Samsungs nya monsterskärm börjar säljas i Sverige

Permalänk
Medlem

Nu är G9 OLED här och igång!

Inga problem med betraktningsvinklar som sagt med OLED:

Inga problem med flimmer som G9 "Classic" dras med.
Jag fick greja lite för att få igång VRR - bla kryssa i lite under "Ställ in G-Sync" i Nvidias kontrollpanel.

Väldigt fin bild men osäker på hur jag bör ställa in färgerna. Har provat HDR lite snabbt (i Firmament) men osäker om jag föredrar det (där).

Den har ju inbyggd WiFi så jag uppdaterade FW, gjorde grundinställningar, tittade snabbt på CNN i den inbyggda mediahubben *innan* jag ens hade slagit på datorn.

Har inte hittat en vettig manual ännu, bara en ganska värdelös QuickGuide.

Mer slimmad baksida, bättre ställ och belysningen bak kan synkas med bildens innehåll (som AmbiLight antar jag).

Saknar lite den skarpare krökningen i G9 "Classic" dock

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Så vad är skillnaden? Jag ser peak luminance på 400 på både "True black" och utan true black.

Att en av dem ger True Black och den andra inte...

Permalänk
Medlem

Nu verkar Firmament ha fått en bra uppdatering för HDR - nu ser det riktigt bra ut (i ett mörkare rum).

(Kör en "cap" på 120 Hz i detta spel.)

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Har haft systermodellen G93SC med samma spec (men utan Tizen smart-funktioner) sedan i höstas och det är en otroligt grym skärm! Underbart fin upplevelse med andra generationens QD-OLED, HDR, 240hz och 0.03ms responstid! VESA DisplayHDR True Black är en egen skala för OLED-skärmar och ska inte jämföras med "vanliga" DisplayHDR. Köpte den för ca 12k ny när Samsung hade en kampanj Lite problem med QA (fick byta skärm direkt då den var skadad) och firmware-buggar, så en nypa tålamod krävs.
Hade tidigare en 35" ultrawide, 120hz utan HDR.
Upplösningen är helt ok, och 4K (dvs dual-4K, 7680x2160, ca 16,6m pixlar) med detta format skulle bli omöjligt att driva i spel ens med ett RTX 4090. Denna skärm funkar ok med t.ex. 4080. Mitt 4070 Ti Super är aningen för klent i de tyngsta spelen med RT osv.