Samsungs nya monsterskärm börjar säljas i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Samsungs nya monsterskärm börjar säljas i Sverige

Nu kan du förköpa 49-tummaren Odyssey OLED G9. Som namnet avslöjar bjuder Samsung på OLED i ultrabrett format för drygt 25 000 kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undra om dom löst problemen som finns med deras G9 skärmar

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Hedersmedlem

Fantastisk skärm och oled är alltid oled = King.

Men det är lite lurigt med dessa QD-oled panelers långvariga användande i datormiljö med starkt lysande statiska objekt och risk för inbränning.

Rtings håller just nu på med ett mycket intressant test där de låter olika TV-modeller utsättas för (förvisso extrema) tester. De har också nyligen lagt till datorskärmar i sitt test med QD-OLED paneler (Alienware, LG’s samt Samsungs G8): https://www.rtings.com/tv/tests/longevity-burn-in-test-update....

Utdrag ur deras sammanfattning:
What about PC users; should they avoid using QD-OLED displays? These results don't look good for computer users. A computer's user interface often has large white areas, even if you're using your computer's Dark Mode feature, and those areas are likely to cause burn-in. There are steps you can take to reduce it, though, and as long as you mix up your usage, you probably won't have any issues. It's also unclear if the QD-OLED panels used for computer monitors perform the same. They use different compensation cycles than the TV versions, and this could play an important role in reducing image retention or preventing burn-in. We're looking into possibly adding a QD-OLED monitor like the Dell Alienware AW3423DW or AW3423DWF or the Samsung OLED G8 to the test temporarily to see how they perform. Let us know if this is something you're interested in or if you have any ideas for why these QD-OLED panels might perform differently when used as a TV compared to the Monitor implementations.

Hela artikeln finns här: https://www.rtings.com/tv/learn/longevity-investigations-upda...

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Fantastisk skärm och oled är alltid oled = King.

Men det är lite lurigt med dessa QD-oled panelers långvariga användande i datormiljö med starkt lysande statiska objekt och risk för inbränning.

Rtings håller just nu på med ett mycket intressant test där de låter olika TV-modeller utsättas för (förvisso extrema) tester. De har också nyligen lagt till datorskärmar i sitt test med QD-OLED paneler (Alienware, LG’s samt Samsungs G8):
Utdrag ur deras sammanfattning:
What about PC users; should they avoid using QD-OLED displays? These results don't look good for computer users. A computer's user interface often has large white areas, even if you're using your computer's Dark Mode feature, and those areas are likely to cause burn-in. There are steps you can take to reduce it, though, and as long as you mix up your usage, you probably won't have any issues. It's also unclear if the QD-OLED panels used for computer monitors perform the same. They use different compensation cycles than the TV versions, and this could play an important role in reducing image retention or preventing burn-in. We're looking into possibly adding a QD-OLED monitor like the Dell Alienware AW3423DW or AW3423DWF or the Samsung OLED G8 to the test temporarily to see how they perform. Let us know if this is something you're interested in or if you have any ideas for why these QD-OLED panels might perform differently when used as a TV compared to the Monitor implementations.

Hela artikeln finns här: https://www.rtings.com/tv/learn/longevity-investigations-upda...

Vet ju förstås inte hur folk använder sina skärmar men sitter man med kontorsarbete dagarna i ända behöver man kanske inte en OLED. Känns som lite slöseri med stålar. De är tänkta för spelande och media konsumtion, det är så de marknadsförs liksom.

Det står ju i ditt eget citat att "as long as you mix up your usage, you probably won't have any issues" och det är ju huvudet på spiken som jag ser det.

Dvs inget annorlunda från någon annan OLED. Varierat innehåll som gör att potentiella statiska element flyttas runt är inget problem.

Edit
Står också att de inte inkluderat datorskärmar utan funderar på att göra det i texten du citerar.

