Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

Jag har 66.5 och får ut dryga 43.

Vilken skattetabell har du? Med tabell 33 så skulle du få ut 44.6 ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

Hur kan du få ihop den summan???

Jag har 66.5 och får ut dryga 43.

Är du egenföretagare eller hur kan du får ut över 5k mer än mig fast jag har högre lön

Skrivet av joakim99:

Vilken skattetabell har du? Med tabell 33 så skulle du få ut 44.6 ungefär.

Jag har skattetabell 33 och bor i Gbg, 61000 i lön och får ut 42269.

Att Hyperhorn skulle ha 5,5 mer i lön och bara få ut en tusing mer känns ju lite sjukt, men det är väl en annan tabell och en dyr kommun.

Det hade som sagt varit intressant att veta vilken skattetabell Hyperhorn har

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

Hur kan du få ihop den summan???

Jag har 66.5 och får ut dryga 43.

Är du egenföretagare eller hur kan du får ut över 5k mer än mig fast jag har högre lön

Ränteavdraget på bostadslånet, jämkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Yrke: It-konsult
Lön: 49000
Erfarenhet: 6 år
Förmåner: 6000kr friskvård, 5000kr extra in i fonder/pension i månaden.
Bonus: 40-150k om året.
Semester: 6 veckor
Stress: ej kännbart.

Väldigt nöjd med jobbet.

Haft många olika jobb innan.
Även som sopgubbe 😀

Snyggt! Vilket område jobbar du inom, inom IT? Någon relevant skolutbildning?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Det är ju även dessa anledningar som gör den mest rimligt att lista sin lön före skatt + ev. förmåner, reseavdrag. Det blir ju omöjligt att jämföra man inte specar ut vad som är vad.

Det var ju det som var poängen med hans inlägg

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Yrke: Systemutvecklare C# .NET.
Lön: 39 500. Fick 5 % i år och tror jag kan räkna med 3-5 % varje år.
Erfarenhet: 3 år
Bonus: runt 30 000 årligen.
Område: Göteborg
Utbildning: Civilingenjör Automation och Mekatronik med master inom Production Engineering.

Jobbade tidigare som produktions ingenjör i Göteborg i fem år.
Väldigt låga löner fick mig att byta bana till IT. tråkigt att släppa utbildning men programmering har varit kul hittils.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Låter galet bra, jobbar du som egenkonsult eller annat land?

Jobbar en del utomlands så därav högre lön.
I privat sektor inte egenkonsult

Visa signatur

AMD Ryzen 7900X3d, XFX 6950 XT, 32GB DDR5 6000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det var ju det som var poängen med hans inlägg

Ja, jag håller alltså med honom till 100%

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Elektronikingenjör inom vilken inriktning?
Samt 50 papp efter skatt låter lite väl mycket för en relativt oerfaren 27:åring.
Detta innebär att du har runt 79-81 papp före skatt beroende på vilken kommun du tillhör.

Jobbar med olika system. Det är mycket lågspänningselektronik (plc / kretskort mm) Jobbar en hel del utomlands därav skjuter lönen upp ganska rejält

Visa signatur

AMD Ryzen 7900X3d, XFX 6950 XT, 32GB DDR5 6000

Permalänk
Medlem

Yrke: Konsult, mjukvaruutvecklare inom telekom
Lön: 51 000
Erfarenhet: 9 år
Bonus: Vad jag själv känner för
Område: Malmö
Utbildning: 3 årig datavetenskapsutbildning, ej tagit examen.
Förmåner: 5000 kr friskvård

Har ej fasta semesterdagar, fast lön, fast bonus.
Allt jag fakturerar min slutkund läggs i en bruttopott som jag sedan plockar lön/bonus ifrån och andra förmåner.

Nyligen köpt telefon, datorskärm, iPad, elcykel från denna pot.

Permalänk
Medlem

Yrke: Serviceelektriker/termograför
Lön: 39 967:- +tillägg på 4500-6000 beroende på restid, arbetsplats och elsäkerhetsledare/kontrollansvar. Kan även ta jour om jag vill för extra 3k/vecka+ övertid vid utryckning
Erfarenhet: 12 år(tror jag)
Bonus: får ta hand om kabelskrot 😁
Område: Stockholm
Utbildning: 3 årig gymnasieutbildning till elektriker
Förmåner: 3000 kr friskvård, sjukvårdsförsäkring, rikskupponger, 36h vecka

Ca 3k+ sedan december lönen på grundlönen 37-> nästan 40k

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Vilken skattetabell har du? Med tabell 33 så skulle du få ut 44.6 ungefär.

