Microsoft vill strömma Windows från molnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Varför skulle ett elavbrott hindra lokalt arbete, om hela orsaken till att gå över på moln-os är att slippa betala för att hålla kraftfulla maskiner som måste bytas så är ju den mest troliga ersättaren laptops, som då absolut skulle gå att arbeta på lokalt även under elavbrott

Hehe, joo, är man die hard går det förstås att arbeta vidare på batteridrift, men gissar att de flesta nog ändå ger upp för stunden när det blir mörkt på kontoret, ventilationen slutar fungera, kaffet blir kallt, osv

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Oj va tråkig ton många här har. Det är inte att de tvingar folk använda molntjänst utan att det ska vara ett alternativ. Både för privatpersoner och företag

Tex ett use case är tex om ett bolag ska ta in en konsult för ett halvår, istället för att köpa in ny hårdvara för 40 000 så kan de bara ge en subscription till deras miljö och betala 200kr i månaden ist

Med tanke på hur hårt Microsoft pushar Win11 så skulle det inte förvåna mig om dom förr eller senare kommer gå över helt till nå slags molnbaserat Windows. När den dagen kommer hoppas jag dock att Linux-sidan styrt upp alla dom hinder jag har för att helt kunna gå över dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag tackar för er uppfinningsrikedom men kontrar med:
Gratis Linux
Inga prenumerationstjänster
Inget krav på uppkoppling

Hade du bara kunnat lägga till "Inga problem för gemene man" på den listan så hade det varit mer intressant.

Jag tycker att man betalar med sin tid i stället.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Hade du bara kunnat lägga till "Inga problem för gemene man" på den listan så hade det varit mer intressant.

Jag tycker att man betalar med sin tid i stället.

Beror på hur du menar, har installerat Linux till rätt många vänner, ingen av dem har haft några större problem, iaf inte mer än när de körde Windows. Gemensamt för dem är att de inte spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Källa på detta plz.

Varenda företag använder någon opensource-mjukvara i något led. Antingen direkt eller bundlat med annan mjukvara. Varenda chromiumbaserad webbläsare använder opensource-mjukvara. Tror inte för en sekund att det handlar om förbud på det viset du implicerar.

Kanske inte direkt förbjuda i den meningen, men försvåra så till den grad att open source lika gärna kunde räknas som förbjuden.

https://www.theregister.com/2023/05/12/eu_cyber_resilience_ac...

Citat:
"Just how bad is this? Simon Phipps, Director of EU Policy and Standards at the Open Source Initiative, suggests that to protect themselves, developers "might decide to erect geo-blocks and not deliver their work to European IP addresses." Sounds crazy? He's far from the only one. No open source developer wants to deal with international liability issues. Heck, who does!?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Beror på hur du menar, har installerat Linux till rätt många vänner, ingen av dem har haft några större problem, iaf inte mer än när de körde Windows. Gemensamt för dem är att de inte spelar.

Har haft flera olika linuxboxar och RPi:er som fungerat bra i månader för att sedan få något obskyrt problem med någon service eller att t.ex någon hårdvara inte verkar fungera längre. Framför allt wifi och nätverk. I vissa fall har det löst sig efter en massa googling och loggletande, i vissa fall har jag fått installera om. Det har gjort att jag nu har en massa script incheckade på github för att sätta upp de olika maskinerna, eftersom det finns ett behov.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Alla ni som sitter och säger att ni då hoppar till Linux, glöm inte att vissa makthavare är rätt sugna på att förbjuda opensource-mjukvara så det är inte säkert att det alternativet finns den dagen.

Vetifan med det där ... det blir nog svårt att förbjuda.

Förr i tiden kunde man ringa upp BBS:er och ladda ner betald mjukvara illegalt. I en, enligt mig, dystopisk framtid, så kopplar man upp sig och laddar ner gratis/open source mjukvara illegalt.

Låter bisarrt, men vem vet vad framtiden innehåller. Det enda man vet är att man kommer bli överraskad om och om igen.

Några generationer människor till så kanske man tycker att det är helt vettigt att man inte får ge bort saker gratis till andra. Barn på dagis blir tillsagda när de ger en sten till en vän som de hittade.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

För några år sedan slutade ju sökfunktionen i startmenyn att fungera helt på grund av att de hade något haveri. För att få den att fungera fick man fimpa webbdelen via gruppolicy (kanske gick via registret också), då den uppkopplade delen även sänkte den lokala.