De testar ju dessutom med maximal ljusstyrka. Även detta gör att det hela accelereras en hel del. Sitter man i ett dunkelt rum och inte ute på verandan i solen är det ju mer troligt att man kör med 30% ljusstyrka eller något i den stilen. Också en sak som är värt att tänka på.
/Edit

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zemlan:

Vet ju förstås inte hur folk använder sina skärmar men sitter man med kontorsarbete dagarna i ända behöver man kanske inte en OLED. Känns som lite slöseri med stålar. De är tänkta för spelande och media konsumtion, det är så de marknadsförs liksom.

Så är det. OLED är ju till för media-upplevelser i första hand. Men många använder ju sina datorer till båda delarna varför det kan vara bra att ha i åtanke.

Skrivet av Zemlan:

Edit
Står också att de inte inkluderat datorskärmar utan funderar på att göra det i texten du citerar.

De testar ju dessutom med maximal ljusstyrka. Även detta gör att det hela accelereras en hel del. Sitter man i ett dunkelt rum och inte ute på verandan i solen är det ju mer troligt att man kör med 30% ljusstyrka eller något i den stilen. Också en sak som är värt att tänka på.
/Edit

Jo, det har de - ligger som första länk i mitt initiala inlägg. Du hittar LG's, Alienwares och Samsungs skärmar längst ner på sidan): https://www.rtings.com/tv/tests/longevity-burn-in-test-update....

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Sitter med en G9 v1. Fortfarande fantastisk skärm som får vara med några år till.

Permalänk
Avstängd

Hellre högre upplösning än 240hz..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Hellre högre upplösning än 240hz..

Det kommer ju, deras 4K version av denna särm ska ju släppas "inom kort". Men lär ju inte gå på mindre än 30K.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

sitter oxå med deras G9 V1. fantastisk skärm, och har den som arbets skärm. vill aldrig gå tebax till "vanliga" igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gambit_2K:

Det kommer ju, deras 4K version av denna särm ska ju släppas "inom kort". Men lär ju inte gå på mindre än 30K.

Ja, den blir dyr, men skulle inte heller behöva vara super ultrawide. UW räcker.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Det kommer ju, deras 4K version av denna särm ska ju släppas "inom kort". Men lär ju inte gå på mindre än 30K.

Vad betyder 4K i det här sammanhanget? Skärmen artikeln handlar om har ju redan 5120 pixlar i horisontellt led. Mer lagom hade varit det dubbla. 10240x2880 på 49" hade gett en PPI på 217.

4K (3840x2160) är ok på 24"-skärmar (183 PPI), men då blir det ju en helt annan typ av skärm känns det som...

Fast om det är spel man tänkt använda den till kanske inte PPI runt 200 är idealt åas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Undra om dom löst problemen som finns med deras G9 skärmar

Den har en bättre och snabbare bildprocessor, jag hoppas att det är lösningen på problemen som G9 v.1-2 har.

Jag såg att den hade WiFi med, underlättar uppdateringar

PS. Har en G9 v.1 idag och är mycket nöjd med den trots dess brister.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll hur bra panelen är om mjukvara, firmware och funktioner är bortom idiotiska.

Min G9 är frustration i flera tum, tar 60+ sekunder att starta och klarar inte ens av att byta källa automatiskt.
Nä, Samsung har en rejäl uppförsbacke innan jag börjar titta på dem igen. Synd bara att det är sällan reviewers har ens koll på QoL-grejer...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Ja, den blir dyr, men skulle inte heller behöva vara super ultrawide. UW räcker.

Super UW är väldigt trevligt både att spela och arbeta på!

Skrivet av Dragnet:

Den har en bättre och snabbare bildprocessor, jag hoppas att det är lösningen på problemen som G9 v.1-2 har.

Jag såg att den hade WiFi med, underlättar uppdateringar

PS. Har en G9 v.1 idag och är mycket nöjd med den trots dess brister.

Var ser du att den har wifi? Kollar specen hos samsung så listas det inte? (Jag kanske missar något?)
https://www.samsung.com/us/computing/monitors/gaming/49-odyss...