Skrivet av lumberjack:

Jag har skattetabell 33 och bor i Gbg, 61000 i lön och får ut 42269.

Att Hyperhorn skulle ha 5,5 mer i lön och bara få ut en tusing mer känns ju lite sjukt, men det är väl en annan tabell och en dyr kommun.

Det hade som sagt varit intressant att veta vilken skattetabell Hyperhorn har

Skrivet av Liquidedust:

Ränteavdraget på bostadslånet, jämkat.

Jag har skattetabell 34 så lite högre. Men ändå

EDIT: Kollade lite, jag ska få ut 43.8. Sen försvinner lite då jag vår mat på jobbet vilket dras av på lönen. Samt att jag fortfarande är med i svenska kyrkan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

Jag har skattetabell 34 så lite högre. Men ändå

EDIT: Kollade lite, jag ska få ut 43.8. Sen försvinner lite då jag vår mat på jobbet vilket dras av på lönen. Samt att jag fortfarande är med i svenska kyrkan

Skattetabell 29 här + jämkat ränteavdrag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpii:

Jobbar med olika system. Det är mycket lågspänningselektronik (plc / kretskort mm) Jobbar en hel del utomlands därav skjuter lönen upp ganska rejält

Det förklarar lite mer.
Dock är traktamenten trevligt och lönsamt men inte pensionsgrundande.
Lycka till med ditt jobb.

Visa signatur

Honk

Permalänk
Skrivet av Rockybruz:

Uppdatering;
Systemutvecklare, inne på sjunde året
1,5 år YH-utbildning
29 år gammal
55k brutto

Uppdatering till hösten.
Systemutvecklare, inne på åttonde året
1,5 år YH-utbildning
30 år gammal
60k brutto
100% remote, 4000kr friskvård, ledigt klämdagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Det förklarar lite mer.
Dock är traktamenten trevligt och lönsamt men inte pensionsgrundande.
Lycka till med ditt jobb.

Aa så är det, Men man kommer väl antagligen aldrig gå i pension ändå 😅

Visa signatur

AMD Ryzen 7900X3d, XFX 6950 XT, 32GB DDR5 6000

Permalänk
Medlem

Nu är väl min nya lön klar. Gäller från 1 Maj 2023. Tog dock nästan två månader för chefen att besluta om det..
Ökning med 3,5% (kollektivavtalet) samt 200 EUR extra på det. Nästa år blir det 3,5% ökning igen.

Så min nya lön blir 40 335kr om jag räknat rätt.

Min roll är ”Försäljning & Logistik Sverige” åt ett företag i Finland. Jag har eget kontor i Sverige och är ensam här. Friskvård, telefon och dator är väl de förmåner jag har.

Väldigt fritt jobb. En nackdel är dock att ingen tar över mitt jobb när jag är sjuk eller ledig. Vilket kan bli jobbigt för vissa av våra kunder.
Men dagarna överlag kan vara slappa så det är ok.
Min arbetsbelastning styrs av inkommande förfrågningar och beställningar. Vissa perioder kan vara helt döda medans andra lite extra.

Jag började för 8 år sedan med en lön på 24000kr. Så det är väl totalt sätt en ganska bra ökning sedan dess?
Min roll har dock ändrats ganska mycket sedan dess.

Bor i en liten stad i mellersta Sverige om det är relevant.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvillen:

Jobbat som elektriker i 10 år men börjar om några veckor andra året på universitetet, Högskoleingenjör Datateknik. Har trivts helt ok som elektriker men inte det jag vill göra. Hoppas att det är datorer jag vill jobba med i någon form, alltid gillat det hemma i alla fall 😅

Innan:
Yrke: Installationselektriker
Lön: 39500
Erfarenhet: 12 år
Utbildning: Vuxengymnisal
Ålder: 34 år
Plats: Växjö
Förmåner: 2000 friskvård

Nu:
Har nu pluggat i tre år och klarat av alla kurser utbildningen.

Yrke: Junior mjukvarututvecklare
Lön: 35000kr
Erfarenhet: 0 år
Utbildning: Högskoleingenjör, Datateknik
Ålder: 34 år
Plats: Växjö
Förmåner: 5000kr friskvård samt lite smått
Övrigt: Hybridremote. Teamet ska vara på plats helst två dagar i veckan. Resten är valbart, men fint kontor med gratis kaffe och trevliga kollegor så är jag gärna på plats Oreglerad arbetstid och 30 dagar semester.

