göra hur länge som helst. De första "bättre seriösa datorerna" som var ute på företag var terminaler som anslöt sig till en server..
Det enda med Microsoft är att utspridningen är inte lika stort på andra os..
Licensmässigt får man ej sätta upp en MacOS terminalserver som många kan dela på. Det enda är att köpa en separat fysisk macdator för varenda användare och det blir dyrt. Det finns såna tjänster att hyra idag, men det blir för vanligt folk bara dyrt.

Så problemet är licenser, Apple vill inte att man ska få arbeta på detta sätt. 1st fysisk server, med en eller flera terminalservrar. Och sedan mängder med användare som ansluter sig till denna.

Permalänk
Medlem

Emmm, nej tack.

Och så stänger vi den dörren 👊

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag tackar för er uppfinningsrikedom men kontrar med:
Gratis Linux
Inga prenumerationstjänster
Inget krav på uppkoppling

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag kan inte se något i detta som är intressant för mig. Hur Microsoft ska kunna tjäna mer pengar är inte mitt problem. Jag har konstaterat att det enda som jag har som inte klarar Linux är en scanner. Jag fortsätter att avveckla Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skrämmande utveckling om de vill tvinga till sig ännu mer kontroll över användarnas data, det är illa nog med Office 365 och om de inte gör en lokal version så blir win ointressant.

Jo, ur Microsofts synvinkel handlar det alldeles säkert åtminstone delvis om att koppla starkare grepp om datan.

För oss entusiaster som nått över den grundläggande kunskapsnivån och kan drifta och underhålla vår utrustning utan större besvär suger väl en sådan övergång i princip utan undantag.

Man kan dock fråga sig om de företag som idag lägger ner ofantliga mängder tid på den sortens metaarbete idag inte skulle vinna storligen? Istället för att lägga tid på att hantera krånglande datorer kan man ägna sig åt den lönsamma delen av verksamheten.

Det tycks ju ha funkat när det kommer till servermarknaden i alla fall. Om jag förstått det rätt kör man inte sådant in house längre, utan hyr in sig på någon VPS-lösning eller liknande.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jo, ur Microsofts synvinkel handlar det alldeles säkert åtminstone delvis om att koppla starkare grepp om datan.

För oss entusiaster som nått över den grundläggande kunskapsnivån och kan drifta och underhålla vår utrustning utan större besvär suger väl en sådan övergång i princip utan undantag.

Man kan dock fråga sig om de företag som idag lägger ner ofantliga mängder tid på den sortens metaarbete idag inte skulle vinna storligen? Istället för att lägga tid på att hantera krånglande datorer kan man ägna sig åt den lönsamma delen av verksamheten.

Det tycks ju ha funkat när det kommer till servermarknaden i alla fall. Om jag förstått det rätt kör man inte sådant in house längre, utan hyr in sig på någon VPS-lösning eller liknande.

Jag tycker det är uppenbart att man ökar sårbarheten. Ett avbrott i bredbandet får större konsekvenser.

Permalänk
Medlem

Endast ett steg mot ett mer auktoritärt och centraliserat system. Dessvärre lär mjukvaruutvecklare hoppa på tåget som idag, vilket gör att plattformen blir oumbärlig för de flesta. Dvs, medelanvändaren går med på det mesta. Linux är bättre men inget som Svensson plötsligt kommer anamma.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Snällt av Microsoft att agera PR-byrå åt Linux.

Vem vid sina sinnes fulla bruk skulle vilja ha ett OS som man inte kommer åt när bredbandet svajar? Eller som inte funkar ute i sommarstugan eller på sjön?

Brukade älska Microsoft och Windows. Men de senaste 5-10 åren känns som om de helt slutat bry sig om vad användarna vill. Hoppas att hela företaget imploderar under sin egen dumhet.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Oj va tråkig ton många här har. Det är inte att de tvingar folk använda molntjänst utan att det ska vara ett alternativ. Både för privatpersoner och företag

Tex ett use case är tex om ett bolag ska ta in en konsult för ett halvår, istället för att köpa in ny hårdvara för 40 000 så kan de bara ge en subscription till deras miljö och betala 200kr i månaden ist

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Oj va tråkig ton många här har. Det är inte att de tvingar folk använda molntjänst utan att det ska vara ett alternativ. Både för privatpersoner och företag

Tex ett use case är tex om ett bolag ska ta in en konsult för ett halvår, istället för att köpa in ny hårdvara för 40 000 så kan de bara ge en subscription till deras miljö och betala 200kr i månaden ist

Som jag tolkar detta låter det inte frivilligt:
Redan förra sommaren presenterade Microsoft en kommande nyhet i Windows 11 som ska baka in Windows 365-tjänsten i något som kallas Windows 365 Boot. Det går ut på att datorn startar direkt till en molndator, istället för det lokala operativsystemet, och är därmed en god bit på väg mot det slutgiltiga målet att inte ha någon lokal Windows-installation alls.

Men jag hoppas du har rätt.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Om jag inte helt missminner mig är windows 365 boot bara en modern molnvariant på den gamla lösningen med tunna klienter, det handlar alltså om att i stället för att du först startar upp en lättviktsdator, loggar in på windows, ansluter till din windows 365 serveer och loggar in så startar du din lättviktsdator och den ansluter direkt till din windows 365 server, det vill säga på precis samma vis som man förr hade tunna klienter och intern server.

Det är alltså inte något som i dagsläger privatpersoner kan överhuvudtaget använda utan är en förbättring av existerande funktionalitet för företag som använder windows 365.

Permalänk
Medlem

Så man ska inte ens kunna använda sitt operativsystem när det blir serverstrul eller tappar anslutningen? Nej, tack. Det räcker att vissa spel ska hålla på med dumheterna.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Inget som jag personligen vill ha. Om det erbjuds som alternativ vid sidan av "vanliga" Windows så har jag inga större problem med det. Men personligen vill jag inte ha ett operativsystem som man troligen kommer att få prenumerera på (vilket blir dyrare i slutändan) och jag vill inte ha ett OS som är beroende av att jag har en fungerande internetuppkoppling för att kunna användas. Skulle det bli det enda alternativet vid nåt tillfälle så skulle jag nog göra som vissa andra skriver här, byta till Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Oj va tråkig ton många här har. Det är inte att de tvingar folk använda molntjänst utan att det ska vara ett alternativ.

Håller med dig om att det är en bra funktion i vissa fall.

Men vi tror som sagt inte att detta är frivilligt på sikt. Många luras redan idag till att använda Microsoft-konton och prenumerera på Office 365 med OneDrive etc.

Tror att vi snart får en marknad med nya billiga Netbooks där Windows 365 ingår i 12 månader. Därefter krävs det en prenumeration för 199:-/mån. Betalar man inte, så blir Windows 12 lika användbart som Windows RT! (eller 10 S).

Redan nu är Windows 11 inte mycket mer än ett fönster för Edge.

Både Outlook och Power BI Desktop känns lite som att köra Internet Explorer med 4-5 iFrames (läs Edge WebView2) med prestanda därefter.