Fast vill man ha den som jobbskärm så vill man ju ha trådat nätverk och en usb c som kan ge dig alla anslutningarna + ström via en kabel (i princip inbyggd usb c hub).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Kul att det kommer något nytt. Priset är såklart totalt galet, men är man ensam inom en kategori blir det ofta så

Personligen hade jag nog fortfarande kört 48C2 med 3840x1600 custom resolution före denna, men det är både lägre upplösning och uppdatering

Ska bli spännande att se hur denna blir efter några firmware updates (samsung brukar ju fuska i början) och också rtings inbränningstest. Känns lite som för mycket pengar för riskerna personligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Jag såg att den hade WiFi med, underlättar uppdateringar

Skrivet av Trihxeem:

Fast vill man ha den som jobbskärm så vill man ju ha trådat nätverk och en usb c som kan ge dig alla anslutningarna + ström via en kabel (i princip inbyggd usb c hub).

Jag vill absolut inte ha nätverkskoppling på min skärm, särskilt inte om den kommer från Samsung. Jag vill inte att Samsung "analyserar" vad jag tittar på och säljer den informationen.

https://www.samsung.com/us/business/samsungads/insights/
https://www.samsung.com/us/business/samsungads/resources/tv-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Så är det. OLED är ju till för media-upplevelser i första hand. Men många använder ju sina datorer till båda delarna varför det kan vara bra att ha i åtanke.

Jo, det har de - ligger som första länk i mitt initiala inlägg. Du hittar LG's, Alienwares och Samsungs skärmar längst ner på sidan): https://www.rtings.com/tv/tests/longevity-burn-in-test-update....

Ok, gick bara på den citerade texten. Deras hemsida är lite kluddrig och jag hade inte tid att sätta mig in i exakt hur jag hittade den infon. 🙂

Men oja, klart man ska ha det i åtanke. Ser det inte som något konstigt, vilket vissa däremot gör, att det är ett steg bakåt osv och att de aldrig skulle vilja ha OLED. Förr hade vi skärmsläckare av en anledning tex för att skydda skärmarna. Är lite samma tänk med detta. För tillfället är det kostanden för att, enligt mig, få bästa möjliga bild och jag är ok med det. Allt fler blir ok med det för det är många ggr så överlägset.

För en normal användare som inte sitter med skärmen som en chockgranat lysandes i ansiktet så kommer sakerna hålla länge helt enkelt. Man ska vara medveten om risken men samtidigt är det bra att vara medveten om att utvecklingen kommit långt och det krävs att man mer eller mindre dedikerat försöker sabba panelen för att det ska hända under den tid man har den.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Jag vill absolut inte ha nätverkskoppling på min skärm, särskilt inte om den kommer från Samsung. Jag vill inte att Samsung "analyserar" vad jag tittar på och säljer den informationen.

https://www.samsung.com/us/business/samsungads/insights/
https://www.samsung.com/us/business/samsungads/resources/tv-a...

Jag tänkte mer på att de automatiskt uppdaterar till firmware med sämre egenskaper som lägre ljusstyrka eller färghantering

Permalänk

HZD/HFW

Denne superskjermen måå bli veldig perfekt til (PC) Horizon Zero Dawn og det kommende Horizon Forbidden West...Wææ! Eller den noe mindre Samsung G8 Odyssey 34"Oled V.2 og med Nvidia G-Sync Ultimate!? Hehe perfekt gave til ALOY... jaja også til meg da

Permalänk
Keeper of the Bamse

HDR400? Vad är det för dålig HDR? Garanterat inte ett köp då.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Super UW är väldigt trevligt både att spela och arbeta på!
Var ser du att den har wifi? Kollar specen hos samsung så listas det inte? (Jag kanske missar något?)
https://www.samsung.com/us/computing/monitors/gaming/49-odyss...

Fast vill man ha den som jobbskärm så vill man ju ha trådat nätverk och en usb c som kan ge dig alla anslutningarna + ström via en kabel (i princip inbyggd usb c hub).