Var medveten om att ingångslönen som mjukvaruutvecklare skulle innebära att gå ner lite i lön :).
Men har lyckats hitta ett jobb som Junior mjukvarututvecklare på ett större IT-bolag min ingångslön blir 35000 vilket känns bra.
Kan inte mycket om mjukvarubiten just nu, nytt språk och helt nytt arbete. Lite semester först sen se jag fram emot framtiden som mjukvarututvecklare

trevlig sommar på er!

Permalänk

Bara för att fylla ut med lite mer "normal" löneutveckling för oss som inte jobbar med IT:

Kommunal tjänsteman, 4 års högskolestudier.

2020: 30k (Ny-exad)
2021: 35k (bytte tjänst)
2022: 36,5k
2023: 39k

Permalänk
Medlem

Yrke: Brandman
Lön: 30000 + 4000 i OB
Erfarenhet: 18 år
Ålder: 43
Bonus: Nope
Område: Uppsala
Utbildning: 2 åring eftergymnasial brandutbildning
Förmåner: Träna på arbetstid, gratis kaffe, sexsymbol. XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirC79:

Yrke: Brandman
Lön: 30000 + 4000 i OB
Erfarenhet: 18 år
Ålder: 43
Bonus: Nope
Område: Uppsala
Utbildning: 2 åring eftergymnasial brandutbildning
Förmåner: Träna på arbetstid, gratis kaffe, sexsymbol. XD

Här sitter folk och pillar naveln framför datorskärmen för 60k.
Ni riskerar livet för att rädda deras liv och egendom för halva priset.
Brandmän, polis och sjukvården är så otroligt underskattat.
Bättre något IT-bolag tog över så ni fick marknadsmässiga löner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirC79:

Yrke: Brandman
Lön: 30000 + 4000 i OB
Erfarenhet: 18 år
Ålder: 43
Bonus: Nope
Område: Uppsala
Utbildning: 2 åring eftergymnasial brandutbildning
Förmåner: Träna på arbetstid, gratis kaffe, sexsymbol. XD

Hehe... sexsymbolen är ju en förmån värd 10kkr/mån.
Se bara till att utnyttja förmånen till fullo 😀

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem

Lastbilschafför/miljöarbetare inom kommunen.

19 års erfarenhet.
Startade med 18000 i månaden 2004, och ligger på 32000 ungefär efter denna löneförhöjning som skall vara på 4%enligt uppgift.
Förmåner:Väldigt bra arbetstider 06,00 14,45.
Ingen som tvingas jobba över,man kan om man vill.
Friskvård:1500...dåligt då våra kroppar tar stryk.
+inga lån alls så klarar mig rätt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Här sitter folk och pillar naveln framför datorskärmen för 60k.
Ni riskerar livet för att rädda deras liv och egendom för halva priset.
Brandmän, polis och sjukvården är så otroligt underskattat.
Bättre något IT-bolag tog över så ni fick marknadsmässiga löner.

Så är det i den offentliga sektorn, det är alltid något annat som är högre prioriterat, även när det handlar om vem som ska läsa sagor för barn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Här sitter folk och pillar naveln framför datorskärmen för 60k.
Ni riskerar livet för att rädda deras liv och egendom för halva priset.
Brandmän, polis och sjukvården är så otroligt underskattat.
Bättre något IT-bolag tog över så ni fick marknadsmässiga löner.

Det är väl egentligen bara undersköterskor som tjänar dåligt inom vården..sjuksköterskor och läkare har väl en hyfsad lön när deras OB är inräknat.
Tycker det klagas lite väl mycket från den sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Det är väl egentligen bara undersköterskor som tjänar dåligt inom vården..sjuksköterskor och läkare har väl en hyfsad lön när deras OB är inräknat.
Tycker det klagas lite väl mycket från den sidan.

Man räknar aldrig en lön med OB.

Nu syftade jag inte främst på de högre betalda som sjuksköterskor och läkare.
Undersköterskor och vårdbiträde inom äldrevård och hemtjänst vill du inte byta lön med.
Men när alla sitter på hemmet vill de ha hög kvalité på omsorgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Man räknar aldrig en lön med OB.

Nu syftade jag inte främst på de högre betalda som sjuksköterskor och läkare.
Undersköterskor och vårdbiträde inom äldrevård och hemtjänst vill du inte byta lön med.
Men när alla sitter på hemmet vill de ha hög kvalité på omsorgen.

Så är det när man jobbar för kommunen,hade jag själv orkat byta jobb till privata sektorn hade jag själv fått mer i lön förmodligen.
Själv stannar jag för andra orsaker,bra arbetstid,trevliga kollegor,10minuters körväg till jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Här sitter folk och pillar naveln framför datorskärmen för 60k.
Ni riskerar livet för att rädda deras liv och egendom för halva priset.
Brandmän, polis och sjukvården är så otroligt underskattat.
Bättre något IT-bolag tog över så ni fick marknadsmässiga löner.