Haha det är ju helt groteskt, de borde skämmas över att släppt igenom den idén!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Har haft flera olika linuxboxar och RPi:er som fungerat bra i månader för att sedan få något obskyrt problem med någon service eller att t.ex någon hårdvara inte verkar fungera längre. Framför allt wifi och nätverk. I vissa fall har det löst sig efter en massa googling och loggletande, i vissa fall har jag fått installera om. Det har gjort att jag nu har en massa script incheckade på github för att sätta upp de olika maskinerna, eftersom det finns ett behov.

Brukar installera Linux Mint åt mina vänner

Permalänk

Jag körde 7 år sedan en Windows-dator i garderoben för att ett uppdrag jag hade krävde det. Från min Mac Book Pro loggade jag sedan in på den och vidare till det CRM-system vi körde. Fungerade hur bra som helst minns jag. Tanken till att köra allt online streamat kommer säkert fungera ännu bättre framöver.

Jag undviker helst allt jag kan från Windows, men ett av uppdragen jag kör, kommer nu övergå helt till 365, så min dator kommer jag tillsvidare obstinat köra på Linux åtminstone!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Vidare kan man väl tänka sig att det inte kommer köras helt och hållet i molnet, utan att det cachas lokalt hit och dit i en eller annan form.

Precis, det är väl ingen som föreslagit att molnservern ska stå i Burundi heller. Att ha en central server i huset som administrerar Windows-installationen till alla klienter, vilken i sin tur är uppkopplad mot MS och löser uppdateringar utan att varje maskin ska gå igenom samma procedur utan bara bootar till en ny fräsch installation på morgonen låter som rena drömmen.

Det känns mindre sannolikt att denna modell skulle passa för hemanvändare, åtminstone inte med ett Windows som är uppbyggt på det sätt vi tänker oss idag.

Jag skulle vilja ha möjligheten privat att synkronisera sin installation mot någon server när man nyinstallerat och gjort klart alla inställningar och återställningar av programvaror på datorn, så att man kan reducera ominstallation till ett par knapptryckningar istället för en halvdag av säkerhetskopierande och återställande av alla program och inställningar.

Permalänk
Medlem

Det har varit uppenbart länge, bland annat pga deras idoga försök att dräpa möjligheten att skapa lokala konton.

Personligen anser jag att de kan ta den idén och köra den så långt upp i brunögat att de aldrig hittar den igen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av HappySatan:

Jag säger inte att du har fel, men hur skulle det ens vara möjligt? Förbud att dela med sig av källkod till något man har kodat? Det är ju ungefär detsamma som att helt förbjuda informationsutbyte mellan människor. Låter orimligt.

Gud förbjude att makthavare skulle komma med något orimligt.

Permalänk
Medlem

Du ska inte äga någonting.

Permalänk
Medlem

Microsofts sätt att sätta nålen i kistan för lokalt konto, en gång för alla.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RCA56:

Du ska inte äga någonting.

Du kan ändå ingenting ta med dig dit du går, menade Vreesvijk och Ramel. Är det Microsoft eller Sweclockarna som har rätt filosofi?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Känns som att Microsoft vill att alla ska hoppa på Linux tåget!

Microsoft är ju en av dom största "contributor to the Linux kernel" år efter år. Så en stor Linux-kramare av rang helt enkelt

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Microsoft är ju en av dom största "contributor to the Linux kernel" år efter år. Så en stor Linux-kramare av rang helt enkelt

Vetitusan alltså, kan inte hitta Microsoft på Top 40 på någon av 6.* versionerna av Linux kerneln av "Most active 6.2 employers".

Vet att jag hört samma sak om Microsoft, men nu när jag försöker ta reda på det så känns det inte som att det är sant.

t.ex. https://lwn.net/Articles/923504/

Permalänk
Medlem

Ju mer de vill stoppa i molnet desto mindre vill jag använda det. Misstänker att detta i framtiden kommer leda till någon prenumerations tjänst som all annan skit som envisas med detta.
Hoppas detta boostar utvecklingen av bättre OS alternativ tills detta blir verklighet!