Det står på Inets produktsida för den. Blåtand med för den delen.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

HDR400? Vad är det för dålig HDR? Garanterat inte ett köp då.

Det finns varianter av HDR.

HDR 400 är inte samma som HDR True Black 400.
(Sedan vet jag inte hur "bra" HDR True Black 400 är på någon skala )

Skulle misstänka att den har något "kontorsläge" med mer blås (och mindre precision).

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Vad betyder 4K i det här sammanhanget? Skärmen artikeln handlar om har ju redan 5120 pixlar i horisontellt led. Mer lagom hade varit det dubbla. 10240x2880 på 49" hade gett en PPI på 217.

4K (3840x2160) är ok på 24"-skärmar (183 PPI), men då blir det ju en helt annan typ av skärm känns det som...

Fast om det är spel man tänkt använda den till kanske inte PPI runt 200 är idealt åas?

När man snackar om Ultrawide eller Super Ultrawide brukar det nästan alltid vara vertikalt som har betydelse. Tex. denna skärmen som nyheten handlar om är en 1440p skärm kort och gott. Den jag menade har upplösningen 7680 × 2160 140 PPI. Men jag insåg precis att den inte kommer vara QDOLED panel i den utan bara en mini-LED, så den går bort.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Går det att dela dom här skärmarna i två?
Jag gillar att se på serier osv när jag spelar, men det blir svårt att få plats med en tredje skärm om jag ska ha detta monstret på bordet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Går det att dela dom här skärmarna i två?
Jag gillar att se på serier osv när jag spelar, men det blir svårt att få plats med en tredje skärm om jag ska ha detta monstret på bordet!

Det ska gå, jag delade upp pc och ps5 på deras vanliga g9. Så halva skärmen kunde jag köra ghost of tsushima medans andra halvan hade jag discord samt webbläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

HDR400? Vad är det för dålig HDR? Garanterat inte ett köp då.

HDR True Black 400. Läs om läs rätt. En helt annan sak än vanlig HDR400.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Skrivet av Dragnet:

Det finns varianter av HDR.

HDR 400 är inte samma som HDR True Black 400.
(Sedan vet jag inte hur "bra" HDR True Black 400 är på någon skala )

Skulle misstänka att den har något "kontorsläge" med mer blås (och mindre precision).

G8 OLED har HDR 1000 med vilket jag tycker ser mycket bättre ut än True Black 400, men man måste bara ställa in den rätt annars ser den skit ut. När man väl har gjort det ser bilden sjuk ut, speciellt Callisto Protocol.

Så denna lär väl ha minst samma upplägg.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Den har en bättre och snabbare bildprocessor, jag hoppas att det är lösningen på problemen som G9 v.1-2 har.

Jag såg att den hade WiFi med, underlättar uppdateringar

PS. Har en G9 v.1 idag och är mycket nöjd med den trots dess brister.

Har också en G9 v.1 den var så dålig så den står i förrådet nedpackad i kartongen.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Onödigt dyr. För dom pengarna hade jag lätt kunnat skaffa en Dell 8K skärm och varit nöjd med det.
Nu sitter jag förvisso med Gen 1 G9-skärm av samma typ, fast i 120Hz vilket räcker gott och väl, men fy så osmaklig den har blivit med åren då jag har alla viktiga fönster i mitten av skärmen ändå medan småprogram hamnar på sidorna..

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Dragnet:

Det finns varianter av HDR.

HDR 400 är inte samma som HDR True Black 400.
(Sedan vet jag inte hur "bra" HDR True Black 400 är på någon skala )

Skulle misstänka att den har något "kontorsläge" med mer blås (och mindre precision).

Skrivet av Zemlan:

HDR True Black 400. Läs om läs rätt. En helt annan sak än vanlig HDR400.

Så vad är skillnaden? Jag ser peak luminance på 400 på både "True black" och utan true black.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com