Du menar väl gnuggar geniknölen, det produceras då ingen it-teknik för 60k/mån av att pilla navel.

Apropå brandmän har du GPS i brandbilen, satelliter i omloppsbana, Rakel för kommunikation, CAN bus system i brandbilen osv. Tekniskt väldigt avancerade grejer. Man kan lika gärna säga att it-teknikerna räddar liv och är sjukt underskattade, för samhället utnämner dem aldrig till hjältar eller sexsymboler.

Sedan vet jag inte vad brandmän gör i väntan på larm, de kanske kan fördriva tiden med att spela kort eller något. Jag har då aldrig varit med om att det brinner varken hemma eller där jag jobbar i alla fall, så det är ju inte särskilt vanligt men it-teknik används överallt hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EuQ:

Yrke: Konsult, mjukvaruutvecklare inom telekom
Lön: 51 000
Erfarenhet: 9 år
Bonus: Vad jag själv känner för
Område: Malmö
Utbildning: 3 årig datavetenskapsutbildning, ej tagit examen.
Förmåner: 5000 kr friskvård

Har ej fasta semesterdagar, fast lön, fast bonus.
Allt jag fakturerar min slutkund läggs i en bruttopott som jag sedan plockar lön/bonus ifrån och andra förmåner.

Nyligen köpt telefon, datorskärm, iPad, elcykel från denna pot.

låter fishy.
Så din lön är helt provisionsbaserad? Vad har du i pensionsavsättningar, semesterersättning (semesterdagar är inte gratis... ), vad händer om du är sjuk - vad är din SGI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Du menar väl gnuggar geniknölen, det produceras då ingen it-teknik för 60k/mån av att pilla navel.

Apropå brandmän har du GPS i brandbilen, satelliter i omloppsbana, Rakel för kommunikation, CAN bus system i brandbilen osv. Tekniskt väldigt avancerade grejer. Man kan lika gärna säga att it-teknikerna räddar liv och är sjukt underskattade, för samhället utnämner dem aldrig till hjältar eller sexsymboler.

Sedan vet jag inte vad brandmän gör i väntan på larm, de kanske kan fördriva tiden med att spela kort eller något. Jag har då aldrig varit med om att det brinner varken hemma eller där jag jobbar i alla fall, så det är ju inte särskilt vanligt men it-teknik används överallt hela tiden.

Ursäktar min rant, passar egentligen bättre i nån av gnälltrådarna. Blev mycket längre än jag först tänkte mig.

Sett till vilka risker en brandman utsätts för kontra en kontorsråtta (oavsett om man jobbar med IT eller inte) så är det definitivt underskattat och lönen är löjligt låg, jag håller med @sumitomo till fullo. Heltidsbrandmän jobbar dygn och ja, de har en ganska lugn tillvaro så länge de inte rycker ut, men när larmet väl går måste de prestera 110% oavsett vad som än sker.

Oavsett hur jobbigt jag tycker det är med pressade tidsplaner som spricker och kontorspolitik så är det sjukt jävla slappt att jobba på kontor. Fasta arbetstider inklusive raster, trevlig miljö, minimal stress. Behöver man gå och bajsa så gör man det, det blir inte härdsmälta i datorn för att man är borta en kvart. Brinner det på riktigt som för brandmännen stänger kroppens grundfunktioner av temporärt pga. allt adrenalin som produceras, då kan man börja prata om hög stress.

Med din logik skulle lantbruket vara det bäst betalda och prestigefyllda jobbet för bönderna producerar mat och det äter vi alla, varje dag. Men om inget ändrats över en natt så är det inget slappt och välbetalt jobb heller. Visst har arbetsbördan minskat med industrialiseringen och automation, men som alla andra branscher tvingas företagen växa för att kunna konkurrera vilket kräver att man fortfarande jobbar 10-18h/dygn, 7 dagar i veckan under högsäsong.

Nu vill jag inte nedvärdera it-tekniker på något vis, det är ett minst lika legitimt yrke som brandman, sjuksköterska och bonde, men är det värt dubbelt så mycket pengar per timme för samhället i stort? Knappast. Nu funkar marknaden som den gör med tillgång och efterfrågan, offentlig sektor tenderar att ha lägre lön än privat sektor etc. så jag vet inte hur man ska lösa det, men min åsikt står fast att vi som jobbar på kontor och drar in 40+/månaden har det jävligt bra jämfört med alla andra. Vi ska inte hyckla och påstå att vi är så fruktansvärt viktiga att vi förtjänar mer än de andra.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850